Annons:
Etikett04-studerande
Läst 3412 ggr
Fridaaaa
12/15/14, 10:27 AM

CSN och Extrapengar

Jag har CSN då jag studerar på högskola. Och är de flesta månader svårt att lägga undan, ialla fall så pass mycket jag hade velat lägga undan. Har jobbat extra som vikarie men har ju hundarna och det så svårt att parera med skola, tider och sambons jobb. Hur kan man få in extra inkomst hemifrån? Eller då på helger?

(inte McDonalds eller liknande jobb av privata anledningar). Redan kollat att dela ut reklam. Kan inte vara hundvakt/barnvakt här pga vår ena hund.

Vi gör upp budget varje månad som vi följer men tillkommer ibland extrakostnader samt vissa kostnader som varierar månad till månad. Hade velat kunna spara undan mer varje månad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ikajo
12/15/14, 10:32 AM
#1

Man kan söka uppdrag via kommunen som ledsagare, kontaktperson eller avlösare. Det brukar vara några timmar i veckan och är lätt att anpassa till saker runt omkring. Inte jättemycket pengar men det blir ändå ett par extra tusenlappar i månaden.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fridaaaa
12/15/14, 10:38 AM
#2

#1 Som ledsagare/kontaktperson åker man och gör saker t.ex bio, bowlar mm och kan inte riktigt det pga privata anledningar (just nu alltså och en tid framöver).
---------------------

Är svårt att komma på något 😕 (och nej handlar inte om kräsenhet som vissa tror bara för att vissa personer inte kan ta vilka jobb som helst).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hagmans
12/15/14, 2:18 PM
#3

Ta fram en stor flyttlåda och ha en rejäl stor-rensning hemma :) Försök att lägga i precis allt du inte alls använder eller behöver. Allt från kläder, inredning, möbler osv :) Man kan hitta en del på förrådet som man inte använder! Sedan lägger du ut allting på olika köp och säljsidor, och blocket för dyrare möbler :) Ta sedan varje krona du får in och lägg det på sparkontot :D Då har du tjänat in pengar på sånt som ändå bara tar massa plats och som du aldrig använder eller behöver :) Du kan kanske också fråga dina föräldrar om dom har en massa grejer som bara skräpar, som dom kanske egentligen vill kasta. Sälj det istället :) Många bäckar små! :D

Hagmans
12/15/14, 2:20 PM
#4

Du kan även kolla på arbetsförmedlingen, det är sjukt många deltidsjobb nu eller timjobb ute. De flesta måste man trycka upp och läsa om för att förstå att det är timtid eller liknande :) Det kan ge bra klirr i kassan! Jobb inom handels har bra kollektivavtal med riktigt bra OB, framförallt på helger. Så det hade passat bra som timtid eller liten deltid :)

Ikajo
12/15/14, 2:34 PM
#5

Kolla om du har rätt till bostadsbidrag. Det är lite extra pengar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fridaaaa
12/15/14, 3:45 PM
#6

#3 sant se vad jag lyckas samla ihop 

Brukar kolla på platsbanken ibland,  men kasst med såna jobb här just nu tyvärr  :(

#5 vi har kollat det innan men de är jättebökiga och min sambo hade det innan vi flyttade ihop och de gjorde fel så han får betala tillbaka en viss summa (ja var de som gjorde fel för var de som hjälpte honom med papprena) :/så litar inte på det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ikajo
12/15/14, 4:50 PM
#7

Det är fortfarande pengar ni kan ha rätt till. Fyll i alla papper själva om ni inte litar på dem. Om det är knapert har ni inte lyxen att fnysa åt pengar ni faktiskt kan få.

Du gör ett inlägg där du frågar om råd men inget verkar duga. Ibland så får man helt enkelt anstränga sig. Ja, det kan vara svårt att få jobb. Så ser det ut för alla. Alla studenter lever på knappa marginaler. Jag lyckades spara ihop till sommarens hyra förra året. Tack vare mina föräldrar hade jag pengar till mat. I år har jag fått uppdrag som avlösare vilket kommer göra det lättare.

Se över era utgifter. Om ni går över budget, ta reda på varför. Vad är det alla pengarna går till. Borträknat kurslitteratur kan man med god planering och genom att tänka smart leva billigt. Baka eget bröd och godis. Laga mat från grunden, inklusive pizza. Håll utkik efter erbjudanden i butikerna. Bunkra, hamstra. Bara genom att vara vaksam på rabatter och vara kundmedlem i Ica/Coop/Willys kan du spara hundralappar varje gång du handlar.
Undvik alkohol. Det är dyrt och en utgift ni inte behöver. All extra lyx, stryk det. Utnyttja studentrabatter. Vart ni än går, håll koll på om ni kan få rabatt eller inte. 

Vad gäller uppdrag som kontaktperson eller ledsagare. Vi pratar sisådär 5 timmar i veckan. Såvida du inte läser ett program som kräver konstant närvaro alla dagar i veckan kan du ta dig an ett sådant uppdrag. Samtidigt som du hjälper en annan människa.

Be inte om råd om inga råd duger, för då får ni snart inga råd.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fridaaaa
12/15/14, 6:25 PM
#8

#7 Vi "fnyser" inte åt några pengar, vet inte vad du fått det ifrån.  Vi har som sagt tänkt att söka men förstod inte ens hälften av det som skulle fyllas i  (massor av papper fick vi hem). Eftersom vi är sambos måste vi nämligen söka tillsammans och eftersom han håller på att återbetala till dem så är det inte säkert att de godkänner det förrän det är betalat.

Aldrig sagt att ingenting duger, så kom inte här och hitta på saker.#3 & #4 förslag till exempel har jag inte sagt nej till, tvärtom.  Och har förklarat ang det med bostadsbidrag. Tänker inte riskera att bli återbetalningsskyldig om vi ens skulle bli beviljade det. 

Vem har sagt något som "svårt att få jobb"? Inte jag i alla fall. Så hur är det relevant i tråden om jag får fråga?

Kundmedlem på willys och Ica är vi redan. Grejen är att jag måste ha glutenfritt och laktosfritt = inte billigt. Vi veckohandlar och köper enbart det vi behöver för veckan i matväg. Likaså med tvål, toapapper och annat. Köper om det är erbjudanden också om det är något vi äter. Alkohol dricker ingen av oss, eller det är minimalt, jag kanske 1-2 cider/år, så där är det inga kostnader 🙂

Vet de som är kontaktpersoner och de åker iväg med sina och så, vilket jag inte skulle ha möjlighet till. Visst man kan ha "turen" att få en som mest vill prata och så men det kan man ju inte vara säker på eller man kan tala med dem när man söker och säga hur det ligger till med sånt så att de "anpassar" efter det? Läst om kontaktperson men fann ingenting om sånt när jag läste nämligen.

Återigen: Inte nekat massa råd som du påstår, då har du verkligen inte läst hela tråden. Enda är bostadsbidrag (av väldigt förklarliga anledningar) och då ev kontaktperson beroende på då om man kan säga hur det är med att åka iväg osv om de anpassar efter det. Annars är det stenkört.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hagmans
12/15/14, 6:33 PM
#9

Ett till tips! Man kan ta en dag till att ringa runt till sin elleverantör, den man har mobilabonnemanget hos och liknande och höra vad dom kan erbjuda för bättre pris, om man annars byter. Mååånga av dessa företag har alltid speciella erbjudanden som de berättar om, ifall man säger att man annars vill säga upp pga kostnaderna :) Där kan man förändra en del av sina månadskostnader, om både du och din sambo gör samma :) Även samma med försäkringar. Men som sagt, först och främst en rensning hemma, och ha is i magen och låt sakerna finnas ute på köp och säljsidor ett bra tag! Tillslut hör någon av sig :) Annars får man testa att lägga upp igen. Citiboard är gratis, plus alla sidor på Facebook :) Annars blocket för dyrare saker :D

Hagmans
12/15/14, 6:36 PM
#10

Även på arbetsförmedlingen så finns en hel del jobb om man går på Arbetssökande -> Lediga jobb -> Via ort -> Och sedan går längst ner till Ospecificerad arbetsort. Där kan det finnas jobb man kan utföra via hemmet också :) Värt att kolla in i alla fall! :D

Fridaaaa
12/15/14, 6:41 PM
#11

#9 Elen ingår i hyran 🙂 Abonnemang förnyade jag nyligen (söndrig mobil) och sambon får inte det förrän om ett år, men visst värt att höra med dem om det går att ändra någonting på kostnaderna, får ringa dem imorgon och kolla upp det. Försäkringar har vi redan det billigaste har samma bolag så får mängdrabatt 🙂
Yes medlem i många FB grupper så imorgon får det bli en rensning och även kolla på vinden ifall det är något som är säljbart där👍 Hoppas jag får in några kronor i alla fall, allting är bättre än inget 😃

#10 Det har jag inte tänkt på att kolla, kollat på ort, tack ska kolla in det! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hagmans
12/15/14, 6:49 PM
#12

Okej, vad bra att ni redan har bra avtal 😃 Vad gäller mobilabonnemang, när sambons går ut så rekommenderar jag er att ringa till leverantören och säga att ni vill säga upp det… om dom inte har något annat att erbjuda. Då kommer ni garanterat att få reducerat pris :) Samma med dig när din bindningstid går ut.

Ett annat tips som jag är superdålig att göra själv, är att äta upp allt man har hemma 😐 Jag är supernoga med att alltid kolla reklamblad varje måndag inför veckan, planera vad jag ska köpa, men är såååå dålig på att ta en vecka ibland till att göra en stor lista över allt jag har hemma! Vad kan man laga av det man redan har? Kanske man bara behöver ex. grädde så kan man göra 2 rätter utan att handla? :D Oftast har man en hel del i frysen som ligger där och glöms bort, eller längst in i skafferiet. Det kan vara ganska kul ändå att ta papper och penna, gå runt till skafferi, kylskåp, frys och tänka efter vad man kan göra av det man redan har! :) Det kan räcka en hel vecka! Redan där har man sparat lite, då kanske man kan lägga undan 200 kr var till sparkontot eller mer den veckan :D 

Ja, där kan man hitta en del jobb. Tyvärr så måste man nästan trycka upp många, för det mesta av infon får man genom att läsa riktigt. Kan verka otydligt till en början med dom där ospecificerade jobben ;D Annars kan du också gå in på exempelvis coop.se, ica.se osv och kolla på deras lediga jobb. Sist jag var på arbetsförmedlingen så berättade dom att endast 60% av ALLA jobb som finns, finns på arbetsförmedlingen… Det innebär att 40% av resten av jobben söker företagen själva. Därför är det bra att maila till företag man skulle tycka om att jobba hos, eller att gå in direkt på deras hemsidor och kolla under lediga jobb :)

Ikajo
12/15/14, 7:49 PM
#13

#12 Vitsen med att hamstra är att köpa medan man har pengar till det tillfälle man inte har pengar. Jag har frysen full med mat och passar ändå på när det är bra pris. Att det sedan dröjer innan jag tillagar det är en annan sak.

Vad gäller gluten och laktos så behöver det inte vara dyrare. Både potatis och ris är rätt billigt. Samma sak med ägg- och glasnudlar. Inget av det innehåller gluten. Man kan använda kokosmjölk istället för matlagningsgrädde, vilket inte heller är särskilt dyrt. Krossade tomater kostar knappt något allt. Är man inte som mig och är kräsen finns det mycket billiga grönsaker man kan köpa. Typ lök, vitkål och andra rotfrukter.

När jag nämnde olika uppdrag nämnde jag också avlösare. Då åker man inte på så mycket utflykter alls. Då jobbar man dessutom med barn.

Men jag ändå inte låta bli att undra hur dyrt ni bor. Jag betalar 4500 i månaden och jag är ensam. Då ingår visserligen alla omkring kostnader men jag bor också i en 2:a. Nog för att storstäderna kan vara dyra men om ni är två med CSN så har ni dubbelt så mycket pengar emellan er och delar på hyran. Så även om ni betalade lika mycket som jag var i hyra så låter det fortfarande som om ni borde ha pengar kvar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Fridaaaa
12/15/14, 8:03 PM
#14

#12 Får testa det nästa gång, se vad de säger 😉 Varit kunder där så länge så tycker jag de kan ha till oss hihi.

Ja det med frysen är vi duktiga på i perioder xD Men får söka bli nogare med det hehe. Komma på nya rätter med kanske att göra så det blir mer variation 🙂

Japp stämmer nog ganska bra, få jobb som kommer via AF/platsbanken 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chestnut
1/10/15, 9:17 PM
#15

Ett annat tips är att börja jobba med direktförsäljning typ homepartyn. Jag är oberoende konsult och har ljuspartyn med ett välkänt märke, ger en extra slant i månaden och företaget jag jobbar för så behöver man inte betala för något när man startar heller och finns inget krav på hur mycket man måste sälja för varje månad osv. Passar mig skitbra!

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: