Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 2229 ggr
Malin1982
4/1/14, 9:53 AM

Kreditkort?

Hej!

Jag och min man skall teckna ett kreditkort. Vi tänkte ha det som en extra säkerhet om en oförutsedd utgift skulle komma. Har kollar runt lite på nätet och såg att Ica-bankens kort ligger bäst till i ränta ( http://www.bank24.nu/jamfor-kreditkort/ ) . Vill gärna ha lite tips om vad ni har för kort samt vad man mer behöver tänka på förutom den effektiva räntan på kortet?

Annons:
[Mustangcab]
4/1/14, 6:57 PM
#1

Den effektiva räntan på kortet är definitivt avgörande. Men använd det inte utom i nödfall.

Halvdansken
4/2/14, 6:31 PM
#2

Årsavgift.
Men lite underligt att ni måste ha ett kreditkort för oväntade kostnader. Varför inte spara på banken istället? Inte heller säkert att ni kan använda att ICA -kort i alla lägen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
4/3/14, 9:17 AM
#3

Jag har ICA kontokort med en begränsad kredit (summan har jag valt själv). Tycker ICA banken funkar smidigt man kan öppna ett sparkonto i ICA och föra över till kortet när det behövs mer pengar och om man bara för över mellan konton på ICA behövs ingen dosa. Kortet går att ställa in på ICA bankens hemsida efter var man vill att det ska gälla så åker man utomlands måste man komma ihåg att gå in och klicka i det landet ifall man tänkt sig använda kortet utomlands. Har enbart ICA kort det har alltid funkat för mig, har aldrig behövt utnyttja krediten jag lagt till kortet. Har man inte pengar ska man inte handla är min livsstil så jag brukar alltid spara så jag har en buffert och det har jag alltid gjort även när jag haft låg inkomst som student eller arbetslös. Krediter kostar mer än de smakar, desto mindre lånade pengar desto bättre liv har man + man sover bättre på natten.

Malin1982
4/3/14, 10:32 AM
#4

Halvdansken  . Det är inte tänkt att kortet skall användas mer än i specialfall. Om det verkligen krävs. 

De flesta bankerna verkar ju ha en fri kredit upp till 60 dagar så länge man betalar tillbaks inom den tiden kostar det inget vad jag kan se.?

[Mustangcab]
4/3/14, 10:33 AM
#5

Dessutom så har ICA inget valutapåslag på sina kort.😃

Halvdansken
4/3/14, 7:08 PM
#6

Kan du ta ut pengar på kortet? När vi fick pålagt att vi skulle betala 50.000 för att anslutas till kommunal kloakering, så hade det nog inte gått så bra att vifta med ett ICA-kort. Det var så jag menade.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Mustangcab]
4/3/14, 8:29 PM
#7

# 6 Det går utmärkt att betala och ta ut pengar både i Sverige och större delen av världen med ICA-kortet då det är Mastercard eller VISA på det.

[Lottliz]
4/20/14, 10:20 PM
#8

Nu kanske ni redan har skaffat ett kort men iaf… OKQ8 Visa har jag nyligen skaffat, man får 1% i återbäring på det och betalar ingen årsavgift. Mitt MedMera Visa har jag haft i tre år och det funkar bra, låg årsavgift. Är typ aldrig utomlands annars får man ju ta det i beräkningen också med valutapåslag och sånt.

peoy
4/26/14, 5:38 PM
#9

Lite feltänkt att ha kreditkort för oförutsedda händelser..

Jag bor iof i hus och har både OKQ8 och ICAs kort, men skulle aldrig använda dessa för utgifter som jag inte kan täcka för på annat sätt. Jag använder båda korten för månadens alla inköp (mat, bränsle, kläder, nöjen), men dessa är redan inplanerade via YNAB.

Skulle det dyka upp nåt "oplanerat", så kan jag väl använda kortet för att betala om det måste betalas direkt (och dessutom få nån % tillbaks via OK eller ICA), skulden betalas tillbaks när den fria kredittiden är över (ICA i slutet på månaden efter inköpet, OK har krångligare perioder med brytpunkt mitt i månaden, köp fram till 14:e en månad ska betalas samma månad).

ICA är bättre på det sätt att det inte är något valutapåslag, och OK är bättre med bonushanteringen, man kan ta ut sin bonus i kontanter på macken och använda till vad man vill, istället för att vara bunden till stället som "äger" kortet.

Upp till toppen
Annons: