Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1775 ggr
hannaj98
3/28/15, 8:40 PM

Hur gamla var ni när ni flytta hemifrån?

Är lite nyfiken på hur gamla folk som flyttar hemifrån är. 
Skriv gärna också i kommentarerna vart ni flytta (hyreslägenhet, studentlägenhet, hus mm), hur ni fick ekonomin att gå ihop (jobb, studiebidrag mm) och hur mycket erat nya boende kostade.

Annons:
Vanja
3/28/15, 8:42 PM
#1

Jag var 18, flyttade ihop med min sambo, hans mamma stod på hyran men vi betalade så gott vi kunde. Det var en pytteliten etta som kostade 2300 i månader. Men vi både hade pengar ifrån AF och vi båda jobbade svart också. Men det gav inte mycket pengar. Sedan något halvår senare fick han vitt jobb och vi flyttade därifrån och startade livet vi har nu.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tlover
3/28/15, 8:42 PM
#2

Jag var 16 (ev fortfarande 15 började Gymnasiet), jag bodde i ett rum/lägenhet i en privatbostad för 1000:-/mån tror jag och hade inackorderingstilägg och studiebidrag. Däremot var det mamma som fick inackorderingstilägget och betalade hyran. Maten stod jag för själv.

Det första året for jag däremot oftast hem på helgerna.

l'm back

Jazmin1e
3/28/15, 8:44 PM
#3

19 år. Hyr lägenhet (andrahand) tillsammans med min pojkvän.  Möblerad så behövde aldrig köpa möbler bara små saker.  Hyran är cirka 6000 kr. Vi båda studerar och får pengar ifrån csn.  Vi hade en väldigt liten summa var innan vi flyttade, men våra föräldrar har hjälpt till mycket.

Henrik93
3/28/15, 8:49 PM
#4

19,  hyresrätt. en liten etta som jag fortfarande bor kvar i (nu 21).

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

catcult
3/28/15, 8:52 PM
#5

16 år. Flyttade till en hyreslägenhet och levde på min (dåvarande) sambos lön och mitt studiebidrag.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

LeJ
3/28/15, 10:56 PM
#6

Jag var 17, flyttade till en hyreslägenhet, en etta som kostade ca 2500 har jag för mig. Min mamma hjälpte mig med hyran tills jag slutat gymnasiet och så extrajobbade jag.

Annons:
[Torpedtass]
3/29/15, 12:26 PM
#7

19, fick studielån och bodde i en lägenhet med en hyra på ca 6000kr.

Sagolikt
3/29/15, 2:08 PM
#8

20, skulle fylla 21 strax därefter. Var student och flyttade till ett litet rum i en studentkorridor. Hyran var från början 2700 kr/månad men när jag flyttade därifrån efter fem år var den närmare 4000.

Bjallstal
3/29/15, 9:20 PM
#9

Jag flyttade hemifrån förra sommaren, då jag precis fyllt 22 år. Flyttade till min lilla tvåa på 44/46 kvadrat med en hyra på 3984:- plus 270:- för parkering på innergården. Nu letar jag och min blivande sambo hus eller ev bostadsrätts lägenhet för ca 1,5 miljon

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Siggebus
3/30/15, 7:23 AM
#10

Jag är 54 så det var längesedan jag flyttade hemifrån 😃

Jag vet att jag precis hade fyllt 18 i alla fall och jag hade jobbat sedan jag slutade 9:an - gick aldrig gymnasiet.
Lägenheten var en 2:a på 63 kvm mitt i Helsingborg - en jättetjusig lägenhet med högt i tak, stuckatur och skjutdörr mellan rummen med kristallglas i.
Hyran kommer jag inte ihåg men jag minns att jag tyckte den var billig med den tidens mått.
På den tiden (guuud vad det låter gammalt!) så var det lätt som en plätt att skaffa jobb. Trivdes man inte så kunde man säga upp sig och nästan hitta nytt nästa dag - arbetsgivarna var bara glada att få tag i någon 😎
Har en dotter i tjugoårsåldern och jag vet att det verkligen är en kamp idag.

oh-la
3/30/15, 9:41 AM
#11

flyttade in i en hyresrätt, första hand, med sambon när vi var 21. Fick kontraktet på villkoret att vi skulle köpa ut lägenheten ett halvår senare när föreningen skulle ombilda. Blev därför bostadsrätt när vi vart 22. Då studerade sambon och jag hade ett vick. Mitt vick blev dock en anställning i samma veva som vi ombildade.

[Lottliz]
3/30/15, 10:32 AM
#12

Jag var 23 nästan 24 år, hyresrätt på 64 kvm med en hyra på ca 4700 kr. Var/är fastanställd på deltid, 50%.

JazzBass
3/30/15, 11:14 AM
#13

Det gick gradvis efter gymnasiet. Först upp var militärtjänstgöringen när jag var 18, varefter jag bodde hemma igen och jobbade 5 månader tills jag började mina studier på annan ort en bra bit hemifrån vilket förstås krävde en flytt. Under många år därefter var jag dock hemma nästan varje helg, inte minst på grund av mitt dåvarande band jag hade en del gigs med som gav hyfsat med extra klirr i kassan för en fattig student. I slutskedet av studierna och kring påbyggnadsstudierna till M.Sc. efter min B.Sc.-examen bodde jag också hemma periodvis p.g.a. jobb och slutarbeten. Flyttade hemifrån för gott efter studierna när jag fick mitt nuvarande arbete som jag haft i drygt 10 år, ganska långt från hemorten. Då var jag 26.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Aleya
3/30/15, 3:37 PM
#14

25. Då hade jag en tvåa på 56 kvadrat. Hyran var 3400 ca. Vikarierande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fruktgumman
3/30/15, 7:13 PM
#15

21 var jag

ElisabethB
3/30/15, 8:20 PM
#16

Jag var 15 år när jag fick min första hyresrätt.. Det var en etta strax utanför Karlstad.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

pälli
4/11/15, 9:10 AM
#17

Jag har flyttat lite här och där. Men egna första lägenheten så var jag 24 år.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Sabina]
4/17/15, 7:06 PM
#18

19 var jag och bodde då i hop med två andra tjejkompisar.

[WickedAlly]
4/23/15, 10:31 AM
#19

Jag var 19, flyttade hemifrån för att plugga vidare. Hade tur och fick tag i en nyrenoverad tvåa på 62 kvadrat precis vid universitetet i Karlstad. Betalade 4200 i hyra och ett par hundra i el. Hade då fullt csn.

Intehärutandär
4/23/15, 11:52 AM
#20

Jag var 16 år och hade längtat till den dagen i många år. Var en ren befrielse att komma hemifrån. Delade en etta med klasskompis från grundskolan. Vi betalade 1300 kr i hyra/2. Och el på 75 kr/mån. Uppdaterade oss ett år senare till 1rok för 2500 kr/mån/2. Jag hade studiebidrag, underhåll och extra bidrag. Vart väl ca 4000 kr totalt. Min sambo saknade extra bidrag, men hade inackorderingsbidrag istället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: