Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1328 ggr
Blanksteg
2016-05-23 13:54

Hur ta tillvara första lönerna

Jag funderar lite kring hur jag smartast tar tillvara mina första löner, när jag får ett jobb med en lön där det blir en del över efter de månatliga utgifterna (som är ganska låga)

Jag tänker liksom inte spendera min första lön på en utomlandsresa. Utan jag tänker snarare först spara ihop så att jag kan leva utan lön i 2-3 månader, för säkerhets skull, ifall det skulle bli krisigt. Sedan blir det bostadsrättsköp. Och sen vet jag inte. Vad kan komma sen?

Annons:
IaMiaMaria
2016-05-23 14:04
#1

Öppna ett sparkonto som du för över pengarna till så att de inte ligger på ditt spenderar konto. De är viktigt att spara så mycket man kan, man vet aldrig då man kan behöva dom.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

vendelay
2016-05-23 14:34
#2

Säger som #1, men vill också påminna om att titta så du får ränta på sparpengarna. Vissa banker har väldigt låg eller ingen ränta alls så det kan vara värt att googla lite på.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[helga21]
2016-05-23 16:33
#3

Som 1 och 2 säger så öppna ett sparkonto men inte i någon vanlig bank för då måste du binda dina pengar på en viss tid, minst 3 månader och räntan när dålig. Kolla in Marginalen där får du i alla fall ränta men det är frågan om du behöver något VISA-kort som du får automatiks då du öppnar ett lönekonto där.

IaMiaMaria
2016-05-23 17:35
#4

Jag har ett e-sparkonto på Swedbank och där behöver man inte binda sina pengar utan sätter in och tar ut när man vill, dvs flyttar mellan de olika kontona men jag har inget kort till det kontot som jag kan ta ut pengarna.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[helga21]
2016-05-23 18:27
#5

# 4 frågan är om du har någon ränta där?

vendelay
2016-05-23 18:31
#6

Jag har mitt sparkonto på SBAB. Jag tror att jag kan ta ut pengar när jag vill? Jag har i alla fall aldrig blivit nekad att ta ut pengar. Räntan är på 0,8 %. Är det okej, ni som har koll?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[helga21]
2016-05-23 18:56
#7

# 6 Det är helt OK men Marginalen bank ger mig 0.90 % på ett lönekonto.

[helga21]
2016-05-23 19:00
#8

# 4 Det ser illa ut på SWEDbank då de inte har någon ränta på ett vanligt sparkonto.

"Sparkonto 0-1 %
Räntefonder 0-1 %
Aktiefonder 6-8%"

Från SWEDbanks hemsida

IaMiaMaria
2016-05-23 19:56
#9

#8 oki ja men för mig som bara har några från tusenlappar sparade då jag går på sjukersättning så är det en bra lösning att kunna ha tillgång till dem då jag behöver dom på en gång.

Men det är ju bra att det finns olika lösningar och vill man ha ett långsiktigt sparande för tex pension så ska man nog välja andra sparställen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[helga21]
2016-05-23 20:35
#10

# 9 Du får dem med en gång på Marginalen också och den banken tar inget för sin internetbank!

Omorika
2016-05-28 17:58
#11

Det jag gör är att spara på 3 nivåer. Första nivån är långtidssparande ca 10% av nettoinkomsten på nån lågavgiftsfond med ganska stor risk. Till exempel en indexaktiefond. Det här sparandet kan användassom handpening till bostad. Nästa steg är ett målsparande för kanske semester eller nått annat lite mindre som också gö använda till oväntade utgifter. Här brukar jag ha en del pengar för jnpulsresor mm. Sen ett spender sparande till typ ny TV eller som jag nytt akvarium. Här sparar jag även det som behövs till kvartasräkningar mm. Största delen ska dock vara i nån fond eller så för att ge avkastning. Till målsparet är det också bra med ränta men jag har ett vanligt e-sparkonto med väldigt kiten ränt.

kallepudas
2016-05-29 08:50
#12

#11 En bra strategi och jag gör på samma sätt ungefär där jag först har långtidssparandet och sedan buffertsparande & sedan målsparandet alltså 3 steg.

Upp till toppen
Annons: