Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 8132 ggr
tlover
2014-09-14 18:40

När är man rik?

När är man rik enligt dig? Nu ränker jag på rik rent ekonomiskt, jag är mycket medveten om att man kan vara rik själsligt utan att äga ett öre men nu var det rent ekonomisk jag menade.

Jag menar inte heller "snuskigt rik" utan "bara" rik.

Rik är man enligt mig om man

  • Inte har lån
  • Har pengar kvar i slutet av månaden (så man kan vara rik med en inkomst på 6000 om man har lägre utgifter varje månad).
  • Har något el några av följande: Buffert/sparande (det kan vara allt från madrassen till aktier), Tillgångar (tex hus, skog, ädelmetaller osv) annan ekonomisk säkerhet (tex att man har eget företag inom en säker branch, oddsen att man avskedar sig själv är inte så stor).

Så när tycker du man är rik?

l'm back

Annons:
Zabbio
2014-09-14 18:48
#1

Håller med dig :)

När man har vad man behöver och inte saknar något. Nu tänker jag mig detta lite luddigt.. det finns saker jag saknar, förståss. Jag skulle gärna ha en ny dator, tex. Men det är inte  värre än att det går att ordna med lite tålamod.
Jag har allt jag behöver; bil, besin, mat till djuren osv och kan lägga undan.. å andra sidan har jag studieskuld (studerar).

Sen beror det väl på vad man jämför med… jag känner mig inte fattig, men jag har det ju inte fett heller precis, särskilt inte enligt svens standard. Det ligger på gränsen emellanåt och jag måste tänka mig för innan jag konsumerar. Men jag har vad jag behöver + ljusa framtidsutsiker och globalt sett är det ändå mer än de flesta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Ztevo]
2014-09-14 18:50
#2

När man inte oroar sig över sin ekonomi, tänker jag.

(Om man inte har ekonomi som intresse, förståss.)

miljonarskan
2014-09-14 18:50
#3

Enligt mig är man inte rik så länge man är beroende av ett arbete för att ha råd att leva. Enligt mig är man rik ekonomiskt när man har så pass mycket pengar att man inte behöver arbeta längre.

tlover
2014-09-14 18:53
#4

#1 Själv tycker jag det finns ett mellanting mellan fattig och rik

Jag ligger väl i den övre delen av det då jag inte har lån, har tillgångar och sparande men just nu så har vi mycket högre utgifter än inkomster så vi lever av vårt sparande.

Däremot tror jag det kommer att fixa sig så någorlunda snart är jag väl rik enligt mina "regler". Snorrik kommer jag nog däremot inte att bli nån gång men jag ser ingen anledning till det heller.

edit: dvs även fast jag inte är rik så är jag inte heller fattig

l'm back

tlover
2014-09-14 18:54
#5

#3 Dit räknar jag snarare snorrika personer 🙂

l'm back

miljonarskan
2014-09-14 19:01
#6

#5 Nja, jag har slutat jobba men kallar mig inte "snorrik" hehe. Jag har råd att leva som jag vill och jag har friheten. Men köpa nya bilar, resa flera gånger/år och köpa dyra lyxprylar kan jag absolut inte göra. Då skulle jag snabbt bli fattig. Men jag är nöjd med att ha tak över huvudet, råd till mat, kläder och någon resa bland. Beror lite på vad man prioriterar. Jag föredrar frihet framför dyra prylar och känner mig rik 🙂

Annons:
Grace2009
2014-09-14 19:37
#7

Jag håller med TS. Just nu lever jag så. Jag har låg inkomst men utgifterna är lägre så jag kan spara en slant som jag lägger på buffertkontot varje månad. Visserligen är inte min buffert stor så jag skulle inte klara mig i evigheter på den, är ungefär 4 månadslöner i nuläget. Sparandet växer och gör så att jag känner en ekonomisk trygghet i min situation och denna trygghet gör så att jag känner mig rik. Jag kan köpa nya saker om jag skulle behöva när något oförutsett sker och det får mig att känna mig rik och välmående =) Jag är enkelt uttryckt väldigt nöjd med min ekonomi i nuläget.

tlover
2014-09-14 20:57
#8

#6 Ok om man säger såhär

snorrik i ett kort perspektiv

rik i ett längre

(fattig om man blir riktigt riktigt gammal?)

l'm back

Gasoline
2014-09-16 16:59
#9

Rik för mig är när man har så att man klarar sig och mer därtill. Svårt att specificera, men något sådant skulle jag nog tycka att ordet "rik" innebär för mig. 

Så gott som ekonomiskt oberoende kanske? Alla är ju beroende utav pengar, men vissa kanske tjänar så mycket att de känner att de inte är i "behov" utav mer. Då är man rik! 

Aja, svårt att förklara, det var en klurig fråga 🙂

CelsiusT
2014-09-17 11:38
#10

Håller med #9

Medarbetare på westernridning.ifokus

Varga
2014-09-22 14:57
#11

När man har så att man klarar sig, slipper tänka på pengar och lite som TS var inne på - när man har någon form av tillgång eller större sparande, tex fastighet eller liknande och såklart inga lån.

[SisselaJ]
2014-09-22 21:36
#12

Enligt mig: - tillgångar större än skulder. - kunna investera utan att ta stora lån eller på avbetalning. - ha tillräckligt sparat så man kan leva några månader utan lön. Man behöver inte behöva uppfylla alla kriterier, men i runda slängar.

mrsLadybug
2014-10-01 11:41
#13

Jag tycker nog att man är rik när man har så pass mycket pengar att man kan unna sig praktiskt taget det man vill ha utan att behöva tänka på hur kontot ser ut. Och då menar jag inte handla på kredit! När man har råd att köpa kläder, mat, resor etc, ja, vad man nu vill lägga pengarna på :P Tycker däremot att man absolut får ha huslån t ex, det är så stora summor, inte många som lyckas spara ihop till flera miljoner för att köpa kåk.

Annons:
tlover
2014-10-01 11:52
#14

#13 Fast är man verkligen rik om banken äger huset man bor i fast man tror att man själv äger det?

Nog tycker jag att huslån är ett av de ytterst få lånen som är vettiga/ok att ta men jag vet inte om man kan kalla en person rik om dom har huslån även om det hör till de vettigare lånen.

l'm back

Varga
2014-10-01 12:38
#15

#14 Jag tänker att man inte är just rik om man har lån, men man kan säga att man har det väldigt bra ställt? Även om jag typ skulle leva fattigt bara för att betala av mina lån fortare om jag faktiskt hade lån :p Levde på typ 200 kr + naturen en månad bara för att kunna betala tillbaka bensinpengar till min pappa… ^^;

tlover
2014-10-01 12:58
#16

#15 Jo det är lite så jag tänker, man är ju inte direkt fattig då men det finns ju nått mellan fattig och rik 🙂

l'm back

CelsiusT
2014-10-01 13:43
#17

#14 Fast är man rik per automatik för att man äger allt själv? Om man bor i en koja i skogen med läckande tak, knappt äter något för att man väljer att spara, men äger allt själv, är man rik då? 

Jag håller nog med om att man inte är rik om man har lån, huslån kan dock vara en investering så där är lite kluvet faktiskt. Och man behöver ha en viss ekonomi för att kunna få ta ett huslån.

Sen är frågan, vad betyder rik? Rik är väl egentligen något som står i relation till fattig. Man är rik i jämförelse med någon annan. Rik i Sverige är nog väldigt annorlunda mot att vara rik i Afrika tex. Rik är väl en känsla egentligen, så det handlar väl egentligen om att ha en ekonomi som man själv är trygg med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mrsLadybug
2014-10-01 13:45
#18

#14 Jag tycker det, men självklart är allt relativt. Kostar huset 8 milj och man har lånat hela beloppet äger man ju inte sin bostad direkt. Om huset är värt 8 milj och man har betat av lånen och bara har 1 milj kvar på dem och har massa pengar över enligt mitt inlägg ovan, så ja, då tycker jag att man kan få kalla sig rik. Men det är ju en svår fråga! Alla tycker olika, som vanligt :P

mrsLadybug
2014-10-01 13:46
#19

…kommer också att tänka på alla dessa människor som tjänar grymt bra men ändå behöver handla allt på kredit eftersom lönen går åt till att betala räkningar. Sorgligt. De hade kunnat vara rika, men har hamnat i skiten ändå av någon anledning.

tlover
2014-10-01 14:07
#20

#17 Om man är nöjd så tycker jag att man kan vara rik även i en koja i skogen, eller en hyreslägenhet. (förutsatt att man följer de övriga "kraven" jag satte. Men det är ju enligt mig alltså)

#18 Jo det är ju lite skillnad (även om jag har svårt att se ett hus som skulle vara värt 8 miljoner 😮men boende är ju billigare härikring). Men just jag ser det fortfarande som snäppet före rik om man har lån på "bara" 1 miljon av 8 miljoner, fast man är ju väldigt nära förstås.

men allt är ju somsagt relativt.

l'm back

Annons:
CelsiusT
2014-10-01 14:12
#21

#20 Men man kan inte vara nöjd och därför rik bara för att man har tagit lån på sitt boende? Oavsett hur ens ekonomiska situation ser ut i övrigt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-10-01 14:51
#22

#21 Nja inte om man menar i ekonomisk bemärkelse (vilket jag syftade på i den här tråden).

Däremot var det lite fel skrivet, med "nöjd" menade jag att man inte känner att man behöver mer men ändå går plus (se inlägg #0) dvs det är ens naturliga (i brist på bättre ord) konsumtionsmönster att äta lite, bo i en koja i skogen etc.

Sen kan man vara själsligt rik och vara skuldsatt upp till öronen men det är ju en annan sak.

l'm back

mrsLadybug
2014-10-01 15:01
#23

#20 hehe, välkommen till Sthlms fina områden 🥳

CelsiusT
2014-10-01 15:04
#24

#22 Vet inte om jag skulle kalla det skuldsatt att man har lånat till sitt boende faktiskt. Husköp/lägenhetsköp är faktiskt något som i dom flesta sammanhang räknas som investering.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-10-01 15:07
#25

#23 Mamma köpte hennes nuvarande hus för 60 000:- 😇inte ens min gård (med skog och hela faderullan) skulle gå på en miljon om vi sålde.

#24 Fast man har ju fortfarande skuld till banken = skuldsatt.

Man äger ju egentligen inte huset om man har en skuld till banken utan det är ju banken som egentligen äger det.

l'm back

mrsLadybug
2014-10-01 15:31
#26

#25 Oj! Haha, 60 000 kr skulle man aldrig ens få en koja för här uppe! Nä, nu överdriver jag förstås, men inte ens en liten lägenhet för det priset. Möjligtvis en liten hyresrätt om man får köpa kontraktet svart… En lägenhet i stan går ju på flera miljoner, även om den är liten, i förorterna får man förstås mer för pengarna men aldrig en gård med mark för under en miljon.

Zepp
2014-10-07 22:04
#27

Rik handlar inte om hur mycket pengar man gör av med.

Rik är man när ens pengar jobbar ihop försörjningen medans man sover!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
mrsLadybug
2014-10-08 08:50
#28

#27 Haha, bra beskrivning! 😃

Stephanie
2014-10-09 13:53
#29

Rik är man när man har råd att leva som man vill och lite till 🙂 Kanske?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cindy S
2014-11-15 16:37
#30

När man har nog med pengar på kontot för att leva väl(men kanske inte mer än 20 000 kr i månaden) tills man är 100år. #27 Ja, när man t.ex. äger ett framgångsrikt företag eller kan leva på sparräntan. Jag ndrar hur mycket man behöver ha på kontot för att kunna leva på räntan. Någon matematiker som kan fnula ut det?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: