Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 3983 ggr
jela96
11/22/14, 11:45 PM

Värt att ta lån?

Hej! Sitter med lite smått panik. Jag ska flytta nästa år efter studenten men kan då inte ta med mig möbler. Kommer behålla säng, tv bänk och någon lampa resten är i så dåligt skick då allt köpts i halv bra skick på second hand för något år sedan. Så jag behöver alltså inhandla ganska mycket möbler och har räknat på att jag kommer landa på runt 5-10.000 kr. Är det värt att ta ett lån för att köpa möbler? Vad tycker ni?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Fridaaaa
11/22/14, 11:49 PM
#1

Jag personligen tycker att det är bättre att försöka spara. Jag skulle aldrig ta lån för att köpa möbler. Blir dyra möbler med tanke på ränta och annat som tillkommer på lånet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
11/22/14, 11:53 PM
#2

1# Jo det är sant men spara är svårt då jag går gymnasiet och får in 1000/månad

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Aleya
11/23/14, 12:01 AM
#3

#2 inte värt att ta lån för möbler eller något som inte har att göra med liv eller död. Och för att få lån så måste man ha inkomst. Och har du inte det så lär du ändå inte få lån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jela96
11/23/14, 12:02 AM
#4

3# Har jobb efter studenten så inkomst lär jag ha.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
11/23/14, 12:02 AM
#5

3# Har jobb efter studenten så inkomst lär jag ha.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
11/23/14, 12:04 AM
#6

Vänta att köpa möbler tills du får första lönen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Nelley
11/23/14, 12:06 AM
#7

Hur vet du att du får jobb och hittar lägenhet redan om ett år? Och kan inte eller vill du inte ha kvar dina nuvarande möbler? Du kan ju byta ut alla eftersom och slippa extra onödiga kostnader av lånet.🙂

Aleya
11/23/14, 12:08 AM
#8

#4 om du har jobb så betala möblerna direkt. Lån är lätt, men inte kul att betala sen. Och det blir dyrare än att betala direkt. Får jag undra hur du vet att du har jobb?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

mimåne
11/23/14, 12:14 AM
#9

Jag hade aldrig tagit lån för sådana saker som faktiskt kan räknas som en bekvämlighets orsak. Man kan ju sitta på golvet en vecka eller två? Titta ut istället för på tvn? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Zepp
11/23/14, 12:18 AM
#10

Köp möbler på loppis, de har ofta rätt bra grejer och byt sedan ut allt eftersom du har råd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nelley
11/23/14, 12:23 AM
#11

Ja precis loppis är smart! Och kolla blocket och så, du kan ju få möbler i superbra (alltså bättre än de som görs nu för tiden) kvalité för säkert hälften av pengarna. 😎

tlover
11/23/14, 9:00 AM
#12

Jag och min man har alltid köpt möbler på second hand (förutom en el två möbler vilket vi ångrar). Då kommer man undan billigt.

På vissa ställen kan du kanske till och med få möbler gratis (vi har ev lite gratis om du hämtar men jag tvivlar på att du bor i närheten).

Annonsera på bortskänkes i fokus kanske? Du behöver ju inte gilla det du får gratis utan du har det fram tills du har råd att köpa det du vill ha.

Jag själv skulle aldrig ta lån för att köpa möbler, då sover/äter/sitter jag hellre på golvet.

l'm back

Åsa S
11/23/14, 9:07 AM
#13

Det låter som du har gott om tid tills du flyttar ch 5000-10000 är ingen jättesumma så det lär du kunna jobba ihop till ifall du har jobb + du kan önska dig presentkort på IKEA el dyl i julklapp/studentpresenter eller bara pengar till möbler.  Att låna pengar till att köpa möbler, telefoner, kläder etc. är inte nån god idé. (+an måste ofta kunna visa upp en god ekonomisk förutsättning ör att få låna hos banken, annars är det SMSlån som gäller och det ska man undvika som pesten för där är det ockerräntor)

+Du kanske kan höra med släkt vänner det är många som har fina saker hemma som de kanske ändå vill bli av med eftersom de inte riktigt har plats.

Annons:
CelsiusT
11/24/14, 1:02 PM
#14

Måste du ha alla möbler direkt? Man klarar sig långt på en säng o en lampa ;P När du jobbar får du lön och kan då ganska snabbt få ihop pengar till möbler efter hand (om du inte kan börja spara redan nu, några kronor är mer än inga kronor).

Jag skulle aldrig låna till möbler.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lill-Kisse
11/24/14, 5:40 PM
#15

Folk stuvar undan jättefina möbler i vinds- och källarförråd, för att inte tala om alla som ställer ut möbler m m i rum för grovsopor. Det har jag sett otaliga exempel på. Då är det bara att hämta. Bekanta dig med sådana utrymmen.

Zepp
11/24/14, 6:58 PM
#16

Såå.. summa summarum, nä det är inte värt att ta lån för sina första möbler innan man fått en stabil ekonomi!

Delvis för att man inte riktigt har koll på vilka utgifter och inkomster man har i början!

Dels för att man inte har råd att kanske köpa den kvalitet/stil som man egentligen vill ha till slut.

Dessutom med egen ekonomi/boende så skall man i stället ha en buffert för oförutsedda utgifter.. till minstingen en månadslön på banken för oförutsedda utgifter, då sover man gott på kvällen.

För man vet att man kan handla det man vill, när man vill, eller täcka oförutsedda utgifter.

Med lägenhet bör man ha en månadslön sparat på banken.. minst!

Har man bil på det så är det bra att ha en ytterligare!

Jag skulle i så fall hellre ta lån till bil.. om det krävs för att ta sig till o från arbete/en rörligare fritid.

Med bil har man fler möjligheter att söka de jobb som finns även om de inte ligger direkt där man bor.. utifall man behöver byta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

wingren
1/16/15, 10:16 AM
#17

På vissa stora kedjor (exempelvis Ikea) kan man köpa möbler/grejer och sedan få det räntefritt. Man måste ansöka om det men går ganska lätt så länge du inte har betalningsanmärkningar eller liknande. Kan ju vara värt att kolla upp iaf :)

Imasy
1/18/15, 1:12 AM
#18

#17

Den där skiten gick jag på som ung fattig student och det gör jag aldrig igen. Betalade jag 300 kr/mån så gick ca 70 kr till själva skulden (totala krediten var på 3000 kr) resten var bara ränta, uppläggavgift, fakturaavgivt, hittepåavgift blaha blaha blaha. Det var nästintill omöjligt att bli av med skulden.

Jag har inrett stora delar av vårt hem med loppis/blocket/skänkesfynd. Du har ju ett helt år på dig att leta grejor. Kolla sidor på FB, där kan man hitta gratisgrejor eller annonsera ifall någon har något liggandes.

Bjallstal
1/19/15, 9:54 AM
#19

Blocket är det absolut bästa för begagnade möbler, ev loppisgrupper på Facebook. Min soffa gav jag en hundralapp för, en felfri vit Ekeskog från ikea (utgått men världens skönaste) tv bänk Ikea Liatorp 500:- fåtöljen var bortskänkes vit felfri den med, soffbord inköptes på auktion för 150:- helt nytt! Matta, balkongmöbler mm köptes av hon som hade lägenheten innan för en liten summa. Sedan kan man alltid önska sig saker i inflyttningspresent, om man får så t. Min moster är inredningsfanatiker och jag brukar få röja bland hennes saker hon tröttnat på med jämna mellanrum. Leta redan nu, om du har möjlighet att förvara det hemma. I alla fall alla småsaker man kan behöva vid en flytt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Torpedtass]
1/22/15, 12:33 PM
#20

Ett tips är att kolla i skänkes grupperna på tex facebook, finns alltid någon som vill bli av med en möbel eller två. Sådant kan även hittas, med lite tur, på blocket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: