Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1660 ggr
tlover
6/25/16, 9:35 PM

Trend att inte vilja betala?

Jag vet inte om nån annan märkt det, men jag tycker att det har blivit mer och mer att folk tycker att dom ska få saker gratis eller till en alldeles för låg peng.

Har folk verkligen tappat greppet om att tid faktiskt är pengar? Att alla inte kan ge upp timmar av sitt liv bara för att nån annan ska få nått gratis.

Visst om nån vill ge bort nått gratis är ju en sak men att folk ska ge skambud, ofta för något som folk kan ha arbetat på i timmar eller klaga på att saker är för dyra/inte gratis (som inte är det).

Okej, har man inte pengar så har man inte men då får man hitta nått sätt att lösa det eller inte skaffa den där saken/tjänsten istället för att klaga.

Är det bara jag som stött på sånt folk eller är det nån annan som känner igen sig?

l'm back

Annons:
Aleya
6/25/16, 9:43 PM
#1

Jag håller helt med dig. Minns bara för ett år sedan då jag skulle sälja ett par fina fåtöljer. Och folk kom med skambud fast jag ändå var billig. (Två för 1200 så 600 per styck) Jag bara sket i att svara. Nu gör jag sällan saker. Men har börjat med ooak barbie. Och jag är rädd att den dagen jag börjar lägga ut saker så får jag det inte sålt. För att det är för "dyrt". Men folk är väl snåla i grunden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
6/25/16, 9:47 PM
#2

#1 Ett exempel jag har på det är att en bjöd 7000:- på ett gym som vi lagt ut för 25000:- vid en snabb affär. Visst det är mycket pengar och vi hade räknat med att folk skulle pruta lite men inte så mycket. Vi har lagt ut över 35000:- på vårt gym (massa grejer) och sånt slits ju knappt alls så det var inget ockerpris heller.

Eller som när en ville att min man skulle göra ett handgjort hundhalsband med massa punsling för 300:- eller så (bara lädret kostar mer).

Eller bara folk som ska klaga på att saker är så dyrt när det faktiskt inte är det.

l'm back

Stallmima
6/25/16, 9:52 PM
#3

Ja alla vill ha betalt men ingen vill betala heter det väl!

Aleya
6/25/16, 9:58 PM
#4

#2 gud så tragiskt. Ja jag skrev t o m pruta inte. Men folk verkar inte kunna läsa. Men det där var ju lågt också. Huvva så leds jag blir. Men sen ser jag ju folk som gör exempelvis smycken som dom lägger ner en massa tid på. Och säljer dom för en tia. Så folk uppskattar inte ens det dom själva gör. Men folk får lära sig att saker kostar. Och gör man det själv så blir så är det ju tid plus själ man lägger ner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
6/25/16, 10:37 PM
#5

#4 "Men sen ser jag ju folk som gör exempelvis smycken som dom lägger ner en massa tid på. Och säljer dom för en tia. Så folk uppskattar inte ens det dom själva gör."

Jo min man är likadan, jag håller däremot på att lära honom så att han inte tar för låga priser. Jag brukar vara tvungen att minst dubblera det pris han först tänker sig, ibland mer.

Jag försöker även få andra som säljer sitt hantverk att inte sätta för låga priser genom att be dom att räkna på vad det skulle kosta om dom tog ut en riktig lön på det, sen förstår jag att man inte kan sälja det för det men ofta tänker folk om och höjer iallafall priset lite.

Men det finns även de som gör tvärtom, min man har haft en hel del som prutat uppåt på saker han gjort 😃

l'm back

Aleya
6/25/16, 10:48 PM
#6

#5 har sagt samma till en kompis. Men själv kommer jag ta minst 1000 för mina dockor. För sätta nytt hår tar flera timmar. Måla lika så. Kläder som man syr själv tar ju någon timme att göra. Och så kostar ju dockan med. Så ja jag tror att kanske man inte får så bra betalt i början. Men jag ska slå mig på detta (det är bara en hobby) så måste jag ta betalt. Men bra att folk vill ge mer. Det låter ju bra

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
kallepudas
6/26/16, 11:22 AM
#7

Kan instämma med TS att många gånger verkar det som om många nästan vill ha grejer gratis och jag skulle sälja en bil en gång och jag hade redan satt ett pris som ej var prutbart men personen som var intresserad av bilen började ändå att pruta. Slutade med att jag låste bilen  och sa att det blir ingen affär för jag ska ha det priset jag satt ut och började gå därifrån men då sa han att okej du får den summan.

Det är ju en konst att även kunna ta betalt och vara en hård förhandlare.

Fridaaaa
6/26/16, 12:17 PM
#8

Jag kan erkänna att jag vill ofta ha saker billigt MEN är pga att vi inte har så mycket ekonomi, så onte råd helt enkelt att lägga hur mycket som helst.
Men däremot, skulle jag aldrig skriva om vi säger en säljer soffa för 3000kr och jag skriver 500 kr för den, så skulle jag inte göra, utna då kollar jag bland saker som är till billigare priser helt enkelt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
6/27/16, 4:43 PM
#9

Kan ju säga att jag aldrig vill sälja en bil igen! Av ca 20 bud så är över 15 skambud som försöker få ned priset till hälften. Att man har skrivit att priset inte går att förhandla eller att man redan säljer bilen billigt spelar ingen roll.

Vissa saker köper jag billigt, men då går jag till t ex Ikea, H&M eller second hand. Vill jag ha hantverk så spara jag ihop till vad det kostar och så kan jag ju räkna med att det kommer att hålla länge.

Pruta kan jag göra men inom rimliga gränser för rätt saker.

Roligt är det också att folk vill ha bra kvalitet till billigt pris. Folk har svårt att förstå att man får det man betalar för.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Rickard77
6/29/16, 11:01 AM
#10

Ja visst är det en trend. Började nog lite när ungdomarna började tanka ner musik och filmer gratis från olika fildelningssajter, och piratpartiet propagerade för att musik /kultur skulle vara gratis.  Inte en tanke på att den som skapar musiken, artisten/gruppen vill ha betalt för sina verk och för sitt arbete.  Vi lever i en väldigt egoistisk tidsperiod och sedan 2000-talets början har det bara blivit värre.

Minns när LP-skivan började konkurreras ut helt av CD-skivan i början av 90-talet. Då var det många smarthuvuden som såg chansen, då de förstod att LP-skivor kommer att bli eftertraktade i framtiden, att köpa in så mycket LP-skivor som möjligt av vanligt folk. Själv var jag en av de "utsatta" som sålde en back LP-skivor med en del som idag ses som rariteter. Han som köpte dem av mig för endast 5kr per LP-skiva med motivationen att "Du får inte mer för LP-skivor i dagens läge".

Jo, jag stör mig ganska mycket på den där affärsmannastilen som många har idag, även folk som i vanliga fall inte är några "affärsmän" att tala om. Det ska prutas och förhandlas, ofta även om man säljer något till ett jämförelsevis lågt pris. Folk borde ta lite hänsyn till att man kanske säljer saker för att dryga ut kassan. Desstom är det ofta folk som har det ganska bra ställt som håller på och ska pruta.

kallepudas
6/29/16, 6:54 PM
#11

#10 Sålde också av vinyl men med den tanken att jag nog inte skulle spela dom mer men idag hade dom haft ett värde på marknaden det var synd att man inte tänkte lite längre😕

[helga21]
6/30/16, 8:02 PM
#12

Har sålt och köpt bilar via blocket men aldrig prutat oförskämt och inte någon som heller försökt pruta. Däremot en skinnsoffa vi hade försökte de pruta innan de ens hade varit här och sett hur den såg ut. 

Jag har kvar mina vinyl och min skivspelare 😃

[tk1971]
7/6/16, 6:18 AM
#13

Jag prutar enbart på marknader. Där hör det ju till. Fick t.ex. 20% rabatt på ett mobilskal nu senast på en marknad inne i Visby : )

Varför ska man lägga tid och energi på folk som vill ha saker billigare? Det vore ju dumt att inte ens försöka. Om du får välja mellan rabatt och fullt pris - vilket väljer du? 🤔

Annons:
martdat
8/13/16, 9:05 AM
#14

kan bara hålla med.. åker numera hellre till tippen med saker jag inte ska ha för folk ska pruta även om jag satt en symbolisk summa.  tex satte jag 40 kr på en blompidestal. tro fn en tjej skulle försöka pruta ned till 30.  skänka saker är svårt det med. för folk kan inte lyffta arslet själva o hämta om det är gratis utan de vill ha det levererat !!  Bilar samlar jag på hög för det e inte ens lönt att försöka annonsera om för alla pruta pruta .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: