Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 6909 ggr
Rutantutan12
5/1/15, 4:23 PM

Bolån med kontantinsats med visstidsanställning

Hej,

jag har en fråga angående bolån. 

Jag och sambon skulle vilja köpa hus/radhus men områdena runt där vi bor är ganska dyra. Vi skulle vilja köpa något för max 3,5 miljoner och jag har 1 miljoner kontant. Men kontantinsatsen blir kanske bara 7-800 000kr då vi även måste tänka på lagfart, pantbrev osv. 

Min sambo har fast anställning sen 15 år tillbaka. Jag har visstidsanställning till nästa sommar. Läser dock färdigt på distans för att få ut examen så efter jan-16 kan jag söka fasta tjänster. 

Då måste vi låna 2,7-2,8 milj. 

För tillfället får vi tillsammans ut 38 000kr/mån efter skatt.

Vi betalar av ca 2500/mån i studielån och har 80 000kr i billån (el snarare medlemslån på banken istället för banklån), 80 000kr blancolån som vi tar bort innan vi söker bolån.

 Samt vi har två barn där barnomsorgen är ca 1500/mån. 

Vi bor i hyresrätt och vi betalar 9200kr/mån. 

Vad är våra chanser att få bolån mån tro?

Annons:
[Torpedtass]
5/1/15, 5:47 PM
#1

Enklast att ta reda på det är att ansöka om lånelöfte. Så länge ni inte är eller nyligen varit i kronofogden eller har en hög avbetalningar mm så ser jag inga problem till att ni ska få ta ett lån men hur högt lån ni får ta kan endast en bank svara på.

Rutantutan12
5/1/15, 6:41 PM
#2

Ingen som kan råda?

Rutantutan12
5/1/15, 6:42 PM
#3

Tack! Nope, inga b-anmärkningar el kund hos kronofogden. 

Har för skoj skull räknat ut bolån hos tex SBAB men där skulle vi få knappt 3 milj.

Rutantutan12
5/1/15, 6:43 PM
#4

Jag tänkte mer på att jag inte har ett fast jobb

[Torpedtass]
5/1/15, 8:25 PM
#5

#4 Att du inte har fastanställning hindrar inte er från att ansöka om lånelöfte eller få lån, bankerna gör en individuell bedömning utifrån sökandes möjligheter. Vilken anställning man har är bara en liten del av vad de tittar på när man ansöker om lån, har man goda förutsättningar att betala av på lånet med den procentsats lånet har så är det oftast inga problem.

elinnc
5/6/15, 4:40 PM
#6

Hej! Kolla den här hemsidan som förklarar hur bankerna tänker, det jättebra förklarat! https://advisa.se/blogg/lilla-banktolken/

Annons:
Maria
5/10/15, 7:42 PM
#7

Nu är det visserligen bott i vårt radhus i 9 år men jag minns när vi skulle köpa så bytte vi bank för vi fick mycket bättre villkor och bemötande på Handelsbanken så jag rekommenderar också att man skaffar sig ett lånelöfte och att man hör med flera olika banker för det kan man vinna på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: