Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 2194 ggr
Fridaaaa
2015-05-09 08:16

Få ner matkostnaderna?

Hade velat ha ner matkostnaderna lite mer men tycker att det är jättesvårt.
Vi veckohandlar och följer handlingslista det är vi duktiga på, men hade velat få ner då själva kostnaderna. Men svårt eftersom vi måste ha laktosfritt och glutenfritt och jag köper aldrig utländskt kött.

Hur kan man få ner det lite till? Just nu ligger vi på runt 2500 kr i matkostnad för 2 personer, hade velat ha ner till 1700-2000kr. Gärna lägre om det går.

Jag kan inte äta kål, min mage totalharvererar då. 
Ägg får jag gratis redan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ChristineL
2015-05-09 08:21
#1

Måste säga att jag tycker ni ligger lågt i matkostnad redan :) Innan vi fick barn låg vi på 3000, ink tvättmedel, rengöringsprodukter, hygien och sånt. Men det beror ju också på vilken butik man handlar på, willys och netto är ju betydligt billigare än ica eller coop.

Fridaaaa
2015-05-09 08:23
#2

#1 Vi ligger på runt 3000kr/månad med hygien, rengöring mm 🙂
Får mindre pengar över sommaren så hade varit bra att få ner det ytterligare 😃
Vi handlar mycket på ICA, har ica-kortet. Testat att göra likvärdig veckohandling på Willys som Maxi men skiljde sig knappt någonting 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2015-05-09 08:28
#3

#2 - Vi körde med icakortet förut när vi bodde utanför gbg, dels jobbade jag på ica och sen hade vi bara ica i närheten. Nu bor vi i örebro och har både netto, willys och en skabbig ica i närheten :P Nu har vi startat ett matkonto på vår bank istället så vi ändå har separata pengar till det men det är första månaden nu så får se om vi lyckas sänka ;)

Fridaaaa
2015-05-09 08:29
#4

#3 Ja vi har inte netto i stan, har däremot Lidl men de har inte så bra utbud på det jag köper och inte så mycket svenska produkter av det jag vill ha svenskt 😕
Men Maxi, Willys och Lidl har vi i stan samt ett dyrt litet coop 😛

Annars Börjes med har vi nära, där är köttet billigt och bra men andra produkter varierar en hel del

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
2015-05-09 18:09
#5

Hos mig är det definitivt mejeriprodukter och kött som kostar mest. Så att dra ner på det sänker våra kostnader märkbart.

Fridaaaa
2015-05-09 18:17
#6

#5 Har svårt att komma på maträtter utan kött eller mejeriprodukter 😕 Just flera gånger/vecka alltså, som jag gillar. Några förslag?
(äter knappt några grönsaker än men håller på att lära mig)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ChristineL
2015-05-09 18:23
#7

Kolla med bekantskapskretsen om någon kanske känner någon som är jägare, då kan man få köpa billigt vilt om man har tur.

Ett tips är att dryga ut köttfärssåsen med riven morot, palsternacka, bönor, kikärter eller annat. Det efterlämnar inte så mycket smak men det blir mer mat = billigt :) Köp storpack och dela upp och frys in, kolla efter dåligt datum på färskvaror, sånt är ofta nedsatt i pris.

Fridaaaa
2015-05-09 18:24
#8

#7 Morfar är jägare men jagar dock sällan numera, så händer att vi får vilt av honom 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2015-05-09 18:32
#9

#8 - Men det är alltid nåt 👍

Fridaaaa
2015-05-09 18:39
#10

#9 Japp 🙂Blir alltid så glad när han nämner att han har något hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
2015-05-09 19:59
#11

#5 det behöver ju inte vara helt utan kött eller mejeri, bara mindre mängd. Att dryga ut som #7 nämnde är smart. Sen en rätt i veckan helt utan kött och/eller mejeri kan också göra stor skillnad, många bäckar små liksom. Det finns jättemånga goda recept på ICAs hemsida som är utan kött åtminstone.

tlover
2015-05-09 21:34
#12

Skulle du kunna tänka dig att odla mat själv (om så bara groddar så får du mycket för pengarna) och/eller samla "vild" mat.

Det är inte helt ovanligt att jag och min man kan leva på 500:- /mån på sommaren tck vare att vi odlar och samlar. Svamp är tex perfekt att dryga ut kött med eller byta ut kött med. Nässelgrytor är ofta helt underbara och egenodlade jordgubbar är rena lyxen.

Jag äter glutenfritt och mjölkfritt och kommer inte upp i så hög matkostnad. Jg gör gärna mat från grunden, äter extremt sällan glutenfri pasta tex utan äter naturligt glutenfri mat istället (potatis och ris främst), jag bakar också eget bröd fast än så länge med mjölmix så dom bröden är ganska dyra men ibland äter jag tex linssallad, kokt ägg eller liknande istället för bröd till mellanmål.

Jag dricker/äter extremt sällan mjölkprodukter el växtmjölkprodukter men gör jag det gör jag egen sojadryck, havredryck el liknande. Jag gör även egen soyghurt om jag vill ha det.

Man kan också dryga ut tex creme freiche med vatten och stärkelse för att få "riktiga mjölkprodukter" fast billigare. Det är i princip samma som om du skulle köpa lätt creme freiché.

Säg bara till om till om du undrar om nått recept även om jag använder mycket kål men inte bara kål.

l'm back

Fridaaaa
2015-05-10 09:03
#13

#11 Ja det brukar vi köra på, vegetariskt minst en gång/vecka 👍

#12 Hmm jag har inte så gröna fingrar haha.  Har tre pallkragar jag tänkt att odla i men vet inte riktigt vad än. Jo jordgubbar, smultron i den lilla men vet inte än i den stora 🙂
Nässelsoppa äter ingen av oss tyvärr. Letar svamp men hittar sällan haha men får börja leta nogare hihi.
Ja jag är inte så glad för havre/soyadrycker, är nog därför vi kommer upp i högre också 😕
Du får gärna PMa bra recept 👍 Uppskattas, jag har lätt för att gå samma banor i maten på saker jag garanterat jag vet att jag gillar nämligen 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
2015-05-10 10:02
#14

#13 Jag tål inte mandel men hemmagjord mandeldryck ska visst vara supergott.

Själv äter jag i princip aldrig nässlor i soppa utan i grytor, omelett, paj, som tillbehör osv jag tycker det blir godare så.

Recepten ska vara glutenfria, laktosfria, kålfria och russinfria eller hur? Jag ska se vad jag kan knåpa ihop.

edit: svamp är det enklast att börja hitta genom att följa med nån som redan kan, har du ingen i bekantskapskretsen som kan så kanske du kan sätta upp en lapp på närmaste anslagstavla där du frågar om det är nån som är intresserad av att fara ut i svampskogen med dig.

l'm back

Fridaaaa
2015-05-10 10:08
#15

#14 Stämmer så bra 🙂 

Min svärmors man har bott här i över 15 år, han kan säkert visa 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stallmima
2015-05-10 11:53
#16

Extrapriser och planering kör jag med. Säsongsbetonade varor och absolut inga impulsköp. Kanske börja odla själv  👍

[Torpedtass]
2015-05-10 19:33
#17

Såhär gör vi.
Odlar ibland, köper från gårdsbutiker/lokalt, bakar, jämför priser mellan olika affärer och handla där det  är billigast, ha ett kort vi sätter in matpengar på tex Coop mastercard, äter enkelt på vardagar och extra lyxigt på helger, tar av det som finns hemma för att slänga ihop något och undviker köpa hem nytt, handlar ketchup och sådant på tex Ö&B där det är billigast.

Vi är 4 pers i familjen och har en matkostnad på 3-4000kr/mån och då är även mellanmål och frukost inräknat.

annzoo
2015-05-13 16:08
#18

Jag lever förvisso ensam men jag har sällan matkostnad på över 500kr/månaden, Oftast mycket mindre. Då är de ren mat inte inräknat hygienartiklar mm. När jag tänker efter så har jag inte handlat mat på över 1 månad då jag håller på att äta ur frysen.

Jag köper inge godis, köper säsongsgrönsaker som sedan antingen görs något på en gång eller förväller för att sedan frysa in. Köper då de är billigt eller då de är bra erbjudande.  Köper bigpack. och lagar storkok som fryses in i matlådor.
Gör matlådor och undvik äta ute, skippa snask/chips/läsk och var mätt då ni handlar för då blir godissuget mindre.

Äter sällan potatis/pommes och ris/pasta utan har ersatt detta med zuccini (stekt i stavar eller riven och kokad som spagetti), blomkol och broccolimos, eller "stuvad" broccoli (broccoli med grädde i ugn), även kokad broccoli. Eller morotsslantar. Jag kan då säga att jag inte åt grönsaker alls förränn jag var över 25år =)

Det finns många billiga rätter som även är nyttiga och goda: tex dragonkyckling, lchf lasagne. Man kan annars slänga i de man har i skåpen/frysen och få goda grytor.

Sedan kan priset skilja ganska mkt mellan olika affärer så de är värt att kolla i deras medlemsblad eller i deras "billighetsdisk"

Upp till toppen
Annons: