Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3902 ggr
Stallmima
5/6/16, 5:50 PM

kan jag "sälja" en skuld?

Är det någon som kan det här med privat-skulder?  Har nämligen en person som har en skuld till mig (kontrakt är skrivet)  som inte betalat, skulden ligger nu hos kronofogden och har gjort det ett tag. Till saken att dennes skulder uppgår till ca 320.000:- hos olika instanser. Kan jag sälja denna skuld till tex ett inkassoföretag som privatperson?  Har räknat ut att personen skulle vara skuldfri (har löneutmätning) om ca 10-15 år med denna avbetalning som den har. Är detta möjligt?   🤔

Annons:
landsbygdsbo
5/6/16, 5:52 PM
#1

fullt lagligt, om du kan finna en köpare..

Stallmima
5/6/16, 5:57 PM
#2

#1  Tänkte på dessa inkassoföretag som finns, eller måste man ha företag för att gå genom dem?  Har du något förslag?

Tjeja
5/6/16, 6:46 PM
#3

Ingen aning, men jag skulle också vilja få veta så jag lägger också  in en liten kludd här i tråden! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Stallmima
5/6/16, 7:21 PM
#4

Tänkte ev sätta mig och maila runt till de olika inkassobolagen och se om jag får något napp där    👍

Inkanyezi
6/3/16, 2:32 PM
#5

Det är väl ingen mening att gå via inkasso om personen har utmätning i lön? Vad väntar du dig att ett inkassoföretag skulle kunna åstadkomme mer än vad kronofogden kan?

Kronofogden är ju den sista instansen, som inkassoföretaget vänder sig till när den skuldsatte inte betalar. Om skulden redan ligger där finns inget att vinna på att anlita inkassoföretag. Det enda är att det leder till kostnader, som kanske kan öka skulden mer än räntan, och då tar det längre tid innan den blir betald.

Så om kronofogden är anlitad för att driva in skulden kan du inte komma längre.

landsbygdsbo
6/3/16, 4:16 PM
#6

#5

Visst kan man komma längre.

Det finns ju de som lyckas driva in skulder där ingenting offentligt finns att ta….

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
6/3/16, 4:34 PM
#9

#8 Jag hoppas du skojar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
6/3/16, 6:33 PM
#11

#10 Jag menar att du skojar med att det skulle vara ett tips till TS.

Självklart så finns det både utpressning och värre saker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
6/3/16, 7:38 PM
#13

Rensade bort några inlägg och jag tycker vi håller hos till sådant som är lagligt i trådarna.

Annons:
landsbygdsbo
6/3/16, 8:03 PM
#14

#9 och #13

Det är inte olagligt att sälja en skuld/fordran om det inte uttryckligen står skrivet i avtalet.

Och jag som säljare är naturligtvis inte ansvarig för hur den nya fordringsägaren driven in sin fordran eller hur?

kallepudas
6/3/16, 8:27 PM
#15

#14 och sker inte den indrivningen på ett korrekt sätt så bryter det mot svensk lagstiftning om du  som säljare av skulden kan hållas ansvarig eller inte tycker jag inte är relevant och jag tycker vi ska hålla oss till tips som inte bryter mot svensk lag någonstans i kedjan.

Stallmima
6/3/16, 10:03 PM
#17

#16  Nu är ju jag en privatperson och inte ett företag, hur skall jag som privatperson få tillbaks mina pengar??

kallepudas
6/3/16, 10:36 PM
#18

#17 Ska kolla runt lite mer noga.

Stallmima
6/3/16, 10:49 PM
#19

#18  Tack!  Om du inte vill skriva här kan du pm;a  🙂

Upp till toppen
Annons: