Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 2411 ggr
tlover
7/30/15, 8:54 PM

Vad är det lägsta du skulle kunna leva bekvämt med

Vad är det lägsta du skulle kunna leva bekvämt med?

Med bekvämt menar jag att man har råd med, räkningar, mat, kläder och dyl, lite vardagslyx och sparande men inte så att man har jättemycket över efter det.

Du kan ligga under el över det i nuläget det spelar ingen roll. Du behöver inte ens haft så mycket pengar, då kanske du kan räkna på det.

Svara för hela hushållet men skriv gärna hur stort hushållet är.

l'm back

Annons:
tlover
7/30/15, 8:56 PM
#1

Vi har räknat på att med 14 000:- Borde vi leva riktigt bra (tidigare levde vi bra på 10 000:- men nu har vi hus, djur och barn) så 10 001 - 15 000:- blev mitt svar

edit: vi är två vuxna och en bebis på 6 mån… också några djur om dom räknas

l'm back

VildaVittra
7/30/15, 8:58 PM
#2

Min absoluta smärtgräns ligger på 3500 kr i månaden, då har jag till mat, hyra, telefon, internet och djuren. Så allt över det är lyx.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/30/15, 9:04 PM
#3

#2 Vår smärtgräns ligger på ca 6000:-/mån men då har vi inte till kläder, om glasögonen går sönder m.m så lyx hamnar över 10 000:- för oss (om man sätter sparande till sånt iallafall före lyx)

l'm back

fruktgumman
7/30/15, 11:20 PM
#4

5001-10000, . 2 vuxna + djur

[WickedAlly]
8/1/15, 8:23 PM
#5

10001-15000 (Närmare 15') för två vuxna och ett, snart två, barn. Då hade vi fått dra åt svångremmen ganska rejält men hade vi gjort oss av med allt "onödigt" så som motorcykeln och diverse abonnemang så hade det gått runt.

peterplan
8/6/15, 6:27 AM
#6

20-25000, 2 vuxna, 3 barn (varav 2 "i vuxen ålder" så man kan egentligen säga 4 vuxna och 1 barn).

Annons:
Allt oviktigt
8/7/15, 7:24 PM
#7

10-15 två vuxna och hundar

flisan708
8/10/15, 7:26 AM
#8

Jag har nog alltid anpassat mig efter det jag tjänat under årens lopp och har alltid klarat mig. Dock var nog åren då jag pluggade de tuffaste ekonomiskt men det gick det med. Minns att jag inte hade råd med att köpa kaffe på högskolan när man hade lektioner så då blev det termos hemifrån. Satt och räknade på det mesta och åt mycket nudlar och ravioli som var väl utblandad för att räcka till flera matlådor. Har nog inte ätit nudlar och ravioli på 10 år. Fick nog en överdos av dessa maträtter. Idag är nog smärtgränsen efter skatt cirka 12-15000 för att klara alla räkningar och annat man behöver. Kan erkänna att jag är en slösa idag. Jag är ensamstående utan barn.

Fridaaaa
8/18/15, 8:40 AM
#9

10-15. Två personer, djur.
Och då lever vi inte i lyx, utan är nödvändiga saker som hyra, mat, bilar mm. (ja går inte buss här)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/18/15, 8:46 AM
#10

#9 Fast i bekvämt räknar jag in vardagslyx, fast dit kan man ju räkna djuren såklart.

l'm back

Fridaaaa
8/18/15, 9:09 AM
#11

#10 Bekvämt? Nja jag räknar inte bilarna eller djuren som lyx.
Bil måste vi ha för annars tar vi oss ingenstanns, kan inte gå 1,3-3 mil ;) plus tillbaka. Djuren är bland annat för att jag ska må bra, en del av familjen.
Men alla räknar vi olika :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/18/15, 9:21 AM
#12

#11 Jag tänkte efter som det var det som frågades. Vad som man lägst kan ligga bekvämt med (inklusive vardagslyx och sparande).

l'm back

Fridaaaa
8/19/15, 8:50 AM
#13

#12 Förstår inte riktigt vad du menar med frågan i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
8/19/15, 8:57 AM
#14

#13 Var man kan ligga lägst ekonomiskt men ändå leva bekvämt (som frågan är)

dvs ens fasta utgifter, mat, kläder, sparande och lite vardagslyx (kanske frukt, choklad, att ha djur att gosa med, att ha ett gott te att dricka eller vad man nu tycker är vardagslyx). Som det står i #0

l'm back

Fridaaaa
8/19/15, 8:58 AM
#15

#14 Bara jag som inte förstod formuleringen ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/19/15, 9:01 AM
#16

#15 Fast jag beskrev ju vad det var i #0

l'm back

kallepudas
8/19/15, 6:46 PM
#17

Den gränsen för mig hamnar någonstans mellan 13 500:- - 15 000:-

ElisabethB
8/19/15, 8:15 PM
#18

Jag skulle kunna leva ett "gott"/"bekvämt" liv på det sättet som ts beskriver för 7500-8000 kr i månaden innan räkningarna är betalda… Vi är en vuxen och två katter..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

tlover
8/19/15, 9:17 PM
#19

#18 Jag syftar efter räkningar är betalda däremot

l'm back

ElisabethB
8/19/15, 10:07 PM
#20

Ok… Då tänker du på hyra och liknande.. Kanske 4500-5000 kr.. Beroende på vilka kostnader du tänker på 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
tlover
8/20/15, 9:19 AM
#21

#20 Ah jag missförstod ditt första inlägg. Jag förstod det som att 7500-8000 är vad du behöver innan du betalat räkningarna.

Räkningar och liknande ska man också betala inom "bekvämt" inte bara vardagslyx och liknande.

l'm back

ElisabethB
8/20/15, 4:43 PM
#22

Ingen fara.., lätt hänt när det är skriven text 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lojs
8/27/15, 1:05 PM
#23

Jag svarade 20 000-25000, men då tänkte jag innan hyra. Vi är 2 vuxna, ett 7 årigt barn (1 bil och en en bit att köra till jobben), 2 hundar och diverse smådjur. Vår mat blir ganska dyr pga känslighet mot viss mat och liknande, så det är svårt att dra ner där.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Stephanie
8/28/15, 10:39 PM
#24

5001-10000kr klarar jag mig bra på, vilket även är vad jag får när jag lever på csn. 🙂 Då har jag råd att betala hyra på 4700kr, ca 1500kr mat, samt övriga saker som mobil, netflix, gymkort etc på ca 1000kr.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Omorika
9/13/15, 5:28 PM
#25

Jag leved på 6500 under studietiden och tyckte det var värsta lyxlivet. Hade pengar till allt jag behövde. Hyran var dock endast 2000 och sen mat för 2500. Resten lyx enligt mig. Idagsäget skulle jag behöva ca 14000 för att leva bekvämt själv. Då ingår en kostnad på 8000 för min bostadsrätt med hyfsad amortering. Resten skulle bli som innan 2500 mat, 500 katt och resten nöjen.

Tjeja
9/14/15, 12:39 PM
#26

Vår smärtgräns ligger på ca 10k då bara lägenheten kostar 6000 i månaden. Då är det ändå bland det absolut billigaste du kan bo här jag bo, utan att punga ut miljoner för att köpa bostad. Ska vi leva bekvämt utan onödig lyx skulle jag säga ca 15k. Det är dyrt att vara fattig. Hade vi haft några miljoner att köpa bostad och bättre bil som inte rasar ihop stup i ett skulle vi kunna leva betydligt billigare på månatlig basis.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Portie
9/18/15, 12:46 AM
#27

Jag brukar ligga under 10.000 med hyran inräknat. Hyran ligger på ca 4100 sen kommer räkningar såsom bredband, telefon osv. Även mat och sånt till hunden ingår i det. Tjänar i snitt 13.000 i månaden så kan lägga undan ca 3000 varje månad, känns bra då jag knappast lever snålt.

Annons:
[Ruffsetuss]
9/19/15, 6:16 PM
#28

Jag o min hund lever på mitt Sjukbidrag + AFA - försäkringspengar blir ca 10.000 kr / månaden . Min stora post är Mediciner , Läkarbesök om jag inte kommit upp till frikort . Tål inte mjölkprotein äter även glutenfritt så maten är ju lite dyrare . Skulle nog kunna spara mer , men jag vill ha lite guldkant på tillvaron .

S.O.L.
9/22/15, 1:30 AM
#29

Allt är ju relativt!

Vi har inkomster precis på gränsen för försörjningsstöd - om man slår ut det över året. Elen är flera tusen kronor dyrare på vintern eftersom vi har elvärme.

Vi är två varav en studerar på universitetet och en är arbetslös. Vi bor i hus och klarar oss på ca 13500 i månaden. Inget rinnande varmvatten, halvkapsejsad ugn och inget kylskåp. Stor kylbox med kylklampar, vattenkokare och handdisk.

Troligen en frys som sjunger på sista versen. Sedan länge inte fungerande diskmaskin.

Bekvämt?

Vi har det väldigt bekvämt över huvud taget här i Sverige; rinnande kallt och varmt vatten är standard, värme under vintern är standard, kyl och frys är standard. Det är inte förrän något kapsejsar och man tvingas leva utan som man inser hur bekvämt och bra man har det.

S.O.L.
9/22/15, 1:50 AM
#30

Självklart kan vi inte spara, bör tilläggas. Det är i själva verket så att vi då och då tar ut besparingar för att kunna överleva. Och jag använder kreditkort när det är extra tight.

Vad är vardagslyx?

För mig är det halva priset på reapriset på kläder, kort datum-pris på det dyra köttet, extrapris på glass eller godis och andra "fyndpriser" på sådant man inte måste ha men egentligen behöver ibland.  Aldrig ordinarie priser, tidningar, bio, alkohol, tobak, utemiddagar eller -luncher eller annat nöje.  Inga kurser eller annat som kostar.  

Sedan 2008 har jag och mina barn haft riktig semester med resa och boende hemifrån under minst en vecka - vid två tillfällen. En var en lågbudgetresa till Turkiet och den andra var en treveckors resa till släkting i USA.

Resorna kostade totalt ungefär lika mycket,  eller litet, men det var superlyx för oss! Jag länsade besparingar, tog lån och utnyttjade krediter för att kunna ha råd.

[LoveUnite]1
9/22/15, 6:49 PM
#31

Som jag bor nu, i en etta med hund o katt o själv o bil skulle jag kunna leva gött på 10 000 kr.

Jag behöver minst 6500 kr för alla fasta räkningar varje månad, sedan tillkommer bensin o mat, nöje, spara. 3500 kr räcker gott o väl å så hinner jag spara till bilskatten.

Men då har jag ju redan spar pengar osv ifall något akut skulle hända.

Calcifer
9/22/15, 8:52 PM
#32

Ligger ett snäpp under 9000:- i månaden nu och jag tycker jag kan leva bekvämt. Jag har levt värre och då har det varit fruktansvärt men då hade jag inte ens råd med vardagslyx eller sparande. Men skulle gärna ha lite mer, men det kanske blir i framtiden. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: