Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 3920 ggr
Anonym
Anonym
9/22/13, 6:46 PM

Arbetslös, FAS 3 varifrån kan jag få pengar..?

Hej,
i december kommer jag gå in i FAS 3 på arbetsförmedlingen vilket betyder att jag inte längre har rätt till aktivitetsstöd och då jag inte har arbetat i 6 månader i sträck så har jag inte heller rätt till a-kassa. Är inte heller intresserad att börja studera, kalla det skoltrött eller vad ni vill men just nu så orkar jag helt enkelt inte med studier. 

Jag bor dessutom hos föräldrarna så jag har en del besparingar så vad jag förstår så är Soc uteslutet. Jag är under 25 om det spelar någon roll och nu till frågan: Måste jag leva på mina sparade pengar alternativt flytta ut och på så sätt bli Soc-berättigad om jag inte lyckas få något jobb innan dess? 

Tacksam för svar
Sönderstressad arbetslös

Annons:
MichaelE
9/24/13, 12:24 AM
#1

Från och med när du är 22 så är dina föräldrar inte skyldiga att stå för ditt underhåll. Problemet med socialen är att du måste ha en lägenhet för att få bidrag och har du för stora tillgångar så hjälper de dig inte.

Problemet med AF idag är att man kastas runt utan att verkligen få ett jobb. Mitt tips till dig är fråga nära och kära om de vet något jobb som du kan jobba på eller få vara timvikarie så du åtminstone får in pengar. 

I det här läget är man tvungen att ta vadsomhelst eftersom du måste överleva även om det är ett jobb du aldrig skulle vilja arbeta med.

Stå på dig och sök som bara den efter jobb.

Anonym
Anonym
9/24/13, 12:28 PM
#2

Det var det jag fruktade, men tack för ditt svar i alla fall.

lurig233
8/24/14, 12:51 PM
#3

Hej du söka bidrag via dom så länge du bor hemma och inte har någon buffert sparande och du kommer du få svårt med att få bidrag till bostad men det bror på ganska många faktorer men rätten till att få ut 3760 ca har du på din sida efter att besparingen är borta / använd eller vad man nu väljer att göra. Du kan även kanske ha rätt till buskort beronde på hur du bor. har du bil så kan den räknas in till tillgångar om värdet överstiger 5000 kr och den är orimligt eller att dom anser att busförbindelsen är god . 
Jag är själv bidrags tagare och har inga besparingar kvar har redan fått andvända dom för att jag sökte hos dom med pesparingar på kontot.

lurig233
8/24/14, 12:54 PM
#4

En sak till får soc reda på att man har andvänt sig av denna metod så kan man bli återbetalnings skyldig på biståndet man har fått utt

lurig233
8/24/14, 12:56 PM
#5

sen om du får ut mer än 3760 eller vad ensamstånde normen är på så kommer dom att räka överskott på det om man söker och utbetalningarna syns och det kommer dom att sega att du ska ha sparat för att leva på nu.

Honestyisdead
8/24/14, 12:57 PM
#6

#3 Du råder till en olaglig handling. Väldigt dåligt! 

Har man pengar ska man självklart använda dom först. Socialbidrag är till verklugt behövande.

Annons:
lurig233
8/24/14, 1:01 PM
#7

ja det kan jag hålla med om att man ska andvända pesparingarna först.

lurig233
8/24/14, 1:03 PM
#8

jag har själv andvändig min besparing som jag fick till gång när jag vart 22 efter min fader avlidigt anser att har man jobbat försökt ut i från bästa förutsätning till att göra det besta av det mesta blir bestrafad hårdast i detta samhelle

Allt oviktigt
8/24/14, 5:23 PM
#9

#8 Att inte få socialbidrag kan knappast anses som ett straff. Socialbidrag får man när det inte finns något annan lösning. Skulle socialen betala ut till folk med sparade pengar eller som klarar sin försörjning på annat sätt skulle de som står med 0kr bli lidande. Det är inte så att socialen får pengar från ett pengaträd

Cordata
8/25/14, 7:30 AM
#10

#8 socialen är en nödlösning när inget annat fungerar. I första hand ska man såklart försöka arbeta och på så sätt få in pengar, även om jobbet inte är det roligaste.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Upp till toppen
Annons: