Annons:
Etikett11-juridik
Läst 8816 ggr
Ketang
2/12/16, 11:29 AM

Bygga hus på tomt man inte äger?

Jag och min man är gifta och planerar att bygga nytt hus på en tomt som min svärfar äger nu. Denna tomt vill han ge min man men han vill att tomten endast ska tillhöra min man för att ge honom en fördel om vi skulle skilja oss. Frågan är om han kan ge min man något utan att jag då får skriva på ett papper där jag avsäger min tomten i så fall, med tanke på att vi är gifta?

Sen funderar jag på vad banken kommer att säga om detta. JAG vill inte bygga hus på en tomt som jag inte äger, så jag har sagt att det inte blir något bygge om vi inte delar på allt. Det hela känns helt fel…

Annons:
Niklas
2/12/16, 11:31 AM
#1

Han kan ge din man tomten med villkoret att den är enskild egendom. Då kan du inte komma åt den. Du kan väl köpa halva av honom?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Aloe.Vera
2/12/16, 11:35 AM
#2

brukar inte hålla till här på ekonomi i fokus, såg inlägget via nya inlägg på höger länk.. men måste bara säga att det där var lite taskigt av svärfar, 

bygger ni hus så är det ju bådas om båda betalar av på huset, 

det är inte så att ni kan slå sönder huset om ni skiljer er bara för svärfar bestämt sig att sonen ska ärva tomten.. va konstigt det låter

kan man inte typ ändra kontraktet som svärfar skrivit till sonen.. exempelvis att du står med som ägare av hus och tomt, att sonen ger vidare sin del till dig.

vet inte riktigt om du förstår hur jag menar

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

kallepudas
2/12/16, 11:40 AM
#3

Inte mitt ämne men någon advokat kan nog reda ut det hela eller om någon på sajten har sådana goda kunskaper.

Ketang
2/12/16, 12:01 PM
#4

#1 Jag har inte råd att köpa tomten av honom och min man skulle aldrig vilja ha betalt för den heller. Han vill ju givetvis att vi ska dela och han säger att vi kommer äga den båda två eftersom vi är gifta. Men som du säger, skriver han att det är enskild egendom kanske jag inte har någon rätt till den. Men gäller detta även gåvor? Är det inte bara arv?

#2 Ja, jag tycker att det känns så fel. Blev jätte ledsen när han sa det för det känns ju som om svärfar inte riktigt vill ha mig där… Men han påstår att det är rent ekonomiskt. Han vill ge sin egen son ett försprång om vi någon gång skulle skilja oss.

Sindri
2/12/16, 12:03 PM
#5

Ja, men jag kan å andra sidan absolut förstå svärfar. Om något finns i ens familj och släkt så vill man att det skall fortsätta så.
Exempel, man ger en tomt till sitt barn, utan förbehåll, barnet bygger hus ihop med sin partner, det kommer barn, det blir skilsmässa. Den andra partnern visar sig behöva bostaden bättre, då kan den bli tilldömd bostaden. Då har ens eget barn helt plötsligt inte rätt att bo på den mark man en gång själv ägde. Kanske man t.o.m. bor grannar och inte är så sams med den f.d. svärdottern/sonen. Den f.d. partnern skaffar ny familj etc. Det kan bli väldigt komplicerat

Samma sak kan hända om man t ex skänker en lägenhet till sitt barn. Ens eget barn kan då förlora rätten till den, man kanske själv har offrat mycket för att kunna ge barnet den.

Man bör alltid skänka värdefulla ting och ting med affektionsvärde med förbehåll.

Å andra sidan vill man inte bygga hus med någon ihop på en tomt som bara den andra äger. Det förstår jag också. Man kan kanske skriva ett avtal om att den som äger tomten skall och måste lösa ut den andra vid ev. separation. Vilket heller kanske inte blir så lätt. Om sonen i det här fallet skänker bort/säljer ena halvan av tomten går ju svärfars intentioner och vilja förlorade. Det bästa vore om sonen i det här fallet betalade hela husbygget och att hela huset och tomten blev hans enskilda egendom. Anar att det kan bli komplikationer eftersom ju båda kommer att lägga en del engagemang i husbygget, kanske även arbete och hur skall det värderas?

Men som sagt; man kan inte bara säga att svärfar beter sig konstigt.

parsley
2/12/16, 12:07 PM
#6

Antag att tomten är värd 200.000 kr och att ni bygger ett hus för 1000.000 kr. Totalt är hus + tomt värda 1,2 milj kr (tar lite siffror ur luften). Om ni skulle skilja er skulle den som valt att behålla huset fått lösa ut den andre med 600.000 kr.  Om ni säljer får ni 600.000 kr var, som förmodligen används för att betala lånen.  Har ni någon form av äktenskapsförord eller förbehåll att tomten är enskild egendom, så får han 500.000 + 200.000 = 700.000 kr och du 500.000 kr i samband med separation.

Kontakta banken eller någon jurist. Förmodligen  kan ni lösa det juridiskt på något sätt. Det är inte helt ovanligt att personer vill gynna sina egna barn och hålla dem skadeslösa om de skiljer sig.

Annons:
Ketang
2/12/16, 12:18 PM
#7

Svärfar vill ge honom tomten för att ge honom ett försprång ekonomiskt om vi skiljer oss. MEN gården vi kommer bygga kommer bli så pass dyr att ingen av oss kommer ha råd att bo där själv om vi delar på oss. Vi kommer bli tvingade att sälja i så fall. Vi pratar om hus och stall för närmare 4,5 miljoner… Tomten på 200 000:- kommer inte att göra så stor skillnad om vi skulle skiljas.

Vi har ett möte bokat på banken nästa vecka, men jag vill vara lite förberedd. Kan vi inte dela på allt kommer det inte bli något bygge, det känns alldeles för osäkert. Och inte så värst roligt heller, jag har svårt att tänka mig att bygga hus på mark som inte är min till viss del.

Jag hade förstått om marken var väldigt stor och värdefull, men vi styckar bara av en liten del för framöver kommer "resten" av marken ändå att ärvas. Så om jag står med som ägare på den lilla plätten eller nte borde faktiskt inte göra någon större skillnad för svärfar. När resten av marken ärvs kan jag förstå om svärfar inte vill att jag ska ha rätt till hälften och DET har jag inget emot! Jag är inte ute efter marken/pengarna, men där jag ska bygga mitt HEM där vill jag också äga gräset som hemmet står på.

Aloe.Vera
2/12/16, 12:21 PM
#8

Egentligen ska inte svärfar ens tänkt tanken på att sin son skiljer sig, han ska vara lycklig för eran skull.. självklart förstår man att han tänker på sin mark, men då ska han inte ge bort det till sonen för att bygga hus.

Huset är er båda, du ska inte känna att han varken äger dig eller huset bara för att svärfar inte tror att förhållandet kommer att hålla i framtiden.

vem vet kanske ni blir gamla o grå tillsammans o har barnbarnen på besök i just farfars gamla tomt, hur roligt vore inte det..

antagligen älskar din man dig och skriver med dig på alla avtal och kontrakt.

Sen om det skulle vara så att ni skiljer er, så går det att lösa att han kan köpa sin eget hus om han vill ha kvar tomten, men då är det ju han som får betala ut dig, inte du honom.

Oroa dig inte för mycket.Älskar ni varandra så strunta i vad svärfar säger. Allt går att lösa , men det tar ni när och om tiden kommer.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Ketang
2/12/16, 12:28 PM
#9

Vi har ju två barn tillsammans och varit gifta i 8år (tillsammans i över 12år). Vi har gått igenom SÅ mycket tillsammans att vi båda är överens om att det kommer vara vi tills döden skiljer oss åt. Men allt kan ju givetvis hända. Det jag tycker är lite konstigt är att svärfar är SÅ taggad inför detta. Det är allt han pratar om! Han har redan pratat med alla grannar om att vi kommer bygga och börjat ta ner träd på tomten osv.  Jag tror ju att det löser sig, men visst, jag måste erkänna att jag blev både ledsen och besviken när detta kom på tal. Det känns ju lite som om man inte är önskvärd där.  Min man är fantastisk och säger som jag, kan vi inte äga allt tillsammans så skiter vi i det och bor kvar i vårt nuvarande hus i stället. Trisst bara om våra gemensamma drömmar om att bo på landet ska gå i spillror pga en formalitet.

Aloe.Vera
2/12/16, 12:53 PM
#10

jag förstår, själv skulle jag bli jätteledsen, säger en som inte har svärmor på sin sida, (hatar mig för att jag har snott åt mig hennes son.)

men ni verkar superlycklig och antagligen kommer ni bo länge ihop med barn o barnbarn o allt på tomten, bygg ut om ni känner att det här är eran dröm. kanske en dag får era barn ärva, då är det ju din gubbe som kanske skriver över en del till barnen i vilket fall som helst kan inte svärfar vända sig i graven på senare tider o bestämma vad ni gör..

skiljer ni er som sagt då löser ni det då , men tänkt positivt, åren går fort förbi. Och barnen är stora snart ,  låt inte svärfar få dig att må dåligt, du har din man på din sida, det är det bästa. Så länge han står på din sida så löser sig allt.❤️

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Ketang
2/12/16, 1:04 PM
#11

#10 Tack! ❤️

[helga21]
2/12/16, 1:11 PM
#12

Som # 1 säger du kan köpa halva tonen av honom. Att han sen inte får några pengar i realiteten har ingen betydelse. Jag köpte min mans halva av fastigheten och äger nu hela själv men inte fick han betalt för den.

Ketang
2/12/16, 1:17 PM
#13

#12 Hur går det till rent tekniskt sett?

Annons:
[helga21]
2/12/16, 1:31 PM
#14

# 13 När din man fått tomten så söker han lagfart på den. Efter det så köper du halva tomten och så söker ni ny lagfart. Du kan kontakta din bank för hjälp med pappersarbetet. Inga pengar behöver växla ägare.

skruttelutt
2/12/16, 7:37 PM
#15

Jösses vad tråkigt, se till att ta hjälp av en advokat och ha allting utstakat innan ni gör något. Låter riskfyllt annars.

[helga21]
2/12/16, 7:39 PM
#16

Nej ta inte hjälp av någon advokat det kostar enbart pengar. Låt banken hjälp er med det ni behöver.

Åsa S
2/13/16, 8:41 AM
#17

Även om din man äger tomten har du ju rätt få halva värdet av tillgångarna ifall ni skiljer er så det är ju inte så att du går lottlös iall ni skiljer er. Jag är ägare till bostaden jag och min man bor i och det är ju inte så att min man gråter för att han inte står som ägare och vägrar bo här. (Men även om jag äger bostaden så har han rätt till halva värdet ifall vi skiljer oss så visst var det en chansning gifta sig med nån som just inte ägde nått men så är det ju med kärlek man får ta en chansning). Tycker mest det låter dumt att tacka nej till att bygga hus ifall du inte får ha ditt namn på pappret för tomten, ger mera ton av att du kanske inte är så säker på att äktenskapet kommer hålla oavsett vad du ger för sken av utåt.

[helga21]
2/13/16, 10:48 AM
#18

#17 Om något ges med förbehåll att det ska vara enskild egendom så ingår detta inte i  giftorätten. Min man och jag var gifta när vi byggde huset och jag köpte hans halva. Han ärver efter mig och delar vi på oss så har han giftorätt i fastigheten och allting annat som jag äger.

Åsa S
2/13/16, 1:35 PM
#19

Nä jag skrev inte att man har rätt till halva biten av just den tillgången  men huset lär väl vara värt nått + bilar, gemensamt bohag etc. så det finns ju gott om tillgångar som då blir delade.

Det är inget ovanligt att man har enskilda egendomar i äktenskapet. Min Mamma fick halva mina morföräldrars sommarstuga i enskild egendom när de dog (hennes bror fick andra halvan). Hon hade då varit gift med min pappa i ca 35år och han var oerhört god vän med mina morföräldrar så att det var så i testamentet var ju inte nått elakt mot min pappa, de ville dock att det var deras barn som skulle ha den och man måste respektera givarens önskan . Min pappa betalar ändå på renoveringar mm. på sommarstugan även om han inteärver eller får del i stugan vid skilsmässa.  Din svärfar är inte skyldig ge er nått han skulle kunna sälja och spendera pengarna på sig själv istället, tycker det är oerhört märkligt inte ta emot en sån fin gåva som någonstans att bygga ett hus pga av en teknikalitet som bara blir ett problem ifall ni skiljer er.

[helga21]
2/13/16, 3:53 PM
#20

# 19 De har bara gemensamma barn och har varit gifta i 8 år. 200.000 är inte mycket i sammanhanget men jag tycker att det är konstigt att ge sonen tomten.

Annons:
Åsa S
2/13/16, 4:03 PM
#21

Det kan ju vara mark som tillhört familjen i många generationer så då är det väl självklart man vill se till så att det fortsätter vara så. Det finns ju familjer som haft släktgårdar i hundratals år så hade det inte varit ifall de inte sett till så att egendomen alltid tillföll nån i familjen = enskild egendom så det inte splittas upp vid skilsmässor och liknande. +Har man gemensamma barn så kommer ju de såsmåningom ärva sin far så barnen kommer ju få ta del av ev. mark och liknande.

Om däremot svärfadern uttryckt att han enbart ger sonen för att han inte tål sin svärdotter så är det ju en helt annan sak då är det ju något svärfadern gör för att vara elak.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/13/16, 7:09 PM
#22

TS skaffa en advokat som ser till ditt intresse, oavsett vem som äger tomten. Att din man äger tomten är en sak, att du och din man äger den byggda fastighteten är en sak. Därmed per idag borde din man inte se några problem att att dessa två kopplas ihop ifall ni en dag separerar. Gör han det, fundera en vända till på att bygga något på din partners tomt

Ketang
5/15/16, 3:24 PM
#23

Nu har vi pratat med svärfar igen och allt är klart, han är inte elak han hade bara fått idén om att han skulle ge sonen tomten. Men han säger att ha givetvis ger oss den gemensamt om det känns bättre för oss. Så nu är vi igång md hela projektet!

Niklas
5/15/16, 5:52 PM
#24

Vad skönt. Håll oss gärna uppdaterade om bygget.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

NiklasTyreso
5/22/16, 2:14 AM
#25

Jag ger gärna allt jag äger till mitt barn men då vill jag inte att mitt barn lämnar iväg det jag tjänat ihop i skilsmässor. Det är väll äktenskapsförord de heter när man avtalar vad som är personlig egendom och vad som är gemensamt i äktenskapet.

Zepp
6/25/16, 10:18 PM
#26

För mig låter det litta såhär.. svärfar vill ge tomten till sitt barn/son så att han kan bygga hus där för sig och sin familj?

Kanske litta patriarkalt tänkt av en gammal man?

I praktiken, med långt äktenskap och gemensamma barn så blir det inte jättestor skillnad.

Enskild egendom in i äktenskapet eller senare har en tendens att omvandlas till gemensam egendom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[strutter]
6/26/16, 5:28 PM
#27

Jag tycker att svärfars första tanke var bättre. D.v.s. att hans son får tomten som enskild egedom.
Sen kan man eventuellt göra ett tillägg i gåvbrevet att om sonen och hans hustru så önskar, kan dom ändra den enskilda egendomen till giftorättsgods.

Annons:
Ketang
8/31/16, 10:04 PM
#28

Uppdatering: Gåvoavtal är skrivet på oss båda och inskickat till Lantmäteriet som kommer att sätta ut tomten om 2-3 veckor. Allt har löst sig och svärfar är nöjd med att vi båda äger tomten. Bygget kommer att starta så fort bygglovet är klart.

Vixxen
9/4/16, 5:06 PM
#29

Vad skönt att det verkar löst sig på bästa sätt för er alla! 🌺

Martin
11/22/16, 1:29 PM
#30

Skönt att det löste sig.

Fast för egen del, trångsynt av några här i tråden som tycker att svärfar har varit taskig eller att han inte skall tänka på vissa sätt.

För egen del så har jag t.ex. ett sparande till mina barn, men det kommer inte automatiskt att tillfalla dem när de fyller 18. Och de kommer inte heller automatiskt kunna ta ut allt. Vi får väl se vad jag tycker att de har för mognad när det närmar sig, just nu är det satt till 20 år.

Svärfar i detta fallet har väl haft en tanke utan att prata med sin son och dennes sambo och det hade man ju förvisso kunnat tänka sig att man skulle göra först innan man gav bort en bit tomt.

Å andra sidan har nog som sagt tanken varit god. 

Sparandet till mina barn kommer att betalas ut som enskild egendom, det kommer därmed inte tillfalla deras eventuella respektive de har en gång i framtiden när utbetalaningen kommer om de sedan går skilda vägar. Vill barnen sedan dela med sin sambo, så har de såklart rätt att göra det.

För även om man tänker att man inte skall separera så är det trots allt inte helt ovanligt idag att folk gör det. Det är inte heller helt ovanligt att när folk separerar, så reagerar man helt ologiskt och den man älskat innan hatar man och man har en tendens till att inte gå med på vettiga ekonomiska eller praktiska uppgörelser. Jag har sett det bland flera vänner, även om jag också sett de separationer där allt funkat mycket bra.

Det är väl bra att någon mitt i allt rosaskimrande kärleksliv tänker klart. För egen del är jag nöjd med den deal och det läget jag och min fru har även om det troligen skulle missgynna mig ekonomiskt vid en skilsmässa. Men det är något jag är medveten om och kalkylerar med om det scenariot skulle inträffa, och så länge det är ett aktivt val är jag nöjd med det.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: