Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 2851 ggr
Valkyrija
2014-07-24 01:07

Sambos dela lika?

Jag har flyttat ihop med min pojkvän. Själv är jag nu blivit arbetslös(tidigare sjukskriven) och får inte ett öre så det är han som försörjer oss. Han ger mig exakt hälften men ändå hävdar han att det är hans pengar. T ex när jag sätter över alla mina sista pengar till honom för han inte har några kvar och jag blir sur när han köper skitgrejer så säger han att det ändå är hans pengar. Är det verkligen så? Jag har hört att pengarna går till OSS och vi delar lika på det nu när vi är sambos men han anser att det inte är så. Får alltid höra att "mina" pengar egentligen är hans… Lite jobbigt.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Tjeja
2014-07-24 01:18
#1

De är ju faktiskt hans.. och ja som sambos är han skyldig att försörja dig med det du behöver, mat, kläder tak över huvudet osv. Men han har ingen skyldighet att ge dig ett enda öre!

Så at than ger dig exakt hälften tycker jag är generöst av honom! han skulle lika gärna kunna låta dig bara äta och bo, se till att du har de kläder du behöver och ge dig en veckopeng på en hundring eller något så vore han ändå generös.

(jag har själv varit både arbetslös och sjukskriven så nej jag är inte nonchalant utan själv erfaren och vet vad som gäller.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

CelsiusT
2014-07-25 14:12
#2

Han har ingen skyldighet att ge dig någonting egentligen och det är hans pengar. Som gifta har han skyldighet att se till att ni båda lever under samma standard. Dvs han får inte låta dig sitta och svälta och gå utan kläder medan han själv sitter och äter oxfilé och reser utomlands för nöjes skull. Men det är vad som gäller då man ingått äktenskap.

Men som sambos har han egentligen inga krav vad gäller underhållsskyldighet ,dvs han måste inte alls enligt lagen ge dig varken mat, kläder eller tak över huvudet (se sambolagen). Däremot om du söker underhållsstöd hos socialen så ser dom lite annorlunda på samboförhållanden, dom kommer att räkna med din sambos inkomster och tillgångar. Så om du som alternativ till att din sambo försörjer dig hade behövt att söka socialbidrag så hade din sambo blivit tvungen att försörja dig med basic grejer så som hyra, mat och kläder innan du hade kunnat få något socialbidrag (som du då alltså bara hade kunnat få om din sambos inkomst inte räcker till för er båda).

Att han är generös och ger dig halva sin inkomst finns absolut inga krav på och det är nog ytterst ovanligt att man gör så. Och du har ingen som helst rätt att klaga på att han vill ha tillbaka pengar när hans pengar tar slut. Det vanliga hade nog varit att han antingen själv betalade hushållets utgifter (dvs både dina och hans utgifter) men att han själv står för ekonomin och besluten. Eller att han varit generös och låtit dig vara med i ekonomin och besluten, dvs att ni har gemensam ekonomi.  Att han ger bort hälften av inkomsten till dig rakt av är nog bara otroligt gulligt och generöst, har aldrig hört talas om någon annan som gör så.

Det låter ju som att ni lever efter mitt första alternativ, dvs han betalar allt och står själv för alla ekonomiska beslut och att han väljer att ge dig så pass stor månadspeng som han ger sig själv, dvs han delar lika åt er. Fast det låter ju konstigt att först ge dig pengar för att sedan ta tillbaka dom, även om han "har rätt" till det. Det är enligt lag helt okej att han gör så men kan ju anses vara väldigt fult.

Personligen tycker jag det är trevligast att ha gemensam ekonomi i ett (sambo)förhållande så att båda parter får vara med och bestämma över vad man tillsammans lägger pengarna på. Samtidigt förstår jag honom att han vill lägga pengarna på det han själv vill, det är ju mest troligt inte hans fel att du är arbetslös (med det inte sagt att det är ditt fel, men det är ditt ansvar), även om jag personligen tycker att man stöttar varandra i ett förhållande oavsett vilka omständigheter man ställs inför. Om inte det är så att den ena är arbetslös och skiter i att söka jobb och att den med inkomst anser att det är slappt och man inte vill stå som ensam försörjare (då är det ju den ena (arbetslösa) partnern som ensam beslutat över den gemensamma ekonomin genom att gå hemma och inte ett gemensamt beslut).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Valkyrija
2014-07-25 15:30
#3

Tack för svaren! Jag tar verkligen inte illa upp utan jag frågade ju och ville ha rätta svaret. Grejen är att jag försök söka bidrag men får inte ett öre pga att han tjänar extra. Jag kmr snart få en inkomst igen. Dock har jag alltid sett det som att man jobbat för sin familj. Även när jag får inkomst vill jag att vi delar på exakt allt. Grejen är också att han inte tjänar så mycket så det är inte direkt så att han ger mig jättesummor. Jag är SJÄLVKLART tacksam men blir ändå sur när han slösar upp sina pengar, ska ha tbx det jag har kvar och köper typ pizza för det.. Min åsikt är att man jobbar för sin familj oavsett vad båda parterna tjänar men jag kanske är ensam om att se det så. Lite tråkigt då myndigheter inte ger mig ett öre bara för att han tjänar tillräckligt. Det känns inte rätt om hans lön inte ens ska gå till OSS utan bara honom.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Valkyrija
2014-07-25 15:32
#4

Tillräckligt* inte extra

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

CelsiusT
2014-07-25 15:40
#5

#3 Jag håller med dig, jag tycker också att man jobbar för sin familj. Men det är inte en självklarhet och långt ifrån alla ser det på det viset. Jag tror ni skulle må bra av att sätta er ner och prata igenom hur ni ser på ekonomin och hur ni tillsammans vill ha det. Dels för att veta var den andra står och dels för att komma till en gemensam överenskommelse (vilket dock kan innebär att ni har det som ni har det idag, han har trots allt sista ordet vad gäller hans pengar). Det här är ju något som är viktigt att prata om och ha en ständig öppen dialog kring även i framtiden. Ekonomi är väldigt ofta en grogrund till bråk och inte sällan en orsak till separation. Så det är viktigt att kunna prata om det, och att faktiskt prata om det, och se till att kompromissa så man är överens.

Om du försöker söka pengar och han har pengar så ja då har han "skyldighet" att försörja dig. Inte enligt lag, men enligt socialen. Men med försörja menas inte dela lika på allt, utan det menas att ge dig tak över huvudet, mat och se till att du går är utan kläder. Om det innebär att du får äta gröt när han äter pizza så ja, så länge du inte svälter… Han har inte dom skyldigheter gentemot dig som sambo som han hade haft om ni vore gifta. Men jag håller med dig om att det är trist att han behandlar dig så och jag tänker nog att ni behöver reda ut och prata om det här för er relations skull.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: