Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1248 ggr
Stephanie
2/2/16, 11:37 AM

Spara matinköp i excel

Ni som är duktiga och sparar alla siffror på vad ni köper, ni känner inte för att dela mer er av hur era filer ser ut? Jag har själv försökt få en bra överblick över hur mina matinköp varje månad ser ut, men jag har aldrig riktigt fått ihop en bra mall. Skulle gärna se era för att få lite inspiration!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
kallepudas
2/2/16, 4:19 PM
#1

Låter intressant så jag följer gärna med i tråden för att se om någon har en bra mall.

Stallmima
2/4/16, 7:17 PM
#2

Jag bokför mina inkomster och utgifter. Har olika flikar för olika områden. Skriver datum, vara, affär/inköpsställe och vad det kostade. Varje månad summerar jag allt och ser vad som gått åt. Jag kan på så sätt gå måååånga år tillbaks i åren och se vad jag exempelsvis köpte då på dagens datum   👍

Halvdansken
2/9/16, 10:06 PM
#3

Jag håller på med en liten koll på hur mycket vi handlar för, och har bara delat upp det i mat, öl/vin, djur, hushåll, övrigt.
Det beror ju på hur man vill dela upp det. Andra kanske skulle ha godis, cig, snabbmat osv. Men det är alltså bara sånt som vi köper i vanliga livsmedelsbutiker. Inte kläder, böcker, filmer och liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/13/16, 7:13 PM
#4

Man kan ju alltid göra det i olika nivåer… om du behöver kontroll på din ekonomi, varför börjar du inte med att bokföra alla dina matinköp i en excel fil och även spara varje kvitto för detaljer för varje inlägg i din excelfil? För mig är det en "basstart" kanske vill du något annat. Med matinköp tanker jag även på latten på sprang man tog …

parsley
2/22/16, 11:09 AM
#5

Jag för kassabok i Excel. 
Kassaboken har följande kolumner
Datum   Mat  Övrigt  Kommentar  Räkningar  Kommentar

Under mat skriver jag upp det som köps i mataffären. Hit hör även glödlampor och rengöringsmedel. Under övrigt skriver jag upp sådant som köps på stan eller skickas efter och inte är mat, t ex apoteksvaror eller böcker. Under kommentar skriver jag en kort not om vad det är för övrigt jag köpt, t ex nya frottéhanddukar eller ett par byxor. Räkningar är räkningar och kommentar vilken räkning det är, t ex Telia eller försäkring. Sen har jag lite summeringar, genomsnitt och budgetsiffror.

Stephanie
2/23/16, 11:01 AM
#6

Nu är det mer siffror på själva matinköpen jag pratar om. Inte bara hur mkt pengar jag lägger på mat i sin helhet. 😊

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Halvdansken
2/23/16, 11:29 AM
#7

Det förstod jag inte riktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2/23/16, 11:43 AM
#8

Jag brukar utgå från socialbidragsnormen eller konsumentverkets siffror när jag gör matbudget. De är ungefär lika stora och man kan lätt anpassa dem beroende på hur många i familjen som äter hemma och hur många måltider som äts ute eller i skolan. 

 Det är meningen att konsumentverkets siffror ska räcka till "vanlig" mat. Man är inte hänvisad till att jaga extrapriser för att få ihop matbudgeten och kan välja svenskt kött och mejeri t ex. Äter man mycket ekologiskt så kanske inte pengarna räcker, utan matkostnaden blir högre, likaså om man äter väldigt mycket snacks och godis, hämtmat eller väljer dyra råvaror rent allmänt .  Väljer man importerat kött och mejeri eller äter mycket vegetariskt så går det att pressa matkostnaden.

Upp till toppen
Annons: