Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1726 ggr
Siggebus
2015-10-26 19:05

Att bli "rik"

Såg ett program igår kväll om en miljonär här i Sverige och han sa något väldigt tänkvärt.
"Man blir inte alltid rik på hög inkomst utan det är de små utgifterna som gör det" …typ 🙂
Måste nog hålla med om att det ligger något i det.
Man kan ha hur hög inkomst som helst men har man också höga utgifter så kan man få problem ändå.
Jag har själv aldrig haft någon hög inkomst och inte mina föräldrar heller.
Jag är liksom uppvuxen med dålig ekonomi och det är inte förrän nu i 50 års åldern jag faktiskt har börjat kunna spara pengar varje månad och börjar nu få ihop en rejäl slant/buffert.
Men jag tjänar inte så värst mycket - jobbar bara 85% inom hemvården och det är dagtid utan ob-tillägg och förr om åren har jag faktiskt jobbat mer men ändå knappt klarat mig.
Vad har då förändrats? Jo, just det där med utgifterna!
Jag har sakta men säkert sanerat bort alla onödiga "måste ha" men lever ändå bra.
Har tv, dator, mysig lägenhet,  etc och kan unna mig att gå ut och äta en bit med goda vänner, gå på bio etc etc. Behöver aldrig numera inse att jag inte har råd att gå och klippa mig eller köpa en ny tröja. Så var det förr.
Och ändå kan jag spara.
För skulle jag ha precis allting och impulsköpte en hel del och gärna på kredit.
Nu köper jag ingenting förrän jag kan köpa det kontant och jag känner mig faktiskt fri i sinnet.
Men det tog "några" år att lära om. 😃
Så jag håller med - det är de små utgifterna som gör dig "rik".

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-26 19:12
#1

Det är just det som inte har gått in för de ungdomar som hamnar i Lyxfällan ! Köper, Köper, Köper fast de inte har ekonomi till det ,och hyran är en oförutsedd utgift . Ibland fattar jag inte varför idet ska vara så svårt att tänka logiskt

Siggebus
2015-10-26 19:41
#2

Tror inte bara det är ungdomar tyvärr.
Jag vet väldigt många i min egen generation eller någon eller några generationer under som också levt så större delen av livet. Utåt sett ser det så bra ut - fin villa, ny bil, fina semestrar …men hur lever de?
De jobbar ihjäl sig och har inte tid eller ork att LEVA och ingenting är betalt utan är bara skulder.🙂
Blir de sjuka eller arbetslösa blir det total katastrof.

[Ruffsetuss]
2015-10-26 19:45
#3

Det är ju sant Beror inte bara på ålder , sorgligt att ytan ska betyda så mycket . Tror de är fartblinda 😳

JazzBass
2015-10-27 15:19
#4

Visst ligger det väldigt mycket i det gamla ordspråket du nämner. Men att hålla nere på utgifterna är inte alls det lättaste. Det finns så mycket oskrivna "krav" i samhället för att man ska känna sig lyckad som individ och kunna visa upp en bra fasad. Man ska ha en representativ, snyggt inredd bostad, hyfsat ny bil, och råd att spendera pengar på än det ena, än det andra. Hobbyer får som bekant kosta vad de vill, och södernresor måste man ju ha råd med. Kanske har man skaffat barn och vill ge det bästa åt dem, men glömmer vikten av att föra en ansvarsfull, hållbar ekonomi,  som kanske betyder att man inte kan skaffa den där fina stora radhuslägenheten i en fin förort, eller köpa den där nya fina Emmaljungavagnen för tiotusen kronor.

Det är lätt att överskatta sin betalningsförmåga om man aldrig gjort en ordentlig budgetuppföljning. Och om man inte är vaksam och ständigt håller i handbromsen är det verkligt lätt att dra på sig för stora skulder. Inte minst om man har fast, regelbunden inkomst. Vips är man i lyxfällan. Jag har nästan varit där själv, levt nästan 10 år i den onda spiral som ett kreditkort med avbetalningsfunktion lätt ger upphov till. Idag har jag mycket bättre koll på ekonomin, men visst använder jag kreditkortet fortsättningsvis ibland. Försöker dock undvika det så långt det går.

Det är alltför lätt att bli beviljad för stora lån och krediter idag, tycker jag. Så länge man inte hamnat riktigt illa ut och har hyfsad inkomst så är det hur lätt som helst att dra på sig mera skulder. Alla vill sälja på avbetalning eftersom det är mer lukrativt. Det finns exempelvis företag som ger billån med 10 års avbetalning vilket är helt otroligt dumt enligt mig, men tydligen nappar folk på det. Eller så tar de lånet på 5 år istället och känner sig lite bättre. Men även det är tveksamt med tanke på hur snabbt en bil rasar i värde.

Det gäller att välja vad man vill prioritera. Man kan helt enkelt inte ha allt om man har begränsade inkomster.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Ruffsetuss]
2015-10-27 15:28
#5

Det man kan göra från dag ett är att inte ha något kreditkort , inte köpa på avbetalning , inte ta lån till saker som man inte har råd med . Göra en budget där ett sparande ingår . Allt det här trodde jag i min enfald att man fick lära sig hemma innan man flyttade hemifrån . Vill man ha en hög standard så får man se till att plugga så det ev. Genererar ett bra betalt arbete DÅ kanske man har råd att leva som man tycker är cool . Som sagt det gäller att prioritera vad som är viktigt i DITT liv , inte i grannens som har en ny bil i garaget en gång i halvåret

kallepudas
2015-10-27 21:53
#6

siggebus:  Det stämmer det är inte en hög lön som gör en person rik. Hög lön brukar däremot hänga ihop med höga kostnader i form av utgifter.

Exakt samma beskrev Tobias Scildfat i sin bok "vägen till din första miljon" tobias har jobbat på bank & han såg ett sammanträffande där människor med bra inkomst ägde väldigt lite tillgångar eller inga alls och deras liv var en dyra historia.

Ett ordspråk som håller är "den som spar han har" och kan man spara på utgifter & onödiga kostnader så finns det mer att spara och på det viset ökar ju det egna kapitalet.

Annons:
Siggebus
2015-10-28 08:04
#7

Gud vad kloka vi alla är ha ha 🙂
Men det ÄR ju så - planering och en hållbar budget samt bra förnuft är det som gäller men tyvärr funkar det inte alltid så - har själv varit där men tack och lov har jag lärt mig på gamla dagar!
Tror inte det är så många som får lära sig ekonomi hemma av den enkla anledningen att föräldrarna själva inte kan leva som de vill lära.
Kanske skolan mycket tidigt skulle involvera privatekonomi i sina ibland urtråkiga mattelektioner.

kallepudas
2015-10-28 08:20
#8

#7 Den där killen Tobias schildfat skrev i sin bok om det där med ekonomi i skolan & han har ju tydligen gått ekonomiskt linje på gymnasiet & ingenstans lärdes det ut hur man hanterar pengar & jag tänker själv tillbaka på skolåren och det var inte direkt något om pengar.

Hade jag haft den informationen när jag började arbeta för 27år sedan som jag har idag om hur man kan hantera pengar så hade jag varit mångmiljonär idag……inte bara en miljon utan flera. Nåväl man får sikta på att ha ett par miljoner till man är pensionär istället som man kan leva på när pensionen ändå blir mindre & mindre.

JazzBass
2015-10-28 08:45
#9

Angående första meningen i inlägg #5: Det är verkligen lättare sagt än gjort, inte minst om man aldrig haft möjlighet att spara pengar innan vuxenåldern, eller ens haft den kulturen hemma under sin uppväxt. Efter 6 års studier och dubbelexamen var jag till exempel luspank men nästan skuldfri, jag hade bara lyft ett blygsamt studielån för att klara en utlandsvistelse. Jag fick genast efter studierna fast jobb med helt ok lön, på en för mig ny ort. I och med de nya inkomsterna men absolut inga sparade pengar drog på mig skuld efter skuld. Bil var jag tvungen att köpa nån dag innan jobbet började och tog förstås lån för det. Tog även några mindre lån (oftast direkt från butikerna som erbjuder avbetalningsmöjligheter) för att skaffa möbler, elektronik och husgeråd till nya hemmet och lite annat smått och gott. Dessutom köpte jag en del musikinstrument och sånt jag kände att jag behövde i mina hobbyer. Betalade alltid med kreditkort. Något så kallat snabblån har jag dock aldrig lyft; jag är väl medveten om vad räntorna på såna kan ställa till med. Räntorna har aldrig varit ett problem för lånen jag tagit och jag har alltid kunnat betala mina skulder utan anmärkningar.

Spara visste jag förstås att man borde göra, men jag kände aldrig att jag hade möjlighet till det då jag från dag 1 i arbetslivet med ökade levnadskostnader långt började leva på pengar jag skulle förtjäna i framtiden. Ingen på hemmaplan sade att jag skulle göra på nåt annat vis heller, och med ett bra jobb och trygg inkomst kändes det inte som nåt riskfyllt alternativ att hyvla kreditkortet för varje lite större enskilt köp.

Vad jag vill säga är att det är hur enkelt som helst att hamna i en skuldspiral, men avsevärt svårare att komma ur. Att bara kallt konstatera att man inte ska använda ett kreditkort är inte heller så enkelt som det låter. Jag behövde till exempel ett personligt kreditkort för att använda på arbetsresor. Jobbet stod för årsavgiften.

Med mina erfarenheter i bakhuvudet kommer jag absolut sträva till att mina barn ska ha det bättre ställt ekonomiskt när de kommer in i vuxenlivet, så de inte hamnar i samma skuldspiral som jag gjorde.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Ruffsetuss]
2015-10-28 14:52
#10

Jag är 56 år idag började arbeta efter gymnasiet när jag var 18 år . Har aldrig ägt ett kontokort , har jag köpt någon kapitalvara har jag sparat till den . Alltså inga avbetalningar att svettas över , har ensam försörjt 3 barn och de har i vuxen ålder sagt att de inte saknade något . De visste att alla pengar gick till familjen , att jag inte spenderade pengarna på mig själv , krogen eller något annat som inte gagnade min familj. Det var väl inte alltid så kul men det var min verklighet , hade jag inte råd fick jag låta bli att köpa eller göra saker som min ekonomi inte klarade av . Alla måste vi göra val i livet det gäller även vår ekonomi .

JazzBass
2015-10-28 15:11
#11

#10 - Jag kan bara gratulera att du klarat av den bedriften. Men menar du att du inte ens äger ett vanligt bankkort?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[helga21]
2015-10-28 16:46
#12

Själv har jag provat på att vara fattig men föredrar att vara rik. En hög inkomst hjälper enormt om man vill bli "rik". Vi har vid pensionsålder egen villa utan några lån och i ett gott skick, 3 ganska nya bilar och en slant på banken. Men vi  hade kunnat sätta sprätt på allting också men det har vi inte gjort.

[Ruffsetuss]
2015-10-28 18:22
#13

#11 . Tack ingen bedrift , planering 😉 när jag byte bank blev jag mer eller mindre övertalad att skaffa ett bankomatkort , så det har jag .

Annons:
kallepudas
2015-10-28 18:46
#14

Jag sparar det första jag gör när jag får lön. På det viset anpassa alla kostnader efter en lägre budget än det jag har i lön.

När jag får tillbaka på skatten eller jobbat lite övertid så ökar jag sparbeloppet med just dessa extrapengar. 

På så vis sparar jag lätt över 45 000 per år trots att jag inte har någon jättebra inkomst.

Sedan tillkommer ju aktieutdelningar men dessa används inte till mer än att köpa fler aktier & på så vis ökas aktieutdelningarna till nästa år osv. 

 Jag äger ingen villa eller bostadsrätt så jag har inga kostnader utöver hyran på hyresrätten och behöver heller ingen direkt buffert så att äga värdepapper blir ju ett logisk sparande eftersom jag inte behöver pengar på det viset tillgängliga.

Siggebus
2015-10-29 07:51
#15

#14
Exakt så där gör jag också! Ett tag sparade jag det som blev över vid månadens slut men det funkade inte för mig - jag gjorde helt enkelt av med alldeles för mycket i onödan.
Så samma morgon som lönen kommit in sätter jag mig vid datorn, betalar in alla räkningar OCH sätter in ett förutbestämt sparbelopp.
Jag har även ett förutbestämt belopp som jag kallar för "rumlepengar" - det går till att röra mig med under månaden t ex hygienvaror och andra nödvändigheter samt nöje och annat.
OM det finns pengar kvar av "rumlepengarna" vid månadens slut så sparas även det eller om jag fått in extrapengar.
Jag sparar också ungefär samma som du per år.
Just nu sparar jag till en bil som jag tänker köpa kontant - inga lån för mig 🙂

kallepudas
2015-10-29 08:14
#16

#15 Ja det är det smart sätt att spara på.

Jag betalar i dagsläget underhållsbidrag för två barn så när dessa upphör så kommer även dom pengarna gå rakt in i sparandet.

JazzBass
2015-10-29 08:38
#17

Jag gör nuförtiden ungefär samma sak, men tar det något steg längre ännu. Räkningar har jag alltid betalat senast på lönedagen, men sparande var det sämre med tidigare.

Då vi i familjen för ungefär ett år sen stod inför en rätt kraftig inkomstsänkning (p.g.a. vårt beslut att sambon skulle bli hemma och sköta vårt barn avsevärt längre än den lagstadgade föräldraledigheten) gjorde vi upp en noggrann budget. Vi hade sedan tidigare ett gemensamt konto för alla hushållsutgifter och bolånet, men nu gjorde vi upp ytterligare ett antal konton för att bättre kunna fördela pengarna så de räcker till allt vi vill att de ska räcka till, inklusive ett litet sparande. Jag har nu ett brukskonto, "mellansparkonto" för lite större men ändå återkommande uppköp som kläder och skor, ett rent sparkonto, hushållskontot, ett konto för barnet, ett stugkonto och ett för min personliga firma. Dessutom har vi mat- och bränslekonto i en annan bank som hör till Finlands största butikskedja, och jag sparar även lite i fonder. 

De många kontona gör det enklare att hålla koll på utgifterna och se till att man får en slant sparad också, även om det är tajt med ekonomin för tillfället. De månatliga transaktionerna sker automatiskt enligt beloppen och från de konton vi bestämt, och räkningarna (mest e-fakturor) godkänner jag under månadens gång så de betalas antingen genast eller vid nästa lön. Jag går ändå alltid in på lönedagen och kollar att allt gått som tänkt, och ser vad jag har att röra mig med under följande månad. Systemet funkar bra, så vi ska absolut köra vidare med motsvarande system när vi båda jobbar igen. Åtminstone har vi klarat vår budget hyfsat trots en nästan fyrtioprocentig sänkning av de totala inkomsterna. Det hade jag på förhand svårt att tro att vi skulle göra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[helga21]
2015-10-29 10:22
#18

kallepudas  Vilka aktier har du som ger utdelning? Jag har tidigare i livet använt mig av detta och fonder. Det mest spännande jag har nu är aktieindexobligationer och premieobligationer. Med tanke på hur marknaden ser ut menar jag.

kallepudas
2015-10-29 17:07
#19

#18 Nu blir inlägget långt🙂

Min aktieportfölj är en så kallad "utdelningsportfölj" alltså så fokuserar jag till störst del på aktier som ger utdelning och som jag bedömer kommer att kunna ge minst samma utdelning och även kunna höja utdelningen under dom kommande åren så alla aktier jag äger i min portfölj ger utdelning.

Här kommer aktierna och utdelningen 2015:

Assa Abloy B

Atlas copco B

Boliden

Byggmax Group

Ericsson B

Industrivärden C

Investor A

Ratos B

Seb C

Swedbank A

Tele 2 B

Teliasonera

Öresund

Kinnevik B

Latour B

I dessa bolag fyller jag på kontinuerligt och återinvesterar aktieutdelningarna. 

Köper ALDRIG aktier bara för att "kursen" "kanske" kommer att gå upp. Jag fyller på mina innehav när det blir lite oroligt på marknaden som i början på sommaren med grekland & senare kina. Kan ju ta lite tid ibland när kurserna står högt men då samlar jag pengarna på fondkontot & även ett kontot som ger lite ränta.

kallepudas
2015-10-29 17:10
#20

Orkade inte skriva utdelningen men den ser man ju enkelt när man söker fram varje aktie på till exempel www.avanza.se eller www.nordnet.se

Annons:
[helga21]
2015-10-29 21:36
#21

Men Telia och Ericson ger de någon utdelning. Jag köpte aldrig några Teliaaktier och Ericson sålde jag innan de störtdök 😃

Tack för sammanställningen!

kallepudas
2015-10-30 08:22
#22

#21 Teliasonera är en aktie bland dom som har högst utdelning när man då ser till aktiekursen så telias direktavkastning exakt i detta nu är 6,87% då aktien handlas för 43,76kr. På plats 5 av dom som ger högst direktavkastning.

6,87% får man inte på ett endaste sparkonto & ericsson b en direktavkastning på 4,10% 

Du sålde Ericsson innan den störtdök & det är just det problemet att många tittar på kursen hela tiden och glömmer bort aktieutdelningen och i samma ögonblick du sålde så gick du ju miste om alla kommande utdelningar.  

Tar jag min portfölj så kommer inte aktiekurserna bidra till någon större förmögenhet utan det som står för den stora värdeökningen av mitt totala sparbelopp kommer att vara utdelningarna. 

Dom anställda i H&M fick ett erbjudande om att köpa 5 aktier i bolaget då det börsnoterades 1974…dom som köpte 5 aktier i bolaget och sedan behöll dom och återinvesterade utdelningen så skulle värdet idag vara cirka 8 miljoner. 

Köpte någon 100 aktier i ericsson b år 1993 för köpeskillingen 18 600kr så är dagsvärdet på den investeringen 114 028kr en värdeförändring på 185,59% viket ändå är rätt hyffsat för ericsson har ju haft en del motgångar. 

Räknar man på vissa andra bolag så hade man haft närmare en miljon för exakt samma investeringsbelopp till exempel Investor som är delägare i just ericsson så det finns ju flera sätt att äga ett bolag. Som du ser så har jag ericsson i min portfölj och jag har även investor så jag äger ericsson på två ställen. 

Aktiekurserna kan stiga det dubbla men jag skulle inte sälja något av mina innehav för att ta hem vinsten på kursökningen utan jag köper för att äga långsiktigt.

[helga21]
2015-10-30 13:32
#23

# 22 Men när den störtdök så var det inte mycket till utdelning. Jag gjord ett bra klipp vill jag lova då jag inte betalt särskilt mycket för mina Ericson. Hade också Handelsbanken A ett tag och gjorde god vinst på den också. Vinsten använde jag till att amortera av lånen på huset. SSAB hade jag också och fick god utdelning på dessa. SHB ha de också under 1990-talet en småbolagsfondförvaltare som var väldigt duktig och där gick jag med rejäl vinst. 

Nej det mesta jag har som ränta är på ligger betydligt läger än de räntesatser du säger. Såvida man inte sätter dem på något ställe som inte har insättningsgaranti. Tycker ändå att 1,05 % är bra på ett obundet sparande som Marginalen har och då har  jag även ett VISA-kort och  kan använda den banken för att ha autogiro på om jag vill.

kallepudas
2015-10-30 19:03
#24

#23 Jo det går ju göra vissa bra affärer men det är svårt att köpa ena dagen & sälja nästa för att tjäna pengar. Det beror ju även på vilken ålder man är i & du har säkert gjort ett bra val och sedan flytta in pengarna i den egna bostaden vilket är en bra placering. 

Sett flera banker som fprex som har sänkt ränta & även sbab bank har sänkt räntan så jag förvarar bara min "minibuffert" på sådana konton numera.  Forex & sbab hade rätt bra ränta för bara 1 år sedan.

[helga21]
2015-10-30 19:12
#25

# 24 Marginalen, Blue Step, Hoist, och Collectum har hyfsade räntor. Där har jag mina pengar. Men jag vågade inte sätta in några pengar på Big Bank som visade sig var en Estnisk bank med insättningsgaranti fast där vet man inte om ryssen klampar in bäst vad det är  😃

TjockaBerta
2015-10-30 19:56
#26

Förr lade jag en budget på 100-lappen när varje månad. Nu har jag sjukersättning och kan ta ut svängarna. Alla pengar går åt varje månad.

>>>Malum domesticum<<<

kallepudas
2015-10-30 20:49
#27

#26 Det är tråkigt att det ska behöva så små marginaler.

Annons:
TjockaBerta
2015-10-30 20:53
#28

#27 Så är det ibland.

>>>Malum domesticum<<<

Siggebus
2015-10-31 07:49
#29

#26
Hemskt att ha det så snävt i sin budget - INGENTING oförutsett får hända och man kan aldrig göra något spontant som förgyller livet 😐

Upp till toppen
Annons: