Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 5635 ggr
jela96
2014-09-28 17:50

Ta över ekonomin?

Hej!

Är en tjej på 18 år som bor med min sambo i en lägenhet. Nu längtar jag så otroligt efter att bli självförsörjande alltså betala hyra, mat och allt utan mina föräldrar.
Tänkte höra om ni tror att det går?

Min pojkvän har ett extra jobb och får in 3200 kr/månad
Jag får in ung. 5-6000 kr/månad. Alltså ligger vi totalt på mellan 8200-9200/månaden efter skatt.

Vi bor i en lägenhet som kostar 3500 kr/Månad och lägger väll ung. 1500-2000 kr/månad på mat och kaninerna går loss på ca. 2-300 kr månad ibland mer och ibland mindre. Har en mobil som går på 500 kr/månaden och behöver även betala transport på ca. 200 kr/månad. Internet går också på 200 kr/månad

Alltså skulle de nödvändiga hamna på ca. 6700 kr/månad.

Tror ni det skulle gå om vi tog över hyran med den ekonomin vi har eller skulle det bli väldigt tight?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Åsa S
2014-09-28 18:01
#1

Försäkringar är det dumt att inte betala för. Fackavgift. Radiotjänst. Städartiklar. Förbrukningsvaror. Hygienartiklar. +Pengar till läkar/tandläkare bör du nog ha med i budgeten för man kan ju bli sjuk även om man är ung. +Visst klädinköp brukar man behöva med så jag säger inkomsterna låter väldigt låga med tanke på att ni är 2st. Ska man dra ner på nått är det väl mobilen som kostar rätt mycket med tanke på inkomsterna,  man klarar sig med en enkel mobil som man bara kan ringa på ifall man har internet hemma. Med så låga inkomster får man ta bort allt som inte är livsnödvändigt ifall man ska klara sig.

Varga
2014-09-28 18:04
#2

Först och främst så verkar det ju som att du är noga med att budgetera och ha koll på utlägg och inkomster osv - det är en jättebra början! Vad jag tror också är viktigt är dock att fundera över vad ni gör om ifall era inkomster skulle ändras. Vad gör ni om pojkvännen blir av med extrajobbet? Då blir det väldigt tight. Kan era föräldrar i såna fall gå in och börja hjälpa till med betalningen igen? Kan du få in mer pengar under den perioden?

Sen skulle jag säga att det alltid är bra att räkna med ett sparande också - även om det kanske "bara" är 500 kr/månaden så blir det 6000 kr på ett år och det är inte fy skam.  Det är också en bra idé att ha en liten buffert innan man faktiskt tar steget, så att man kanske redan har två månadshyror sparade, just in case liksom.

CelsiusT
2014-09-28 18:06
#3

Ni ska alltså slå ihop er ekonomi och betala allt gemensamt?

3500:- i hyra, vad ingår? värme, vatten? Tillkommer hushållsel? Sen måste ni ha en hemförsäkring.

1500-2000:-/mån i mat till två pers? frukost, lunch o middag? Låter lite… Vi lägger 3000:-/mån på två vuxna och det känns lagom. Skulle nog räkna minst 2000:-, vet ni hur mkt ni lägger idag?

Du har en mobil för 500:-, din pojkvän då? Likaså transporten, är det bara för dig eller täcker 200:-/mån även din sambo?

Antar att ni betalar radiotjänst (tv-licens)? ca 200:-/mån

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lill-Kisse
2014-09-28 18:38
#4

Börja med att spara alla räkningar och kvitton under ett kvartal minst. Summera sedan ihop hur mycket ni lägger ut på det ena och det andra. Man kan föra kassabok löpande, om det känns enklare.
De pengar ni inte använder, ska sparas så att ni ser hur mycket som blir över.
Då kommer det att visa sig om ni kan ta på er att betala hyran själva.

jela96
2014-09-28 22:32
#5

Budgeten ser typ ut såhär: In: 8200 kr Ut: Hyra - 3500 Mobil - 500 Transport - 200 Interner - 200 Mat - 1500-2000 Kaniner - 200 kr hygien - 100 kr sparande - 500 kr nöje - 1500 Totalt: 8000 kr Har ett sparkonto med 27.000 kr och ett sparkonto där jag inte vet hur mycket pengar men kanske 5000. Är inte med i något fackförbund just nu eftersom jag jobbar. Mobilen kan jag tyvärr inte ändra då jag dumt nog täcknade abonnemang i köpet av min mobil. Såfall skulle jag behöva köpa loss mobilen vilket hade gått på ung. 4500 kr..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Åsa S
2014-09-29 10:10
#6

Det är när man jobbar som det är extra viktigt vara med i facket och i a-kassan. Det är facket som du får hjälp av ifall du får strul med arbetsgivaren, inte får rätt lön, får arbeta olagliga arbetstider, blir felaktigt uppsagd etc.  Ofta brukar man behöva ha ett jobb för att ens kunna gå med i facket. + ofta kan man få rätt bra pris på sånt som hemförsäkringar via facket. För har du inte försäkring och det blir brand el dyl blir du ju av med ALLT, har du försäkring kan du få hjälp betala hotell + få pengar så du kan köpa nya kläder mm. +A-kassa bör du betala så du får pengar ifall du skulle bli av med jobbet. 

100kr på hygien låter enormt lite med tanke på att sånt som schampo, tvål, bindor/tamponger, tvättmedel, diskmedel, tandkräm, tandborstar, toapapper brukar ingå i det och för 100kr får man ju knappt toapapper för 2personer i 1mån.

Annons:
Lill-Kisse
2014-09-29 11:05
#7

#5 Den budgeten är en bra början, men bör byggas på.
Just nu kom jag att tänka på dessa kostnader:
El
Hem- och olycksfallsförsäkring
TV-licens
Kläder och skor
Tandläkare, sjukvård, frissan

CelsiusT
2014-09-29 19:38
#8

#5 Har inte din sambo någon mobil eller några transportkostnader? Hushållsel antar jag tillkommer. Har ni ingen hemförsäkring? Betalar ni ingen tv-licens?

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-10-01 11:38
#9

Kan ni inte helt enkelt betala för er själva även om tex föräldrarna står på kontraktet ett tag för att se hur det blir?

Vi hade betydligt lägre inkomster (och utgifter, 1500-2000:- på mat per månad är mycket enligt oss, ligger vi på 2000:- så äter vi lyxmat) när vi betalade för oss själva (ca 2000 - 2500:- fick vi var på studiebidrag + inackorderingstillägg + sommarjobb då) och det gick bra.

Men då hade vi inget abonnemang på mobilen (ca 40:-/ tillsammans var det väl) inga djur, inget jobb så vi var inte med i facket etc. Sen så hade vi ju inget val om vi ville bo hemifrån heller, inte betalade våra föräldrar för oss om vi skulle bo hemifrån inte.

Vi har märkt att det mesta går om man vill, tex att leva på 500:-/månaden på mat för två pers och ändå äta nyttigt (på sommaren) eller att köpa kläder för inte ens 500:-/år.

l'm back

Upp till toppen
Annons: