Annons:
Etikett06-sparande
Läst 3335 ggr
tlover
4/23/14, 8:17 PM

Drömsparande och sparande nu

Hur skulle du vilja spara helst? (du behöver skriva en exakt summa eller så men kanske vill du spara lite i ädelmetaller och lite på konton, en viss del av lönen eller kanske inte spara alls)

Hur sparar du nu? (exakt summa är inte nödvändigt som sagt men kanske är sparandet varierande, stadigt el inte alls?)

Eller är det kanske samma?

Jag skulle vilja spara 20% av lönen varje månad för då har man både ett fast sparande och man är van att leva på 80% av lönen ifall man tex skulle bli sjukskriven el liknande.

jag skulle nog börja med att spara i en buffert på ett lätt tillgängligt konto för att sen när man nått en viss summa (kanske 50 000:- ??) sprida ut det mer på andra slags konton och sparanden. När jag nått 200 000:- (eller så, ganska fiktiva siffror för jag har ingen aning) skulle jag nog satsa på investeringar istället för sparande tex att hyra in en grävmaskin för att förbättra odlingarna eller nått sånt.

Nu sparar jag väldigt oregelbundet eftersom vi som hushåll har väldigt oregelbunden inkomst (jag har aktivitetsersättning och min man springvickar) så vissa perioder lever vi av sparandet så jag kan väl inte skryta om hur mycket jag har sparat nu efter jul 😊

Jag har då en automatisk överföring på ca 500:- till mitt e-sparkonto så lite hinner det bli oftast till nästa "torrperiod"

l'm back

Annons:
Grace2009
4/24/14, 10:58 AM
#1

Jag sparar det som blir över :P Låter väldigt planlöst såklart. Men oftast blir det 500-2500kr kvar som jag för över till ett sparkonto med rörlig ränta (2.05% just nu). Jag är lite nojjig att jag kanske förlorar mina pengar, så jag kommer nog alltid att spara på sparkonto. Långsammast, men säkrast och tryggast för mig. 

Jag har inge summa som mål, utan det får bli det det blir och jag hoppas att jag alltid kommer klara mig med pengarna. Just nu har jag det ganska bra, jag har låga utgifter. Bor hemma så betalar ingen hyra, dock hushållets livsmedel och en del förbrukningsvaror. Går på ersättning från Försäkringskassan och jag vet aldrig hur det blir från beslut till beslut så känns tryggt att kunna lägga undan nu ifall det blir magert senare.

Drömmar för framtiden är såklart eget boende, en hund, körkort och en bil. En del saker känns långt bort med man kan ju drömma och tills dess får jag se till att fylla sparkontot lite i taget. 😊

Halvdansken
4/24/14, 6:08 PM
#2

Vi sätter av en summa varje månad direkt från lönen (innan skatten dras, en dansk variant) som går till pension. Sen även investeringar i kapitalförsäkringar/aktier och ibland i olika investeringar på kortare sikt (6 -12 månaders saker som guld tex). Jag har även ett konto jag sätter över pengar på som inte går på mitt kort men där jag betalar större räkningar från via nätbanken.

Så många olika sorters sparande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Praefatio
4/27/14, 6:26 PM
#3

Vi sparar inte just nu, kom ur en ekonomiskt krisig period förra året och har sedan dess betalat av på några mindre skulder som uppkommit under den perioden samtidigt som vi unnat oss att faktiskt kunna andas ekonomiskt igen.

I höst är alla skulder betalda och då är tanken att vi ska börja spara. Jag ska övertyga fästmannen att vi ska lägga undan en bestämd summa varje månad, typ 10% av inkomsten. Han är mer typen som tänker att det som blir över ska sparas men känner jag oss rätt så lär det då aldrig bli mer än några hundralappar och det tycker jag nog är lite lite. 200-300 kr/mån kommer gå in på ett eget sparkonto till bebisen i magen fram tills hen fyller 18.

Målet är 50 000 kr i buffertsparande. Sedan spara till handpenningen till en gård. Ja, utöver någon form av pensionssparande, såklart! Tack och lov är ingen av oss så förtjusta i att resa eller dylikt så sånt behöver vi inte spara till.

Omorika
5/1/14, 8:54 PM
#4

Eftersom jag är krösus i sinnet så är mitt drömsparande att ha 1 000 000 antingen som guld eller som en säker fond.

Sparar för det mesta ca 7000 i månaden men 2000 är buffertspar och 2500 typ buffert men får användas och resten till större saker att göra eller köpa som resor, TV, katt mm. 

Så i den takten kommer det ta ca 20 år att bli miljonär och det innebär inga ökade utgifter och alltid fast jobb. Eftersom jag vill köpa hus, skaffa barn och bil så kommer utgifterna öka så min dröm förbli nog en dröm men spara kommer jag alltid att göra.

Chestnut
5/5/14, 8:31 AM
#5

Mitt sparande är väldigt oregelbundet när det gäller summan men jag sparar på sparkonto. Sen, när jag kommit upp i lön är ambitionen att kunna spara minst 35% (har låga levnadskostnader men minimal inkomst i nuläget så kan jag leva lika snålt som nu ska 35% inte vara några problem!). På sikt är sparandet till att kunna starta eget företag i AB form och dessutom ha råd att göra nödvändiga investeringar utan att behöva ta allt för stora banklån. Mitt kortsiktiga (oregelbundna) sparande är till framtida hästköp.

Med vänliga hälsningar
Chess

gardit
5/6/14, 6:51 PM
#6

Jag har alltid sparat, om så bara en 50-lapp när studiebidraget kom🤪 och sparkontot tömdes nästan lika regelbundet till typ glasögon, vinterjacka, studiematerial…

Först på senare år har jag kunnat spara mer, med fast inkomst och minskade utgifter. Nu är målet att ha ett rejäl slant då jag går i pension. Sparar både i aktier och på sparkonton, och om man vill se det så - fastigheten, då jag betalar av på huslånet och vårdar/renoverar huset.

Någon pratade om köpstopp och det låter ju bra🤑 men har man levt med ofrivilligt köpstopp i 20 år så är det faktiskt lite skönt att handla loss ibland, samtidigt som man vet hur man lever billigt - och nu kan jag välja, jippie!

Annons:
UtanAlias
7/29/14, 10:26 AM
#7

Eftersom vi båda jobbar 100% och inte har något som kostar blir det ju en hel del som bara går till sparande. Vi betalar hyran (hyr lägenhet), bilen, fack, a-kassa & mobiler. Handlar mat och tankar upp bilen sedan slänger vi undan resten på ett sparkonto. Bor i en ganska liten stad så finns inte så mycket att smälla pengarna på =)

PttCherie
7/29/14, 4:41 PM
#8

jag sparar 0 kr då jag lever på bidrag, men det verkar som jag kommer att få aktivitetsersättning, då ska jag försöka spara 4000 kr, alltså leva på 700 kr mat och hygien, busskort 550kr , 200kr nöje + hamster. 60 kr medicin, 2700 hyra ,100 kr internet och 250 kr mobil. Jag har redan högkostnadskort, men vi får hoppas på att mina visdomständer inte krånglar ännu mer. +Jag vet inte om det här kommer att vara ett rimgligt sparande.. då jag är väldigt impulsiv :( men ska verkligen försöka! vill börja leva självständigt och inte vara inneboende hos min mor. Och förhoppningar är att jag för eller senare blir så pass frisk så att jag kan jobba =)

peoy
7/30/14, 10:48 PM
#9

Har inte råd att spara, annat än i kategorierna i YNAB som buffrar upp det jag inte behövt använda (alltså för kommande utgifter)

När jag nån gång får mig ett jobb igen med riktig lön, så kommer jag spara allt som blir över av en a-kasselön, med undantag för nödvändiga bränsle och driftskostnader för bilen för att kunna jobba..

En viss del kommer också gå till extra amortering på huset, så att jag snabbare blir skuldfri.

CelsiusT
7/31/14, 5:53 PM
#10

Vi sparar så gott vi kan. Noga budget, delar alla årets utgifter på 12 och sätter undan på olika konton så vi sparar varje månad till dom olika utgifterna (så som försäkringar, el, bilskatt, soptömning, vägavgift osv), sen har vi löpande utgifter som sätts åt sidan direkt när lönen kommer in så som matkonto (delar upp månadens matpengar på veckopeng), bensinpengar och dom vanliga räkningarna så som hyra, tandvård, mobiler osv. Sen får vi ju en summa över varje månad och den är idag mellan 10-20% av lönen lite beroende på inkomsten (utgifterna är ju desamma eftersom vi månatligt sätter undan till alla utgifter som kommer att komma). Så när allt är betalat, budgeterat och klart så sätts resterande summa in på sparande och där har vi korttidssparande och långtidssparande. På långtidssparande sparar vi till eget boende och där hoppas vi kunna spara rejält mycket större summa så fort sambon åter är i jobb vilket han förhoppningsvis snart är (vi räknar med att fortsätta leva som vi gör idag för vi lever ändå rätt gott och har inga som helst problem att få det att gå ihop, så ökningen han får då han får jobb istället för bidrag kommer att gå rakt in på sparkontot). Sen har vi ett korttidssparande som går till nödvändigt och onödigt där vi sätter undan en mindre summa varje månad. Tex om vi måste byta bil, köpa en ny soffa, vill gå på liseberg eller liknande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MichaelE
8/10/14, 2:47 PM
#11

Sparande i dagsläget går trögt.
Drömsparandet för familjen är att kunna köpa en villa.
Personligen är det en 3D-skrivare.

Upp till toppen
Annons: