Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 3103 ggr
jela96
2014-12-12 22:23

Funkar min budget?

Hej!

Satt och knåpade ihop en budget men vet inte om jag glömt något eller om det ser bra ut.

**Inkomst:
**Lön efter skatt - 15.500 kr

Utgifter:
Hyra - 4500 kr
El - 250 kr
Djurförsäkringar - 250 kr
Hemförsäkring - 90 kr
Olycksfallförsäkring - 51 kr
Internet - 300 kr
Mobil - 390 kr
TV - 175 kr
Lån - 372 kr
Mat - 2000 kr
Fika - 200 kr
Kläder - 400 kr
Resor - 1000 kr
A-kassa - 105 kr
Djur - 1000 kr
Fickpengar - 2000 kr
Förbrukningsvaror - 100 kr
Hygien - 500 kr

Sparande: 1000 kr.

Låter något mycket/lite?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Leon1973
2014-12-12 22:27
#1

Resor 1000:-, vad menar du där?

I övrigt tycker jag det är ett bra upplägg, du har tagit med alla saker som man normalt missar att ta med i budgeten och sen blir förvånad över att man lägger pengar på.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

jela96
2014-12-12 22:29
#2

1# Kollektivt, busskort ligger på 1000 kr.

Håller på att flytta till ny stad med ett nytt jobb och kände att jag ville ha budgeten klar innan jag väl sitter där så försökte mig på men vad kul att upplägget var bra!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Leon1973
2014-12-12 22:31
#3

Usch, dyrt busskort, mitt kostar 500:-/mån

Ja, jag är imponerad av ditt upplägg, jag är själv nitisk och räknar varje krona nästan varje dag i mitt excelblad.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[M1nho]
2014-12-12 22:59
#4

Vad ska du med 2000 kr till fickpengar? Eftersom du bestämt vad du ska lägga på kläder och fika osv.  Hade personlig minskat fickpengarna med minst 1000 kr och sen lagt på sparande. 

edit. Glömde säga att annars ser din budget väldigt bra ut. 🙂

jela96
2014-12-12 23:39
#5

3# Va tvungen och dubbelkolla men det låg tydligen på 680 kr/månad.

4# Jo tänkte dra ner det men vet att jag säkert kommer spendera lite mer och då tar jag dom i reserv. Kommer nog inte göra av med 2000 i fickpengar/månad så resten ska in på sparande. Tack va bra! 🙂

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
2014-12-12 23:41
#6

Är inte heller helt säker på hyran så jag la in vad jag max kan betala men om jag får lägenheten jag vill ha så blir det 3900 så då går yttligare 600 in på sparande 👍

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Leon1973
2014-12-13 00:09
#7

Personlig åsikt om fickpengar:

Man måste alltid planera för fickpengar och impulsköp annars blir man riktigt besviken när man inser att man har övertrasserat sin budget bara för att man köpte "lite för mycket".

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Torpedtass]
2014-12-13 11:32
#8

1000kr på busskort är dyrt, kan du cykla oftare så sparar du in slantar där. Sen hör jag till skaran som anser att kläder behövs inte varje månad så 400kr kan man gott flytta till sparande dessutom är det betydligt billigare att baka eget och bjuda över kompisarna.

Vad skall fickpengar användas till om man får fråga det? Förståeligt om du inte vill svara. Personligen hade jag satt in de med på sparande och planerat eventuella kostnader för inköp/aktiviteter framåt. Tex, ett visst datum är det festival man vill gå på och då hade jag satt upp en maxsumma att förhålla mig till.

Sen reagerar jag på 500kr för hygien, vi är 4 pers i vårat hem och hygien för oss kostar 300kr/mån om något måste köpas.

2000kr/mån i mat för en person är också väldigt mycket, nu äter ju alla olika men jag jämför med oss som är 4 personer och vår matbudget ligger på 3000kr.

Jag tror du kan få ner kostnaderna på många ställen i din budgetkalkyl och öka sparandet med ett par tusenlappar.

Leon1973
2014-12-13 11:36
#9

#8 jag har en matbudget på nära 5000:- och är ensam, barnen är här varannan helg.

Ja, mycket hög matbudget men den fungerar för mig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Torpedtass]
2014-12-13 11:42
#10

#9 Det var högt och alla gör vi olika. Men man kan vinna mycket på att se över sin budget på alla fronter, inklusive matkostnaderna, och flytta det kvarvarande till sparande. Sparandet är alltid en bra säkerhet för oförutsägbara kostnader och då kommer man vara glad över att man verkligen rannsakat sin egen budget. :)

[Thiah]
2014-12-13 12:57
#11

#8 Fast jag skulle cykla några dagar så kostar busskortet ändå per månad. Jag tjänar inget på att köpa en kortare tid. Jag tycker du har en bra budget. Jag skulle gärna ha ett så ekonomiskt tänk som du i den åldern (nu har jag passerat din ålder rejält) :)

[Torpedtass]
2014-12-13 13:04
#12

#11 Absolut men man tjänar på det om man kan cykla oftare, med det tänker jag större delen av månaden och inte några dagar. Alla väljer ju vad som passar de själva men vill man ha ner på kostnader och kanske ha mer till sparande vilket ju inte är annat än en fördel så är alla olika tips alltid bra att få enligt min mening. :)

tlover
2014-12-13 13:24
#13

#8 Man kan ju lägga undan 400:-/månad för kläder, man måste ju inte shoppa upp dom. Behöver man tex en ny (bra) vinterjacka eller nya (bra) skor så får man ju betala betydligt mer än 400:- (förutom möjligen om man handlar på militärt överskott).

#0 Det enda jag tycker är att elen är låg men bor man i lägenhet så kanske man inte behöver betala nätavgift utan den är kanske inbakad i hyran (det var flera år sen jag bodde i lägenhet så jag minns inte).

Sen kan man ju lägga sig både över och under om man vill/beroende på vad man har för intresse, men det är ju en annan femma.

Förresten ligger dina hobbys under "Fickpengar" eller har du kanske billiga hobbys som hamnar under annat istället?

l'm back

Annons:
[Torpedtass]
2014-12-13 13:28
#14

#13 Vi läser nog budgetupplägg olika. Jag läser allt som att det är de man spenderar på saker varje månad. Därav antar jag att 400kr för kläder är det man köper kläder för varje månad annars hade man ju kunnat lagt det i sparande högen om man nu inte behöver köpa kläder varje månad (som jag anser inte behövs), så tänker jag om du förstår mig rätt. :)

tlover
2014-12-13 13:35
#15

#14 Jag läser det som ett snitt, kanske för att jag bor i hus. De flesta saker som tex slamtömning, sotning, gårdsförsäkring etc kommer 1 gång/år eller möjligen en gång/kvartal så även om jag lägger ca 850:-/mån i snitt för sådana saker så kan det dimpa ner en räkning på 2000:- + en månad och en månad betalar man inget alls.

Sparande för mig är antingen att man sparar för "sämre tider", oförutsedda utgifter (tex att tvättmaskinen går sönder) eller för nått specifikt.

l'm back

[Torpedtass]
2014-12-13 13:37
#16

#15 Ja då läser vi rätt olika men bra att se andras perspektiv på budgetupplägg också så man lär sig en annan synvinkel. Jag är mer den petnoga som skall ha någorlunda precis uträkning. ;)

[M1nho]
2014-12-13 14:08
#17

#13 
Tycker inte det är låg el.  Jag bor i lägenhet och betalar drygt runt 300 kr för 3 månaders el. Då har jag ändå lite dyrare för att det ska vara bra el.  Dock tillkommer det en avgift på cirka 200 kr för att dom ska läsa av mätaren.  Så blir cirka 500 kr var 3:e månad.

jela96
2014-12-13 14:20
#18

Djuren är mina hobbys så lägger inga andra pengar på hobbys. Dock under fickpengar räknas cigaretter också in (tyvärr) Bor i egen lägenhet ni som föräldrarna betalar när jag studerat men ska flytta därifrån för jobb och ska då betala allt själv. Har fått 1000 kr på mat men det räcker aldrig vi är två personer så tycker att 2000 fungerar. På tal om busskort så skulle det ta mig ca. 1 och en halv timme med cykel så tyvärr är inte det ett alternativ.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

tlover
2014-12-13 14:22
#19

#17 Ok då är det bara så att jag inte minns hur det var i lägenhet. Vi betalar ju ca 450:-/mån varesig vi använder el eller inte och sen elen på det.

l'm back

Fridaaaa
2014-12-13 16:26
#20

Hur kan du veta inkomst osv innan du hunnit börja jobba?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Leon1973
2014-12-13 16:30
#21

Hon har kanske redan har haft sin löneförhandling? Man brukar veta vad lönen är INNAN man börjar jobba eftersom man förhandlar innan man skriver på anställningsavtal.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Fridaaaa
2014-12-13 16:32
#22

#21 Mjo men hon har skrivit innan att hon inte ska börja jobba förrän till våren så lät bara så himla tidigt 🙂
Ja det vet jag om, inte sagt något annat heller 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leon1973
2014-12-13 16:33
#23

Sant, jag tolkar det som att hon redan har allt klart, håller på att flytta till ny stad och nytt jobb, det låter som att sakerna är klara.

Men vem vet?  :)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Fridaaaa
2014-12-13 16:35
#24

#23 Ja måste skett en stor förändring sedan sist hon skrev kring det i så fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
2014-12-13 19:16
#25

Jag har löneförhandling och allt är klart så jo jag vet lön och flyttar gör jag också snart.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

CelsiusT
2014-12-15 10:17
#26

Tycker det låter bra. Men tänk på att man brukar säga att man bör försöka spara minst 10% av sin inkomst. Så i ditt fall minst 1500:- o det är faktiskt inte så dumt att tänka sig. Även om du idag inte vet vad du ska med det till så kommer du i framtiden vilja saker, tex köpa en lägenhet/hus. Om man sparar långsiktigt redan från början så är det inte så svårt att faktiskt få ihop ett kapital och då har det ju lönat sig att man har jobbat. Då har man jobbat för sin framtid och inte bara för att överleva för dagen (vilket många, främst unga, gör då dom förbrukar större delen av sin inkomst varje månad och blir det nåt över så reser man bort sparandet innan det hinner bli något kapital). Men jag vill också säga att med en bra och noga budget så kan man samtidigt leva och ha det bra här och nu samtidigt som man sparar för framtiden =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stephanie
2014-12-16 17:45
#27

Måste bara säga att det är riktigt duktigt och bra jobbat av dig att börja lägga upp en budget! Det är så många som inte gör det när de flyttar hemifrån *host* men det är guld värt. 🙂 Fortsätt fila på den med hjälp av kommentarerna här!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Upp till toppen
Annons: