Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 8307 ggr
sagat
3/2/15, 12:05 PM

Tjänar folk så lite i lön??

Hej jag har aldrig haft ett jobb men hoppas på att få ett nu :), men jag oroar mig för lönen, jag ska praktisera som vakmästar assistent? något sånt och hoppas sen på jobb, men om man bara får 100kr i timmen så blir det juh inga pengar och när skatten är dragen hamnar jag på en ca 10 000kr :O det är juh ingen lön :(, vad tjänar folk egentligen? får man så lite i lön? :/ blir orolig. alla andra jag känner tjänar ca 15 000kr efter skatt och tänkte att jag också skulle få det.. men börjar bli osäker..

Annons:
Aleya
3/2/15, 12:09 PM
#1

Då får man väl antingen leta nytt eller försöka leva efter det man får. Jag har klarat mig på 10 och ändå haft pengar över. Om du sen bor hemma osv är det ju jäkligt mycket pengar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sadhero87
3/2/15, 12:10 PM
#2

Det beror alldeles på vad man jobbar med. Jag jobbade heltid på en allservice firma och där fick jag ut straxt under 10k i månaden när skatten var dragen. I vården tjänar jag ca 16 500 efter skatt.

tlover
3/2/15, 12:10 PM
#3

Min man tjänar 98:-/ (inkl semesterersättning) då han har jobb (springvickar).

En bra månad tjänar han ca 6000:- efter skatt men det är mer än nog med mitt (ca 3000:- /månaden efter skatt).

15 000 efter skatt får bara rika enligt oss (eller ja min mamma har 18000 efter skatt tror jag men då har hon jpbbat på samma ställe i ca 35 år)

l'm back

Surpan
3/2/15, 12:12 PM
#4

När jag började min karriär direkt efter gymnasiet så startade jag på 15 000 i månaden (innan skatt, heltid). Genomsnittslönen ligger bara på strax över 20 000 i sverige (rätta mig om jag har fel någon) och det finns många som får ut runt 10 000 i månaden, så ja det är en lön.

Hur bor du? Känner du inte att du kommer klara dig på 10 000?

/Surpan

[brinker]
3/2/15, 12:12 PM
#5

Är det heltid? Din ålder?

Minns inte riktigt åldrsgränsen men inom vissa jobb får man högre timlön efter en viss ålder, 24 eller så. Jag låg på 97 kr när jag var under 24 och sedan fick jag 110 kr tim.

Där jag jobbar nu får jag 107 kr tim men jag jobbar helger och kvällar vilket ger ob.

Jag hade inte jobbat heltid för 10 000 kr efter skatt, men, jag hade klarat mig gott o väl på 10 000 kr.

sagat
3/2/15, 12:14 PM
#6

folk som praktiserar och får något från försäkringskassan? får 14000kr i mån men det gäller bara i 1-2år sen måste personen hitta ett riktigt jobb.. det är juh mer än om man skulle vara anställd juuu

Annons:
Anonym
Anonym
3/2/15, 12:15 PM
#7

den minsta lönen man kan få i sverige om jag minns rätt är 17.500 det är FÖRE skatt så när man då drar av blir det cirka 12.200 något, då jobbar man också heltid.

Åsa S
3/2/15, 12:15 PM
#8

Det beror ju på vad man jobbar med och hur mycket man jobbar men jag får nog ut en 13000-14000 efter skatt i månaden och är 43år och kvinna. Jobbar dock bara 32tim i veckan (luncher och raster räknas inte in i arbetade timmar). Har universitetsutbildning (lärare) men mår bättre på det jobbet jag har nu och det är viktigare än vad man tjänar. Bättre man mår bra och är glad och har livskvalite än att tjäna bra och hela tiden önska man fick gå i pension eller önska man får nån sjukdom så man slipper gå till jobbet.

Kan lägga till att jag lyckats spara ihop pengar till insats på lägenhet trots den låga lönen och har köpt en lägenhet i utkanten av stockholm. +Många studenter har bra mycket mindre än 10000kr/månaden att röra sig med.

Många i vårat samhälle har inte mer än 10000kr efter skatt finns många som har mindre. Men man kan ändå ha ett bra och rikt liv allt beror på vilka utgifter man har, skaffar man sig ett bra boende som inte kostar så mycket i månaden så har man ändå mycket kvar + lagar man maten från grunden och har matlåda med sig till jobbet får man inte bara hälsosammare mat utan man får ju ytterligare mer över i månaden till annat + man kan hitta jättefina saker på second hand mm.

Emo
3/2/15, 12:16 PM
#9

Så bra jag skulle ha det om jag fick 10000 i månaden efter skatt. Mina 5870 ska räcka till bostad, mat, hunden och allt annat jag behöver. Många pensionärer lever på mindre, så jag klagar inte. Jag får rätta mig efter hur det är. 10000 skulle betyda ett liv i lyx (för mig).😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Surpan
3/2/15, 12:17 PM
#10

Det kommer nog ändå att landa över 10 000 skulle jag tro om det är heltid. Speciellt om semesterersättningen betalas ut utöver det också.

För April så är heltidslönen (40h/v) 17600 vid 100/timmen. Det är ju inte helkasst faktiskt.

/Surpan

Aleya
3/2/15, 12:18 PM
#11

#6 vad skriver du? Har inte fått så mycket från fk. Då måste det vara något riktigt speciellt om man får det. Att man har diagnos eller något annat. För malet jag och många jag känner får är typ 3200. Kanske 5000 om man har tur. Sen kanske du tänker på dom som har akassa

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
3/2/15, 12:19 PM
#12

#7 Vi har ingen lagstadgad minimilön i Sverige, utan det regleras i kollektivavtalen så det skiljer sig mellan branscherna.

/Surpan

isla
3/2/15, 12:21 PM
#13

Någonstans måste man ju börja. Allt är väl bättre än ingenting och har man noll arbetslivserfarenhet så kan man knappast förvänta sig någon hög lön. Vill du ha hög lön så får du slita dig till den, antingen genom att visa framfötterna och avancera inom ett företag eller plugga en utbildning som så småningom ger en hög lön. Det är "tyvärr" så verkligheten fungerar. Lycka till med nya jobbet och se inte bara pengarna, utan framför allt den erfarenhet och de meriter jobbet ger dig.

Annons:
isla
3/2/15, 12:21 PM
#14

Någonstans måste man ju börja. Allt är väl bättre än ingenting och har man noll arbetslivserfarenhet så kan man knappast förvänta sig någon hög lön. Vill du ha hög lön så får du slita dig till den, antingen genom att visa framfötterna och avancera inom ett företag eller plugga en utbildning som så småningom ger en hög lön. Det är "tyvärr" så verkligheten fungerar. Lycka till med nya jobbet och se inte bara pengarna, utan framför allt den erfarenhet och de meriter jobbet ger dig.

sagat
3/2/15, 12:21 PM
#15

jag är 26år och har funktionsnedsättning, men kommer att få riktig hjälp nu att få arbete (hoppas). jo visst klarar jag mig på 10 men jag har fått klara mig på brösmulor så länge så kände ett litet hopp om att få kunna ha semester, ha råd att åka och kampa, ha råd till sånt man har längtat efter men ser inget hopp om jag ska leva på 10… vill kunna åka utomlands kanske en gång om året eller kunna ha råd att fixa körkort och ha råd att äga och köpa en bil.. med 10 så kommer jag inte ha råd med något av det.. det tar 30min för mig att gå till matbutiken (bor i en liten by utanför centrum). Känns meningslöst att jobba om jag inte kommer få mer än 1700kr mer i månaden om jag jobbar..

Anonym
Anonym
3/2/15, 12:21 PM
#16

#12 Okej men jag har hört att det är minsta lönen man kan få.

Anonym
Anonym
3/2/15, 12:22 PM
#17

#15 Du sa ju att du fick 10tusen? det är ingen dålig lön direkt.

Surpan
3/2/15, 12:22 PM
#18

#13 Håller med. Är det ens första jobb så tycker jag man ska fokusera på att göra ett bra jobb för att ha någonting på CV:t. Bara efter några månader kommer det se bra ut och man kan söka andra jobb. 🙂

/Surpan

Em_
3/2/15, 12:24 PM
#19

Jag tror inte man kan förvänta sig så mycket mer när man kommer oerfaren till sin första praktikplats :) Se det som ett ställe att börja. Gör dina arbetsuppgifter snabbt och noga, var glad och trevlig och ta lite egna initiativ när du börjar bli varm i kläderna så får du fina referenser att söka bättre betalda jobb på sedan.


Aleya
3/2/15, 12:25 PM
#20

#15 då är det väl bara börja spara. Det är då så jag gör inför semester och dylikt. Du kan ju inte ha hur dyr hyra som helst heller. Soc ger en brödsmulor kan jag säga. Och det är mindre än dom 10 k du pratar om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
sagat
3/2/15, 12:25 PM
#21

spelaroll om man har erfarenhet när man ska kopiera papper -.-

Surpan
3/2/15, 12:25 PM
#22

#15 Det kommer gå jättebra det där. Du kommer ha all tid i världen att tjäna pengar, men det kanske inte är där man ska börja. Att åka utomlands en gång per år är inte alls någonting som många har råd med, jag skulle säga attd et är en lyx att kunna göra det. Samma sak med att äga en bil, det är riktigt dyrt och någonting inte alla kan. Sen får man ju prioritera också, Vill du ha en bil så går det nog att få ihop på något sätt. Vad kostar ditt boende idag?

/Surpan

Portie
3/2/15, 12:26 PM
#23

Jag får ut mellan 10-11 000 per månad (jobbar iofs bara deltid) men har alltid klarat mig väldigt bra på det och kan spara undan minst en tusenlapp varje månad. Bor själv och har även hund så har en del utgifter. Men det gäller att lägga pengarna på rätt saker och betala det viktigaste först så har man lite över till annat sen. Jag hade varit mer än nöjd med en lön på 10 000, speciellt om det var mitt första jobb.

sagat
3/2/15, 12:27 PM
#24

jag sparar och försöker klara mig på 2000kr när alla räkningar är betalda.. kan äta mat men inte hitta på något roligt..

Anonym
Anonym
3/2/15, 12:27 PM
#25

Jag har levt på aktivitesersättning drygt 6000 i månaden, levde ganska gott på det! så om man tycker 10.000 är lite så tror jag man slösar ganska mycket är lätt att samla pengar också :)

Surpan
3/2/15, 12:27 PM
#26

#24 Men då har du ju sparpengar sen som du kan hitta på någonting kul för! 🙂

/Surpan

Humi
3/2/15, 12:28 PM
#27

#15 är du seriös? Sluta vara en bortskämd liten snorunge och ta vara på jobbet du får. 

Jag har barn, hus, bil, hund och allt där till och klarar mig på långt under 10000kr i månaden.

Annons:
isla
3/2/15, 12:29 PM
#28

Fy vilken trist inställning du har. Jobbet ska ge dig meriter. Du ska komma till arbetet i tid, göra dina uppgifter med ett leende på läpparna och vara allmänt trevlig och tillmötesgående. Då får du bra referenser, som du sedan kan dra nytta av när du söker ett annat jobb. Sluta fokusera på pengarna, se detta istället som en språngbräda ut i arbetslivet.

sagat
3/2/15, 12:29 PM
#29

#22 tack :) känns bra när du skriver att det kommer att gå bra :), jag vill juh  bara ha ett arbete hela livet då jag har svårt för nya saker, vill vara trygg så att jobba där för att sen söka bättre finns inte i min värld..

Aleya
3/2/15, 12:30 PM
#30

#24 och? Det är inte nå vidare synd om dig. Du får snarare börja prioritera. Så är det att bli vuxen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sagat
3/2/15, 12:31 PM
#31

att leva på bara 2000kr i månaden är inte att slösa eller att vara bortskämd! det jag sparar undan går åt till mina hundar

Åsa S
3/2/15, 12:31 PM
#32

Erfarenhet handlar inte bara om vad man ska göra utan  hur man utför arbetet och vilken attityd man har till arbetet och arbetsplatsen. Arbetsgivare idag vill se att man kommer i tid till jobbet och inte konstant dräller in några minuter sent eller försover sig. Att man visar intresse för arbetsuppgifterna och inte bara suckar och gör arbetsuppgiferna lite ovilligt för man tycker man är för kvalificerad. Man måste visa intresse och visa att man kan samarbeta och bidra till ett bra arbetsklimat.

Anonym
Anonym
3/2/15, 12:31 PM
#33

#28 Du behöver inte vara så dryg, förstår dock ditt tankesätt ;)

Em_
3/2/15, 12:33 PM
#34

#21 Jupp, om så bara för att visa att man kan sköta ett jobb. Jag har jobbat på ett ställe där vi fick många direkt från gymnasiet. Ett par stycken var aldrig i tid, gnällde på allt och försökte smita undan med att göra så lite saker så slarvig som möjligt och de  blev inte långvariga… Hörde en kille fråga om han fick ha chefen som referens. Hennes svar var "Visst, men du förstår väl att jag måste säga att du är sen oftare än du är i tid?".


Annons:
Surpan
3/2/15, 12:34 PM
#35

#29 Du oroar dig mer för pengar än du behöver, och det är okej. Men du måste också vakna till lite och se att jobbet är inte bara pengar, det kommer utveckla din sociala, fysiska och mentala förmåga. Plus att det är en bra merit. Och när du har de sakerna så kommer det inte längre att vara "utom din värld" att söka nytt. Jag lovar. Så du ska absolut inte känna att det är onödigt att jobba för de pengarna.

När det gäller din konsumtion och att göra roliga saker. Du har ju ett sparande, så ta ett anteckningsblock och skriv ner i en lista "de här sakerna sparar jag till". Känner du dig nere över ekonomin, gå och titta på den listan. Du har ett långt liv framför dig att göra roliga saker, men då måste man först göra ett par tråkiga saker. 🙂

/Surpan

sagat
3/2/15, 12:39 PM
#36

#35 för mig handlar ett jobb om pengar och om de sociala, vänner och kunskap och jag vill ha alla dom delarna, men om det inte lönar sig att arbeta så känns det inte så lockande..

sagat
3/2/15, 12:42 PM
#37

Men nu måste jag praktisera ett tag för att kunna komma upp i timmar och visa att jag vill ha arbetet så jag blir anställd :)

Ria74
3/2/15, 12:45 PM
#38

100 kronor per timme är nog en ganska normal ingångslön. Jag hade ungefär detsamma på mitt första jobb.

Vill man ha högre lön så behöver man ha ett jobb med någon form av specialkompetens. På det jobbet jag har nu där jag har en specialkompetens som inte många andra har i Sverige har jag en lön på 275:- per timme. Men då jobbar jag inte heller där mer än några timmar i veckan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Surpan
3/2/15, 12:48 PM
#39

#36 Fast nu är du ju oresonlig. Sa du inte att du skulle få ut 1760 mer om du jobbade? Vet du vad 1760 är?

Det är: 
16 biobiljetter eller
En tvådagarskryssning till Tallin eller
En natt på ett spa hotell
Två timmar körlektion (i Stockholms city) eller
4 stycker riskettan kurser eller
En ny jacka till campandet eller
4 dagars liftkort i Åre.

Ville du göra nått kul eller inte?

/Surpan

Surpan
3/2/15, 12:49 PM
#40

Dessa saker är alltså grejer du kan göra varje månad om du jobbar. Sen som sagt kommer du antagligen få ut mer än 10 000 om du jobbar heltid.

/Surpan

Maja
3/2/15, 1:03 PM
#41

Har läst några av kommentarerna, men mest skummat igenom de sista.

Alla börjar någonstans. Mitt första jobb var inte så bra betalt, men det var i alla fall ett jobb. Det var en möjlighet för mig att lära mig mer, komma in på arbetsmarknaden och kunna bygga upp ett bättre CV. Utan det jobbet hade jag inte kunnat ta mig framåt.

Efter en period på det företaget kunde jag söka ett nytt jobb som gav mig en bättre lön. Där fortsatte jag och arbetade mig uppåt, tjänade mer och mer och efter det jobbet så kunde jag få ett nytt jobb som gav mig ännu mer i lön. Det är just detta som det handlar om. Det första jobbet med den första lönen är kanske inte alltid något att hurra för, men det är i alla fall ett steg - en fot in på arbetsmarknaden - och chansen att kunna utvecklas och bli bättre och tjäna mer!

Jag har själv suttit i rekryteringsbranschen i några år och blir alltid (förlåt mig) matt när det kommer in unga människor utan utbildning som vill ha minst 30.000 kr i månaden, annars får det vara. Jag har varit med om sådana fall vid fler än ett tillfälle. Jag syftar inte på någon i denna tråd, så ta inte illa upp.

Annons:
OlgaMaria
3/2/15, 1:06 PM
#42

Att jobba är det bästa sättet att få mer pengar. Normalt får man löneförhöjningar då och då även om du är kvar på samma jobb. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
3/2/15, 1:11 PM
#43

Perspektiv: jag fick 60:-/timmen på mitt första jobb.

isla
3/2/15, 1:15 PM
#44

#33 Var inte min mening att verka dryg, men ärligt talat så blir jag förbannad när folk tycker det är bättre att gå på bidrag och därigenom leva på oss andra som faktiskt sliter för brödfödan, än att dra sitt strå till stacken och tjäna sina egna pengar, bara för att man inte får en hög lön på sitt första jobb och för att man måste anstränga sig lite för att överleva. Vill man nå toppen så måste man börja på botten, så enkelt är det och vill man ha roligt så måste man förtjäna det, dvs jobba för det. Ingenting i livet är gratis, det är alltid någon som måste betala.

sagat
3/2/15, 2:06 PM
#45

jag anser inte att 15000kr är en hög lön, typ alla jag känner som jobbar heltid får det eller mer så jag såg det som en "normal" lön för någon som jobbar heltid…och tänkte att man får mer än 15 om man har utbildning osv

Surpan
3/2/15, 2:09 PM
#46

#45 Sök dom jobben då?🙂 Har du vänner där kanske de kan lägg ain ett gott ord för dig?

/Surpan

ChristineL
3/2/15, 2:13 PM
#47

#45 - Alltså det beror heeelt på vilket jobb det gäller. 

Jag har jobbat 80% inom handels fått ut mer än min bror som jobbar som kock minst 10 timmar per dag 6 dagar i veckan.

Portie
3/2/15, 3:04 PM
#48

Jag hade varit vääääldigt glad om jag fick ut 15 000. Hade känt mig väldigt rik!

Annons:
Hildgrim
3/2/15, 4:20 PM
#49

Jag, likt många andra här, tjänade en bra bit under 100kr/h på mitt första riktiga jobb (ej räknat med sommarjobb).

Anonym
Anonym
3/2/15, 4:34 PM
#50

#44 Tror du alla söker bidrag bara för att dem inte orkar jobba/tycker det är för lite lön? dem flesta klarar inte av att jobba pga fyskiska eller psykiska problem! som dem ej kan rå för. Annars så godkänns oftast det inte att dem får bidrag, tråkigt att du har en sån syn.

Anonym
Anonym
3/2/15, 4:36 PM
#51

Jag menade ATT dem som söker bidrag dem får dem oftast bara godkända om dem har fysiska eller psykiska problem! då kan dem leva på socialbidrag eller andra bidrag det gör dem ju inte för att det direkt är kul utan för deras situation ser ut så…

Gronstedt
3/2/15, 4:38 PM
#52

#50: Här var det ju fråga om en person som uttryckligen säger att den är tveksam till om den tänker börja jobba eftersom hen "bara" får ett visst belopp mer i månaden för det. Den inställningen retar nog många av dem som betalar personens bidrag.

Anonym
Anonym
3/2/15, 4:39 PM
#53

#52 aha ok. men hur vet ni om personen har problem eller ej? personen har ej nämnt det.

TjockaBerta
3/2/15, 4:43 PM
#54

#53 Läs #15

>>>Malum domesticum<<<

Anonym
Anonym
3/2/15, 4:44 PM
#55

#54 Ja men då har ju TS en funktionsnedsättning då är det också kanske pga den hon inte klarar av att jobba.

Annons:
TjockaBerta
3/2/15, 4:48 PM
#56

#55 Läs #52

>>>Malum domesticum<<<

Anonym
Anonym
3/2/15, 4:53 PM
#57

#56 ja fast det där var ju inte vad TS sa, ni vet ju inget om TS privata situation ni antar bara av vad hon skrivit kort här.

Gronstedt
3/2/15, 4:54 PM
#58

#55: Men vad personen skriver är inte att hen inte klarar av att jobba, utan ordagrant "Känns meningslöst att jobba om jag inte kommer få mer än 1700kr mer i månaden om jag jobbar.."

Anonym
Anonym
3/2/15, 5:43 PM
#59

#58 Fast har man en funktionsnedsättning kan man ha svårt att jobba oavsett vad man vill. Och vad man skriver. Det kan kännas meningslöst men kan ligga mer där bakom så som att det är funktionsnedsättningen som "sätter käppar i hjulen"

Gronstedt
3/2/15, 5:52 PM
#60

#59: Det är också meningslöst att sitta och anta att någon menar något helt annat än vad de skriver. Det kan vara så att man inte kan jobba för att det flyger så många grisar i trakten att bussarna inte går. Men om man inte nämner det, kommer sannolikt ingen annan i diskussionen att betrakta det som relevant.

Anonym
Anonym
3/2/15, 7:24 PM
#61

#60 Om man har funktionsnedsättning kan man ju ha svårigheter att jobba, men kan ändå skriva en annan sak. Sen funkar alla olika och jag kan inte svara för denna specifika person. Jag orkar däremot inte diskutera här mer har annat att göra. Lycka till alla ;)

Vanja
3/2/15, 8:06 PM
#62

10 tycker jag är en bra första lön. Som min mamma alltid brukar säga, "man måste börja någonstans."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
sagat
3/2/15, 8:28 PM
#63

jag har inte kunnat jobba och kan inte nu heller men 6 timmar ska jag jobba nu, och ska trappa upp och se vart min förmåga ligger, läkarna tror att min gräns ligger på 50 %, så om jag jobbar 50% så kommer jag få lön efter heltid, men jobbet blir juh som ett heltids jobb för mig. det är kämpigt i vardagen som det är och sen ska man jobba röven av sig för 1700kr… de är så det känns. Tänk er att ni har ett heltids jobb och behöver jobba 100% mer för att få en halvkass lön men som är lite mer än va du har och ändå inte ha råd att ta körkort eller att äga bil eller att se nåt annat än sverige…

Aleya
3/2/15, 8:33 PM
#64

#63 och det har alla fått göra. Jag har fått en kass lön förr. Och körkort har fått vänta och var ut och reste utomlands för första gången förra året. Men sådant är livet. Visst är det säkert surt att behöva jobba för saker, men det är livet som vuxen. Du tänker inte på att din timlön är ganska hög för att jobba typ 50 % om du får betalt som en heltid?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
3/2/15, 8:36 PM
#65

#63 - Arbetar du 50% så är det inte heltid oavsett hur jobbig vardag du har. Att vara föräldraledig är mer än ett heltidsjobb ändå får man nästan ingenting trots att man fått en ny individ att försörja. 

Körkort och bil klarar man sig finfint utan och att kunna resa är få förunnat.

Gronstedt
3/2/15, 8:42 PM
#66

#63: Det finns många som jobbar mer än 100 % och dessutom måste utföra obetalt arbete med eget hushåll och egna barn och ändå knappt får det att gå ihop till vardags, långt mindre har råd att ta körkort, äga bil eller resa utomlands. Sådant kan inte på något sätt räknas till mänskliga grundbehov. Om du jobbar extra för de där 1700 så har du 1700 mer i månaden att spara, det kommer du långt på. Om du inte jobbar så får du inga extra pengar alls och kan inte göra mer än du gör nu.

sagat
3/2/15, 8:47 PM
#67

om man arbetar med än 100% så har man nog valt det och orkar det. de i min omgivning verkar ha det ovanligt bra då enligt er? jag trodde att de va standard.. vänner gör saker, åker bort osv och själv får man sitta hemma och titta på sina fyra väggar. Jag vill kunna åka ut i skogen när jag vill och hitta nya ställen och massa annat..

Bjallstal
3/2/15, 8:51 PM
#68

Haha mitt först jobb var tre veckor sommarjobb hos kommunen, tror jag hade 37 kr i timmen, 2009. Jobbade på samma ställe året efter för 43 kr i timmen. Året efter fick jag en timanställning på en Pressbyrå, där jag jobbade i två år, timlön 97-116 kr. 2012 sade jag upp mig när jag fick ett heltidsjobb i bilindustrin med en grundlön på 17998:- månaden, nu två och ett halvt år senare har jag ut va 18000:- istället. Har alltså jobbat (minst sommarjobbat) sedan jag var sexton år. Och förstår inte hur man inte kan tänkas ta ett jobb för att man tycker att timlönen är för dålig. Ta det jobbet, sköt det ordentligt, och sök efter ett nytt under tiden.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Gronstedt
3/2/15, 8:51 PM
#69

#67: Det är nog inte många som väljer det, men många som måste det. De som väljer att jobba mer än 100 % är snarare de som tjänar rejält och har jobbet som livsstil.

Du får väl fråga dina vänner hur de har råd. De kanske prioritetar annorlunda än du. Det är också så att det blir billigare per person om man lever flera tillsammans, så pengarna räcker längre för personer i samborelationer och liknande.

Annons:
Aleya
3/2/15, 8:52 PM
#70

#67 sluta måla upp att man väljer. Ibland väljer man inte att jobba 10 timmar på en dag. Ibland MÅSTE man. Du verkar tro så mycket. Så det är nog sunt för dig att komma ut till verkligheten. Men visst, far ut så mycket du vill och res. Men kan ju bli problem att betala eventuella räkningar. Tycker du verkar ha otroligt höga krav.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
3/2/15, 8:52 PM
#71

#67 - Vad lägger du pengar på? Har du skrivit upp en månads inkomster och utgifter, är övertygad om att du skulle kunna ha ett sparande om du ville. För sanningen är att de flesta sparar pengar för att kunna resa. Varför kan du inte åka ut i skogen när du vill?

Bjallstal
3/2/15, 8:54 PM
#72

Kan tillägga att jag är kroniskt sjuk, Reumatiker sedan 2009, utan fungerande behandlig. Blir sjukskriven emellanåt men biter ihop och gör mitt jobb för det mesta oavsett hur ont jag har

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Zepp
3/3/15, 12:14 AM
#73

Det är skit med första jobbet och dåligt betalt, men ett jobb och betalt, du får löneförhöjning så småningom.

Iallafall om de följer kollektivavtalet, för då får man mer ju mer erfaren man är och ju fler arbetsuppgifter man klarar av.

Så se dina 10000 ut som det golv du utgår ifrån.. det är en tillfredställelse att kunna försörja sig själv oxå, och att fylla en funktion.

Jag brukar säga till ungdommarna att de skall se till att arbetsgivaren blir beroende av en, då har man säker anställning och så småningom så får man bättre lön.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wony
3/3/15, 12:09 PM
#74

När jag började jobba fick jag ca 85kr/timme plus semesterersättning, men då var jag timanställd och vissa månader fick jag inte ut mer än 3000kr efter skatt, andra månader 12000kr efter skatt. Tror det är rätt normalt att lönen ligger mellan 80-100kr/timme för någon som är ny eller relativt ny på arbetsmarknaden. Sedan beror det på anställningsform, utbildning, specialkunskaper osv.

Mitt andra jobb hade fast lön, 19000kr föra skatt + OB-tillägg då jag jobbade skift. Fick ut kring 13000 per månad men då fick jag också jobba hårt för de pengarna och hälsan totalkraschade. Det satte saker i perspektiv. Pengar är inte allt, ibland är det bättre med en lägre lön, men att få ha hälsan i behåll!

Zadeira
3/3/15, 12:14 PM
#75

Mitt första riktiga jobb var att jag blev kvar på mitt sommarjobb efter sista året i trean och jobbade två-tre månader heltid. Då fick jag ut runt 11000 i månaden. Eftersom jag bodde hemma kändes det som otroligt mycket pengar även om jag också jobbade mycket.

Tyvärr har det gått dåligt för mig pga kronisk sjukdom som gör att jag i dagsläget lever på aktivitetsersättning på 6500 kr i månaden och dessutom bor ensam, och jag kan säga dig att plötsligt känns 11000 i månaden ut som rena rama drömmen oavsett om det innebar heltidsjobb (som jag tyvärr inte klarar av i dagsläget).

CLind
3/3/15, 12:58 PM
#76

TS du tycker inte det är värt att jobba för 1.760 k mer  månaden än vad att leva på på bidrag ger.

Du säger du vill också ut och resa för de gör alla andra (vilket inte är sant, känner många som inte har råd att resa utomlands varje år)

Vi gör ett enkelt räknexempel, vi tar de "extra" 1760 kr *12 (månader) vilket på ett år blir 21.120 kr. Grattis där har du din årliga utlandssemester och kanske några roliga helger på stan med eller vad du vill göra för skoj de värdelösa extra 1.760 kr/ mån.

Annons:
[Torpedtass]
3/3/15, 3:21 PM
#77

Nu stiger jag in efter att ha läst tråden, HÅLL GOD TON!
Jag vill inte se kommentarer som "snorunge" osv i fortsättningen annars låser jag tråden, kommer hålla ett öga på denna tråd framöver.

/Torpedtass, Medarbetare på Privatekonomi iFokus.

Anonym
Anonym
3/3/15, 3:51 PM
#78

Håller med #77!!

fridelfina
3/3/15, 9:56 PM
#79

Har inte läst hela tråden så noga, men fäste mig vid att TS ska typ arbetsträna för att se vilken arbetsförmåga som finns och att det så småningom antagligen lutar åt att arbetsförmågan är 50%. 

Då menar TS att hen presterar 100% av sin arbetsförmåga och därmed borde ha en lön som motsvarar dem som har 100% arbetsförmåga. Min reflektion blir då att om TS endast visar sig ha 50% arbetsförmåga bör väl en ansökan om sjukersättning på resterande 50 % göras, och om det beviljas får TS 100% inkomst (50% lön och 50% ersättning). Kanske totalen då inte motsvarar riktigt vad en som arbetar 100%, men det blir mer än bara 50% iallafall.

 
 

flisan708
3/4/15, 5:39 AM
#80

Ytterligare ett perspektiv, mitt första jobb gav mig 34 kr i timmen. Det var visserligen länge sedan men det var ett jobb och en erfarenhet som jag är glad att jag fick.

martdat
3/4/15, 5:47 PM
#81

spelar ingen roll om du inte tjänar ett öre mer än du har nu. skillnaden blir ju att du kan försörja dig själv. bidrag är skattepengar från andra som jobbar,  man vill väll klara sig själv så långt man kan.  jag tog körkort när jag tjänade 9400  ut i månaden på heltid. man får helt enkelt snåla in på annat.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Zepp
3/9/15, 10:00 PM
#82

Att kunna försörja sig själv är en gåva.. om det dessutom är 1760 kr mer i månaden efter skatt är det en bonus.. på 1760 Kr!

Bara det att kunna försörja sig själv är första steget mot en bättre betalning.

Alla har vi en förmåga som vi kan erbjuda en arbetsgivare, det handlar rätt mycket om att hamna på rätt plats.

Min bror som jobbar på en kopieringsfirma har nu avancerat till arbetsledare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHFtravaren
3/10/15, 7:44 PM
#83

Hej du!

Jag har läst igenom inläggen och verkligen funderat på inkomster och utgifter. Jag själv har lön så jag klarar mig och kan spara men har absolut inte en marknadsmässig lön utifrån det yrke och ansvar jag har, tvärtom har jag då en oerhört dålig lön som många aldrig hade accepterat.  Men, jag accepterar det och funderar på hur jag ska påverka min lön.

Nåväl, i ditt läge när du känner att du kanske inte får så mycket pengar över, gör en budget och försök håll dig till den.  Fundera på vad du kan plocka bort eller prioritera annorlunda. Vad betyder något för dig? Som jag förstår det tänker du att du inte har pengar till nöje, men, du har hundar. Absolut inget fel i det men att ha djur är oftast dyrt och en prioritering man gör framför annat - alltså ett nöje. 

Skriv upp dina fasta kostnader- skriver du upp kostnaderna ser du också var du lägger mest pengar och kanske kan omprioritera för att få mer pengar över.  Har du några abonnemang du egentligen inte behöver? Se över prenumerationer och säg upp dem som du verkligen inte behöver.  Gör veckomeny och håll dig till det när du handlar.

Som tidigare också skrivits: det är skillnad på att få en egen lön och tjäna sina pengar än att få bidrag. När man behöver hjälp från samhället ska man få det men om man har en möjlighet att få arbete och en egen inkomst ska man ta den chansen, framförallt idag när det är många som trots allt är arbetslösa. 

Tänk också på att det är visserligen viktigt att kunna unna sig något men om man inte behöver spara eller gneta ihop till det man vill är det heller ingen belöning när man väl lyckas. Men, måste man spara så känns det extra kul när man väl har har fått det man vill ha.

Jag förstår också ditt uttryck med att ha en trygghet och ett fast arbete resten av livet men så tänker de flesta även om det idag är mycket mer populärt att byta arbetsgivare än vad det var förr. Men, kontentan är att alla strävar efter en trygghet, en fast inkomst och ett lyckligt liv.

Det blev ett långt inlägg men du,

Lycka till och är det så att din arbetsförmåga blir bedömd till att vara nedsatt finns det sjukersättning  att söka.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Annons:
Upp till toppen
Annons: