Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3690 ggr
Lia
2015-04-09 00:19

Hur ser din budget ut?

Jag har precis fått aktivitetsersättning retroaktivt nu. Så hittills har jag delat upp summan i tre högar: en större del som jag inte ska röra förrän jag flyttat hemifrån, en mindre del som jag får göra vad jag vill med (med andra ord p-dator, menskopp och ny mobil) och en del som jag ska ge till mamma för de månaderna hon inte fick något underhåll av pappa 🙂

Så i slutet av denna månad kommer jag få min första "lön", så att säga. Så det låter lägligt att börja göra någon form av budget.

Först och främst ska jag betala 2500:- i hyra samt för mat till mamma. Sen ska vi också spara varsin 500-ring till skoj vi kan hitta på ihop, som småresor och andra nöjen. Därefter ska jag betala läkemedel, sjukvård och mobilräkning, sammanlagt för ca 500:-. Bussresor till sjukvård samt simhallen, plus eventuellt en resa till Malmö och tillbaka, eller vårdcentralen eller vad det kan bli. Det blir ca 600:-. Och så deodoranter och schampo och sånt, max en 100-ring kanske. Känns verkligen som att jag glömt något nödvändigt nu, men det kanske jag inte har?

Vilka nödvändigheter lägger ni pengar på? Ungefär hur ser er budget ut? Att spara och lägga en del på nöjen är ju också självfallet, men det är inget jag direkt räknar in i min budget.

Annons:
VildaVittra
2015-04-09 00:31
#1

Du har glömt pengar till tandvård, det kan dra iväg rejält, så starta ett sparande öronmärkt till det. 

Sedan kostar ju kläder och sånt pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2015-04-09 00:34
#2

#1 Nej tandvård är inräknat! 🙂 Jag har försäkring varje månad på 65:-, det är inräknat där vid sjukvård. Och med den försäkringen får jag borra och dra ut hur mycket jag vill och besöka hur många gånger som helst, om det nu skulle behövas ^^ Och kläder handlar jag så sällan att det räknas som nöjen eller sånt man sparar till 🙂

kallepudas
2015-04-09 06:57
#3

Tycker det låter vettigt men du har glömt en riktigt viktig del.

Du har inte betalat dig själv & med det menar jag ett sparande som du ska ha i framtiden.

Ett klassiskt misstag är att många sparar till konsumtion och resor & nöjen och det betyder i längden att man inte har några pengar & inte heller några tillgångar.

Lia
2015-04-09 10:21
#4

#3 Nejdå, jag har lagt undan en stor del redan till framtida bostad och så ska jag spara någon tusenlapp varje månad också till det! Jag är inte så mycket för att resa och handla saker så jag har ett sparkonto som jag inte rör förrän jag flyttat, och ett mindre där jag kan spara när jag ska ha något speciellt :-)

Grace2009
2015-04-09 15:47
#5

Jag tycker det ser ganska rimligt ut. Du räknar upp resor till simhall, har du räknat in "badkort" (eller vad det nu heter) i summan också? Äter du mycket godis? För det kan dra iväg rejält så du har i åtanke. Har du djur som du betalar för?

Jag har ingen budget, jag spenderar mina pengar så som jag vill, men jag är över lag rätt snål så det går bra. Däremot för jag kassabok så jag ser vad jag verkligen gör av med. Sedan när nya pengar kommer in så för jag över allt som blev över från förra månadens pengar till ett sparkonto, så jag har ingen fast summa jag sparar. 

(edit: jag har också aktivitetsersättning, fick min retroaktiva klumpsumma i feb men var inte så fasligt mycket pengar)

Lia
2015-04-09 16:33
#6

#5 Badkort har jag redan betalat året ut 🙂 Godis och annat fungerar inte ihop med mina sjukdomar, utan blir det lite nötter eller torkad frukt så blir det på min "fickpeng" (det som är över efter räkningar och sparande) Vi ska möjligtvis skaffa valp snart, men då sparar jag bara lite mindre varje månad så har jag pengar till det också ^^

Jag fick faktiskt jättemycket pengar. Det var både aktivitetsersättning och bostadstillägg från september till mars, så det blev ju en del 🙂

Annons:
Candela
2015-04-09 17:50
#7

Jag har det rätt snålt för tillfället. Min budget MÅSTE täcka: CSN-återbetalning, el, hyra, bredband, mobil, tandläkarförsäkring, läkarbesök och mediciner vissa månader, buss-/bensinpengar, hem- och personförsäkring, och givetvis mat.
Får jag pengar över brukar det gå till ett litet sparande (500-1000 kr/månad) och kläder/nöjen/smink/inredning/utemat m.m. 

Eftersom det gå jämt upp med pengar in/ut så har jag en budget i excel där jag har precis alla utgifter nedskrivna.

Egentligen borde jag göra en ny synundersökning och köpa nya glasögon, men det är en så stor utgift att ha under en månad (även om jag köper billiga glasögon via nätet).. Så den månaden måste jag prioritera bort allt vad nöjen heter. Det har inte blivit av än 😐 Under maj går överskottet till kläder, eftersom jag är bjuden på dop. Men kanske i sommar.

Lia
2015-04-09 17:52
#8

#7 Spara en liten slant varje månad till just optikerbesök? 🙂

Candela
2015-04-09 17:53
#9

Men jag kommer få 11 000 tillbaka på skatten, så i höst blir det en ny dator (innan den jag har rasar ihop) 😃

Candela
2015-04-09 17:55
#10

#8 Ja, jag vet. Jag har ju sparade pengar, så det GÅR att köpa glasögon. Men jag tar ytterst sällan från mina sparpengar - inte om det går att lösa med månadens inkomst.

Grace2009
2015-04-09 17:56
#11

#9 Gud vad kul för dig! En annan åkte ju på restskatt 😟

kallepudas
2015-04-09 19:11
#12

#4 Du verkar ha bra koll så bara att fortsätta & det viktigaste är ju att man har koll på var pengarna går.

Jag betalar mig själv först minst 15% av nettolönen men försöker vissa månader komma upp i 20% sedan betalar jag räkningarna och sedan sätts en viss del av pengarna som blir kvar in på ett buffertkonto och det som sedan är över går till att klara månadens övriga utgifter på vilket kan vara en utmaning ibland.

Mina 15-20% som jag sätter undan till mig själv får börja arbeta för mig istället och vinsten jag får på dom pengarna får börja arbeta dom också & så är snöbollen i rullning & en snöboll växer & växer.

Upp till toppen
Annons: