Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1375 ggr
[Torpedtass]
2/12/15, 9:57 PM

Vad är mest lönsammast? Husägande.

Många vill gärna skaffa hus och en fråga som kanske många ställer sig är vilken typ av hus som lönar sig att skaffa utan att dra på sig höga kostnader så, prismässigt, vilket skulle ni påstå vara mest lönsammast vad gäller husköp? Varför?

Detta må vara en svår fråga då jag är medveten om att det går att komma upp i höga kostnader oavsett typ av hus men jag vill ni tänker långsiktigt samt på vilka för-/nackdelar de olika alternativen kan medföra.

OBS: Denna undersökning är helt oberoende på vad för lånelöfte man får hos en bank. Gå inte heller efter vilket ni föredrar att själva äga utan vad ni tror lönar sig ekonomiskt i långa loppet.

Annons:
JazzBass
2/13/15, 9:28 AM
#1

Det finns knappast ett allmängiltigt svar på frågan, men jag röstade på "köpa redan befintligt hus" dock med förbehållet att det inte kräver nån större renovering. Husets allmänna skick, läge och utrustningsnivå påverkar också priset förstås.

Vill man ha nytt och har möjlighet och kunskap att göra en ansenlig del av byggjobbet själv är monteringsfärdigt eller att bygga från grunden troligtvis förmånligast. Men ska man bygga från grunden och ha anlitad arbetskraft för i princip allt blir det nog snabbt dyrt, troligtvis dyrare än ett nyckelfärdigt. Elementhustillverkarna har effektiverade tillverkningsmetoder och får köpa in material till bättre priser än enskilda byggare, som har högre timlön än arbetarna på en elementhusfabrik.

Alternativet att grundrenovera ett gammalt hus fanns inte bland alternativen. Det är i många fall ett bra drag för den händige, speciellt om man gillar äldre hus med mer själ en ett "sterilt" elementhus, eller om man vill förhindra att ett gammalt hus som gått i släkten förfaller eller säljs. Risken är dock att man inte vet hur mycket som behöver göras, så det är mycket svårt att göra en bra uppskattning på kostnaderna. Dessutom går det ofta åt lika mycket arbetstimmar som för att slå upp ett hus från grunden, i och med att man ofta måste riva ut en massa gammalt material och eventuellt byta ut delar av husstommen.

Mina föräldrar grundrenoverade familjens hus i början av nittiotalet, och min brors familj grundrenoverade sitt nuvarande hem kring 2006-07. Brorsans hus har till och med presenterats i inredningsmagasin, och är idag värt värderat betydligt högre än summan de lade ut på renoveringen trots hög standard på bygg/inredningsmaterial och utrustning. Renoveringen gjordes väldigt smakfullt och stilrent, och så mycket som möjligt av det gamla bevarades och piffades upp istället för att bytas ut, som trappan, trägolvplankorna i vissa rum, lister, och en stockvägg i mitten av huset som målades vit. Jag är dock inte säker på om de hade gjort samma val om inte han haft lite erfarenhet av renoverande, mycket tid att lägga på renoveringen (kunde lägga 60h per vecka på renoveringen tack vare mycket flexibelt arbete), och en pappa som är byggnadsingenjör och därmed gratis byggnadskonsult. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Torpedtass]
2/13/15, 10:59 AM
#2

#1 Det var just därför jag skrev _"Detta må vara en svår fråga då jag är medveten om att det går att komma upp i höga kostnader oavsett typ av hus men jag vill ni tänker långsiktigt samt på vilka för-/nackdelar de olika alternativen kan medföra."

_Där står även för-/nackdelar vilket eventuell renovering faller under, ansåg då inte att alternativet att grundrenovera ett hus behövdes när alternativet "befintligt hus" är rätt brett. _😉_

Upp till toppen
Annons: