Annons:
Etikett04-studerande
Läst 1978 ggr
[Älskamig]
2016-01-25 17:25

Hjälp med ekonomin!

Jag är en tjej som går sista året på gymnasiet. Bor själv och får varje månad 1050 kr/studiebidrag och 600 kr/föräldrarnas bidrag till mig. 169 kr/månaden går till gym, och det är ett utav de billigaste gymmen jag har hittat som funkar för mig! Därav vill jag inte hoppa av det.. Ska i månaden betala 450 kr, för högskoleprovet, men kan ev. få litet bidrag av föräldrarna. 

Totalt kommer jag väl leva på 1100 kr denna månaden.. Har ni några enkla knep på att handla bra och billig mat, så att jag slipper handla upp alla 1100 kr per månad? Äter aldrig ute, ytterst sällan, och försöker göra matlådor.

Annons:
thenameless
2016-01-25 17:39
#1

Ramen noodle är väl standard för alla studenter billigt och man får lite buljong med i påsen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Älskamig]
2016-01-25 18:03
#2

#1: Jo, fast jag anser inte nudlar som bra mat… Speciellt inte när man tränar och behöver få i sig en hel del näring.. Kan tillägga att jag inte äter så mycket kött och så, så det handlar jag ändå inte.

_Fisken
2016-01-25 18:10
#3

Egentligen borde du ställa denna fråga på Matlust alt. Kolhydrater.  Där sitter det säkert folk med stor kunskap i näringslära och samtidigt vet priset på de ingående ingredienserna.

[Älskamig]
2016-01-25 18:12
#4

Vill egentligen inte ha tips på varken mat eller matpriser.. Var nog för otydlig från allra första början! 😊 Jag hade gärna velat ha tips på hur man enkelt kan strukturera upp ekonomin på enklare sätt, se vad man köpt osv. Jag har ju bankens app, men den är inte speciellt rolig.

_Fisken
2016-01-25 18:24
#5

Aha. Jag kanske läste slarvigt också. :-)

När jag har pissigt med pengar delar jag upp pengarna i två delar. Den ena delen är för det jag MÅSTE betala (hyra, bensin etc). Den andra högen delar jag upp i fyra vecko-delar. De fyra högarna är för matinköp, fika etc. En av dessa högar kan vara lite större på bekostnad av de andra tre. Det är om jag vill förlusta mig lite speciellt en gång i månaden.  

Nu har du o jag olika omsättning. Jag omsätter ca. 25000kr månaden och har bla barn som kostar…men metoden borde funka åt dig också. Den är enkel så den är lätt att behålla som en rutin.

[Älskamig]
2016-01-25 19:22
#6

#5: Tack för tipset :)

Annons:
Stallmima
2016-01-26 21:43
#7

Gör upp en matsedel för X dagar du ska laga mat, kolla gärna in recept på nätet och handla det som är billigt just den veckan. ICA har i sin app "billiga" recept du kan kika på

[helga21]
2016-01-26 23:22
#8

Ägg är bra mat. Innehåller alla näringsämnen som du behöver. Kan ätas löskokt, stekt, hårdkokt med eller utan tillbehör.

[Älskamig]
2016-01-27 12:49
#9

#8: Äter inte ägg.

VildaVittra
2016-01-31 22:42
#10

Matsmart är mitt tips. Där storhandlar jag med jämna mellanrum. Portot ligger på 49 kr och då får man plocka på sig 20 kg. Den här brödmixen är väldigt prisvärd om man köper 5 st för 25 kr och jag tycker den är god: http://www.matsmart.se/brodmix-ragbrod

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: