Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 1978 ggr
Low
4/22/16, 8:44 AM

Srora skulder p.g.a. ätstörningar

Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja. Men jag har kris på den ekonomiska biten och jag behöver verkligen hjälp. Snälla läs igenom allt så ni förstår… Jag är 26 år gammal. För det första tjänar jag inte speciellt bra, och förutom utgifter för mat, hyra och räkningar så har jag dessutom bil (tyvärr en nödvändighet) och hund. Pengarna räcker precis, och hade jag haft diciplin så hade jag kanske kunnat spara någon tusenlapp i månaden trots allt. Men jag har ett annat problem: ätstörningarna. Jag är stressad över mycket, och för att bedöva mina känslor så hetsäter jag och spyr. Det gör att jag kan äta mängder med mat, och det är just det som gör att jag alltid går minus. När absoluta nödvändigheter så som hyra, försäkringar och räkningar ska betalas så är pengarna slut. Jag har därför stuckit huvudet i sanden, tagit sms-lån, köpt saker på avbetalning och lånat pengar av nära och kära. Nu växer skulderna på hög (under loppet av 2 år) och totalt har jag skulder på 10.000 hos ett låneföretag, 10.000 på min mammas ica-kort (där jag utnyttjar krediten), 10.000 till min syster, 5.000 till min andra syster och någon tusenlapp hit och dit till vänner. Allt blir en ond spiral. Ju mer stressad jag är, främst över pengarna, desto mer hetsäter jag för att bedöva det. Jag går och pratar hos en psykolog för att få hjälp med ätstörningarna, och får både antidepressiva och ångestdämpande. Men ingenting dämpar ångesten så som mat. Förr, när jag inte hade ekonomiska problem, så kanske jag hetsåt någon gång ibland för att bedöva andra orsaker till stress. Sedan blev ekonomin ansträngd p.g.a. arbetslöshet m.m, och då blev jag stressad för att pengarna inte räckte till. Och det var då hetsätningarna började på riktigt. Och eftersom ekonomin stressar mig varje dag, så hetsäter jag varje dag. Men om jag bara kunde se en utväg på de ekonomiska problemen, då tror jag verkligen att det skulle kunna bli bättre. Jag fick t.ex. låna 5.000 från min mamma som jag inte behövde betala tillbaka förrän jag kunde, och då hetsåt jag inte på flera dagar för att jag kände ett lugn. (Jag har tidigare inte lånat så stora klumpsummor, men när jag fick långa 5.000 kände jag mig "rik" och fick en känsla av att saker kunde ordna sig.) Jag vet att det låter obegripligt när man inte varit där själv. Men så här är det… Jag har inte tillräckligt hög kreditvärdighet för att få ett eget kreditkort, och när jag ansökt om lån hos banken (dock på internet) så kan det inte beviljas. Men har jag någon möjlighet att få ett större lån med förmånligare ränta, så att jag kan bli av med de ständiga utgifterna som bara växer sig större ju längre tiden går? Eller vad fan ska jag göra? Räntorna är ju skyhöga på lånen och avbetalningarna. Utan hunden kan jag inte leva, så snälla föreslå inte att jag ska göra mig av med honom… Till råga på allt lever jag med denna hemlighet, familjen vet inte ens att jag har ätstörningar. Och att berätta för dem är inget alternativ eftersom familjen är så skör. All ångest äter upp mig inifrån. Jag behöver konkreta råd på hur jag ska få ordning på min ekonomi. Kan någon hjälpa mig innan jag går under?

Annons:
Sommarek
4/22/16, 8:56 AM
#1

Börja med det värsta; att dels göra en översikt över de lån och skulder du har, och sedan göra en budget för ditt förbruk varje månad. Även om det är läskigt är det ett måste att du faktiskt vet hur det ser ut, annars kan du inte börja lappa och laga. Du kan sedan ta kontakt med Kronofogden, om jag inte har fel - de kan ofta hjälpa till med sådant här, och om inte annat hänvisa dig till rätt instans. De är inte längre så läskiga som de en gång var.  ;)
Banken borde också kunna hjälpa dig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Effie
4/22/16, 9:36 AM
#2

Jag har Inga ekonomiska råd att ge; tycker det #1 sade är förnuftigt. Visst är det läskigt, men att börja ta ansvar för problemet och göra något åt det borde kännas bättre.

Jag funderar på vad du äter… Jag är övertygad om att kost påverkar hur vi mår. En stressig period är knappast rätt tillfälle att lägga om kosten, men jag hoppas du undviker snabba kolhydrater, och inte rädd för fett. Du behöver inte svara.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Aleya
4/22/16, 9:37 AM
#3

Om du har dålig ekonomi så kan det bli svårt att lägga samman lån. Har inte kommunen någon avdelning, konsumentvägledning där man kan få hjälp ekonomiskt? Och hittade att det heter budgetrådgivning. Kolla på din ort. Sen måste du prata med din familj om din problematik. Så slipper du vara så stressad och få stöd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
4/22/16, 9:38 AM
#4

Jag tycker också att #1 har rätt.

Du bör göra det snarast för skulder växer fortare än man tror.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
4/22/16, 9:45 AM
#5

#3 Stämmer bra - kommunens budgetrådgivare är kostnadsfria och har tystnadsplikt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Low
4/22/16, 11:19 AM
#6

Tack snälla för era svar. Har hittat telefonnummer till Budgetrådgivaren i min stad, tack snälla för det tipset. Vad gäller budget och översikten över min ekonomi så vet jag precis hur jag ska få det att fungera… Men jag flyr från det. Allt som egentligen är bra för mig vänder jag till något dåligt. Det är precis som med min ätstörning. Jag vill bli frisk, men jag är så djupt nere att jag inte vet hur jag kan vända. Jag håller inte ut, jag står inte emot när "djävulen på axeln" talar till mig, för det känns som att jag alltid förtjänar det sämsta, och då är det bra att lyssna på det negativa. Jag har haft ätstörningar sedan jag var 14 år, utan dem vet jag ju inte ens vem jag är. Som sagt, jag KAN lägga upp en budget. På samma sätt som jag precis vet hur jag ska äta. Men hade jag kunnat hantera mig själv, mina känslor och lyckats hålla diciplin så hade jag varken haft skulder eller varit sjuk. Jag skulle nästan kalla det en tvångstanke. Att jag bestraffar mig själv genom att göra något jag inte vill. Jag gör saker jag inte borde, för att det för tillfället stoppar känslorna. Handlar, äter, handlar, äter… #2 Jag är så tacksam för alla svar ni gett mig så, så självklart vill jag svara dig. Jag åt som du beskriver förut. Lite kolhydrater och mycket fett. Det gick över till LCHF tillslut, med sjukt beteende. För varje gång jag syndade (det kunde räcka med en halv potatis) så resulterade det i sån ångest att jag åt allt jag kunde, trots att jag inte ville. Jag kunde äta en hel Nutella-burk (vilket är nästan samma sak som att äta socker med sked) på fem minuter, trots att jag inte ens gillar Nutella. Allt för att göra det värsta jag kunde mot mig själv. Så nu försöker jag att inte sätta "regler" för maten längre. På gott och ont… :(

Annons:
Effie
4/22/16, 12:29 PM
#7

#6 Ledsen att läsa ordet "syndade" i din beskrivning av lchf-ätande. Det är ett ord som inte har med mat att göra. Jag försöker alltid använda "jag väljer", även om jag gör dumma val ibland (och även stressäter sånt jag inte borde; du är inte ensam om det). Men det är mitt ansvar, och jag som får ta konsekvenserna; ingen annan behöver bry sig (det är det jag har emot ordet "synda", det later som om någon annan bestämmer vad du får lov att göra och äta).

Låter som att ditt första steg är att unna dig själv att må bra, för det är du värd. Och att ge den där "djävulen på axeln" en rak höger. Samt att göra allt du kan för att motverka stressen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sommarek
4/22/16, 12:54 PM
#8

#6 Kanske inte den roligaste lösningen, och jag vet inte hur det fungerar heller, men kanske du behöver något som en god man/betalningsansvarig tills du får ordning på de värsta problemen? Nån som har ansvar för pengarna så att du helt enkelt inte KAN lägga dem på sånt som inte är bra för dig? Det är såklart lite av en kalldusch, men det funkar för somliga.

Prova också att hitta nåt som kan ersätta ätstörningen. Ofta får man dom för att man har andra problem, och därmed försöker fylla ett hål som ändå alltid är tomt. Om du dels kan hitta vad problemet är och dels hitta andra sätt att lindra ångesten, som du mår bra av (sjunga högt, varma bad, skogspromenader, rita/skriva/dansa… etc.), så är det lättare att bryta cirkeln.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Aleya
4/22/16, 3:01 PM
#9

#6 problem med ekonomin kan man få frisk som sjuk. Men du måste inse att du behöver hjälp. Du kan inte sitta och rulla tummarna. Tänk om det blir så illa att du inte kan ha kvar din hund. Vill du att det ska bli så illa? Eller att din hund skadar sig och inte kan få den vård som behövs så du måste avliva den. Så sluta blunda, erkänn dina ekonomiska problem till din familj och även din sjukdom. Jag har ett ex som startade redan livet som 19 - åring med skulder hos fogden. Och det är ju knappast bra då saker gått så långt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
4/22/16, 3:46 PM
#10

Jag har en nära släkting med ätstörningar som mår bra idag och tyvärr tror jag inte din situation kommer bli bättre ifall du inte låter alla få veta att du har ätstörningar och att du söker hjälp både inom vården och hos din familj. Du måste gå till grunden med problemet och inte bara försöka sminka över symptomen. En budgetrådgivare kan inte lösa det hela ifall grundproblemet finns kvar. Ett alternativ ifall du låter alla få veta och söker hjälp på allvar är ju att nån släkting tar ett lån och betalar dina skulder och att ni gör en avbetalningsplan på sikt och att du kanske får hjälp av nån släkting eller god man med att sköta ekonomin under en tid framöver då du försöker bli frisk.

#2 Man får ALDRIG säga till nån med ätstörningar att de ska undvika äta något i matväg som ex. kolhydrater. Inte ens gravida med ätstörningar får man ge den där listan med mat gravida ska hålla sig borta ifrån. Såna saker kan förvärra sjukdomen.

kallepudas
4/22/16, 9:26 PM
#11

Du skriver att den ansträngda ekonomin stressar dig varje dag så det är ju den biten DU måste ta tag i. Lyckas  du lösa den biten så kommer du ju känna att resten löser sig. 

Såg att lyxfällan gjorde en grej med en kille en gång och det var att han skulle dela upp sina matpengar veckovis i kuvert och han var tvungen att hålla sig till ett kuvert per vecka.

Du kan ju gå till dina vänner & familj som du är skyldig pengar och förklara att du faktiskt inte just nu kan betala tillbaka men att du kommer att göra det senare. 

Steg 1: Sluta låna. 

Steg 2. Gör en budget

steg 3: Följ budgeten (bevisa för dig själv att du kan klara det)

steg 4: Lyckas du följa din budget så hoppas jag att du gjort en budget så att du fått ett överskott och det betalar du till dina fodringsägare.

steg 5: Fortsätt med dessa steg tills du betalat alla som du är skyldig pengar.

Normalt om man ska styra upp en dålig ekonomi så gör man det på veckovis & månadsvis men du bör göra detta till en en-dags-grej och för varje mål du klarar av så kommer du känna att "jag klarar detta". 

Du har fått många bra råd i tråden så hoppas du finner en väg som kan lösa problemen men en dålig ekonomi löser man inte genom någon mirakelkur och man måste få slut på dom dumma besluten och det är att låna. Även om du hade kunnat få ett lån och baka ihop alla skulderna så håller ju inte det om man fortsätter med att låna för då är man snart där igen men det vet du ju om själv. 

Jag ser ofta när jag är ute och arbetar och kör bil pant liggandes lite här & där. Som hundägare så går du ju ett antal promenader och kan du lägga dessa i lite olika rutter så kanske du kan hitta pant varje gång du är ute & går. Ta påse med dig eller om du tycker det är pinsamt ta en ryggsäck med en påse i & se till att minst skaffa 1kr varje gång du är ute med hunden det lär bli många en-kronor på ett år. 

Skulle jag kunna plocka upp all pant jag ser på en vecka när jag är ute & kör och flänger i jobbet så hade den summan lätt gått över 100kr i veckan. 

Läs gärna inlägg #9 och tänk igenom de du läser i det inlägget för det kan bli en verklighet fortare en kvickt. 

Lägg helgen på att göra en budget och fundera lite över alla råd i tråden hur du sedan går vidare är ju upp till dig men bara som att skapa tråden är ju ett steg i rätt riktning så skapa positiva steg och gör så att du hela tiden kan nå dina steg och på så vis får du ny energi att kämpa på. 

Har du onödiga prylar så sälj på tradera…….kämpa ihop & räkna kronor hela tiden.

Det blev ju långt detta men det var vad jag kunde komma på och små steg i rätt riktning gör ju att pressen på dig över dålig ekonomi minskar.

TjockaBerta
4/27/16, 7:33 PM
#12

Ta itu med din ätstörning. Du verkar ha bra koll på din ekonomi för övrigt. Lycka till.

>>>Malum domesticum<<<

parsley
5/3/16, 12:18 PM
#13

LCHF-ingenjören My Westerdahl skriver en del om sockerberoende / ätstörningar på sin blogg. http://lchfingenjoren.se/

Annons:
Sommarek
5/3/16, 12:57 PM
#14

Hur har det gått, TS?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: