Annons:
Etikett03-familj
Läst 2651 ggr
punkmusic
2015-05-13 15:33

Budget tips?

Jag vet inte om jag har kommit rätt. Jag flyttar snart till eget boende efter att ha varit sambo och en sväng tillbaka hos föräldrarna. Jag håller just nu på att göra upp en budget. Har ni några tips på hur jag kan utforma min budget och vad jag kan tänka på för knep, eller är det så simpelt som att rada upp alla kostnader? Input- Hyran betalas endast 10 månader om året, gör jag det enklast med att räkna ut månafskostnaden för att få det mer precist eller tar jag hyran som står per månad även fast att jag då får en budget som är för hög? Tack på förhand!

Annons:
[candy_suki]
2015-05-14 20:10
#1

Du kan ha ett ställe där du ligger pengarna varje dag / vecka. T.e.x burk.  Du kan skriva din egen mål. T.e.x vecka 1 ska du ha så mycket pengar eller dag 1 ska du ha 10, dag 2 -- 20kr = 30kr o.s.v :)

Grace2009
2015-05-14 21:27
#2

Med hyran skulle jag personlige räkna på den kostnaden som står på räkningen i månaden nu i början, om du inte har undanstoppade pengar. Annars blir budgeten skev nu i början ifall du börjar från 0.  Annars är det väl så simpelt att du bara radar upp vad som skulle vara rimliga kostnader. Personligen för jag ingen budget, endast kassabok.

punkmusic
2015-05-14 21:46
#3

Okej! Tack så myclet för hjälpen :)

kallepudas
2015-05-14 22:24
#4

En budget är bra men bara om man kan leva efter den.

Många sätter upp en för snål budget som dom sedan inte kan leva efter ändå och en budget utan sparande är ju en dålig budget oavsett inkomst.

Så mitt råd är att skapa utgiftsposter där du får med exakta beloppen och betalar du bara hyra 10 månader på ett år så räkna på 12 månader i alla fall & dom två månader som du inte betalar någon hyra dom pengarna tillför du i den viktigaste utgiftsposten & det är den för sparande & har du någorlunda gott ställt så har du två sparanden ett för långsiktigt & ett buffertsparande. 

Gör du inte budgeten för snål så kommer ändå plötsliga extra utgifter kunna täckas upp med pengar som ryms inom budgeten utan att röra något sparande & på så vis börjar du skapa dig en god grund. 

I all enkelhet kan det se ut så här:

Sparande-hyra-Mat-Resor-Kläder-Övrigt 

Jag skrev nu utgifterna i den ordning som dom betalas alltså viktigast först & balanserar man upp sin budget där sparande till sig själv betalas först så bygger man upp en budget efter det som blir kvar och kan man leva efter en sådan budget så har man alltid sparbeloppet kvar när nästa lön kommer & så gör man på samma vis igen det betyder att din egna ekonomi hela tiden växer. 

Som inlägg #1  skriver om en burk så är det ett perfekt sätt att balansera sitt matkonto på…ta ut beloppet som man anser ska räcka till mat & eftersom man handlar andra saker som toalettpapper med mera just då man handlar mat så kan man ju räkna in det där också..kan vara svårt i början men en matsedel kan vara en bra ide för att få koll på just matkontot. Lätt hänt att man handlar extragrejer lite då & då när man handlar med kort så kontanter är jättebra och  hur man ser dom minska då man handlar är ett perfekt sätt och kan man sätta ihop allt detta med Grace2009 som för kassabok så har man nog en perfekt ekonomi där det inte rinner iväg pengar på strunt.

Utgiftsposterna bestämmer du ju själv men det är kul att utmana sig själv lite och resultatet utav det hela blir ju att din egna ekonomi kommer att bli starkare & starkare ju längre man kan leva på detta sätt. 

Blev långt det här……🙂

punkmusic
2015-05-18 16:17
#5

#4 Jag tycker att min budget täcker det mesta, den inkluderar smink, hårfärg och sådant som enligt mina fördomar de flesta inte tar med i sina beräkningar :) Tack för svaret på vilken hyres kostnad jag ska räkna på. Ja det ska jag göra! En kontant burk till vissa utgifter :) Långt inlägg är bra! Tack så mycket ska absolut tänka på det du skrivit!

sweetgum
2016-12-09 21:42
#6

Jag undrar om någon har bra tips på en speciel typ av budget. Jag har erbjudande om praktik där jag får mat och husrum men ingen lön. Jag har väldigt lite besparingar men det är en stor möjlighet så jag tänker hoppa på tåget ändå.  Så… budgettips? 😃

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Annons:
kallepudas
2016-12-10 08:37
#7

#6 Här är en rätt bra tjänst som går att använda gratis jag har provat den men inget som jag använder mig utav mer än bara för att se hur det fungerade.

https://www.smartbudget.se/

Man skapar ett  konto och sedan fyller man i sina siffror.

Upp till toppen
Annons: