Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2344 ggr
[Torpedtass]
5/19/15, 4:54 PM

Är du kvar i Svenska Kyrkan?

Alla vet säkert att man betalar skatt till svenska kyrkan när man är medlem där och att vara medlem samt gå ur har sina för och nackdelar, exempelvis är en fördel att man får mer pengar i plånboken medan nackdelen sedan blir att man som icke medlem inte får begravas på en kyrkogård.

Har du valt att lämna eller är du fortfarande medlem?
Skriv gärna varför du valt att göra så.

Annons:
Ove-D
5/19/15, 4:57 PM
#1

Funderar varje vår på att gå ur när jag ser hur mycket av min inkomst som går dit.

fluffis
5/19/15, 5:01 PM
#2

Jag gick ur för en del år sedan. Fördelen för mig handlar inte om pengar utan att jag inte vill vara medlem i något som jag varken engagerar mig i eller känner att jag vill/behöver ta del av.

Annette
5/19/15, 5:05 PM
#3

Man får visst begravas på en kyrkogård när man gått ur Svenska kyrkan. 
Man betalar alltid en begravningsavgift oavsett om man är medlem eller ej. 

Annette, kyrkvaktmästare.

VildaVittra
5/19/15, 5:08 PM
#4

Jag är inte kristen, men har gått med igen efter jag upptäckt hur mycket kyrkan faktiskt gör för de svaga i samhället. Jag är utförsäkrad och fick min livlina dvs min cykel stulen, då gick de och köpte en ny till mig med en massa extra tillbehör. De har kört mig till läkare massor av gånger osv. De fyller ut alla de luckor som numera finns allt eftersom staten försämrar våra liv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fluffis
5/19/15, 5:11 PM
#5

Ja, begravningsavgift betalar man fastän man gått ur.

Något man inte kan göra är att gifta sig i kyrkan. Själv gifte jag mig ganska nyligen och det gick hur bra som helst utan kyrka 🙂

InkaAthilea
5/19/15, 5:11 PM
#6

Man "får" inte ha begravningsgudstjänsten i kyrkan om man inte är medlem i kyrkan. (om man inte betalar typ 50 000, tror jag det va) 

När en släkting gick bort hade vi minnesceremonin i en byggnad alldeles intill. det gick hur bra som helst. 

Jag är fortfarande med…men känner mig inte särskilt kristen och skulle jag gå bort skulle jag helst inte vilja ha en kristen begravning, Skjuter upp det där hela tiden.  Men ska gå ur. och då är det ju bara ett plus att få lite mer i plånboken också :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Gronstedt
5/19/15, 5:11 PM
#7

Säger som #2.

InkaAthilea
5/19/15, 5:13 PM
#8

alltså…jag skjuter upp att gå ur…  syftade inte på min egen begravning… haha.. ibland skriver jag lite ivrigt utan att tänka… Nåväl…

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

[NeferNefer]
5/19/15, 5:13 PM
#9

Jag har gått ur. Jag tror inte på någon monoteism-gud.

[Torpedtass]
5/19/15, 5:18 PM
#10

#3 Där ser man, jag har fått helt annan information jag. 🙂
Fick veta att man inte får begravas men att kyrkan kan göra undantagsfall i samrådan med anhöriga och att man då får betala en avgift för att begravas på kyrkogården.

Angelfish
5/19/15, 5:21 PM
#11

Jag gick ur svenska kyrkan för över 30 år sen när jag var 19-20 år, eftersom jag inte är ett dugg religiös.

tlover
5/19/15, 5:45 PM
#12

Jag svarade "annat" för jag vet inte om jag är medlem i svenska kyrkan också. Jag är medlem i Pingstkyrkan det vet jag och jag har inte aktivt gått ur Svenska kyrkan, det vet jag också. Men jag vet inte om jag "bytte medlemskap" då jag gick med i Pingstkyrkan eller om jag har "dubbla medlemskap"

l'm back

fruktgumman
5/19/15, 5:46 PM
#13

Har gått ur

Annons:
Zyperior
5/20/15, 12:17 AM
#14

Har aldrig varit med. Mina föräldrar tog beslutet åt mig, eller om det va mina farföräldrar. Tycker det är märkligt att man föds in i kyrkan. Det borde vara ett medvetet val att gå med, inte att gå ur.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annette
5/20/15, 6:30 AM
#15

Numera föds man inte in i Svenska kyrkan utan inträde sker genom dop.

Zyperior
5/20/15, 9:30 AM
#16

Ah ok. Hur länge har det varit så?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annette
5/20/15, 10:18 AM
#17

Kyrkan skildes från staten år 2000. Medlemskap genom dopet infördes några år tidigare, gissningsvis runt 1996.

Zyperior
5/20/15, 10:25 AM
#18

Där ser man. Har länge trott att dop bara varit en symbolisk ritual. Att det är ett ställningstagande föräldrar gör åt sitt barn gör det bra mycket värre.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Stallmima
5/20/15, 11:40 AM
#19

Jag har funderingar på att gå ur, men behöver inte göra det förrän senast den 1 november.

tlover
5/20/15, 12:27 PM
#20

#18 Föräldrarna lovar ju också att fostra barnet kristet genom dopet så det är allt annat än bara en ritual.

Fast jag är kristen så kommer mina barn varken döpas eller ha barnvälsignelse utan bara "namngivelsefest" eftersom jag vill att mina barn ska välja själv (hursom skulle jag aldrig döpa mina barn utan det får dom välja själv, valet för mig var mellan barnvälsignelse och namngivelsefest).

Namngivelsefesten ska däremot ske i "kyrkan" det är det vi kallat platsen på gården där vi gifte oss för.

l'm back

Annons:
Zyperior
5/20/15, 12:36 PM
#21

#20 Mycket klokt. Önskar fler religiösa följde ditt exempel. =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anonym
Anonym
5/20/15, 1:39 PM
#22

Min son föddes -75, han blev automatiskt medlem i svenska kyrkan trots att vare sig jag eller fadern var medlemmar där.

[Torpedtass]
5/20/15, 4:47 PM
#23

Våra barn är inte döpta och därmed inte med i kyrkan, det får de välja själva hur de vill göra när de är äldre och inget jag vill "påtvinga" dem. Jag är dock med i kyrkan men länge funderat på att gå ur då jag inte har någon behållning av att vara med där och ser då inte heller varför jag ska betala för det.

Annette
5/20/15, 6:34 PM
#24

Det är massor med saker man "tvingar på" sina barn innan de blir stora nog att bestämma själva. Att döpa våra barn i kyrkan känns som ett mindre bekymmer då de själva kan välja att gå ur som vuxna.

Jag betalar gärna till Svenska kyrkan då de finns till för människor i sorg och andra svårigheter. Det är tex SKUT (Svenska kyrkan i utlandet) som ofta får ta hand om våra ungdomar när de stöter på problem utomlands.

Svenska kyrkan är så mycket mer än bara en onödig avgift, det upptäcker man om man bara tar sig tid till att ta reda på fakta.

[Torpedtass]
5/20/15, 6:46 PM
#25

#24 Jag har varit aktiv i kyrkan tidigare och även jobbat i kyrkan så jag vet det och lite till. Men alla gör sina val helt enkelt.

Aleya
5/20/15, 8:04 PM
#26

Är med, inte för att jag är så kristen. Men man vet aldrig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hannaj98
5/25/15, 2:35 AM
#27

Jag valde annat, då jag aldrig varit med i kyrkan, funderar dock på att gå med i framtiden, inte för att jag är kristen men tycker att det gör mycket bra saker så tycker de är värda mitt stöd.

Annons:
Siggebus
5/29/15, 9:29 AM
#28

Jag är medlem men funderar på att gå ur- det har bara inte blivit av.
Har absolut ingenting gemensamt med kyrkan, vaken tro eller annat.
Angående begravning så får man begravas på kyrkogård även om man inte är medlem.

[Thiah]
5/29/15, 11:13 AM
#29

Jag är med och maken med (fast i finska då) båda är inte värst religiösa. Däremot är vi för lata för att gå ut när kyrkan ändå gör en himla massa gott. Jag betalar ju inget nu till kyrkan då jag bor i utlandet men skulle ändå inte gått ur. Och nåde den som begraver mig på en kyrkogård. Den ska jag spöka för! ;)

Siggebus
5/29/15, 12:23 PM
#30

Följdfråga då: Var kan man begravas om inte på kyrkogård?
Finns det alternativ? 🤔

Annette
5/29/15, 12:44 PM
#31

#30. Inte utan särskilda tillstånd.

vallhund
5/29/15, 12:46 PM
#32

Mig veterligen så är

Skogskyrkogården

inte uteslutande en begravningsplats för kristna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annette
5/29/15, 1:33 PM
#33

#32. Stämmer, det finns bl a en judisk begravningsplats. Så är det på många andra, oftast större, kyrkogårdar också.

Någonstans måste kroppen göras av efter döden och man kan av förklarliga skäl inte begrava den var som helst. Oavsett om man är kristen eller ej kan man välja att se kyrkogården som en förvaringsplats för mänskligt avfall.

TjockaBerta
5/29/15, 2:14 PM
#34

#30 På en begravningsplats eller på en griftegård.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
vallhund
5/29/15, 2:25 PM
#35

Kremeras man så kan man nuförtiden spridas lite varstans o inte bara i minneslundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annette
5/29/15, 2:35 PM
#36

#35. Man måste ansöka om tillstånd för detta.

[Thiah]
5/29/15, 2:40 PM
#37

#30 jag vill inte begravas alls. Vill kremeras och spridas för vinden. Om spridandet sen sker på en allmän minneslund eller inte kvittar för mig. Jag vill bara inte ligga i jorden och ruttna. :)

Annette
5/29/15, 2:41 PM
Gronstedt
5/29/15, 2:52 PM
#39

Döda djur går i  kraftvärmeverken - kan man inte göra detsamma med människor? Det finns en hel del energi i en människokropp och det skulle jag definitivt välja om det gick.

TjockaBerta
5/29/15, 3:19 PM
#40

#39 Min kropp är dessvärre helt utan energi, tyvärr :)))

>>>Malum domesticum<<<

[Thiah]
5/29/15, 7:51 PM
#41

#39 vi har väl tyvärr för mycket skit i oss

Annons:
Honestyisdead
6/7/15, 10:45 PM
#42

Föddes in i kyrkan men har gått ur. Och visst begravs man på kyrkogård om man vill. Alla betalar ju för begravning. Är lätt att googla fram den infon.

Maria
7/4/15, 1:24 PM
#43

Man har rätt till en gravplats på en kyrkogård men inte en begravningsceremoni i kyrkan utan den får man i så fall betala.

Många äldre har ju av ekonomiska orsaker gått ur kyrkan och ibland kommer det som en chock för barn och anhöriga att begravningen så att säga inte "ingår".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
7/4/15, 1:43 PM
#44

#44 Fast man får ju använda kapellet utan kostnad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
7/4/15, 1:54 PM
#45

Ja, men man får själv ordna med begravningsförrättare. Eventuellt betala för en präst t,ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annette
7/4/15, 3:38 PM
#46

Om den avlidne gått ur Sv Kyrkan får man förmoda att denne inte heller vill ha någon kyrklig begravning.

Maria
7/4/15, 3:45 PM
#47

#46 Absolut kan man förmoda det men jag tror ändå att många missar det här med präst och begravning. Framförallt anhöriga som kanske inte ens vet om att den döde gått ur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
7/4/15, 4:05 PM
#48

#43 Fast begravningar är ju dyra/kostar pengar hursom.

l'm back

Annons:
Maria
7/4/15, 4:25 PM
#49

#48 Det beror ju alldeles på vad man vill ha för typ av begravning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
7/4/15, 4:35 PM
#50

#49 Hur an än gör är det inte fickpengar precis

l'm back

Maria
7/4/15, 4:42 PM
#51

Man behöver ju inte ha begravning alls. Kremering och minneslund, billigare än så kommer man nog inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
7/4/15, 5:17 PM
#52

#51 Tja i min värld är inte heller 5000:- fickpengar, men det täcker ju soc i värsta fall.

Jag tänker mest att är det första begravningen man anordnar så kan man bli förvånad.

Vi brydde oss inte om pengar när det gällde min pappas begravning (han hade inga pengar bara skulder så dödsboet kunde inte betala men farmor och farfar betalade) men man blev ändå förvånad hur mycket det blev totalt.

l'm back

[Daisy-Moa-Elsa]
7/5/15, 12:21 AM
#53

Varför måste man ha begravning med hela kitet om personen som är den som gått vidare så att säga valt att gå ur kyrkan?

Personligen har jag gått ur svenska kyrkan av den enkla anledningen att jag inte är troende och väljer att donera dessa kronor till ett av mig valt välgörande ändamål, ner kommer jag alltid via skattesedeln. Tack och lov i min galna familj har vi alla pratat om detta, vad alla önskar och varför.

tlover
7/5/15, 1:58 AM
#54

#53 Begravningen är ju för de efterlevande inte den som är död så det beror ju på vad dom vill också

l'm back

tarantass
7/5/15, 5:10 PM
#55

#53, #54: också för att folk är traditionsbunda och traditioner är mycket segare än trosföreställningar. Det gäller ju också dop och bröllop det här, att många tar de kyrkliga ceremonierna för givna men inte omfattar deras trosinnehåll. Till och med skolavslutningar numera fast de inte alls nödvändigtvis har firats i kyrkan när skolan har haft en samlingssal eller kanske bara en gräsplätt att stå på.

Man vill ha traditionen, man anser det som sin rätt. Att det hela tiden har varit ett trossamfund som har stått för den har man aldrig räknat med. Bortskämt förvisso, men litet får också kyrkan och staten ta på sig som har jamsat i så många årtionden för att få en kyrka som är alla till lags.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Maria
7/5/15, 5:17 PM
#56

#53 Jag har varit på ett flertal borgerliga begravningar som varit både stora och påkostade så det hela handlar nog om vad man har för önskemål och möjligheter till ett avsked oavsett om man är troende eller inte,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
7/5/15, 6:01 PM
#57

Jag är kvar. Jag ser inte nån riktig anledning att gå ur. Varför skulle jag det? För att tjäna några kronor? Även om jag inte är religiös så är det en (liten) del av min identitet att vara med i Svenska Kyrkan. Ponera att man tjänade lite ekonomiskt på att göra sig av med sitt medborgarskap. Skulle ni avsäga ert svenska medborgarskap för att tjäna lite på det? Jag har svårt att tro det. Dessutom kommer man inte ifrån att man nån gång kommer att kila runt hörnet och då vill i alla fall jag ligga på en kyrkogård och begagna mig av kyrkans tjänster för att hamna där.

[Daisy-Moa-Elsa]
7/5/15, 7:51 PM
#58

# 56 absolut om det är det som önskats. Vilket ju inte var något jag hade i åtanke när jag skrev mitt inlägg, den ekonomiska sidan av det hela.  Jag vill personligen gärna välja i den mån jag kan vad jag gör med mina intjänade pengar och väljer istället en fast motsvarande donation till bland annat Tostan.  Valfriheten 🙂

# 57 för dem jag känner som gått ur svenska kyrkan handlar det om ett eget ställningstagande man gör, ingen ekonomisk vinning. Givetvis ska man vara kvar i svenska kyrkan om man anser att de är en del av sin identitet.

Honestyisdead
7/5/15, 11:53 PM
#59

57 Man begravs på kyrkogård oavsett.

jag gick ur för att jag är ateist. inte för att spara pengar. lägger hellre några kronor till välgörenhet.

flisan708
7/10/15, 7:48 AM
#60

Jag har valt att stanna kvar i svenska kyrkan och betala. Är inte jättetroende precis. Tycker att svenska kyrkan gör ett bra jobb. Har haft nära som gått bort som har gått ur kyrkan, just för att det kändes onödigt att betala osv. När väl döden infträffat har anhöriga velat haft det i kyrkan och då fått betala. Då kom frågan upp för de anhöriga, varför gick personen ur kyrkan. Tror man ska informera sina anhöriga vad man har valt att göra så att de inte får sig en överaskning om döden skulle inträffa plötsligt och oväntat. Tror även att det är bra att skriva ner hur man vill ha det efter man dött. Då slipper anhöriga en massa funderingar.

[tk1971]
7/10/15, 8:16 AM
#61

#60: Absolut. Det är inget roligt ämne att diskutera, men jag tycker man ändå bör prata med sina anhöriga om hur man vill ha det.

Jag har sagt till sambon att det ska vara så enkelt som möjligt, men ändå i kyrkan. Och jag vill inte bli kremerad.

Spöket
7/10/15, 4:14 PM
#62

Jag gick ur för att jag är Ateist och att jag inte har lust att betala för ngt jag inte tror på. Jag har aldrig varit troende. Om det vore gratis att vara med i Svenska Kyrkan så hade jag med all säkerhet varit med för jag hade inte förmodligen inte orkat göra mig besväret med att gå ur. Jobbar man fulltid så är ett besök på församlingshemmet inget jag hade prioriterat på min fritid då, men för i runda slag 1000kr om året så gjorde jag mig besväret för ca 10 år sen och det är inget jag ångrar ..synd bara att jag inte gjorde det tidigare.

Multi vad?

Annons:
[HelwardMann]
8/18/15, 8:10 PM
#63

Jag begärde utträde på min 18-årsdag. Inte för skattens skull, utan för att jag är övertygad ateist.

Upp till toppen
Annons: