Annons:
Etikett06-sparande
Läst 4024 ggr
Moalundgren
3/18/14, 6:00 PM

Hjälp!

Hej!

Jag är en tjej på snart 17 år som tjänar mer än de flesta i min ålder då jag jobbar väldigt mycket.

Dock tycks alltid pengarna flyga iväg!

Så har någon av er något tips som ä bra eller motiverar till sparande? hade verkligen uppskattat det då jag på senare tid blivit en riktig slösa!

Mvh Moa

Annons:
Malin688
3/18/14, 6:15 PM
#1

Som 17 åring är det dags för körkort, en idé att spara till. Med körkort kommer längtan efter bil, spara till en ordentlig du vill ha :) Exempelvis :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

MichaelE
3/18/14, 7:17 PM
#2

Mål som du kan spara till:

  • Körkort
  • Din första bil
  • Kapital till fortsatta studier (böcker kostar)
  • Pengar till när du flyttar hemifrån
Moalundgren
3/18/14, 7:54 PM
#3

tack för bra tips!

Har haft den turen att mina föräldrar redan sparat ihop pengar till mitt körkort och en första liten bil. De andra målen känns lite väl långsiktiga, har inte det tålamodet och det blir lätt för mig att tänka ''Det där kan jag ta sen''

Har ni några specifika tips för sparande? Vad är bäst sparkonto eller att lägga undan kontanter?

MichaelE
3/18/14, 8:15 PM
#4

#3 Sparkonto är alltid bäst, du får också ränta på de insatta pengarna.

Om du har svårt att hålla i pengar så måste du lära dig det nu innan du flyttar hemifrån, annars kan man sluta i TV3s Lyxfällan.

Att spara till lite dyrare som också ligger lite längre bort än ett par månader är alltid positivt.

Grace2009
3/20/14, 7:56 PM
#5

Om du menar med "Dock tycks alltid pengarna flyga iväg!" att du inte riktigt har koll på vad du gör av pengarna, tipsar jag om att föra kassabok. Jag tappade lite överblicken i augusti förra året så jag började skiva ner vad jag gjorde med pengarna. Det har bidragit till att jag har bättre koll på min ekonomi och fått det lättare att kunna spara. Det som blir över från min förra lön trycker jag in på ett sparkonto när den nya lönen kommer.

Moalundgren
3/20/14, 10:41 PM
#6

Tack för ett riktigt bra tips! ska verkligen testa det :)

Annons:
Lol V Stein
3/21/14, 9:54 AM
#7

Om du har smartphone så tycker jag att appen tink är bra. Du ger den tillgång till dina bankkonton och så sorterar den in alla dina inkomster och utgifter i kategorier, så du slipper föra kassabok själv.

Grace2009
3/21/14, 10:01 AM
#8

#7 Är nog ett bra tips det med, många är smartphone kunniga trots allt! Själv verkar jag vara från stenåldern egentligen och tycker papper och penna är mycket enklare. Använder en gammal anteckningsbok från grundskolan där ett uppslag är en månad. Upptill skriver jag datum och i marginalen till vänster har jag olika kategorier, så som mat, godis, läkarbesök/medicin, kläder osv =)

Och ett till tips, om du för kassabok, vare sig på papper eller i en app, tappa inte modet som du missar att skriva ner nån sak ibland! Rätta till felet och fortsätt och försök skriva ner allt du gör. Kontrollräkna då och då så att kassaboken säger att du har samma summa som du faktiskt har på kontot+kontant. Jag missade flera saker i början men felen blir färre och färre för min del (senaste månaden var det bara 16kr som försvunnit på mysko vis).

Halvdansken
3/21/14, 5:21 PM
#9

Varje gång du ska köpa nåt så fråga dig själv "Behöver jag verkligen detta, eller är det bara nåt jag vill ha just nu?"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
3/21/14, 11:43 PM
#10

# 9 Du låter som Lxfällan😃

Halvdansken
3/22/14, 12:07 PM
#11

Jepp, ibland önskar jag att det fanns en alternativ lyxfälla, där man lär sig spendera lite också, utan att alltid kolla efter billigaste och snåla in.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

The_pearl
3/23/14, 5:53 PM
#12

Om du har svårt att hålla i pengarna o verkligen vill spara, då kan du spara undan en summa pengar direkt i början när du får pengarna på ett sparkonto. Jag gjorde så ett tag när jag tvingade mig att spara utan att egentligen ha mkt att spara. Jag satte undan i princip hela lönen (genom ett sparkonto i internetbanken), sen tog jag bara ut den summan jag verkligen behövde när det var dags, tex när jag skulle handla mat. På det viset sparade jag alltid. Å när man inte har pengar på det viset på kontot så använder man inte dom iheller :)

Cordata
3/31/14, 10:59 AM
#13

Gör ett sparkonto där du sparar inför olika mål. Jag har t.ex. ett konto där jag sparar inför resor, så har man något att ta av ifall man helt plötsligt vill sticka till Italien eller så. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
Imasy
4/14/14, 10:25 AM
#14

Ett sparkonto med begränsade uttag/ år kanske skulle vara något?

Bellbooh
4/24/14, 10:00 AM
#15

Jag är 22 år och när jag var i din ålder kände jag också att pengarna liksom flög iväg. Idag ångrar jag att jag inte riktigt höll i pengarna som jag slösade så mycket när jag var 18-20 t ex. Vet att på en sommar när jag åt ute väldigt mycket att jag hade lagt ca 4000kr på att äta ute lite då och då under en månad. Och det är ju inte klokt, då jag länge velat ha en systemkamera men alltid lyckas lägga pengar på annat som i slutändan känns onödigt. Nu har jag ganska bra koll på det jag gör av med eftersom jag går in regelbundet på qapital.se. Det är en sida där de lägger upp ens inkomst och utgifter i fina diagrammer vilket jag tycker är väldigt fiffigt. 

Ett annat tips är att lägga undan pengar på ett sparkonto varje gång du får in din lön så att du bara har en bestämd andel av dina pengar på det rörliga kontot. Så att det blir som en budget i enkel skala. Sen vet jag att det finns, t ex på Nordea, möjlighet att låna till banken och ju mer tid du kan avstå från pengarna desto mer får du tillbaka på räntan. Om du t ex avvarar 50 000kr i några månader eller år så kan du få tillbaka någon tusenlapp extra på det du lagt undan.

signemo
5/7/14, 10:15 PM
#16

Det finns konton sompengarna är mer låsta på, de kostar pengar om du vill ta ut för många gånger. Ge Dig sjutton på att inte röra ett visst belopp. Se det som om det är ett hus, en bil, en resa,  ja något du inte kan ta ut pengar på. Lycka till

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: