Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1824 ggr
Vanja
2015-03-04 10:36

Vart handlar ni livsmedel?

Ja, vart handlar ni livmedel? och varför? Är det för att det är billigt eller för att det är bra eller för att det helt enkelt ligger i närheten? =) 
Man kan ju fylla i det svaret där vart man handlar mest, även om man kanske handlar i olika affärer. 
Om det är olika jämt så är det bara att svara annat =) 

Vi handlar mycket på citygross för att ligger i närheten. 

Om ni svarar annat så får vi gärna skriva vad.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Wony
2015-03-04 10:38
#1

Hemköp, Coop och ICA, beroende på var jag är och vad jag ska handla. Har även studentrabatt på Hemköp så det spelar såklart in.

Vanja
2015-03-04 10:40
#2

Glömde helt hemköp! Inte så lätt alla gånger. ^^

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zadeira
2015-03-04 12:50
#3

Du glömde Willys ;)

Jag handlar på Lidl, Netto, Ica Supermarket eller Citygross. Det ligger rätt jämt med fördelningen där eftersom jag försöker handla effektivt och billigt. Hemma hos mig finns Netto och Citygross nära, hemma hos pojkvännen ligger Ica och Lidl bäst till. Brukar dessutom försöka se till att ha koll på vilka varor som är billigast på de olika affärerna och handla utefter det.

tlover
2015-03-04 12:59
#4

Ica handlar vi väl på mest, näst mest Coop. Det är för utbudet, anledningen Ica blir snäppet mer är att det är närmare storvägen, så ska man inte in till centrum (där coop ligger) så blir det oftast Ica.

Sen handlar vi även mycket mjölk och liknande på Handlarn, eftersom det är nära, det ligger ju bara en mil bort jämfört med coop och ica som ligger 4½ mil bort.

Ska vi till storstan (Ume) så brukar vi storhandla på Willys och ibland Ica maxi.

Vi odlar även en del själv.

l'm back

JazzBass
2015-03-04 13:13
#5

Jag bor ju inte i Sverige så jag svarade annat. Vi har visserligen Lidl här också, men ingen annan av de nämnda kedjorna har lyckats tränga in sig på den finska marknaden, som helt domineras av två jättar, S-gruppen och Kesko med en marknadsandel på ca 80% totalt. Själv handlar jag till största delen i S-gruppens varuhus och butiker, de har enligt mig bästa kombinationen av utbud och pris, det bästa bonussystemet, och man behöver sällan vänta länge vid kassorna tack vare tillräcklig bemanning. 🙂 Lidl går jag ofta tomhänt ut från då de har så litet sortiment, inte minst på grönsakssidan (det motsatta gäller i pizza- och glassfrysarna), och de varorna jag vill ha är ofta slut.

När jag bodde i Sverige i ett par kortare perioder för drygt 10 år sedan var det Ica Maxi (=närbutiken) och Willys som gällde för mig som studerande.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2015-03-04 13:23
#6

Handlar det mesta på Coop. Dom har bra utbud och så får man väldigt mycket gratisvaror om man har Medmera-kortet.

Annons:
[Torpedtass]
2015-03-04 15:28
#7

Växlar mellan Coop och Willy, köper respektive varor på den butik som har varan billigast. Lidl är dyrare än Coop här så dit går jag endast ifall jag ska ha hem A-fil då jag tycker Arlas A-fil är godare än Norrmejeriets.

TjockaBerta
2015-03-04 18:42
#8

Mest ICA men ibland på Citygross som nyligen öppnat i närheten.

>>>Malum domesticum<<<

Zepp
2015-03-04 19:07
#9

ICA, Willys, Systembolaget och COOP.

Handlar där det är närmast iomed att jag kör bil.

Kör man en mil extra varje gång så blir det oxå pengar på en månad.

Annars så är jag medlem i COOP, men de ligger sämst till för mig.. förutom när jag går på bolaget, då ligger de bredvid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lucifer Sam
2015-03-05 11:29
#10

Handlar nog mest på Willys men kompletterar med vissa specialvarior i "mellanöstern-butiker" där man kan hitta kryddor, tahini, smakrika röror och andra spännande grejer till bra priser. 

Handlar inte mycket numera då jag är inte har inkomst så det blir mest bönor/linser, havregryn, olika slags mjöl (till bröd) samt rotfrukter och lök som köps.  Kaffe är väl den enda lyx jag kostar på mig.

Shine On You Crazy Diamond

VildaVittra
2015-03-05 20:02
#11

Storhandlar när jag får tillfälle på Citygross, annars brukar det bli Ica då den ligger närmast, men nu har jag hittat till mataffären på nätet, dvs Matsmart så kommer handla mycket där och bara färsk, kyl och frysvaror i fysiska butiker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fruktgumman
2015-03-09 21:37
#12

Willys, Lidl, Ica, Coop

Halvdansken
2015-03-16 11:23
#13

Skrev Netto eftersom vi bor i Danmark. Men kött och vissa grönsaker och vin köper vi oftast i Føtex, som är en större butikskedja med bättre kvalitet än Netto.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[ludden]
2015-03-17 11:40
#14

Storhandlar på ICA Maxi sommartid köper jag grönsaker på torgen.

Farwuq
2015-03-18 05:37
#15

Här i Lund handlar jag på främst Netto och Citygross men även på Lidl, allt ligger inom bekvämt gångavstånd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

catcult
2015-03-18 08:35
#16

Storhandlar alltid på ICA Maxi eftersom de har relativt bra utbud och bra priser överlag. Ibland handlar jag på Netto när de har extrapris på vissa produkter, tyvärr kan man dock aldrig storhandla där eftersom utbudet är alldeles för klent.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

khaleesi
2015-03-20 20:23
#17

Storhandlar alltid på citygross och småhandlar på Ica då det är nära.

Stallmima
2015-03-25 22:09
#18

Jag handlar mest på Willys efter det ICA och sen kommer resten

hannaj98
2015-03-25 23:25
#19

Mat.se eller ICA

NatasjaHemby
2015-03-26 12:55
#20

Handlar på Willys ungefär var 7-10 dag, mest mat och förbrukningsvaror till oss människor. Sedan handlar jag kött till katterna på CityGross någon gång i månaden. Småhandlar någon enstaka gång på Ica Nära som ligger en minut från porten, men där är så dyrt att jag skäms varje gång.

Båda de butikerna ligger ungefär lika nära vårt hem, ca 10-15 minuters promenad. Willys har stort sortiment, bra utbud av ekologiska varor, ren och snygg butik samt bra priser. CityGross har riktigt stort utbud av svenskt kött till bra priser.

SE*Simbelmynes

Annons:
Honestyisdead
2015-03-27 11:02
#21

Maxi eftersom de har bäst utbud.

Jojaton
2015-03-27 13:55
#22

Vi har Coop och Ica i byn jag bor i nu, och handlar i 98% av fallen på Coop. Den är lite större, och jag hittar bättre där. De ligger mitt emot varandra, Coop är lite närmare hemifrån men det är inte det som avgör - mest vana.

Flyttar snart och då kommer jag mest troligt att handla på Maxi eller Ica Nära. Det finns ett rätt stort utbud av matvarubutiker i stan, och alla på ungefär samma avstånd så det är mest att jag känner mig hemma där, de har trevlig personal osv. Till Maxi är det även smidigt att ta buss om man storhandlar, men jag har bil så det är inte heller något avgörande.

Johanna - Instagram

Ellenfyrkant
2015-03-27 19:06
#23

Oftast Willys ;)

Mvh Ellenfyrkant

pernillaoscarsson
2015-03-27 19:14
#24

Det blir nästan alltid Coop. Det ligger på vägen hem så jag anser att även om det är dyrare så blir det billigare än att köra flera kilometer till nästa affär. Jag är uppvuxen med att handla i denna affär och känner mig bekväm där. Jag vet exakt var allting finns. Kommer jag till t.ex. Willys och Ica så vill jag mest bara ut där ifrån. Får aldrig med mig allt jag skulle ha heller så det blir allt som oftast även en tripp in på coop på vägen hem.

Visst, ska jag storhandla så föredrar jag Maxi. Men detta gör jag så jäkla sällan.

Fridaaaa
2015-03-27 19:16
#25

Handlar mest på Maxi, Citygross och Börjes.
Kött på Citygross och Börjes, extremt sällan på Maxi men Maxi har bra utbud på mycket annat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
2015-03-28 14:03
#26

Jag handlar på Matsmart.se, Pekås samt ibland på EuroCash. Någon gång ibland handlar jag på Coop Nära, men bara enstaka varor..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Carrosh
2015-03-30 08:37
#27

ICA Nära (Kärnan). Av fler anledningar:

* Fyndhyllan: varor med kort datum till riktigt billiga priser.
' Alltid fräscht och trevligt i butiken.
* Rätt bra utbud, trots mindre butik. Och bra priser därtill.
* Personalen! De är hur trevliga och hur hjälpsamma som helst! Det märks verkligen att de trivs på sitt jobb, och är alltid på så glatt humör! Det känns genuint!
* De köper enbart in ekologiska bananer. Säger att de bara kommer ta in andra bananer om de ekologiska inte finns tillgängliga, och även då är det tveksamt. Det har inte skett hittills. Priserna är bra också (19,90/kg, samma pris som för vanliga bananer överallt annars).
* BARA svenskt kött i butiken. Skulle det vara något danskt så finns det i påläggskorv, som är lite svårare att ta bort från sortimentet, men det verkar vara målet iaf).
* Alltid specialpris på mjölk (flerköpsrabatt, 2 för 15, 5 för 35 osv.)

Finns få tillfällen jag handlar på Pekås, och det är enbart när det är något specialpris de har på något jag vill ha, eller när jag vill ha semlor utan palmfett, men dessvärre faller butiken väldigt mycket på både personal och inredning. Det känns oerhört mycket som industri i butiken (fula industristålhyllor som ser värre ut än de på Willys) och det finns bara en enda i personalen som är trevlig och hjälpsam.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: