Annons:
Etikett04-studerande
Läst 5401 ggr
Sery
2015-11-17 15:14

Avslag från CSN om avskrivning, hjälp?

Hej!

Jag har fått ett nej av CSN att skriva av mitt annuitetslån och jag känner att jag inte är nöjd med i alla fall en av deras punkter. Jag kommer alltså skriva ett överklagande och undrar om någon här har gjort det och har några tips?

(Vill även inflika att det inte är så att jag inte vill betala tillbaks för jag är snål etc, det handlar om att jag inte kommer kunna jobba inom det jag mestadels studerat till.)

Annons:
Honestyisdead
2015-11-17 15:23
#1

Du vill inte betala tillbaka för att du inte kan jobba med det du utbildat dig till?

Är det inte så att så länge man kan jobba så betalar man tillbaka?

Sery
2015-11-17 15:25
#2

Det är normen ja, men någonstans hos CSN läste jag att om man verkligen inte kan jobba inom det man utbildat sig till så kan man ibland få lånet avskrivet. Det är alltså bortkastade pengar. Och nej, jag har inte ett högavlånat jobb inom annat, har inget jobb alls för tillfället.

Calcifer
2015-11-17 15:33
#3

Fast det måste ju bero på varför pengarna är bortkastade. Jag kommer aldrig någonsin kunna jobba med något av det jag studerat till, men det är knappast CSNs fel. Det är ju bortkastade pengar FÖR DEM om inte annat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sery
2015-11-17 15:37
#4

"Jag kommer alltså skriva ett överklagande och undrar om någon här har gjort det och har några tips?"

:)

Calcifer
2015-11-17 15:41
#5

Och jag påpekar att det kanske är fullt logiskt att de gett avslag så ett överklagande låter inte som att det kommer gå bra.

Läskunnig är jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sery
2015-11-17 15:42
#6

Det står några saker i deras brev som är felaktigt, därför kan det löna sig att överklaga.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-17 15:42
#7

#2 låter väldigt konstigt att man ska få lån avskrivna för man inte får jobb inom det man utbildat sig till. Hur många har inte sådana utbildningar? Av ren nyfikenhet får du gärna länka dit du läst det.

Sery
2015-11-17 15:44
#8

Ett citat från CSN´s sida Sjukdom eller funktionsnedsättning;

Om du tvingas avbryta din utbildning

Om du tvingas avbryta dina studier på grund av sjukdom eller skada, kan du i vissa fall ha möjlighet till avskrivning. Detta gäller bara om du inte kan återuppta din utbildning eller använda den i arbetslivet.

Calcifer
2015-11-17 15:44
#9

#6 Nja, bara om du faktiskt har rätt till avskrivning och det har jag svårt att tro bara  baserat på att du inte kommer jobba inom det yrke du utbildat dig. Jag kan på rak hand komma på ungefär 20 personer i min närhet som inte kan jobba inom det yrke de utbildat sig till. Menar du att pga arbetsmarknadens skiftande ska CSN ge gratis pengar/utbildning till tusentals personer som definitivt är påverkade av hur arbetsmarknaden ändras kontinuerligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sery
2015-11-17 15:46
#10

Suck.

Visste att jag skulle bli påhoppad… Det har INGET med arbetsmarknaden att göra.

Calcifer
2015-11-17 15:47
#11

#8 Det där är ett helt eget ämne för sig. Där ligger fokus på att man har en funktionsnedsättning eller skada - att inte kunna använda utbildningen i arbetslivet är ju en extra regel.  Alltså är det sjukdom/skada som avgör på det stora hela, inte enbart att man inte kan jobba inom det yrke man utbildat sig till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-11-17 15:47
#12

#10 Ingen som hoppat på någon…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2015-11-17 15:51
#13

#8 Du har alltså fått en skada som gör att du inte kan jobba med det?

Då får du ju hänvisa till det du visade här i din överklagan.

Är ju svårt att ge råd när man inte vet varför du fick avslag.

Annons:
Aleya
2015-11-17 18:14
#14

Jag tror inte att det gäller bara för att du inte kan jobba med det du är utbildad till. Så tror tyvärr inte att du ka komma ifrån att betala. Du kan ju skjuta upp betalningen om du ex inte har jobb. Men det är ju inte att få det avskrivet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
2015-11-17 18:41
#15

Varför kan du inte jobba med det du studerat till?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Allt oviktigt
2015-11-17 19:23
#16

#8 Men det du hänvisar till har ju inget med din ursprungliga fråga att göra. Det du citerar handlar om människor som inte kan fullfölja sina studier på grund av sjukdom eller skada. Det har inget att göra med om man har fullföljt en utbildning och sedan ej kan jobba inom det man utbildat sig till.

[helga21]
2015-11-18 23:42
#17

1. Är du klar med studierna eller inte?

2. Fick du avbryta pga av sjukdom eller skada och inte kan ta upp dem igen?

3. Har du för låg inkomst för att betala?

Den senare tror jag är det enda som du kan slippa att återbetala/ eller flytta utomlands.

Hildgrim
2015-11-21 08:39
#18

Det du citerade har att göra med att man ej kan fullfölja sina studier. På din text för övrigt låter du redan färdigutbildad. Inte samma sak.

flisan708
2015-11-24 13:41
#19

Jag tror att du kommer få betala tillbaka ditt lån till CSN. För mig är ett CSN lån som vilket lån som helst, det man lånat får man betala tillbaka. Ibland väljer man fel och dessvärre får man ibland lära sig leva med det.

Saga85
2015-12-02 20:23
#20

Jag tror det är väldigt svårt att få något avskrivet. Har en vän som nyligen fått sina skulder avskrivna - men det är för att hen är långtidssjukskriven och har gått på soc i en sisådär 5-10 år.

Själv var jag tvungen att avbryta mina studier för x antal år sedan pga personliga problem. Så fort jag fick min "inkomst" något år senare och levde på aktivitetsersättning (6500/månaden) pga sjukskrivning i 4 år så fick jag återbetalningskrav.  Det de kunde göra då var att sänka beloppet med ett par hundralappar/kvartal om man överklagade.

Annons:
martdat
2015-12-07 10:21
#21

svårt att ge råd alls när man inte vet mera. Men  ett läkarintyg lär du behöva vilket som där de intygar att du aldrig kan arbeta inom det området.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[tk1971]
2015-12-16 08:55
#22

En fråga bara: hur lång tid tog det från ansökan tills beslutet kom?

Anonym
Anonym
2015-12-17 11:52
#23

Det låter väldigt konstigt om man skulle kunna få det avskrivit på de grunderna du nämner. Då skulle man kunna sätta i system att läsa en massa flummiga kurser för skoj skull  och mer eller mindre få betalt medan man gör det.

Jag har inte kunnat arbeta överhuvudtaget och kommer förmodligen inte kunna göra det i framtiden heller. Detta pga av kronisk sjukdom och funktionsnedsättning. Jag har inte fått mitt lån avskrivit. Däremot har de gått med på att jag betalar den minsta tänkbara summan varje gång. Har även fått dem att tillfälligt pausa inbetalningarna under en period. Men pengarna skall fortfarande tillbaka hur surt det en må vara…

[helga21]
2015-12-17 12:12
#24

Har man äldre lån så kan man få dessa avskriva om man inte har tillräcklig inkomst men annars är det som # 23 skriver. Och du slipper inte efter pensionen heller.

[tk1971]
2015-12-19 08:57
#25

Ja, nu har jag också fått avslag. Jag överklagar till förvaltningsrätten.

Halvdansken
2015-12-19 12:04
#26

#25. Varför ansökte du om det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[tk1971]
2015-12-19 12:13
#27

#25: det tänker jag inte gå in på här.

Annons:
[niklaeri02]
2015-12-30 19:45
#28

Jag tror som det står att man behöver en funktionsnedsättning eller liknande för att få lånet avskrivet. Synd att du känner dig påhoppad.

tlover
2016-01-01 21:48
#29

#8 Jag har inte erfarenhet om just CSN (har inget lån alls) men är det minsta likt hur det är med kontakt med tex försäkringskassan och funktionshinder så gäller det att hitta en läkare som är väldigt bra på att skriva intyg.

Denna bör då skriva vilken diagnos du har, vilka svårigheter det ger i vardagen, hur länge du haft den diagnosen och problemen med den, varför just den diagnosen gjort så att du varken kunnat slutföra dina studier eller kunnat skaffa jobb.

När du far till läkaren för intyget var inte för ödmjuk utan dra upp allt som gör det till ett problem, bre gärna på lite extra för när folk ska läsa det förmildrar dom gärna det.

l'm back

[helga21]
2016-01-02 11:38
#30

# 29 Det där var inget bra råd att bre på lite extra. De är att ljuga.

tlover
2016-01-02 12:34
#31

#30 Fast är det det? Det är inte socialt accepterat att klaga, så har man så ont i armen att man hellre vill såga av den så säger många på sin höjd att man "har lite ont" om man ens säger nånting.

Brer man då på rejält kommer man kanske i närheten av hur det är i verkligheten.

(samma sak om någon frågar "Hur mår du" hur många svarar något annat än "bra" trots att dom mår kasst)

l'm back

[helga21]
2016-01-02 23:59
#32

 # 31 "bre gärna på lite extra för när folk ska läsa det förmildrar dom gärna det."

Det betraktar jag om en uppmaning att ljuga.

Att folk sen i allmänhet inte talar om alla ens plågor är en helt annan sak.

Calcifer
2016-01-03 00:16
#33

Att man brer på lite extra när man t:ex  söker hjälp inom psykvården är nästan ett måste, eftersom de annars har svårt att ta en på allvar eller nedprioriterar en ordentligt. Däremot att ljuga för att få sitt lån avskrivet är olagligt och fel och otroligt korkat om sanningen någonsin kommer fram. Bedrägeri, kallas det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2016-01-03 07:10
#34

#32 Tolka det hur du vill jag har beskrivit vad jag menar.

l'm back

Annons:
[Angelic]
2016-01-13 07:04
#35

#6 "löna sig att överklaga"? TS, du skrev i #0 att det inte berodde på snålhet att du inte vill betala tillbaka. Men nog tycker jag att det stinker snålhet och girighet lång väg.

[niklaeri02]
2016-01-15 18:10
#36

Det är inget fel att överklaga, den rätten har man…

S.O.L.
2017-06-16 19:47
#37

Jag har egen erfarenhet av att det är väldigt svårt att få rätt till nedsättning eller avskrivning av CSN-lån.
Men omöjligt borde det inte vara eftersom jag har sett personer med funktionsnedsättning, låg inkomst och noll möjligheter att arbeta med det de utbildat sig till få avskrivning.
Jag ska själv göra ett nytt försök att få avskrivning. 
Får, eller har man redan  sjukersättning, verkar det gå lättare. 
Nu är det ju praktiskt taget omöjligt att få sjukersättning, hur oförmögen man enligt diagnos och läkarutlåtande  än är att arbeta, så det är bara att lägga krut på att förklara och bevisa för CSN att man faktiskt inte kommer att kunna arbeta och /eller inte kommer att kunna arbeta inom det yrke eller område man utbildat sig till.

S.O.L.
2017-06-16 19:47
#38

Jag har egen erfarenhet av att det är väldigt svårt att få rätt till nedsättning eller avskrivning av CSN-lån.
Men omöjligt borde det inte vara eftersom jag har sett personer med funktionsnedsättning, låg inkomst och noll möjligheter att arbeta med det de utbildat sig till få avskrivning.
Jag ska själv göra ett nytt försök att få avskrivning. 
Får, eller har man redan  sjukersättning, verkar det gå lättare. 
Nu är det ju praktiskt taget omöjligt att få sjukersättning, hur oförmögen man enligt diagnos och läkarutlåtande  än är att arbeta, så det är bara att lägga krut på att förklara och bevisa för CSN att man faktiskt inte kommer att kunna arbeta och /eller inte kommer att kunna arbeta inom det yrke eller område man utbildat sig till.

Calcifer
2017-06-16 20:11
#39

#38 Efter att du fyllt 30 kan du bli beviljad sjukersättning istället för aktivitetsersättning och då är det en större chans att du kan få lånet avskrivet eftersom det är något som är mer "permanent". Generellt sett när man går på aktivitetsersättning "ska" målet vara att komma ut i arbetslivet så snart det är möjligt. Efter att man fyllt 30 och om man blir beviljad sjukersättning så är det mer som ett slags intyg i sig att nä, man kommer förmodligen aldrig få ett välbetalt heltidsjobb så att man kan betala tillbaka sina skulder. Jag har inte studerat på rätt många år och har varje år fått ansöka om att betala mindre pga ingen riktig inkomst (dvs soc eller fk) och det pga flertalet diagnoser. När jag fyller 30 nästa år kommer min handläggare hos fk att hjälpa mig att ansöka om att få lånet avskrivet om jag blir beviljad sjukersättning vilket hen är i princip säker på att jag kommer bli och hen kommer hjälpa till att se till att alla intyg jag behöver är korrekt skrivna osv.

Sen är CSN naturligtvis otroligt envisa när det gäller att betala tillbaka, vilket inte alls är särskilt konstigt. Det är trots allt ett lån man får, och i vissa fall kan det handla om otroligt stora summor (tänk de som studerar till läkare t:ex) så jag förstår mycket väl att de är påtryckande och dylikt för att få tillbaka pengarna. Om "alla" kom undan med att inte betala tillbaka så skulle CSN inte längre kunna existera och det skulle bli i Sverige som det är på många ställen utomlands att det kostar skjortan att studera vid universitet och ens föräldrar måste börja spara ihop till det medan man fortfarande går i blöjor.

Vi har trots allt ett fantastiskt system, oavsett hur struliga CSN nu kan vara.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: