Annons:
Etikett11-juridik
Läst 2341 ggr
adoptera
1/12/15, 6:24 PM

Vad innebär enskild egendom?

Min sambo har fått en gåva av sina föräldrar som är värd ganska så mycket och de har skrivit att det ska vara enskild egendom.

Jag och min sambo har sedan tidigare skrivit testamente där det framkommer att när en av oss dör så ska den andre ärva allt. Men vad innebär gåvan han fått av sina föräldrar som är enskild egendom? Innebär det att jag inte får ärva den? Att det ska gå till hans övriga släkt?

Min sambo vill att jag ska ärva även hans gåva som han fått om det händer honom något men han tror inte att det är möjligt pga enskild egendom. Stämmer det?

Annons:
Evelina!
1/12/15, 7:00 PM
#1

Nej, det innebär att om ni skiljer er så kommer denna egendom inte ingå som giftorättsgods utan som enskild egendom. Vid arv gäller andra regler, som jag inte riktigt har koll på.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Surpan
1/16/15, 10:23 AM
#2

#1 Samma regler gäller vid arv, alltså att det inte ingår som giftorättsgods. 🙂 Vad som händer vid dödsfall i ett samboskap beror lite på om det finns gemensamma barn eller särkullsbarn med i bilden.

/Surpan

[Torpedtass]
1/22/15, 12:27 PM
#3

Här kan du läsa vad det innebär.

Zepp
1/26/15, 10:04 PM
#4

Du ärver det om din partner dör.. iomed att ni har testamente.

Däremot om ni skilljer er/går åt varsitt håll, ingår inte enskild egendom i boet som skall delas lika mellan er.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: