Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 6108 ggr
Hildgrim
2015-08-18 19:53

Bolån som konsult?

Är det möjligt att få bolån om man bara jobbar som konsult? Eller är man körd om man inte har en fast anställning?

Annons:
[HelwardMann]
2015-08-18 20:05
#1

Jag fick ett blancolån på 250000 utan att ha fast anställning. Det var visserligen 2009, och de har nog stramat åt lite sedan dess. Men på ett bolån ställer man ju bostaden som säkerhet, så det borde inte vara omöjligt.

Maria
2015-08-24 17:20
#2

Det bästa är väl att kontakta banken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hildgrim
2015-11-07 11:34
#3

Hur tror ni det fungerar om man har en tillsvidareanställning hos ett rekryterings- och bemanningsföretag? 

Ser banken en tillsvidareanställning alltid som en tillsvidareanställning eller lägger dom värdering i vad det är för typ av företag?

Maria
2015-11-07 11:39
#4

#3 Men tillsvidareanställning är väl vad man förr kallade "fast anställning"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2015-11-07 23:41
#5

Jo det är det men frågan är hur länge man är anställd där.

Maria
2015-11-08 08:28
#6

#5 Man har sin anställning tills man säger upp sig själv eller av någon anledning blir uppsagd. Det är ju samma sak som fast anställning.

Jag har t.ex varit anställd på Sahlgrenska i 26 år varav cirka 15 år som projektarbete på Göteborgs Universitet men har haft min grundanställning kvar på Sahlgrenska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[helga21]
2015-11-08 13:41
#7

# 6 Fast du är anställd av någon annan är den du arbetar för. Hur länge kommer denne att vilja köpa tjänster av din arbetsgivare. Anledning till dessa hyrföretag är att de just kan säga upp dem utan MBL-förhandlingar. Frågan är hur din anställning hos denna hyrfirma ser ut. Att du har kvar din anställning i botten innebär att du varit anställd är i 25 år och knappast får sparken i första taget men hur det ser ut för T.S, vet man inte. De flesta stor företag använder sig av dessa exempelvis Volvo när de behöver ta in extra personal.

Maria
2015-11-08 14:00
#8

#7 Jo men jag menar att TS har ju sin fasta anställning på sitt "grundföretag" sedan så varierar ju givetvis uppdragen.

Jag kanske har fattat fel?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2015-11-08 22:48
#9

# 8 Nejdå du har rätt. Men det finns en anledning till att dessa företag finns och att de anlitas av andra företag istället för att de själva anställer dem.

Hildgrim
2015-11-10 17:10
#10

Ja det är ett så kallat fast jobb. Och jag har inga kontrakt med själva arbetsplatsen och dom kan givetvis välja att avbryta om dom vill. Men jag har ju fortfarande en tillsvidaretjänst hos företager som betalar min lön. Jag blir nödvändigtvis inte arbetslös bara för att min nuvarande arbetsplats inte behöver mig längre. Mitt grundföretag kommer att försöka hyra ut mig på något annat företag. Men nu var jag intresserad av vad bankerna anser om detta. Är en tillsvidareanställning alltid en tillsvidareanställning.

Maria
2015-11-10 17:45
#11

Det finns ju inget "fastare" än en tillsvidareanställning så jag undrar lite grand vad banken kan ha för synpunkter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2015-11-10 23:45
#12

Om du talar om vad du arbetar med så kan jag svara  dig. Arbetar du på bandet på Volvo som inhyrd så finns det en anledning till det och jag tror att banken ser det så också.

Stallmima
2015-11-18 09:02
#13

Som "konsult"  alltså inhyrd kan ju lönen variera väldigt mycket beroende var du är inhyrd. Jag ser detta som väldigt osäkert

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-18 18:53
#14

Alla kan spekulera i om du får lån eller ej, har du en fast anställning hos ett bemannningsföretag ( antar det är det då du skriver du arbetar som consult) har du troligen en minimigarantilön.  En tillsvidare anställning är en fastanställning om du varit anställd i (vanligen) mer än sex månader. Säger "vanligen" då vi inte vet detaljer i ditt avtal

Jag skulle inte rakt av säga att du är körd för bolån. Låt oss säga du har en bank du varit kund i länge, du har en historik med sparande där av någon form samt någon form av kapital i banken och lånet du önskar ta är rimligt till din lön så  har du absolut en chans att få lån.

Prova och sök ett lånelöfte over nätet hos en bank och se vad de säger. Jag har själv fått lån baserad på en årsinkomst som "konsult" via bemanningsföretag.

[helga21]
2015-11-18 23:36
#15

Eller prova en bank på Intenet som ger lån där andra inte ger det ifall du blir nekad. Vi du ha några exempel så kan jag sända ett meddelande till dig.

Upp till toppen
Annons: