Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 3872 ggr
luckiestgirl
2014-12-18 21:55

Budget? Ni unga som lever ensamma

Halloj! 

Finns säkert många liknande trådar, och jag har kollat runt en del på sidan och hittat mycket intressant, men jag vill ändå göra en egen tråd.

Vill kunna lägga upp en ordentlig budget tills jag ska flytta hemifrån nästa år (om det inte skiter sig helt och hållet med jobb..). Håller just nu på att spara pengar och jag når mitt "spar-mål" (som jag vill ha på kontot innan jag flyttar ut)  i sommar om jag följer planen ;) Vet att jag är ute i väldigt god tid, men det här med ekonomi och budget intresserar mig väldigt mycket just nu! (har tyvärr aldrig lyckats dom gånger jag försökt mig på att hålla en budget, nallar alltid från sparkontot..)

Men, nu vill jag gärna ta del av eran budget, främst ni som bor ensamma, så att jag kan få någon idé om hur det kan se ut.  Såklart skiljer det sig ju väldigt mycket från person till person, det förstår jag ju, men det skulle vara intressant att se. Tänker på  allt, mat, försäkringar, el, internet, djur, nöjen osv.

Skulle också gärna vilja veta om ni har några "tips" runt ekonomi och budget i allmänhet, kan vara i princip vad som helst som ni tycker är bra :p

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Annons:
Stephanie
2014-12-18 22:11
#1

Mitt främsta tips är väl att ha så bra koll på sin ekonomi som möjligt. Att ha koll på allt som ska betalas och även tänka längre fram i tiden så att man kan planera inför större utgifter. För en student kan terminsstarten vara ett sådant tillfälle, när all kurslitteratur ska köpas.

Har man räkningar som inte betalas varje månad, utan kanske en gång i kvartalet, eller en gång om året, så kan det vara bra att lägga undan pengar varje månad istället för att behöva ta en större summa en månad.

Det var två saker jag kom att tänka på direkt iaf 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[strutter]
2014-12-22 09:42
#2

luckiestgirl!🌺

Jag vill bara säga en sak: jag är mäkta imponerad av ditt kloka resonemang kring din ekonomi och ditt framtida liv! Du kommer att klara dig bra, det är jag helt övertygad om!🌺

[SisselaJ]
2014-12-24 01:24
#3

Om du nallar ofta från sparkontot skulle jag rekomendera dig att placera dom någonstans där det är svårare att nå dem. Och ha ett annat sparkonto där det är enkelt och tillåtet att nalla och skönt att ha vid nödfall. Jag tycker du redan nu kan ställa upp en budget och försöka föra kassabok över hur mycket du spenderat och på vad. Jag skulle räkna med 2000kr för mat per månad för en person. hur du ska spendera resten är beroende av din inkomst och fasta utgifter.

Krus_grus
2015-01-08 17:16
#4

Mitt bästa tips är att utforska.. Ska du köpa något "större" så undersök om det finns billigare alternativ och vad du får mest pengar för. Gällande mat sparade jag ALLA kvitton från min andra månad som jag bodde själv för att se vad jag egentligen köpte och hur mycket jag la på mat. Att lägga upp en bra budget är viktigt och det kommer du klara galant eftersom du redan nu börjat fundera på hur man gör detta! Tänk på att små utgifter blir stora i längden ;)

JazzBass
2015-01-09 08:03
#5

Ett konkret tips för att lättare hålla sin budget är att öppna minst ett extra bankkonto för alla hushållskostnader. Själv har jag utöver bruks- och sparkontot följande konton, som jag för över pengar till varje månad

- Hushållskonto, varifrån alla boendekostnader dras, d.v.s. lån, bolagsvederlag, el, vatten och försäkringar. Vid behov även för gemensamma uppköp till hushållet.
- Mat- och bensinkonto (i S-banken som ägs av finska S-gruppen med många mataffärer och bensinstationer. De ger bra bonus i form av reda pengar tillbaks på kontot när man koncentrerar sina uppköp till samma kedja. Tror ICA i Sverige har nåt liknande system)
- Stugkonto, för utgifter som härrör till sommarstugan 
- "Mellansparkonto", eller sekundärt brukskonto,för pengar som ska räcka till medelstora uppköp som inte görs varje månad (typ skor, kläder osv). Lägger jag inte undan nånting för sånt åker kreditkortet fram för ofta och man spenderar för mycket pengar på mindre nödvändiga saker.
- Konto för utgifter för vår son.

De två sistnämnda skapade jag häromdagen, för att vår ekonomi kommer vara klart mer utmanande detta år vilket kräver en noggrannare budgetering. Budgeten gjorde jag upp i excel så noggrannt och realistiskt som möjligt. Utöver tipset att ha flera konton vill jag även tipsa om att räkna med med en del oförutsedda utgifter. Vad händer om bilen plötsligt går sönder och kräver service eller bärgning? Eller om en äldre hushållsmaskin hemma går sönder och försäkringen inte kan ge nån vettig ersätting och man alltid måste betala minst en självrisk?

Jag är 36 år gammal och önskar att jag hade tänkt på sånt här mycket tidigare i livet. Trots att jag haft ett bra arbete med hyfsad lön i över 10 år i sträck nu känner jag inte att jag har så bra ekonomi som jag kunde ha haft, och har varit tyngd av ganska höga kreditkortsräkningar i de flesta av dessa år. Jättebra att du så tidigt funderar på såna här saker! Det kommer att betala tillbaka sig i längden. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bjallstal
2015-01-13 18:59
#6

21 år, ca 17 000:- ut efter skatt(fackavgift, a-kassa dras innan skatten av jobb) Bor i en hyresrätt på 46 kvadrat, i centrum i en liten stad. Nuvarande budget: Boende: (hyra, hemförsäkring, parkering,tv-licens) : strax under 5000:- Mat: 3000:- Transport: 1500:- Kläder: 2500:- Sparande:2500:-(500:- i pensionssparande) Övrigt: 2000:- Budget 2015: Boende: strax under 5000:- Mat: 2000:- Transport: 1500:- Kläder: 500:- Sparande:- 6000:- Övrigt: 2000:-

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
2015-01-13 19:00
#7

Nallar också från mina sparande, men skärpning 2015! Ska köpa hus till sommaren med min blivande sambo så bara att spara på :) Ska försöka strypa mer i min 2015 budget men vill inte gå ut för hårt, för skiter det sig så kommer jag ge upp helt :) bättre att bättra på efter hand min minst 6000:- i månaden ska sparas :) Har ett korttidssparande i min vanliga bank(lätt att nalla) ett i en annan internetbank(snäppet svårare) och mitt pensionsspar (som jag inte ens vet hur man nallar ifrån)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2015-01-13 19:05
#8

Tips! Handla aldrig på avbetalning typ klarna konto eller sådant, man fastnar så lätt. Och handlar lika mycket nytt som man betalar av. Gjorde det när jag började jobba som 18-åring, men tog mig ur det och gjorde mig helt fri förra året. Handlar alltid med kort, ev 14 dagars faktura om jag inte handlat av företaget innan.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: