Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 1999 ggr
pinocchio96
2016-04-12 19:20

Dålig lön?

Hejsan! Har idag börjat jobba för shell som vikarierande butikschef. Är 20 år gammal med ett års erfarenhet. Har en ingångslön på ca 17.500 och jobbar 75%. Tycker ni att det låter rimligt? Känns som att det är lågt eller är jag helt ute och svävar?

Annons:
ninor
2016-04-12 19:29
#1

Rent spontant så känner jag att det är väldigt lågt för att vara vik. butikschef. Men det beror väl också på vilka ansvarsuppgifter du har jämfört med övriga, och vad de tjänar.

Stallmima
2016-04-12 19:31
#2

Ta gärna kontakt med det fackförbund som tillhör och kolla vad de säger

Fridaaaa
2016-04-12 19:32
#3

Jag personligen tycker inte det låter lite med tanke på att det är 75% och så lite erfarenhet. Men nog olika vad man tycker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pinocchio96
2016-04-12 19:33
#4

#1 ja jag får en känsla av det också! Hon påpekar det som att min lön påverkas mycket av min låga erfarenhet?

ninor
2016-04-12 19:35
#5

#3 Tolkade det dock som att lönen avser tjänst på 100% och att ts alltså får 75% utav 17500? men jag kan förstås ha fel.

#4 Du har ju alltid rätt att förhandla om lönen vid ny tjänst. Att åldern påverkar..ptja… Det är väl på sätt och vis vettigt å andra sidan har ju chefen/cheferna valt dig av någon anledning till just denna tjänst. Har du redan skrivit på papper?

Fridaaaa
2016-04-12 19:38
#6

#5 Då tolkar vi olika, jag får det till 75% nämligen :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
2016-04-12 19:56
#7

Man brukar ju ange heltidslönen när man pratar löner. Om man sedan jobbar olika procent så är det ju ändå heltidslönen man får utgå ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ninor
2016-04-12 20:01
#8

#7 Precis! :-)

Men ts kanske kan återkomma angående det. Avser lönen tjänst på 75% så tycker jag att det är en bra lön. Om lönen avser tjänst på 100% står jag fast vid vad jag sagt tidigare, att det kanske är en något låg lön…

pinocchio96
2016-04-12 20:13
#9

Det är en tjänst på 75% och heltidslönen skulle ligga runt 23 tror jag! Bör även nämnas att det är enligt transportsavtal och inte handels :) Tack alla för era svar!

[helga21]
2016-04-12 20:18
#10

Har du något skriftligt anställningsavtal och står det hur mycket du får i lön där? Skriftligt anställningsavtal ska di ha.

Åsa S
2016-04-13 07:48
#11

Tycker det låter normalt för en så ung människa med kort erfarenhet,  jag tjänar 20000kr/mån för en 80% tjänst och sitter i ledningsgruppen i butik = det vi kallade förr för biträdande butikschef (men vi har mer än 1st i butiken) jag är 44år och har flera års erfarenhet,  även en YH-utbildning som ledare i detaljhandeln. Men sedan tillkommer OB mm så det blir ju högre lön än det man ser på lönepappret + vi har tjänstepension, friskvårdsbidrag, fria arbetskläder, regelbunden vidareutbildning etc. (men inga personalrabatter)

För mig är inte lönen det viktigaste utan hur jag trivs, har haft bättre betalt jobb men det jobbet fick mig att må psykiskt dåligt, idag älskar jag mitt jobb och tycker det är kul och utvecklande får göra så mycket, har ansvar för en rätt stor del av sortimentet, gör schema, tar hand om kassasystem, öppningar, stängningar, beställningar, har även anställt en person en sommar då flera sjukskrev sig när chefen var borta och jag skulle ha ansvaret för första gången, vi har bästa supporten från huvudföretaget som guidar en genom processerna när man inte riktigt vet vad man ska göra.

Vi har avtal genom Unionen

pinocchio96
2016-04-14 13:55
#12

tack så mycket för svar allihopa. Idag verkar det som att det löst sig till det sämre.. blev inkallad till chefen då hon tyckte att jag ställde för mycket frågor på jobbet.. har vart där i tre dagar och provjobbat och hon ansåg att jag skulle vara självgående idag så hon ville antagligen inte ha kvar mig…
men tack alla för ert engagemang, jag får nog söka nytt jobb nu! :(

Åsa S
2016-04-14 15:48
#13

3 dagar och sedan trodde hon att nån skulle vara helt självgående.? Inte ens någon som är bra mycket äldre än dig är 100% självgående på ett nytt jobb efter 3 dagar utan måste fråga en massa saker. Känns som den där chefen inte är speciellt bra på sitt jobb, så det är nog mera din tur att du inte fick det jobbet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: