Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 3335 ggr
ScarletMajesty
2/16/16, 6:47 AM

Soc? Hjälp med abonnemang?

Hejsan! Jag hoppas jag kan få hjälp här, annars får admin tabort. Det är så att jag har skulder och kan inte skaffa ett telefonabonnemang, har haft ett tidigare innan jag började få socialbidrag, men av olika skäl blir jag nu av med det och kan inte skaffa en ny mobil (absolut inte köpa en, alldeles för dyrt) och min nuvarande håller på att krascha ihop. Någon som vet ifall soc kan hjälpa en att skaffa ett abonnemang som jag sedan betalar av med min norm, alltså kräver inget mer av dem än att få ett abonnemang och jag söker inte för mer pengar varje månad? Eller kommer de inte anse att jag behöver en ny, fin mobil utan får nöja mig med en gammal knapptelefon? Någon som vet innan jag pratar med min handläggare?

Annons:
DesK
2/16/16, 7:06 AM
#1

Detta är inte riktigt svar på din fråga, men kan ge dig en annan lösning. De billigaste kontantkorten är alltid billigare än ett abonnemang och det finns smarta mobiler som inte är så dyra, drygt 1000:-. Kanske kan du få hjälp att skaffa en sådan och sedan ha kontantkort till den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2/16/16, 8:13 AM
#2

Om man nu lyckas få socialen att betala nått sånt som moiltelefon (som man ju faktiskt inte behöver för att överleva)så tror ju jag att man får nöja sig med det billigaste som man i stort sett bara kan ringa på + kontantkort, de brukar inte betala för nån lyx alls. Annars får man helt enkelt snåla lite mer på allt annat och lägga undan en liten summa varje månad + plocka pantburkar så har man kanske lyckats få ihop pengarna själv efter några månader.

ScarletMajesty
2/16/16, 9:11 AM
#3

#2 är alltså inte intresserad att få en ny mobil mobil betald på 4.000-5.000kr. Utan bara hjälp om de går i god till ett företag att jag kan och kommer betala ett abonnemang trots CSN skuld hos fogden på 25.000, kommer inte heller att ansöka mer pengar för att få abonnemanget betalt, utan lever på mindre pengar och får min normala norm betald. Det jag undrar över, om det finns möjlighet att de kan göra det? Inte betala en ny mobil, det förstår jag att de absolut inte gör. Vore ju oschysst.

kallepudas
2/16/16, 11:21 AM
#4

#3 Det bästa är ju att ta detta med din handläggare och då kommer du få svaret men jag misstänker att det inte är något soc kommer att gå med på att ställa sig i god för något abonnemang.

[helga21]
2/16/16, 11:53 AM
#5

Det finns begagnade telefoner att köpa för en billig penning och som # 2 säger ett kontantkort. Att ha någon form av telefon ingår i normen och då är en mobil billigare än att ha en fast telefon. 

Har du ansökt om skuldsanering?

Riksnormen innehåller kostnader för
Mia
2/27/16, 8:26 PM
#6

Jag jobbar inom socialtjänsten och kan säga dig att det inte kommer att gå, tyvärr.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Hildgrim
2/28/16, 9:37 AM
#7

Förlåt nu går jag ot men jag är nyfiken. Kan CSN-lån hamna hos kronofogden? Ska inte ens avbetalning tillbaka anpassa sig efter rådande ekonomi? Dvs om man skulle bli arbetslös så behöver man inte betala tillbaka lika mycket per månad som om man hade arbete?

Åsa S
2/28/16, 9:48 AM
#8

Det är otroligt många som hamnar hos kronofogden pga av CSN lån + återkrav från CSN det är rätt tuffa återbetalningskrav numera. CSN systemet gjordes om för ca 15år sedan och de nya lånen i CSN måste man betala av inom en viss tid. Jag hade lån både i gamla och nya systemet för jag pluggade där mitt i ändringarna men jag har betalat av mina lån genom att spara och sedan betala av i större pengasummor. ALLA lån kan bli en belastning ifall man får dålig ekonomi numera även CSNlån.

kallepudas
2/28/16, 9:48 AM
#9

#7 CSN-lån kan hamna hos fogden och det är som vilken skuld som helst. Däremot kan man ansöka hos CSN om att få betala mindre vid till exempel arbetslöshet eller föräldraledighet. 

Ansöker man inte så ska man alltså betala summan som vanligt och gör man inte det eller om man struntar i att betala alls så hamnar det hos kronfogden.

ElisabethB
3/28/16, 7:11 PM
#10

#0 Det är nog inte svaret du hoppas på, men jag köpte en mobil på ElGiganten för 599 kr (kommer inte ihåg modellbeteckningen, men det är en Huawei) och har Comviq fastpris kontantkort till den som jag fyller på med 149 kr i månaden. Kanske du har någon släkting som du kan låna av till telefonen och betala tillbaka 50 kr/mån?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Tant Grön
4/9/16, 4:47 PM
#11

Begagnad telefon gratis från någon släkting eller kompis? Eller annonsera på Bortskänkes i fokus. Och kontantkort.

martdat
5/6/16, 10:44 AM
#12

självklart går inte soc i  borgen för abbonemang.  varför i hela friden skulle de göra det.  finns telefoner för runt hundralappen som fungerar att ringa på. sen får du spara till en finare som alla vi andra för göra.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Honestyisdead
5/6/16, 5:55 PM
#13

Som sagt. Nej. Soc gör inte så av uppenbar anledning.

Annons:
vallhund
6/2/16, 1:16 PM
#14

Oftast har jag inga större problem med att betala skatt…….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: