Annons:
Etikett06-sparande
Läst 3087 ggr
[helga21]
2/23/16, 2:29 PM

Noll ränta på sparkonto

Varför har hälften av svenskarna sina sparpengar på ett konto som ger 0 % ränta? Ja det kam man fråga sig.

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/christinasoderberg/article22187073.ab

Annons:
[tk1971]
2/23/16, 2:35 PM
#1

För att man vet vad man har men inte vad man får. För övrigt ett tänk som genomsyrar hela det svenska samhället.

Honestyisdead
2/23/16, 2:43 PM
#2

Vi är ju vanedjur ;)

[helga21]
2/23/16, 4:16 PM
#3

# 1 och 2 Så van är jag inte vid min bank att jag inte kan sätta in pengar på någon annan som ger mig ränta. Jag har 4 Internetbanker utöver min fysiska bank.  Vi bytte också bank då den gamla höjde räntan på vårt annuitetslån med 2,5 %-enheter 1988. Men nya kunder fick lägre ränta.

Honestyisdead
2/23/16, 5:16 PM
#4

#3 Du och jag kanske inte är det,  men många har nog kvar samma gamla bank av ren vana.

[helga21]
2/23/16, 7:22 PM
#5

# 4 Ja det förefaller var lättare att byta partner än att byta bank 😃

Honestyisdead
2/23/16, 7:24 PM
#6

Hehe det är illa

Annons:
kallepudas
2/23/16, 7:42 PM
#7

Som Hera skev så är vi ju vanedjur och jag vill tillägga att vi  dessutom är flockdjur & springer gärna dit flocken springer. En rätt dåliga kombination faktiskt.

[helga21]
2/23/16, 7:49 PM
#8

 # 7 Jag går hellre mot strömmen i rätt riktning än med strömmen i fel riktning 😃

[tk1971]
2/23/16, 8:00 PM
#9

Absolut!

Stallmima
2/23/16, 8:38 PM
#10

Många tror nog det är jobbigt och svårt att byta bank, andra är nog bara lata

[helga21]
2/23/16, 8:48 PM
#11

# 10 Svårt är det inte. Det är bara att kontakta banken man vill byta till så gör de detta som regel. När det gäller att sätta in pengar så är det inte att man behöver byta bank utan bar att öppna ett konto och föra över pengarna i denna banken.

skruttelutt
2/25/16, 11:59 AM
#12

Jag har en och samma bank, sätter sparpengar i en fond. Har länge funderat på att byta bank eller skaffa en till, men är dåligt insatt och känner att jag måste läsa på först.

[helga21]
2/25/16, 12:30 PM
#13

# 12 Det finns gott om Internetbanke om du vill ha ränta på dina pengar. Vill du spara i fonder och aktier så kan sajtvärden ge dig tips. Här är några banker med bättre ränta än 0.

Marignalen, Blue Step, Collector och Hoist . På Marginalen kan du även få ett VISA-kort och använda för betalningar som du brukar med din "vanliga" bank och även lägga in autogiro. De andra har jag inte kollat. Dessutom så är det ingen lång telefonkö  ifall du har frågor till dem.

Annons:
Stallmima
2/25/16, 8:05 PM
#14

Vill gärna ha tips på "en bra bank"  att ha och göra med

kallepudas
2/25/16, 8:44 PM
#15

#12 Din fond kan du nog kolla upp lite och det finns säkert en hel del pengar för dig att tjäna om du lägger ner lite tid & energi på det. Har du fonden i din vanliga bank så kan jag lova dig att din bank är jätteglad över att du inte lagt ner någon direkt energi på att sätta dig in i hur det fungerar. 

Har du en lång sparhorisont så tjänar din bank en massa pengar på dig & det kan ju vara bra att minska storbankernas vinster och göra så att det blir mer pengar till dig istället.

skruttelutt
2/25/16, 8:59 PM
#16

#13 & #15 Tack för svaren! Jag ska ta tag i detta, läsa på och göra något bättre av det. Är så dålig på hur ekonomi fungerar över huvud taget. Jag har inte ens funderat på att använda en "mindre bank".

Aktier är jag lika okunnig om. Har alltid bara använt min gamla fond i min vanliga bank.🤔

kallepudas
2/25/16, 9:52 PM
#17

#16 Nu ska jag överraska dig lite för du bara tror att du är okunnig🙂

Jag vågar nog påstå att du vet mycket mer än vad du ens själv kan tänka dig. Jag skriver nu namnen på några olika  företag så läser du dom & samtidigt tänker du vad det är för ett företag & hur  dom tjänar sina pengar och jag misstänker att alla som läser tråden minst känner till företagen och faktiskt vet vad deras verksamhet går ut på och många kommer säkert i kontakt med företagen hela tiden eller ser dom när man åker till jobbet,går på stan eller bara tar en promenad eller så kanske man rent av arbetar för något av företagen. 

H&M,Teliasonera,Tele2,Volvo,Ericsson,Axfood,Ica,Swedbank,Husqvarna,Ncc & Skanska.

sedan kan man gå in på adressen www.avanza.se och längst upp till höger på den sidan finns ett sökfält där kan man skriva in till exempel något företag av dom jag nämnde och då får man fram en massa information. Man kan börja så och man kan bekanta sig lite med det hela & man kan läsa på om dom företag man gillar.

Det är för mig en gåta att många har pengar på sparkonton i långsiktigt sparande till låg eller ingen ränta alls när man i dagsläget kan köpa aktier i teliasonera eller tele2 och få en direktavkastning=utdelning=ränta på 7,80% på det investerade beloppet.

[helga21]
2/25/16, 11:44 PM
#18

# 14 Kan du säga vad du önskar dig av en "bra" bank så kan jag ge tips.

Mattiasjoh
2/29/16, 10:18 AM
#19

Jag tror hälften av svenskarna har sina pengar på sparkonton med 0% sparränta på grund av att de inte är medvetna om inflation. Till exempel går matpriser, bopriser och klädpriser upp i pris som minskar köpkraften för våra lönepengar. Nu säger visserligen media och myndigheter att vi inte har inflation, men det är bara för att de väljer innehållet i indexet som mäter inflationen.

Insättningsgaranti är något annat jag tror många tycker är viktigt, vilket gör att du i princip får 0-0,5% sparränta. Det låter tryggt men ger en dålig avkastning som säkerligen ligger under inflationen på 2%. Egentligen är insättningsgarantin en fond med pengar som kan användas i kriser. Frågan är hur länge dessa pengar egentligen räcker? Kanske låter tryggare än vad det är?

Ett alternativ till traditionella sparkonton är nischbankers inlåningskonton. De erbjuder 3-6,5% i rörlig sparränta men utan insättningsgaranti. Viktigt att inlåningsföretagets siffror är stabila så blir risken låg. Här är en sida som kollat på siffror och listar bästa sparräntan: http://placerapengar.nu/sparkonto/

Jag tycker det är viktigt att en bank erbjuder rörlig sparränta och att det ska vara enkelt att flytta pengar samt öppna konto.

[helga21]
2/29/16, 10:45 AM
#20

# 19 Och klickar man på din länk så kommer man till Akelius och där sätter då jag inte några pengar. Du får 0,9 % utan att binda på Marginalen. Binder du så får du mera beroende på tid. Och där har du insättningsgaranti. Du kan så väl välja aktier och fonder ifall du inte är intresserad av garantin det ger lika mycket som Akelius. Följ med sajtvärden här så lotsar han dig.

Annons:
Mattiasjoh
2/29/16, 11:02 AM
#21

Okej tack för dina tips Helga! Jag har pengar hos flera nischbanker sedan 2013 och det går bra, men förstår givetvis om du väljer andra alternativ.

Håller med dig om att aktier är bra om man ändå inte bryr sig om insättningsgaranti. Har aktier som har varit en bra investering senaste 6 åren. Men har sålt av lite och placerat på sparkonton för att kunna köpa billigare, aktier är dyra just nu. Gillar att köpa när marknaden är negativ.

Ska titta på Marginalen också, skadar inte att ha något konto med insättningsgaranti också.

Trevlig vårdag!

[helga21]
2/29/16, 12:34 PM
#22

# 21 Du kan se på Hoist Spar, Bleu Step och Collector också. Sen finns det massvis med andra också ex Norweigan bank som från början var tänkt för  deras kunder på flyget. Där garanter Norska staten 2 miljoner i insättningsgaranti. Så finns Big bank med förhållandevis god sparränta med där är det Estniska staten som garanterar insättning och det vågar jag inte chansa på då man inte vet om ryssen kommer och tar dem.

Marginalen kan du ha som en vanlig bank med VISA-kort och betala räkningar och lägga in autogiro på.

kallepudas
2/29/16, 6:43 PM
#23

Hur ligger det till med  den statliga insättningsgarantin om staten plötsligt har dåligt med pengar & ett par banker går i konkurs?

[helga21]
2/29/16, 7:34 PM
#24

# 23 Det är just därför som denna garanti finns för många gjorde förluster under bankkrisen och man ökade beloppet till 100.000 Euro. Går Sverige i konkurs så kan vi hälsa hem 😃

anlet
4/12/17, 3:26 PM
#25

Svar till inlägg 14: JAK Medlemsbank   www.jak.se    En räntefri koopertiv bank utan vinstintresse. Är aldrig inblandade i några bankskandaler

lordgortor
5/17/17, 12:27 AM
#26

Inga pengar på sparkonto! Köp fysiskt guld eller silver, ädelmetallerna har alltid varit säkra investeringar och motstår inflationen. Och än en gång: Akta er för "pappersguld/silver", det finns inte täckning i verkligheten.

Upp till toppen
Annons: