Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3275 ggr
jela96
2014-09-08 14:51

Köpa radhus med dålig lön?

Hej!

Jag går tredje året på gymnasiet och har nyss fått besked att jag fått ett jobb där jag tjänar ca. 5000-10.000 kr/månaden. Min pojkvän har även han ett extra jobb som ger 2000 kr i månaden. Totalt kommer vi alltså få in mellan 9000-14.000 (med studiebidrag osv.) kr/månaden. Vi båda har en stor dröm om att flytta till ett radhus ett radhus i min stad ligger mellan 1-2 miljoner för ett hyffsat bra. Jag skulle i sådana fall behöva låna pengar till köpet.

Är det en extremt dålig idé?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
jela96
2014-09-08 14:55
#1

Skulle även tänka mig ett hus men då blir det väll väldigt hög bostadskostnad för el och allt möjligt? Har tänkt bo i den här staden ett bra tag och bostadspriserna höjs här så jag tror att jag kommer vinna lite på det i slutändan.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

VildaVittra
2014-09-08 14:55
#2

Ni kommer inte få låna pengar med så låg inkomst, så börja att spara pengar till handpenningen istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
2014-09-08 14:56
#3

Ja. Ni har ännu inga fasta anställningar/anställningar där man får en vettig månadslön och bara det säger ju banken tvärnej till. Tycker ni ska vänta tills du kommit upp i lön och han är färdig med sina studier så han kan skaffa sig ett heltidsjobb.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
2014-09-08 14:56
#4

#1 Hyr ett torp/omodernt hus? Det brukar inte kosta så mycket i månaden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jela96
2014-09-08 14:57
#5

4# Tips på vart man kan hitta sånt? Det var en jätte bra idé! Hatar instängdheten i lägenheten tyvärr..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

tlover
2014-09-08 14:57
#6

#1 Har du hört talas om bostadsbubblan?

Bostadspriser kommer inte att höjas i all evighet så det kan mycket väl vara så att man går med förlust (särskilt om man räknar med ränta och underhåll).

Jag tycker att ska man köpa en bostad ska man köpa den för att man verkligen vill bo där inte för att tjäna pengar.

Nu har jag aldrig haft radhus men betalar man inte el osv även i radhus?

l'm back

Annons:
Cindy S
2014-09-08 15:01
#7

Att hyra är nog bättre tills ni får bättre jobb. Sen när ni har hyrt bra ett tag kan ni köpa det hus ni vill, istället för att skynda er och köpa något som är ok och sen försöka sälja det när ni hittar ett hus ni verkligen vill ha.

Sen är det ju bra att testa att bo ihop innan man köper. Då kan ni se hur mycket utrymme ni behöver utan att känna er trängda(t.ex. ifall ni behöver stort/litet badrum, ett varsitt "hobby"rum, etc. etc.)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Sjöstjärna
2014-09-08 15:02
#8

Om ni absolut vill ha eget boende så leta utanför stan istället, ofta kan man få ett vinterbonat frisitdshus eller mindre torp en bit ut på landet för en väldigt rimlig slant.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

CelsiusT
2014-09-08 15:03
#9

När vi skulle låna till hus så skulle man dels ha kontantinsatsen själv (visst kan man i vissa fall få låna till den med men det är dyrt) och sen skulle man på två pers ha minst 15000:- över i månaden att leva för då räntor och amorteringar är betalda. Så ni kommer nog inte få ett lån, speciellt inte på så stor summa.

Börja med att spara pengar till kontantinsatsen, har du den när du kommer till banken så ligger du mycket bättre till för att få ett lån. Och om något/några år så kanske ni har lite bättre och mer stabila inkomster?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2014-09-08 15:03
#10

Fundera över alla tänkbara aspekter och räkna på det.

Vilken ränta kan ni få?
Hur ska ni kunna amortera?
Har ni pengar till kontantinsats?
Vad händer om räntan går upp?
Är någon villig att låna ut pengar till er?
Vad händer om ni går isär?

Även i ett radhus behövs både el och underhåll.

[Murvel]
2014-09-08 15:05
#11

Vad är det som gör att du känner dig instängd i lägenhet? Är det att du vill renovera etc, eller är det att ni vill ha trädgård?

För med så pass lite pengar får man knappt hyra en lägenhet, än mindre köpa en bostadsrätt. Det låter som att du inte riktigt har koll på vad saker faktiskt kostar? Bor ni utflyttade från föräldrarna i dagsläget? Det är dyrt att flytta hemifrån. Lägg projektet med radhus åt sidan så länge, men ni kan ju alltid lägga upp en sparplan redan nu :)

Geru
2014-09-08 15:07
#12

Var i sverige bor du, och var kan du tänka dig bo? Det finns radhus som är hyresrätter med.

Lån kommer ni inte få såvida ni inte har folk som går i god för er, och knappt ens då tror jag…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-08 15:08
#13

Tänk också på att underhåll på ett eget hus/radhus tar tid, hur mycket beror på huset men man måste fixa saker själva eller ringa till nån som kan (som oftast tar betalt).

För hyr man inte kan man inte ringa till hyresvärden som fixar det så går tvättmaskinen sönder får man fint handtvätta tvätt tills man köpt en ny.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2014-09-08 15:19
#14

#5 Jag hittade mitt torp på lokus.se, men alternativ.nu är också ett bra ställe att titta på. Annars funkar lappar på ica det också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: