Annons:
Etikett06-sparande
Läst 3888 ggr
Anonym
Anonym
2014-11-26 12:59

Vilken sparform passar bäst?

Vi har lite olika typer av sparande och jag skulle vilja ha tips på vilken sparform som passar bäst för våra olika sparanden.

**Vi sparar långtidssparande till hus. Gissningsvis kommer det dröja någonstans runt 2-5 år innan det blir aktuellt att ta ut dessa pengarna, kanske ännu längre. Skulle kunna låsa dessa pengar för bättre ränta, men vill ha möjligheten att kunna ta ut dom när vi önskar ifall det plötsligt blir aktuellt (men kanske att man förlorar ränta då eller en mindre avgift om man tar ut i förtid eller liknande). Vi sätter undan en fast summa varje månad till detta sparandet.

**Vi har ett sparande för resa/semester. Vi vill kunna komma åt pengarna i första hand bara 1 eller kanske 2 ggr om året. Vi sätter undan en summa varje månad. 

**Vi har även ett "korttidsspar" där pengarna åker lite in och ut. Det är ett hobbykonto som används flera ggr i månaden till aktiviteter (tex kurser), nöjen (tex bio), enkla inköp (tex kläder, inredningssaker, övriga småköp). Vi sätter in en liten summa varje månad men kan även sätta in pengar lite nu och då om vi tex får presentpengar o liknande som vi vill lägga på hobby och aktiviteter. Ibland står kontot orört en månad men oftast tar vi ut pengar (överföring till kortet) flera ggr i månaden, så det ska vara lättillgängligt (fast bra är om det inte är för lättillgängligt då det är bra att tänka till en extra gång). Så här känns kanske ett vanligt sparkonto som jag ser bland våra konton på internetbanken smidigast? Fast negativt att det då är väldigt lättillgängligt och dålig ränta, men det gör kanske inte så mycket eftersom det sällan står några större summor här, vi brukar max ha några tusen på detta konto.  (Eller att man kanske ska ha dessa pengar i byrålådan så det blir svårare att använda när man är ute?)

**Sen har vi även ett buffert konto. Pengar som helt enkelt står still. Vi sparar inte på det kontot om det inte är så att det har behövt användas. Men här har vi 1,5 månadsinkomst som buffert som vi inte rör om inte det händer något oförutsett (tex som när sambon fick nytt jobb och det blev en lucka i utbetalningen av lönen så lånade vi härifrån och satte sedan tillbaka när det kom in pengar igen, har även tagit härifrån när bilen gick sönder och reparationspengarna inte räckte men sparade då intensivt ihop pengarna igen). Pengarna är liksom stillastående men måste gå att komma åt om något händer. 

Så, jag är som sagt värdelös på det här med hur man bäst sparar (förutom att jag är jäkligt bra på att lägga undan pengarna, men jag lägger dom helst i byrålådan i olika kuvert). Sparkonto, fonder, vad mer finns? Och vad passar respektive sparande bäst? Jag är inte någon risktagande människa så vill gärna ha trygga sparanden framför superbra räntor även om en bra ränta såklart är kul.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-11-26 13:09
#1

På resekontot tar vi som sagt bara ut pengarna en eller två ggr om året, men vill inte låsa pengarna helt eftersom vi inte vet när på året vi kommer att ta ut dom eftersom det blir när det passar oss att resa. Tex så vet vi inte nu om nästa resa ev blir i maj eller om vi väntar och tar resan okt/nov/dec nästa år. Men man skulle ju kunna ha en sparform som tillåter ett eller två gratis uttag om året, om det alternativet ger bättre ränta.

Anonym
Anonym
2014-11-26 13:15
#2

Jo sen vill jag ju ha sparande till barnet också.

Ett sparande där vi sätte rundan en summa som han får när han blir vuxen, så han har ett startkapital till tex bil, boende eller vad han nu vill ha. För det är väl smart att göra så? Eller hur funkar det med pengarnas värde?

Sen vill jag ha ett konto där resterande summa av barnbidraget går in. För det ska täcka barnkalas, julklappar, kläder eller annat som han behöver/vill ha.

Halvdansken
2014-11-30 17:02
#3

Enklaste sättet att spara är att inte göra av med pengarna. Varför ska ni ut o resa två gånger om året?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2014-11-30 21:06
#4

#3 För att vi har råd och prioriterar det ;P Vi vill leva lite här och nu också.  Sen handlar det inte om utlandssemester varje gång vi reser, det kan vara att åka och hälsa på vänner, osv. Att inte göra av med pengarna är inget problem. Vi har en fast summa redan nu som vi tycker är lämplig och som vi redan nu sparar undan. Vi har redan nu dessa olika sparanden, men hemma i byrålådan.

Det jag undrar över är hur man sparar på banken. Alltså fonder, sparkonto, obligationer osv. Kan inget om sånt. Budget och att faktiskt lägga undan pengarna är inget problem för oss =)

Anonym
Anonym
2014-11-30 21:09
#5

Alltså vi har olika kuvert i byrålådan som vi sätter undan pengar i. Vi sparar ca 35% av vår inkomst idag. Så att få undan pengarna är inte det frågan handlar om. Utan om hur man lämpligast placerar pengarna.

Halvdansken
2014-12-01 10:12
#6

#4. Ok, då missuppfattade jag ditt första inlägg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
MagArne
2014-12-09 13:23
#7

Ett annat sätt att spara är ju att amortera bort lån.

tlover
2014-12-09 15:12
#8

#7 Att man betalar nån vad man är skyldig dom är väl inget sparande, däremot sparar man pengar i längden på det sättet att man inte behöver betala lika mycket.

Men den "sparandeformen" förutsätter ju också att man har lån också.

Hur man sparar "bäst" vet jag inte men när vi hade mer i sparande (sparandet var delvis till att starta eget så nu är pengarna i företaget istället) så hade vi flera fastränte konton som var låst på 3 månader (bäst ränta om man inte ville låsa i 5 år+) som var startade vid olika tillfällen så att dom gick ut vid olika tillfällen (så man slapp förlora ränta).

Vi hade även ett ett "fasta utgifter konto" dit vi förde över vad våra fasta utgifter kostade + lite extra varje månad (och så betalar man fasta utgifter därifrån) vilket  gjorde att man hade flera månaders "fasta utgifter" undanlagda tillslut (vilket är praktiskt då vissa saker kommer en gång/år el så). Detta är då ett vanligt e-sparkonto.

Vi har också ett e-sparkonto som man för över det som blir över varje månad som man kan ta för lite mindre viktiga grejer eller om det är akut.

Tyvärr så har vi haft otur i år och min man har blandannat varit sjuk i flera månader vilket gjort att vi varit tvungen att leva på vårt sparande, men med tanke på att vi haft ett sparande att leva av kanske man ska se det som positivt istället.

Anledningen vi inte sparat i aktier och fonder är pga det otroligt oroliga ekonomiska läget i världen så vi tänkte att det är bäst att vänta lite med sånt.

l'm back

MagArne
2014-12-09 15:53
#9

#8 Hade jag ägt en fastighet hade jag tryckt in mitt pensionssparande i amortering på bolånet än investerat dem i en fond som ändå går åt h-e. När jag går i pension är bostaden förhoppningsvis betald och man bor då billigt när inkomsten sjunker.

Olika låns ränta är ofta högre än vad man får i ränta på sparade pengar så det är inte fel att lösa ett lån i förtid.

Men det finns ju som sagt en uppsjö av alternativ.

Zepp
2014-12-09 17:18
#10

Högst ränta får man på amorteringar!

Det ger pengar rätt ner i plånboken, som man sen kan spara på något konto med bra avkastning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2014-12-09 18:19
#11

#9 Fast det är ju inte riktigt ett sparande ändå även om jag håller med om att man bör amortera.

Det bästa är ju om man kan göra båda, för när tvättmaskinen går sönder (som ett exempel) så hjälper det ju inte riktigt att man lägger alla sina pengar på att amortera.

Lite kan man oftast spara varje månad även om det bara är 100:-

l'm back

MagArne
2014-12-09 18:30
#12

#9 Ja, klart det är bra att ha 20.000kr eller liknande olåst på ett konto för oförutsedda utgifter. Det var inte så extrem jag syftade på att man ska vara. När man har den säkerheten varför inte ta och amortera bort eventuella bil, blanko och huslån innan man börjar lägga pengar på hög?

Zepp
2014-12-09 19:12
#13

#11

Det är främst ett pensionssparande!

Och lägger du ihop räntan du slipper betala med den du får på pengarna som du får extra varje månad så blir det dubbel ränta!

Sen.. har man amorterat av en del så är det heller inga problem att få låna igen om det kniper.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-12-09 20:02
#14

#7 Vi har inga lån, så vi har ingenting att amortera på. Vi är unga och har inte hunnit köpa hus än, det är det vi sparar till på vårt "husspar-konto". Vi köper inte något på kredit eller tar lån för att köpa lösa saker så som bilar o sånt. Så vi har inget att amortera på ;P

#8 Så har vi också. Vi tar årets utgifter och delar på 12 så sätter vi undan samma summor varje månad och när vi ska betala räkningar så tar vi från dom pengarna. Fast vi delar upp det på lite olika konton så man vet vilka pengar som är öronmärkta till vad, blir tydligare så för oss.

MagArne
2014-12-11 15:12
#15

Även jag vill spara ihop pengar till kontantinsats för ett litet hus.
Så målet är väl att para ihop 150.000kr på tre år vilket blir 4167kr/mån

Hur placerar jag dessa pengar bäst för att det förhoppningsvis ska bli mer än 150.000kr av 4167kr/mån efter tre år?

Zepp
2015-01-02 17:36
#16

Alla banker har konton som är låsta kortare eller längre tid, de ger lite bättre ränta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: