Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1704 ggr
[strutter]
1/7/16, 2:57 PM

Spärrat bankkort

Jag fick se i går att mitt kontokort helt plötsligt var spärrat. Min bank kunde då se att en natt, alldeles nyligen, hade en organisation som kallar sig Face to face gjort ett s.k. nolluttag på mitt konto. Någon gång framöver är deras plan att ta ut ett "riktigt" belopp, för det är tydligen så de arbetar enligt banken, som mycket väl känner till dessa typer. Men tack vare bankens säkerhetssystem spärrades mitt kort, så det kan dom ju försöka med 😈. 
Att dom har kommit över mina uppgifter måste bero på att jag har köpt något på nätet nån gång, och lämnat (för många?) kontouppgifter där. Nu vet jag inte om jag vågar näthandla mer. 

Har nån av er också råkat ut för liknande, och hur agerade ni efter det?
Hur gör man för att handla på säkrast möjliga sätt?

Annons:
VildaVittra
1/7/16, 3:08 PM
#1

Ha två konton. Ett som du har som vanligt lönekonto/personkonto och ett för näthandel. På näthandelskontot för du bara över så pass mycket som du behöver för just det köpet från ditt vanliga konto och har 0 kronor i kredit. 

Lite krångligare, men mycket säkrare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
1/7/16, 5:46 PM
#2

#1 Men i så fall måste T.S också ha två kort. Vi har ett konto för räkningar och löner där det dras autogiro och där jag även betalar andra räkningar. Sen har vi ett kort där jag för över så att vi har  pengar att handla för. Behöver jag för ett köp på nätet så för jag över för detta. 

Förvisso har vi fler andra kort men alla vare sig vill eller har råd att ha detta. Vi har ock så flera olika banker. Men jag har varit med om vid 3 tillfällen att mina köp inte gick igenom då var det bra att ha flera kort och ett tillfälle då VISA ringde mig från Norge och frågade om det var jag som handlat då det inte var enligt mina köpvanor.

[strutter]
1/8/16, 7:44 AM
#3

#1 och #2
Tack för era tips!
 Men det känns ändå lite krångligt. Att tvingas ha flera konton och flera kort för att kunna näthandla. Men det kanske är vad man får stå ut med. Det kanske är så det måste gå till.

En annan lösning kanske är att hela tiden se till så att man inte har så mycket pengar på det konto som är kopplat till kortet, och det brukar jag heller inte ha.

Det är trist att det ska vara så här, för det är ju så smidigt att kunna beställa varor på nätet. Men jag kommer att vara ännu försiktigare när jag har fått mitt nya kort. Kanske slutar jag helt med att handla på nätet även om det känns lite tråkigt om det ska behöva bli så.

[helga21]
1/8/16, 10:26 AM
#4

Du behöver inte ha mer än två konton. Ett där lönen går in och där du betalar dina räkningar och ett kortkonto. Ha en automatisk överföring i början av månaden till kortkontot ifall du inte vill föra över själv via dator eller mobil. Jag har inte råkat ut för att få kortet "stulet" som du trots frekventa köp på internet.

[strutter]
1/8/16, 3:15 PM
#5

#4
Jag fattar nog väldigt illa. Men mitt konto där lönen går in, det är ju det som är kopplat till kortet (synd nog, men det är ju så det är).
Sen har jag kvar ett gammalt konto som jag sparade på tidigare. Men till det går det inte att ha något kort.

VildaVittra
1/8/16, 3:26 PM
#6

#5 Det finns flera sorters konton, gå in på din bank, så kan du få ett extra konto med ett betalkort kopplat till sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[helga21]
1/8/16, 6:30 PM
#7

Har du internetbank? I så fall kan du själv föra över pengar till ett annat konto och också öppna ett konto dit du får lönen. Tyvärr är det så att  många har  sin lön på ett konto där de har ett kort kopplat.

[AnimeV4]
1/8/16, 7:26 PM
#8

Paypal är ju ett alternativ till vad #1 skrev!

[strutter]
1/9/16, 8:30 AM
#9

Tack alla! Jag får ta kontakt med min bank, fast vis av tidigare erfarenheter så tror jag knappast att jag får nån hjälp där.

#7
Jag blir nyfiken när du skriver Tyvärr är det så att  många har  sin lön på ett konto där de har ett kort kopplat. Men…är det inte automatiskt så? Att det är just  lönekontot som är kopplat till kortet? Där man irriterande nog inte får en krona i ränta. Det har retat mig i alla tider att bankerna är så ojusta mot sina kunder. Så om det verkligen går att göra på något annat sätt skulle jag bli jätteglad.

[helga21]
1/9/16, 5:58 PM
#10

# 9 Nej då du kan få din lön på ett konto du inte har något kort kopplat till. Det kan kallas lönekonto i alla fall. Noll ränta är det på de flesta bankers lönekonto. Men prova med Marginalen bank som är en Internetbank. Vill du har flera tips så hör av dig här igen.

https://www.marginalen.se/Privat/

[strutter]
1/11/16, 3:07 PM
#11

#10
Det där visste jag faktiskt inte. Tack! Jag ska i första hand ta kontakt med min bank! Sen får vi se.

Honestyisdead
1/13/16, 12:20 PM
#12

Min lön kommer in på mitt kortkort. Sedan flyttar jag över det mesta till mitt andra konto på samma bank så jag bara har precis det jag behöver på kortkontot. Enkelt och smidigt.

[strutter]
1/13/16, 3:26 PM
#13

#10
Jag har kollat med banken, och  visst kan jag ha ett till konto med kort!
Men…jag gitter inte betala den extra kostnaden. Det tyckte faktiskt inte banken heller var ett bra alternativ (!).

#12
Ja, jag har hittills gjort precis lika som du, och så tänker jag fortsätta. Det blir enklast så. Alltså ha så lite som möjligt på kortkontot, och resten på ett sparkonto med skaplig ränta.

Annons:
[helga21]
1/13/16, 4:41 PM
#14

Våra löner kommer in på ett konto där vi inte har något kort det går alldeles utmärkt. Det är ett lönekonto. Sen för jag över till kortkontot och det som blir över på lönekontot sätter jag på ett sparkonto.

mwetterstrand
1/16/16, 5:21 PM
#15

Med ett kreditkort får du en faktura en gång i månaden som du kan granska och finns det oklarheter har kreditkortsutgivaren ett större ansvar. Av den anledningen använder jag nästan uteslutande kreditkort vid online köp.

[helga21]
1/16/16, 6:48 PM
#16

# 15 Du kan kontrollera dina inköp på internetbanken. Och du kan även ha pengar på vissa kreditkort vilket vi har.

TjockaBerta
1/20/16, 2:37 PM
#17

#15 Så gör jag med. Inga kontanter på det kort jag handlar med.

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
1/20/16, 11:18 PM
#18

# 17 Men du har en viss kreditgräna som du inte får överstiga? Annars kan du inte handla med kortet.

mwetterstrand
1/21/16, 9:06 AM
#19

#18

Jag tillåter mig att svara eller kommentera vidare.

Ja, kreditkortet har (nästan) alltid en kreditgräns. Betalar du hela förra månadens inköp, vilket man bör eller ska, så tillkommer naturligtvis ingen ränta. Fördelen är att du kan granska inköpen innan betalning och ställa större krav på kreditkortsföretaget om det finns oegentligheter.

Nackdelen är att de flesta kort har någon form av årsavgift. I många fall är det första året gratis och i andra fall kan man få rabatt om man är helkund (t.ex. hos en bank) eller medlem i något förbund eller organisation som kreditkortsföretaget associeras med.

En annan bra sak är att många kort har någon form av bonussystem. System som ger poäng eller "cashback". T.ex. kan Eurobonuskortet kombineras med Mastercard, American Express eller Diners Club. Man erhåller då poäng på alla inköp vilka kan användas vid inköp av t.ex. resor.

Men, jag tycker man ska vara försiktig och tänka efter innan man skaffar ett kreditkort. Om man som jag tidigare, har haft svårt att hålla i pengarna, är det lätt att hamna i en svårhanterlig situation där man utnyttjar kreditutrymmet till max och därmed betalar hög ränta för detta. Men om man är noggrann och skötsam är det ett bra och säkert sätt att handla online tycker jag.

TjockaBerta
1/21/16, 10:24 AM
#20

#18 Självklart. #19 På pricken. Själv har jag inga problem med ekonomin så jag bara flyttar över pengar till krediten en gång i månaden.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[helga21]
1/22/16, 8:02 PM
#21

Själv har jag två kreditkort där jag kan sätta in pengar på och få 1,6 % ränta upp till 15.000 kr. Det är två bensinkort och de kostar inget att ha. Det är Mastercard. Där får jag också 1 % bonus på allting jag köper och jag kan använda dem  var jag vill. Så har jag också ett AGRIA-kort som kostar 195 kr per år men då jag har försäkringar i Agria så får jag dessa tillbaka. Sen är jag helkund i banken och får därmed mitt bankkort gratis och där kan jag kolla allting i min ekonomi på den banken via Internetbanken.  Finner jag några fel där så kontaktar jag givetvis banken. Sen har jag 4 Internetbanker varav en med ett VISA-kort.

[strutter]
1/23/16, 7:20 AM
#22

#21

Det verkar som att det fungerar smidigt och bra med dina kort och med din bank/dina banker! Du är bara att gratulera!

Jag har också, förutom min "lönekontobank", två nätbanker där jag sparar och investerar. Dock inte med den ränta på sparkontot som du har, min är lite lägre, men jag tycker att det funkar bra ändå.

[helga21]
1/24/16, 1:19 PM
#23

# 22 Jag har bundit på 2 år på en av mina Internetbanker till 3.05 % vilket är bra.

[strutter]
2/3/16, 3:30 PM
#24

#23
Ja, det är nog något som jag också borde göra. Med åtminstone en del av pengarna.

Upp till toppen
Annons: