Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 9316 ggr
Hoseok
2015-03-28 20:31

"Hemlös" och arbetslös

Nu har jag hamnat i det som många i min ålder hamnar i. Jag får inte längre bo kvar hos mamma, så jag är hos pappa nu men han kommer inte låta mig bo kvar här länge.

Jag har varit inskriven på AF och går något program där så jag får 3000 / månaden ungefär, vilket är min enda inkomstkälla utöver de 1-4 gånger i månaden en förskola ringer in mig som vikarie. Och det ger ju inte så mycket.

Snart kommer programmet på AF gå ut och då får jag inte mer pengar, vad jag förstår det som. Men jag kastar ut mitt CV till alla företag som finns. Jag får inte ett enda svar. Inte ett enda Ja, inte ett enda nej. Det börjar kännas som att kasta sitt CV i sjön.

Så snart lär jag vara hemlös. Och arbetslös. Jag är inskriven i vikariepoolen i en kommun som jag inte har råd att pendla till dessa dagar jag är hos min pappa. Så.. det finns ingen möjlighet för mig att ens jobba där. Om det nu ens skulle hjälpa.

Så jag undrar mest.. hur körd är jag egentligen? Ska jag typ.. bita ihop och acceptera att jag inte kommer ha något hem snart? För det känns ganska hopplöst. 

Det är som att man måste ha ett jobb för att få tillgång till lägenhet. Men för att få tillgång till lägenhet, så behöver man ett jobb. Jag kan inte ens börja någonstans. 

Det underlättar inte att jag mår extremt dåligt psykiskt pga familjen och att .. ja. Det känns hopplöst. 

Vad tusan ska jag göra?

Annons:
Candela
2015-03-28 20:41
#1

Man får söka försörjningsstöd om man inte har några andra möjligheter kvar, medan man fortsätter söka arbete. Har du annars funderat på att plugga vidare på eftergymnasiala studier?

Det går att få lägenhet trots att man bara har försörjningsstöd, men kanske inte i alla områden.. Beror på hur kräsna hyresvärdarna är.

Hoseok
2015-03-28 20:44
#2

Men kan jag söka försörjningstöd under tiden jag bor hos pappa, eller måste jag vänta tills jag bokstavligt talat är ute på gatan? Känns som att de kommer säga "Du bor ju hos din pappa" om jag går dit nu. 

Jag har haft planer på att plugga vidare, ja. Men sådant blir ju inte aktuellt förrän långt fram (Är väl försent att göra HP-provet för hösten nu..? Eller har jag helt fel? Faktiskt inte kollat) och även då lär jag inte ha tillgång till lägenhet…

Henrik93
2015-03-28 20:46
#3

Hejsan, Jag har varit i din situation.

Det började med att jag inte var duglig att ha hemma av mamma. eftersom jag inte genererade hela min lön till henne.

efter ett tag så var mitt vikariat slut. Då tittade jag på en hyresrätt sida här och de hade precis lagt upp en etta på en funktion som kallas först till kvarn. och jag var först.

men jag hade inget jobb eller inkomst.

jag fick komma och skriva på papper också frågade de om jag hade jobb och om jag kunde få intyg, så jag gick till en bekant som gick dit och berättade att jag jobbade där. fast det gjorde jag ju inte. 2 veckor senare stod jag i lägenheten och pustade ut. i ett par veckor. sedan tog jag kontakt med social tjänsten för att få bidrag eftersom det var ända sättet för mig att klara mig.

man har alltid rätt till detta om man har egen lägenhet och är 18. jag var 19 vid det tillfället.

efter ett tag fick jag tag på ett timvik på gården brevid min lägenhet.

så, känns det förjävligt med jobb så skulle jag satsa på att hitta en lägenhet, och sedan kontakta soc om ekonomiskt bistånd. sedan söka jobb och ta vad som helst.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-03-28 20:47
#4

förresten så har du rätt att få ekonomiskt bistånd för mat osv när du bor hemma och är över 18 eftersom inte föräldern är försörjningsskyldig längre.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Candela
2015-03-28 20:48
#5

Man kan söka försörjningsstöd som inneboende, men i vissa kommuner vägrar de att godkänna ansökningar där den sökande bor hemma hos sina föräldrar. Däremot vet jag andra som fått försörjningsstöd för att de varit inneboende hos sina föräldrar, så det varierar. Söka kan man alltid göra hur som helst.

Ja, att göra högskoleprovet är tyvärr för sent, men ansöka till universitetet med vanliga betyg kan man göra fram till 15 april. Men du kanske inte har färdiga gymnasiebetyg?

Men det finns andra studier också, yrkesutbildning och folkhögskola, och det är inte alltid samma behörighetskrav som till universitetet.

Hoseok
2015-03-28 20:53
#6

#3 Tack för ditt svar.

#5 Gymnasiebetyg har jag, men det räcker inte till något.

Annons:
Henrik93
2015-03-28 20:53
#7

Jag kan också tipsa om att stå på dig mot social tjänsten. jag har lärt mig att dom kan låta jättegriniga, men om man är medgörlig och ärlig eller "ärlig" så får man efter mötet se personen bakom arbetsdräkten.

och det är egentligen först då man kan få någon hjälp. annars vore det omöjligt. så man får liksom var alugn och inte hetsa mot personen som sitter där, eftersom dom är tvungna att berätta vissa saker som kan kännas irrelevant eller helt uppenbart. och folk blir lätt förbannade då,. vilket i sin tur kan leda till att soc-tanten (vad man vill kalla det) tar vid personliga åtgärder.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-03-28 20:54
#8

jag har också bara gymnasiebetyg! :) skit tråkigt.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Sagolikt
2015-03-29 14:00
#9

# 6. Nu ber jag om ursäkt för att jag inte svarar på själva huvudfrågan, men vill bara flika in att det finns en del högskolekurser där alla sökande får plats, helt enkelt för att man inte får ihop tillräckligt många sökande för att fylla platserna. Det går ju tyvärr inte att förutse vilka kurser/program det ska inträffa på men som jag har förstått det är det vanligare på kurser än program. Jag har läst bl a pedagogik som fristående kurs och en lärarutbildning där alla sökande kom in.

Rafflan
2015-03-29 14:40
#10

plugga vidare kanske?

Alt utbildad dig till cnc-operatör. Kolla i ditt område, men i mitt område söks det många cnc-operatörer, och utbildningen verkar kort, tror arbetsförmedlingen kanske kan hjälpa dig med att hitta och börja en sån utbildning?

CNC-operatör
Om jobbet:
Det kan handla om en hundradels millimeter för att få ett resultat att överensstämma med kundens önskemål. Som CNC-operatör arbetar man med att sköta datorstyrda maskiner som genom till exempel svarvning, borrning eller fräsning tillverkar detaljer, främst av metall.

Tänk på:

  • Arbetet kan vara bullrigt.
  • Arbetet kan vara mindre lämpligt arbete för personer med astmatiska/allergiska besvär.
  • Utvecklingen går mot ökat ansvar för olika delar av produktionen.
  • Man bör vara flexibel och beredd att lära dig nya arbetsuppgifter.
VildaVittra
2015-03-29 15:37
#11

En temporär lösning på ditt problem är att wwoofa, då får du mat och husrum mot arbete, samt arbetslivserfarenhet vilket ser bra ut i CVt trots att det är inom ett annat område än det jobb du söker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
2015-03-29 17:38
#12

Angående att "söka vidare till högskola": Jag har redan sagt det innnan, det blir ju inte förrän till Våren 2016 isåfall, för jag har typ E i alla betyg från gymnasiet (så mina betyg är värdelösa) och det är försent för att göra HP-provet nu. 

Jag behöver ju en lösning NU. Det är ju NU jag blir hemlös.  Sen om det är omöjligt att lösa det nu, då får ni säga det så jag fattar att det är som jag tror: Det är hopplöst och jag får leva med att jag inte kan göra något åt det.

#11 Tack för tipset.

Candela
2015-03-29 17:43
#13

#12 Men SÖKA kan du ju ändå göra? Och förstås ha en back-up-plan. Arbetsförmedlingen kan ibland erbjuda utbildningar, hör med dem.

Annons:
Hoseok
2015-03-29 17:45
#14

#13 Hur menar du att jag ska söka? Jag kan ju inte ansöka förrän till hösten om jag ska börja till våren. Och om jag ska söka in med mina gymnasiebetyg för att komma in till hösten:  Det är omöjligt att komma in på någon högskola med dom betygen jag har.. Inte ens yrkeshögskola. 

Alltså jag menar att jag inte ens har behörighet till något. Ingen högskoleutbildning har så låga krav.

Mina gymnasiebetyg är kompletta. Men de är värdelösa.

Sagolikt
2015-03-29 17:50
#15

# 14. Återigen, det finns högskoleutbildningar som alla kommer in på. Oavsett betyg. Du skriver ju att du har kompletta betyg.

VildaVittra
2015-03-29 17:54
#16

#15 Fast man blir ju återbetalningsskyldig om man inte klarar kursen, har man väldigt dåliga betyg kan man ju sakna kunskaper för att kunna ta full del av utbildningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
2015-03-29 17:54
#17

#15 Vart hittar jag dessa, då? 

Jag vet inte vad jag ska göra nu och över sommaren, tho..

Sagolikt
2015-03-29 18:17
#18

# 16. Jag förstår hur du menar och visst har du rätt om återbetalningskrav. Nu har ju ts kompletta betyg och är således behörig till högskolestudier. E motsvarar ju gamla betyget godkänd, så har man fått E har man klarat gymnasiekursens krav och ska ha tillräckliga förkunskaper. Det finns ju ett litet antal utbildningar som kräver t ex motsvarande VG i Engelska B (ja de båda heter ju något annat numera) men de flesta kräver ju grundläggande behörighet (dvs minst E i kärnämnena). Sen har man kanske ännu bättre förutsättningar att klara utbildningen med 20,0 men jag vet egentligen inte om det finns kartlagt samband mellan ens intagningspoäng och om man tar ut examen enligt plan? Har du sett någon sån undersökning? Det hade varit intressant att läsa. För övrigt har ju ts inte sagt sig ha som syfte att läsa upp sina betyg utan att göra högskoleprovet, vilket ju inte höjer förkunskaperna.

# 17. Hemtjänst och äldrevård (t ex ålderdomshem/servicehus) söker så gott som alltid personal och man behöver inte ha några förkunskaper. Om du hör med Arbetsförmedlingen kan du säkert få en praktik (gå-bredvid) där först, som med mycket stor sannolikt gör att du kan få en anställning efteråt. Min vän hade inga gymnasiebetyg alls och fick efter några månaders praktik fast jobb som vårdbiträde. Jag har haft det som sommarjobb.

Om du hittar en utbildning märkt platsgaranti, kommer alla in (så länge det inte står ett tillägg med särskilda krav, t ex platsgaranti för studenter på sjuksköterskeprogrammet). Tyvärr tror jag inte att man kan få antagning.se att söka efter det filtret, så man får nog dessvärre kolla manuellt. Om du säger till vilken/vilka högskolor och ämnesområden du kan tänka dig (du kan skicka ett PM om du inte vill att det ska framgå var du bor) så kan jag hjälpa dig att leta.

Vilka utbildningar som kommer att ha så få sökande att de tar in alla som sökt, kan man inte veta på förhand. Men du kan söka hur många utbildningar som helst. Det finns verkligen ingen övre gräns.

Candela
2015-03-29 18:26
#19

Universitetsstudier kan man ansöka till fram till 15 april, och har du godkänt från alla kurser på gymnasiet finns det program och kurser du kan söka. Sen har vissa program och kurser förkunskapskrav, vilket innebär att du kanske måste ha läst Matte C eller Biologi B osv, och en del utbildningar kräver att man har yrkeserfarenhet, men jag har aldrig sett att någon utbildning som kräver ett visst betyg från gymnasiet.

Det som avgör vilka betyg man behöver ha är hur populär utbildningen är. En utbildning som inte är lika populär kan ha ganska låga gymnasiebetyg som tröskel.

Candela
2015-03-29 18:28
#20

Vill du bli psykolog eller läkare, ja då är det ju ingen idé att söka. Men vissa ingenjörsutbildningar och annat kan vara hyfsat lätt att komma in på. 

Det är just det jag menar med att du alltid kan söka. Det finns inget som säger att du inte FÅR söka. Om du kommer in, det är en annan fråga. Därför bör du så klart ha en back-up-plan.

Annons:
Hoseok
2015-03-29 18:30
#21

#18 Jag har jobbat inom äldreomsorgen och klarar inte av det psykiskt. Jag fattar att många tänker "men buhu ta det jobb du kan", men jag klarar det verkligen inte. Jag bröt ihop och grät av ångest. Jag hade älskat att jobba inom det området, för jag älskar att jobba med människor, men jag klarar inte av det alls. Jag har inte den psykiska styrkan uppenbarligen. Och det skäms jag över. För jag vet hur bortskämd och dum jag låter. När det gäller utbildningar så ser jag typ inget jag inte kan tänka mig gå. Jag är utbildad nätverkstekniker från gymnasiet. Allt inom IT, barnomsorg, hotell/resturang, i den ordningen.

#19 Jag hittar inte en enda av dessa program ni snackar om.. Och det känns som jag letat överallt. Jag har tankegången "Varför ska jag slösa energi på att ansöka om jag vet att jag ändå inte kommer in". Det är som att söka jobb man vet att man ändå inte kommer få, för de kräver typ körkort och sådant som man inte har.

Sagolikt
2015-03-29 19:23
#22

# 21. Nej, det är klart. Orkar du inte lägga energi på att söka kommer du naturligtvis inte komma in.

Om du vill se statistik över vad som krävts tidigare, gå in på http://statistik.uhr.se/ På Välj termin väljer du t ex HT2014. Skriv om du vill ett ämne i Fritextrutan, eller hoppa över det. Välj en särskild högskola, eller hoppa över det med. Tryck Sök. Välj Urval 1 eller Urval 2 (1 är de som kom in direkt och fick besked i juli eller när det nu är, 2 är de som fått platser därefter som andra tackat nej till. Det brukar kallas första och andra urvalet och spelar ingen roll när därefter). Vill man veta vad den personen med allra lägst poäng hade, ska man välja Urval 2). Markera Antagningspoäng och välj BI. Söker man såhär utan att ange fritext eller en särskild högskola, ser man t ex att kursen "Databaser, HTML, CSS och skriptbaserad PHP-programmering" på Blekinge tekniska högskola hade 109 sökande och 0 reserver (dvs alla 109 kom in) och att den med lägst meritvärde hade 6,91.  Söker man på "pedagogik" och Högskolan Kristianstad ser man att alla 97 sökande fick plats på kursen Pedagogik 1 och att den med lägst meritvärde hade 9,58. Byter man ut Kristianstad mot Linköping ser man att även där togs alla sökande in på kursen Pedagogik 1.

De högskolor som har olika typer av bostadsgaranti är Mälardalen, Blekinge, Örebro, Karlstad, Falun/Dalarna, Gävle, Halmstad, Borås, Kristianstad och Sundsvall/Mittuniversitetet (hittade bara gamla uppgifter så dubbelkolla innan du packar väskorna).

Hoseok
2015-03-29 20:54
#23

#22 Jag har inte behörighet att söka till sådana program. För jag har inte kurser från gymnasiet som är obligatoriska för att söka till dem. 

Jag hittar inga program som jag faktiskt kan komma in på eftersom mina betyg är så dåliga som det går och alla program jag hittar kräver att man har betyg i kurser jag inte tagit. Det är därför jag måste söka in på HP-provet.

Sagolikt
2015-03-29 21:05
#24

# 23. Vad menar du med "sådana program"?

Hoseok
2015-03-29 21:10
#25

Allt som har med programmering att göra kräver hög matte, vad jag sett. Jag tycker jag har letat överallt, och allt kräver att man läst matte som jag inte läst och som skulle ta månader/år att läsa.

alla pedagogiska program jag hittat kräver också kurser som jag inte har.

Alltså jag kan ha helt fel, jag kan ha missförstått hur hela systemet fungerar och då får någon gärna visa vart dessa program finns som inte kräver kurser jag saknar… För jag hittar inget.

Sagolikt
2015-03-29 21:27
#26

# 25. Om du inte berättar vad det är för kurser du saknar går det inte att hjälpa dig.  Vill du inte dela med dig av det får du väl boka en tid med en syv, Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med var du hittar en. Du skrev ju tidigare i tråden att du hade "kompletta betyg" vilket jag tolkade som grundläggande behörighet. I det senaste gymnasiesystemet (examen 2014 eller senare) innebär det "examen från ett högskoleförberedande program, eller yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6" (citat härifrån). Om du saknar det här tror jag inte att högskoleprovet hjälper dig ett dugg. Det är bara en annan antagningsgrupp till högskolan och ersätter inte kurser man inte har läst. Grundläggande behörighet behöver man ändå.

Hoseok
2015-03-29 21:30
#27

Jag har pratat med syv och de har bara uppmanat att läsa dom kurserna, och det är det jag började med nu. Men jag måste hoppa av mattekursen eftersom det är i en kommun jag inte har råd att pendla till.

Jag har grundläggande behörighet, ja. Det är dom där enskilda kurserna för varje program som gör att jag inte kan söka. Alla program jag velat söka till, kräver kurser jag inte har.

Annons:
Candela
2015-03-29 21:31
#28

#25 Om en kurs har förkunskapskrav (vissa kurser man måste ha läst för att komma in) så måste man ha läst dem oavsett om man söker in på betyg eller högskoleprov.

Om du vill söka en teknisk utbildning men inte har alla förkunskaper kan du läsa ett naturvetenskapligt basår, då får man alla kurser som man skulle ha läst om man läser Natur på gymnasiet.

Om du läser det i Linköping och slutför alla kurser på basåret så får du en garantiplats till en utbildning. Läs mer här: https://www.liu.se/utbildning/program/basar/beskrivning?l=sv

Det var på det sättet jag kom in på en utbildning som jag aldrig skulle ha kommit in på annars.

Sagolikt
2015-03-29 21:35
#29

# 27. Kan du peka ut vilka "enskilda kurser för varje program" du menar? Vill gärna hjälpa dig men jag förstår verkligen inte.

Här har vi ett exempel på en kurs.

Hoseok
2015-03-29 21:37
#30

#28 Då ljög syv för mig… vad trevligt. De sa att jag kom in genom HP…

"Områdesbehörighet 7 (Fysik A och Matematik B). Dispens ges för Fy A." 

Betyder det att jag måste ha läst fysik? För det har jag inte..

Hoseok
2015-03-29 21:40
#31

#29 För att läsa något som har med programmering att göra, som är det jag faktiskt vill mest, så behöver jag ha läst högsta mattekursen som finns på gymnasial nivå.

För att komma in på något som har med förskola/grundskola att göra så måste man ha läst samhällskunskap, som jag inte har. Jag började läsa samhällskunskap men var tvungen att hoppa av det nu också pga kan inte ta mig dit längre.

Angående ditt exempel: Förstår inte riktigt, menar du som exempel på något jag kan läsa? Får man behörighet till studentlägenhet om man bara läser en kurs?

Sagolikt
2015-03-29 21:58
#32

# 31. 30 hp per termin innebär att man studerar på heltid. Ja, då får man bo i en studentlägenhet. Ibland vill hyresvärden se ett intyg på att man studerar och det finns ibland en gräns om ett visst antal poäng man måste klara per termin. Det är för att inte lägenheterna ska vara fulla av gamla studenter som redan pluggat klart, så att nya inte har någonstans att bo. Egentligen har man rätt att bo i studentlägenhet även om man studerar på komvux, yh, folkhögskola eller vad det än må vara, men då kan man ju inte åberopa högskolornas bostadsgaranti.

Jag tog exempelkursen jag länkade till för att du skulle se att det finns kurser som inte har andra krav än grundläggande behörighet. Jag hade inte uppfattat att du helst ville läsa om programmering, tidigare i tråden nämnde du det och barnomsorg, hotell och restaurang. Då tog jag pedagogik som exempel eftersom jag själv läst det. Programmering vet jag inget om. När jag gick i gymnasiet läste alla linjer samhällskunskap och hade man inte godkänt i det var man inte behörig till högskolan. Jag tycker att det låter konstigt att det skulle ha ändrats men det vet ju studievägledarna.

Du kan läsa komvux på distans för att komplettera de kurser du saknar. Vill du plugga programmering, go for it, men det finns ingen annan väg än den hårda och långa. Du kan inte hoppa över att läsa Matte E (eller vad de nu kallar den numera) och komma in via högskoleprov istället.

Hoseok
2015-03-29 22:05
#33

#32 Det är en annan samhällskunskapskurs. Ett steg högre, så att säga. 

Jag klarar inte av att läsa komvux på distans, jag måste ha regelbundna möten och gärna lektioner, annars får jag inget gjort.

Och angående att läsa programmering, nu är det ju inte det jag siktar på nu. Nu siktar jag in på att inte behöva sova i ett tält över sommaren. (Inte för att jag ens har ett tält, iofs).

Jag kan inte hålla på att läsa massa matte-strökurser på komvux när jag inte ens har någonstans att bo, det känns som en konstig prioritering. Så som sagt, vi kan nog släppa det.

Candela
2015-03-30 00:14
#34

#31 " För att läsa något som har med programmering att göra, som är det jag faktiskt vill mest, så behöver jag ha läst högsta mattekursen som finns på gymnasial nivå."

Då föreslår jag att du till hösten läser in de mattekurser som behövs för att komma in på en utbildning. Det kan man göra via ett naturvetenskapligt basår eller en bastermin. Om du har läst matte C på gymnasiet och ska läsa de högre kurserna räcker det med en termin, annars läser du två terminer (då läser man matte A-E).

Om du har något funktionshinder som försvårar studier för dig (tänkte på det du nämnde angående jobbet) så finns det särskilt stöd att få på universitetet. Men det krävs att man har någon form av diagnos eller intyg från läkare.

Annons:
Hoseok
2015-03-30 03:02
#35

Åter igen: denna tråd handlar egentligen inte om vad jag ska göra till hösten.  Så tack för att ni försöker hjälpa mig med det, men det är inte det jag faktiskt behöver hjälp med just nu. Jag  är fortfarande hemlös över sommaren

(Och angående det där basåret du snackar om.. Jag fick inget svar på min fråga angående fysik, vad jag såg. Jag tolkade det som att man behövt läsa fysik för att få läsa det där, och det har jag inte.)

Hoseok
2015-03-30 04:23
#36

Vill tilägga:
Jag menade inte att låta otacksam i inlägget över, tack för allt ni sagt om högskola och allt det där. Men nu måste jag försöka fokusera på att inte hamna på gatan idag. Vad jag gör till hösten är så extremt avlägset.

Candela
2015-03-30 12:47
#37

Jo, man läser även Fysik A och B. 

Men varför kan du inte bo hemma över sommaren? Det förstår jag faktiskt inte…

Rafflan
2015-03-30 13:36
#38

#36 riskerar du att bli hemlös så kontaktar du soc och arbetsförmedlingen denna vecka och berättar läget.

Hoseok
2015-03-30 16:22
#39

#37 Vilket hem? Jag har ju inget.

VildaVittra
2015-03-30 16:38
#40

#39 Har du varit i kontakt med wwoof? För det finns ju gårdar som tar emot volontärer nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
2015-03-30 17:00
#41

#40 Jag kollade in det! Det var en avgift för att söka som volontär så det är inte aktuellt just nu, men ska helt klart ha kvar länken!

Annons:
Candela
2015-03-30 17:12
#42

Var bor du nu då?

Hoseok
2015-03-30 17:30
#43

#42 I skrivande stund är jag hos en kompis. Men här kan jag inte stanna. Du missförstod för övrigt min fråga angående att läsa fysik. Vad jag ser på länken, så måste man ha läst fysik för att komma in på programmet. Och det har jag inte.

VildaVittra
2015-03-30 17:39
#44

#41 Lägg ut en annons på alternativ.nu om att du söker bostad och mat mot arbete omgående. Du kan ju få napp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-03-30 17:43
#45

riskerar du att bli hemlös så kontaktar du soc och arbetsförmedlingen denna vecka, helst imorgon! och berättar läget.

VildaVittra
2015-03-30 17:47
#46

#45 Soc fixar inte bostad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-03-30 17:57
#47

#46

om det inte är socialen vem har då ansvar för att folk ska ha tak över huvudet, mat på bordet så man inte svälter ihjäl, och värme så man inte fryser ihjäl?

Rafflan
2015-03-30 17:59
#48

TS: härbärg kanske kan vara nåt? bättre än att sova på gatan…

Annons:
VildaVittra
2015-03-30 18:01
#49

#47 Tyvärr är det bara en själv som har ansvaret om man är myndig, förutom maten, den kan du få.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-03-30 18:09
#50

#49 fast det där stämmer inte, ingen ska behöva sova ute eller frysa ihjäl i sverige. Dem som gör det verkar vara folk som lägger pengarna på bostad på annat, eller vägrar att flytta ifrån en stad där man inte kan få bostad.

I lilla byn jag bor i fick jag första lgh jag sökte, och här kostar en 1:a 2.319 kr/månad,  och det är inte många sökande på dem, så få folk bara hjälp att flytta finns det ju billiga små bostäder i små byar…

Som jag fattar det får dem pengar till mat, boende och värme och sedan ska personen själv fördela dessa pengar rätt?

VildaVittra
2015-03-30 18:13
#51

#50 Fortfarande är det du själv som ska fixa bostaden. Har du betalningsanmärkningar som exempel är den delen inte lätt alls. Så att hårdra som du gör att hemlösa är missbrukare eller dylikt är helt felaktigt att göra eller att det bara är att flytta för att få soc, även avfolkningsbygder vill ju inte att socialbidragstagare flyttar in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-03-30 21:15
#52

#51 jag sa inte flytta för att få soc, det ska vara lika i alla städer. Men i tex stockholm är det svårt att få boende om man är heltidsarbetande, då är det nog extremt svårt att få boende om man lever på minimum från soc…

Sa inte heller att man är missbrukar för att man är hemlös, men får man xxxx antal tusen att leva på en månad då får man väl finna sig i det och leta boende där man har chans att få det och inte stanna kvar in storstan där det inte är en chans att få boende? (syftade inte på TS nu då jag inte vet vart hon bor)

+ även missbrukar kan ha bostad.

Här har vi ett boende nära lgh området för folk med "speciella behov", så tror inte att några personer på soc bidrag är några problem alls ;)

[Torpedtass]
2015-03-30 21:45
#53

Vill inflika med att detta är ett ekonomiforum och inte ett studieforum, diskussioner kring ekonomi vid studier går bra men vill ni diskutera program, betyg, skolor, kurser så hänvisas ni till Studier Ifokus.

/Torpedtass, Medarbetare på Privatekonomi iFokus.

Chestnut
2015-04-09 10:23
#54

#30 dispens för Fy A betyder att du inte behöver ha läst Fy A utan det räcker med Ma B.

Med vänliga hälsningar
Chess

Hoseok
2015-04-09 13:49
#55

#54Jag har inte läst matte B. Men nu snackar vi inte mer om studier, som sagt.

Annons:
-Aida-
2015-04-13 21:01
#56

Är du inskriven på arbetsförmedlingen och är aktivt arbetssökande så har du rätt till ekonomiskt bistånd hos socialförvaltningen för boende och andra kostnader som kommer med de, jag har bara bra erfarenheter av soc, väldigt seriösa och hjälpsamma, annars skulle inte jag ha nånstans att bo.
Dom kan också ge akut boende för de som behöver akut hjälp att bo nånstans.

Hoseok
2015-04-13 22:34
#57

#56 Jag har kollat runt hur länge som helst och frågat hur många som helst hur det faktiskt fungerar med soc, men du är den enda som säger att de hjälper en med akut boende. Alla andra säger att soc aldrig skulle hjälpa mig med det . Anledningen till att jag inte vänt mig direkt till soc än är pga min sociala fobi. Det är sjukt svårt att ta det steget för mig. Att fråga efter något som jag ändå inte tror jag kommer få.

-Aida-
2015-04-14 07:22
#58

#57 Jag hade samma problem, folk har en tendens att klanka ner på sånt dom tror är omöjligt, vad du har nu är en akut situation, du har inget hem men du är inskriven på AF och är aktivt arbetssökande, du får pengar varje månad av F-kassan, de ger dig rätt till soc men bara soc i den kommunen kan bedöma om du behöver akut boende eller inte, hade jag landat på gatan då hade jag fått akut boende utav soc direkt i min kommun, det sa dom till mig, jag bodde hos min syster tills jag hade fixat egen lägenhet, då ansåg dom inte min sits vara akut eftersom jag hade tak över huvudet fram tills jag skaffade eget boende, jag bodde gratis också vilket var himla snällt av min syster.
Alla soc i alla kommuner arbetar däremot inte på samma sätt, de enda du kan göra för att ta reda på de är att ringa eller dra ner till socialförvaltningen och prata med dom, berätta om din situation så får dom göra en bedömning.

Även om du har socialfobi så lär du ändå försöka, du vet inte om dom kommer hjälpa dig eller inte om du inte försöker, ekonomiskt bistånd finns av en anledning, dom vill ju inte ha folk på gatan dom vill ju att folk ska skaffa arbeten, då behöver man ett boende så man kan ta hand om sig själv.

Surpan
2015-04-17 14:02
#59

Ts, jag vet inte vart du bor men här i Stockholm är det många som är bostadslösa. Jag har turen att kunna köpa en bostadsrätt men många av mina vänner och bekanta står utan bostad. De soffsurfar bland vänner, hyr i andra hand eller hyr rum hos äldre människor som fått rum över efter barnen flyttat ut. 

Har du vänner du kan bo hos? Annars så kanske du kan kika på blocket över rum att hyra?

Hur är det med din sociala fobi, kan du prata i telefon? Jag tänkte om du skulle kunna arbeta med kundservice? 🙂 Det var mitt första jobb.

/Surpan

Hoseok
2015-04-17 14:22
#60

Surpan: Jag har inga vänner att bo hos. Hade det varit ett alternativ så hade det var ju varit löst. Rum att hyra är inte att snacka om heller, för jag har ju ingen inkomst.. 

Jag har sökt flera jobb inom kundservice. Får inte något.

Candela
2015-04-20 12:19
#61

Har du sökt socialbidrag?

Hoseok
2015-04-20 12:47
#62

Nej, men jag tror inte jag kommer få det för att jag just nu stannar hos pappa. Sist jag sökte det så sa dom att "så länge du bor hos dina föräldrar så får du inget".

Annons:
Candela
2015-04-20 13:17
#63

Du har ingen som kan låna dig pengarna för första hyran, som du sen betalar tillbaka när du får socialbidrag?

Hoseok
2015-04-20 13:17
#64

Nej.

Candela
2015-04-20 13:21
#65

Och möjligheten att prata med soc i någon annan kommun finns inte? (Dvs att du flyttar till en annan kommun)

De kan ha väldigt olika regler i olika kommuner.

Hoseok
2015-04-20 13:29
#66

Inte riktigt, nej. Jag har inte råd att åka någonstans.

[Rebeckas]
2015-04-20 21:59
#67

Får du inte socialbidrag för att du bor hemma hos dina föräldrar?

Menar Socialtjänsten att dina föräldrar är skyldiga ett erbjuda dig gratis husrum?

Kommer dina föräldrar att kasta ut dig när dina ersättning på ~3000 kr/mån försvinner eftersom du skriver att du kommer bli hemlös?

Socialtjänsten bör ju då bevilja dig socialbidrag om du inte får bo kvar hemma hos dina föräldrar dvs. blir hemlös. Eller?

Upplys mig gärna.

Hoseok
2015-04-20 22:37
#68

#67 Det var så jag tolkade det soc sa till mig sist jag var i kontakt med dem.

Min mamma låter mig inte bo hos henne längre, och min pappa tänker inte heller låta mig bo hos honom när våren är slut. Om jag inte kan betala hyra till honom, så kastar han ut mig.

Jag vet inte hur det funkar. De verkar som att de inte tycker jag är "inneboende" eftersom det är min pappa. Jag vet som sagt inte..

[Rebeckas]
2015-04-21 01:00
#69

Ta kontakt med Socialtjänsten igen. Ibland gäller det att få tag i rätt person.

Säg som det är. Du kommer inte längre få bo gratis hemma.

Om de inte accepterar att du betalar hemma så får de erbjuda dig något annat boende.

Nu vet jag inte var i Sverige du bor. Kan tänka mig att storstäder som Stockholm har det tufft men Socialtjänsten måste erbjuda dig någon sovplats. Något annat vore ju som att säga att vi inte har någon social trygghet i Sverige.

Om du känner att du behöver stöd så ställer jag gärna upp. Om du behöver snacka mer privat (Skype?).

Annons:
Aleya
2015-04-21 17:46
#70

Hur gammal är du? När jag var tvungen att gå på soc så hade jag rätt till pengar. Fast jag bodde hos min mamma. Om jag minns rätt fick jag soc från de jag var 19 tills jag flyttade hemifrån då jag var 25. Jag fick ett visst antal kr för hyra osv. Så om du är över 21 så fråga hur dom tänker då. Då dina föräldrar inte är skyldiga att försörja dig eller eftersom du gått ut skolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2015-04-21 19:08
#71

#70 Jag har 21, fyller 22 i December.

hannaj98
2015-04-23 00:34
#72

De finns ju de som erbjuder mat och hushåll och en liten peng mot barnpassning och ibland djurpassning i deras hem.

[Torpedtass]
2015-04-25 22:23
#73

Kolla var du ligger…. Beräkna

Här kan du läsa detta; 

"Vad krävs för att jag ska kunna få ekonomiskt bistånd?

Ekonomiskt bistånd är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät för den som har tillfälliga ekonomiska problem. Du har i första hand ett eget ansvar för att reda upp din situation.

Socialtjänsten kan till exempel kräva att du söker arbete och accepterar att vara med i kommunens eller arbetsförmedlingens program eller åtgärder för arbetslösa. Socialtjänsten gör en individuell bedömning av varje ansökan. I regel har du inte rätt till ekonomiskt bistånd om du har pengar på banken eller andra tillgångar.

Du ska alltså vara helt utan egna ekonomiska resurser för att ha rätt till bistånd. Du ska också i första hand söka de generella förmåner och ersättningar som du kan få, till exempel sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag och underhållsstöd."

**vidare…

"**Vad gäller om jag är arbetslös?

Du ska vara anmäld vid arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete. Du måste även visa att du står till arbetsmarknadens förfogande genom att vara beredd att ta de arbeten eller arbetsmarknadsåtgärder som du blir erbjuden av Arbetsförmedlingen eller kommunen.

Arbetsmarknadsåtgärder kan vara till exempel arbetsmarknadsutbildning, praktik, arbetsrehabiliterande åtgärder och svenskundervisning för invandrare (sfi).

_I första hand krävs att du söker och tar lämpligt heltidsarbete. Om du inte kan få heltidsarbete direkt måste du söka och ta lämpligt deltidsarbete så länge. Du måste också vara beredd att söka arbeten utanför det yrkesområde eller den ort där du tidigare arbetat.

Vad gäller om jag är studerande?
_

Socialtjänsten beviljar oftast inte ekonomiskt bistånd till studerande under terminerna. Du anses då kunna klara dig på studiemedel eller andra studiestöd.

Alternativet för den som inte klarar sig på studiemedel är oftast att ta ett arbete. Om det finns särskilda skäl kan dock socialtjänsten göra undantag, till exempel om du hamnat i en situation som du inte väntat dig. Studiemedlen är beräknade efter terminens längd och det syns på studiemedelsbeskedet hur länge pengarna ska räcka.

Under studieuppehåll gäller samma krav som för andra arbetslösa. Om du aktivt har sökt sommarjobb men inte fått något, kan du alltså ha rätt till ekonomiskt bistånd om du uppfyller övriga villkor. Eventuellt kräver socialtjänsten att du deltar i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet."

samt…

"Vad gäller om jag är ung och vill flytta hemifrån? 

Enligt lagen är föräldrar skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år. Om du fortfarande går i skolan (gymnasiet) när du fyller 18 år förlängs skyldigheten. Den gäller då tills du gått ut skolan, men inte efter du fyllt 21 år.

18–20-åringar som inte går i skolan kan alltså söka ekonomiskt bistånd för egen del. Men ungdomar har inte någon självklar rätt till bistånd till kostnader för eget boende. Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen, till exempel hälsoproblem. Man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva."

Anonym
Anonym
2015-04-28 18:28
#74

Klart du kan få bidrag för din del av hyran och elen samt pengar för ditt levande även om du bor hos din far. Vet många med mig som fått det.

Hoseok
2015-04-30 08:48
#75

#74 Tydligen så är det ju inte självklart eftersom soc redan nekat mig det? Vill tillägga att det ändå inte är ett alternativ för mig just nu att bo hos honom. Han vill inte ha mig där.

Honestyisdead
2015-04-30 11:06
#76

#75 Då har du pratat med fel person.

Då får du söka som inneboende hos någon och ta hjälp av soc.

Annons:
Mikachu
2015-09-02 00:41
#77

*************
Måste bara invika här, sitter i en liknande situation.,

Har ingen familj, inget arbete trots god utbildning.  Har pratat med socialförvaltningen, socialstyrelsen, nämnden och allt vad det heter, även min kommun och sökt fram rätt nummer via Arbetsförmedlingen som jag är inskriven på sedan en lång tid tillbaka. Går även till UMO för att söka sympati för extra tryck på socialen som jag önskar kunde hjälpa till. Har inte fungerat hittills.

Jag har inte fått hjälp någonstans, de har hänvisat mig till härbärget (som har 25 års gräns) och säger att ''Arbetsmarknaden och bostadssituationen i Stockholm är inte lätt, livet är tufft ibland''. Att de ens kan svara så är inte kul, och nu skriver jag bara i en liten frustration då någon Aida (?) skrivit att det varit så lätt att få hjälp. Är annars mycket diplomatisk i mina konversationer. Jag har verkligen ingenting och ingen hjälp får jag.  Blivit tvingad till att stjäla större delen av maten jag äter då den lilla ersättningen jag får av AF knappt räcker till Sl kort mm. Sitter mycket inne på datorn på biblioteket och på AF för att söka boende, en soffa att hyra (rekommenderas!!) för matlagning eller en mindre summa, men som 21 årig tjej så är det svårt att hitta en person som vill hyra ut som inte är en äldre (äcklig) man som verkar vilja ha 'hyran' betald på annat sätt..

Tjeja
2015-09-14 13:04
#78

Hur har sommaren gått kneko?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-14 14:58
#79

Åt helvete, om du ursäktar uttrycket. Har låtsats må bättre än vad jag egentligen gör. Är fortfarande i exakt samma situation och det verkar som att jag kommer förbli hemlös om det fortsätter såhär.

Tjeja
2015-09-14 19:08
#80

#79 Fy vad trist! Vad har du gjort och vart har du bott i sommar då?

Nu när hösten börjat finns det ju ändå oändligt många utbildningar så du visst skulle kunna kommit in på någon. Du vet väl att dina föräldrar är försörjningspliktiga för dig upp till 21 år så länge man studerar! :)

Jag tänker att om dina betyg är så dåliga som du säger borde ju komvux vara ett alternativ för dig. Dels för att få ämnen du inte har och dels för att få godkända betyg. Det borde ju vara din första prioritering just nu, utbildningsmässigt sett.

När du gör det har föräldrarna plikt och om dem inte kan eller tar emot dig går soc in och ger stöd så länge du aktivt arbetar på att förbättra sin situation och söker jobb. Jobb kan man ju alltid söka även om man pluggar så att säga tänker jag. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-14 19:33
#81

#80 Soffsurfat, så att säga. Även varit en del hos min pappa men är hellre ute på gatan än här i vissa fall.
Jag får vara här på dagarna men inte sova här, basicly.

Jag fyller 22. Så det hjälper inte. Och regeln går väl ändå vid 20? Det var det socialen sa till mig.. Och det gäller väl bara gymnasiet? :s Eller har soc gett mig Helt fel information? 

Jag pluggar på komvux. jag går en kurs. Det får man inget CSN för. Jag kan inte plugga mer. Jag klarar inte det just nu. Jag har godkända betyg. Det fattas bara en kurs. 

Jobb får jag inte. Söker 30-50 jobb i månaden. Gjort det i ett år. Får inte svar från någon.

Hoseok
2015-09-14 19:34
#82

Det är Tak över huvudet jag har problem att fixa. Att jag läser på komvux hjälper inte det, någonstans.

Tjeja
2015-09-14 20:02
#83

jo tak över huvudet skulle det hjälpa dig med om du läste heltid på komvux. men klarar du inte det kanske du skulle vara sjukskriven/ ha sjukersättning för den del du inte är kapabel att plugga eller arbeta?

Pluggar man heltid är föräldrarna försörjningspliktiga tills man fyller 21. så tja då är du ju tyvärr för gammal redan.

Men då borde du få hjälp hos soc i alla fall om du söker alla jobb du kan söka hela tiden. Det ska ju vara det kravet dem har vad jag förstått. Ja och att man inte har pengar sparade då eller pluggar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Hoseok
2015-09-14 20:41
#84

Ja, jag Borde få hjälp av soc, men de hjälper mig tyvärr inte.

Tjeja
2015-09-14 20:56
#85

Vad anger dem dig för skäl att inte hjälpa dig? Även om du inte har bostad måste dem åtminstone ge dig pengar till allt annat man behöver som mat, kläder och hygienartiklar etc..!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-14 23:37
#86

Det främsta är "Din pappa kan hjälpa dig." Jag förklarar att nej, jag får inte vara där. Då svarar de "Du får ju vara där nu, då får du fortsätta vara där." 

Så de vägrar hjälpa mig. Jag har testat gå till soc i min hemstad och i en annan.

Tjeja
2015-09-15 12:38
#87

Du har ingen bekant du skulle kunna få hyra in dig hos som inneboende? Bara ni ordnar ett kontrakt att visa upp för soc så måste dem hjälpa dig med försörjningen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-15 16:49
#88

Nope..

Tjeja
2015-09-15 16:52
#89

Har du varit hos läkare och berättat om ditt liv och din situation? Har du någon bokstavsdiagnos? Tänker att en sjukskrivning skulle du ju behöva om du ändå inte klarar av att göra något ordentligt på heltid på grund av hur du mår och fungerar..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-15 18:32
#90

Snackat med läkare. Har ingen diagnos.

Annons:
Aleya
2015-09-15 18:48
#91

#90 jag vet inte om jag skrev det i mitt förra inlägg. Men du kan begära att träffa en arbetspsykolog. Dom kan ev ge dig en kod. Denna koden ger dig rätt till extra stöd och hjälp vid af. Kanske kan vara en början om du känner att du inte mår bra. (Vilket jag kan förstå i din sits) Hoppas allt löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

S.O.L.
2015-09-27 02:42
#92

Kneko, för mig som förälder till två pojkar, 19 respektive 21 år, är det ofattbart att en förälder någonsin kastar ut sitt barn hemifrån.

Jag vet att det finns föräldrar som tycker att barn som fyllt 18 inte längre har rätt att leva och bo under samma tak som föräldern/föräldrarna. Och så finns de som flyttar utkastandet ett par år längre fram - tills barnet fyllt 21 och de inte längre har försörjningsansvar.

Jag begriper det inte och jag tycker det borde vara straffbart att inte hjälpa sitt barn till eget boende och ett tryggt liv. Det spelar ingen roll om ungen är 16 eller 30, eftersom alla individer har olika förutsättningar, olika behov och önskan om att klara sig själva och stå på egna ben.

Då ska du ändå veta att jag och min på heltid boende yngste son, lever på gränsen eller under gränsen för att få försörjningsstöd. Under sommaren ligger vi långt under gränsen och i sommar har det varit extra kännbart eftersom både bostadsbidrag, underhållsstöd och studiebidrag föll bort när han slutade gymnasiet i juni. det är också kärvt när elpriset skjuter i höjden under de kalla vintermånaderna. Vi har elvärme.

Jag är alltså en förälder som har en väldigt tight ekonomisk situation och barnens farsa betalar i princip inget alls för sina barn. Det har han aldrig gjort. 

Även om ekonomin är väldigt ansträngd och KF och diverse inkassobolag och CSN jagar mig, skulle jag aldrig drömma om att sparka ut mina barn ur hemmet. Jag är innerligen tacksam att de vill bo med mig - och jag vill ge dem alla möjligheter att kunna studera på universitet och högskola.

Den yngste går nu första året på universitetet och den äldste går utbildning i Amsterdam. Honom måste jag stötta ekonomiskt, fast jag egentligen inte har råd, eftersom studielån och bidrag inte på långa vägar räcker till för hans utbildning och boende.

Därför blir jag så himla ledsen när jag hör och läser om alla utkastade barn och unga. Det är för jävligt att föräldrar beter sig så.

När jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du faktiskt har någon NPF-diagnos. Jag känner igen dina problem både hos mig själv och mina barn. Vi har alla tre diagnoser, men har lyckats hålla oss flytande genom barnens uppväxt ändå. Med nöd och näppe. Jag fick själv min diagnos för ett år sedan och min yngste fick sin för två år sedan. Den äldste har flest och jobbigast symptom, men han har aldrig gått på utredning. Vad han har för diagnos är det dock inget tvivel om. Han har stora svårigheter med vissa saker, men går en utbildning som är hans drömutbildning. Därför tror jag att han har en chans att klara den - och att alla vi andra kommer att få njuta av hans skills när han senare kommer att arbeta inom sitt yrke.

Jag är helt övertygad om att även du har något område som du kan slukas upp av helt, försvinna i och fullständigt gräva ner dig i. Och att du är mycket duktig på just det området. Rätta mig om det är helt fel!  Därför borde även du få en chans att utveckla dig inom det du brinner för, anpassat efter dina förutsättningar, för att sedan kunna arbeta och få lön för ditt arbete. 

Om jag var du, eller om det var en av mina pojkar som befann sig i ditt ställe, skulle jag se till att boka ett möte med läkaren på vårdcentralen, begära att de skickade remiss till lämplig utredare av NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) eftersom du misstänker att du har en sådan. Det kan vara bra om man har ett hum om vad det kan vara, så därför vore det läge för dig att googla och läsa på om symptom. Jag kan tipsa dig om ADD, ADHD, Asperger utifrån vad du har skrivit här. Det finns även tester, både svenska och engelska, på nätet.

Att få en utredning och en diagnos är både tidskrävande och rätt jobbigt. Men det är värt det eftersom du får tillgång till ett helt batteri av stödinsatser. Både när det gäller det psykiska måendet, praktisk hjälp, hjälp i kontakten med myndigheter såsom soc, försäkringskassa, arbetsförmedling och dylikt och stöd och anpassat arbete eller sysselsättning.

Du behöver helt klart både support och hjälp på flera områden. Jag önskar dig verkligen ett bättre liv än det du måste genomleva idag. 

Du skriver både bra och redigt och utan de fel många har i sitt skriftspråk. Vore skrivande, text och berättande eller information något du skulle vilja ägna dig åt?

Tjeja
2015-09-27 21:18
#93

Bra skrivet #92 S.O.L ! jag håller så fullständigt med dig hela vägen!

Kneko se till att få en utredning så du får hjälp!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-28 00:53
#94

NPF stämmer inte riktigt in på mig, så det är lite utanför det här.

S.O.L.
2015-09-28 16:32
#95

#94   Är du helt säker på det Kneko?

En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning syns inte utanpå. Många går hela livet utan att förstå att de har en diagnos. Livet är bara på olika sätt jobbigt och man kan känna sig annorlunda och utanför. Man kan ha en del symptom som kännetecknar olika diagnoser och de kan - om de är allvarliga och/eller man inte hittar sätt att leva med dem - stöka till livet för en.

Du skriver "Jag klarar inte av att läsa komvux på distans, jag måste ha regelbundna möten och gärna lektioner, annars får jag inget gjort."  Detta låter som ett typiskt symptom för ADD och Asperger.

Du uttrycker dig väl, grammatiskt riktigt och utan stavfel. Det är alltså inget fel på "läs- och skrivverktygen".  Dock duger dina betyg inte till att söka olika utbildningar. Det måste ju bero på något, eller hur?, för vilja och drömmar verkar inte saknas. Du är ju inte lat; bara att energin inte räcker till att studera eller arbeta heltid. Den kanske bara räcker till att koncentrera sig och inhämta information i två timmar per dag?

Har man en NPF-diagnos, kan det vara så att ingen märker av den. Bara du själv - och symptomen är ju inte främmande för dig så du lär dig leva med dem. Och eftersom du lär dig leva med dem, vet du inte av att du har specifika problem som är typiska symptom för den som har din diagnos. Under gynnsamma yttre omständigheter kan det vara så att man väldigt sällan märker av sina problem. Men då gäller att man har det optimalt ordnat runt omkring sig. Det skulle i ditt fall betyda stöttande och förstående föräldrar, anpassade studier, ett stabilt och tryggt hem, bra måltider, god sömn, lagom fysisk ansträngning, goda vänner, en meningsfull fritid. Det är ju vad alla människor behöver för att må bra.  Har man en diagnos är detta extra viktigt. Varje del i livet som fungerar optimalt gör symptomen mindre framträdande.     Hur många av ovanstående punkter är optimala för din del?

Det var först när mina barn påpekade att de nog hade en diagnos och den yngste ville ha utredning, som jag började läsa in mig på olika symptom och problem som följer med olika funktionsnedsättningar, som jag började förstå att även jag var drabbad. Vi levde i en destruktiv familjekonstellation sedan många år. Hade vi inte gjort det hade problemen aldrig blivit så stora. Med optimala förhållanden runt omkring oss hade vi kunnat leva i stort sett normalt, utan större svårigheter i det dagliga livet - precis som helt "normalstörda" individer gör. Jag hade dessutom en jobbig uppväxt i bagaget, så mina problem hade nog inte ens märkts inför mig själv om barndomen och uppväxten hade varit trygg och sund.

Min son var 17 när han fick sin diagnos. Jag fick min/mina diagnoser ett år senare när jag var ett par år över 50. Fast i sinnet är jag fortfarande 25 och ibland ändå yngre!

Så när du bergsäkert säger att du inte har en funktionsnedsättning, gör du nog ändå klokt i att läsa på och leta reda på några olika tester på nätet. De kan ge dig en hint om att det kan vara något att gå vidare med. Ett sådant test säger inte mycket, men kan ge en fingervisning om att det behövs en riktig utredning där många tester ingår och eventuellt flera personer tillfrågas om hur du beter dig och fungerar.

Sedan min son fick sin diagnos och jag mina, har jag nu en helt annan förståelse för hans och mina egna problem och beteenden. Det blir inte längre samma irritation och en helt annan acceptans av våra olika jobbiga sidor och beteendemönster.  Jag förstår även mycket bättre min äldste och hur han mår - och kan stötta och bekräfta honom på ett helt annat sätt än tidigare.

Länkar jag kan rekommendera:                                                                                 http://habilitering.se/adhd/fakta-om/karnsymtom   http://habilitering.se/sites/habilitering.nu/files/120316_faktablad_vad_ar_add_0.pdf                                                                                                             http://habilitering.se/aspergers-syndrom/fakta-om-aspergers-syndrom

Tjeja
2015-09-28 17:24
#96

#94 Jag håller med #95 SOL. Sen är det ju faktiskt så att du har ju inget att förlora på att göra en utredning. Har du ingen svårighet kommer du inte få någon diagnos heller. Däremot har du massor att vinna på att få en utredning även om du inte ens har någon npf-svårighet kan du ändå få ett läkarutlåtande som kan vara till hjälp för att få olika stöd ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hoseok
2015-09-28 19:21
#97

Ja, jag vet att jag inte har det. Så jag vill helst inte att det ska diskuteras vidare om det i denna tråd, det är inte relevant. :) Men tack ändå.

Annons:
Tjeja
2015-09-28 19:51
#98

Ok. Respekterar det. Hoppas du hittar en lösning på din situation oavsett! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

S.O.L.
2015-09-28 22:21
#99

Jag vet att soc har skyldighet att hjälpa dig, men jag vet också att många där är riktiga skitstövlar och gör allt för att stjälpa. Ett fåtal är bra och kan sitt jobb. Resten sitter på fel stol och är direkt inkompetenta. Många begår tjänstefel.

Det du skulle kunna göra är att ta en vända till på försörjningsstöd. Be att få en handläggare du kan prata med och som du gillar. Byt om det inte funkar.

Du skulle också kunna försöka få hjälp av ett personligt ombud, som hjälper till i kontakten med olika myndigheter så som AF, FK,  kommunen, A-kassan, soc och så vidare. Jag fick hjälp av försörjningsstöd och Personligt Ombud när jag och mina barn satt riktigt risigt till efter att ha fått skyddat boende. Numera måste man kanske ha en diagnos för att få hjälp av PO i min kommun, men för några år sedan räckte det att sitta risigt till. De är gratis, de brukar finnas på kommunens webbsida och det kan vara värt ett försök att kontakta dem.

Jag vet att det är lätt att ge sig och nöja sig med ett nej, för att man inte tror sig kunna vinna mot olika myndigheter och instanser, eller inte orkar driva striden själv. 

Ju mer påläst man är och ju fler argument man kan komma med, desto större chans att få hjälp. Dessutom måste man vara beredd på att bre´ på lite och inte förminska sina problem. Är du hemlös, så är du hemlös. Det räknas inte som hem när du inte kan sova hos din förälder. Det räknas inte ens som hem när de uttryckligen sagt att du måste flytta och inte är välkommen att bo där. Följden blir att du måste sova ute, i en trappuppgång, under en bro eller liknande. Dessa fakta ska du lyfta fram. Snart är det dessutom frost på nätterna och det har hänt att uteliggare har frusit ihjäl. 

Vi lever i en välfärdsstat, i en demokrati, där alla har rätt till ett drägligt liv. Vägras du det fast du gjort allt du förväntas och mer därtill för att försöka komma till rätta med problemen, är det ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Läs på om Europakonventionen om "De mänskliga rättigheterna", så har du en käftsmäll att ta till när inkompetenta tjänstemän som är satta att bevaka vår rätt till ett drägligt liv, förvägrar dig det.

Det är inte klokt att man ska behöva slåss för sin rätt, men så är det allt som oftast. De mänskliga rättigheterna:  http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/060505/44fcfb237283ba3a391609d394755c60/Konventionen%20om%20ek%20soc%20och%20kult%20r%C3%A4ttigheter.pdf

Artikel 11

1. 1. Konventionsstaterna erkänner rätten för var och en till en tillfredsställande levnadsstandard för sig och sin familj, däribland tillräckligt med mat och kläder, och en lämplig bostad samt till ständigt förbättrade levnadsvillkor. Konventionsstaterna skall vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att denna rätt förverkligas och erkänner att internationellt samarbete på frivillig grund är av väsentlig betydelse i detta sammanhang.

http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/ratten-till-en-tillfredsstallande-levnadsstandard

http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/om-mina-manskliga-rattigheter-kranks

Maria
2015-10-01 09:56
#100

Jag måste bara inflika att jag tycker det är sååå ledsamt att höra hur föräldrar behandlar sina barn.😕 Det är helt hjärtskärande att höra att man låter sitt barn vara bostadslös utan inkomst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoseok
2015-10-01 21:47
#101

Har försökt med mer eller mindre allt. Verkar bli hemlös över vintern.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-03 18:49
#102

Håller med # 100. Oavsett TS ålder, hur kan man tillåta att ens barn är bostadslös?

 Jag hoppas verkligen att något dyker upp för dig, nåns soffa iallafall eller så.

[niklaeri02]
2015-10-03 19:31
#103

#0 Du är enligt mig berättigad till försörjningsstöd om du aktivt söker arbete och är inskriven på AF. De kan inte neka dig det så du hamnar på gatan, och tror du till och med kan få hjälp till en billig lägenhet innan du har flyttat hemifrån så att säga. Det är min erfarenhet.

Honestyisdead
2015-10-03 20:32
#104

Kneko var i landet bor du?

Annons:
Hoseok
2015-10-04 12:48
#105

#104 Göteborg och jag "måste" stanna här eftersom jag går skola (En kurs på komvux) här.

kallepudas
2015-10-11 16:23
#106

Det är ju så här att Soc försöker in i det längsta skyffla över ansvaret på någon annan. 

En bekant när denne behövde gå dit med mössan i näven så ville dom att han skulle låna pengar till sin försörjning mat/boende/kläder/räkningar av någon vän eller bekant. Hade denna person lånat pengar en månad så tycker soc att då kan man göra det nästa osv.

För Kneko gäller det att visa soc att man inte har tak över huvudet…inte ens på dagen. Säger man att jag får vara där på dagen så självklart anser dom att man får vara på samma plats på natten också.

Hoseok
2015-11-04 03:46
#107

(Detta är lite off topic till forumets ämne.)

Vill tacka alla som försökt hjälpa mig i denna tråd och tänkte om några av er ville höra hur situationen är just nu.

Jag blev utslängd förra veckan. Mer eller mindre med huvudet före. Min mobil hade 20 procent batteri och jag fick bara några minuter på mig att packa ihop typ fyra ombyten med kläder. Innan jag blev utslängd så hann jag skriva till min partner i Stockholm och frågade om han kunde köpa biljett till mig så jag kunde åka upp. Så blev det, och nu sitter jag här i Stockholm.

Min plan är att skriva in mig på arbetsförmedlingen och kanske gå till soc här. Vill inte att min kille ska försörja mig. Jag gjorde högskoleprovet här om veckan och hoppas innerligt på att komma in till våren. Var i sig det är i malmö eller umeå. Förhoppningsvis fixar jag bostad om jag bara kommer in på högskola.

Hade jag inte haft min kille så hade jag väl sovit på gatan den där natten jag blev utslängd. Lär inte hitta ett jobb innan vintern.

Lär ta lån från CSN så jag överlever lite. Skulder är ett framtida problem, känner jag.

Tjeja
2015-11-04 09:39
#108

Tack för uppdatering kneko! Håller alla tummar o tår för att du ska komma in på någon utbildning du önskar! Studielån är en skuld nästan alla högutbildade dras med. Men inget man behöver oroa sig över på samma vis som med banklån. Lovar att de lånen är värt besväret om du fullföljer en utbildning och skaffar jobb inom det du läst. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
2015-12-17 11:50
#109

Du bor i Göteborg!

De söker just nu telefonintervjuare hos SIFO, du kan arbeta hemifrån eller på plats. De har kollektiv avtal med UNIONEN och bra timlön samt OB.

Om du verkligen vill ha en inkomst så har du en inkomst där med ett enkelt jobb, inte stressigt och du sitter vid en dator och pratar med personer via telefon och förljer vad som står på data skärmen.

Är ett bra jobb, bra tillsammans med studier.
Det var mitt första jobb, jag hade det i 4 år, jag jobbade 80% de senaste 2 åren.
Sedan jobbade jag inom äldreomsorgen men fick mkt problem med kroppen.
Gick sedan tillbaka till Sifo och fick ihop till en ny a-kassa.¨

Har pluggat o jobbat samtidigt. Hos sifo bestämmer du dina pass 1 v i förtid och du lägger upp vilka tider du kan/vill jobba.

Om du vill så kan du!

Hoseok
2015-12-17 12:28
#110

#109 Tack, men jag har kommit in på Göteborgs Universitet så inkomst är inga problem nu då jag kommer ta fullt studielån. :) Det som är svajigt nu är bostad, men letar för fullt.

Tjeja
2015-12-17 13:36
#111

Grattis Kneko! Lycka till! Håller tummarna att du får tag i boende snart och att du lyckas fokusera på dina studier!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
TjockaBerta
2015-12-17 16:12
#112

Lycka till med studierna! Vad ska du studera?

>>>Malum domesticum<<<

Hoseok
2015-12-17 16:22
#113

#112 Ska bli fritidspedagog

TjockaBerta
2015-12-17 16:27
#114

#113 Spännande. Det låter bra 😊

>>>Malum domesticum<<<

[niklaeri02]
2015-12-17 17:01
#115

Härligt Kneko!

Saga85
2015-12-30 12:57
#116

#112 Det läser jag också till (är dock inne på slutet av den tredje terminen, ) 👍 Mycket givande program, och nu den fjärde terminen ska vi ha våra inriktningar (musik för min del).  Lycka till! Om du vill ha två kursböcker så kan du ta och pimma mig (har två böcker - Fritidshemmets historiska dilemman och Skolpolitik, kommer inte ihåg från vilka kurser de är, men det är från den första terminen).

skruttelutt
2016-02-01 00:04
#117

Skönt att det börjar ordna sig, har läst hela tråden nu. Så tragiskt :( Fortsätt kämpa nu! 👍Hoppas det går bra

Upp till toppen
Annons: