Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 3270 ggr
Rickard77
2016-06-27 16:11

Varför handlar folk så dyrt?

En gammal vietnamesisk kompis till mig sa en gång till mig: "Ni svenskar är så dumma när ni handlar mat. Ni handlar det som ser gott ut och nästan struntar i vad det kostar". Och jag är benägen att hålla med henne. Det finns säkert många som försöker handla så billigt som möjligt och som kollar extrapriser i olika butiker, men det är knappast dem man ser när man står i kassakön. Där radar folk upp varor på bandet, ofta av dyraste märket, så man tror att de hade obegränsat med pengar. Man hör ständigt om hur folk får sämre ekonomi, men det syns fan inte när man är och handlar. Väldigt få verkar tänka långsiktigt på hur deras dyra vanor påverkar deras ekonomi i förlängningen. Det som också får mig att undra över detta är att folk ju även har så mycket annat som ska betalas, räkningar, försäkringar, allt som har med bilen att göra, som bensin och besiktning m.m. Hur har folk råd?

Annons:
Ikajo
2016-06-27 16:22
#1

Fast du får väl lov att erkänna att du bara ser en bråkdel av alla människor som rör sig i en affär? Nu använder ju många scanner och då ser du dem inte alls i kassakön. Du kan inte heller veta om de handlar så varje gång eller om de ska göra något speciellt. Eller hur? Sedan har folk olika sätt att tänka om saker. Jag har en tendens att hamstra när det är billigt och sedan äta ur frysen men jag har vänner som gör menyer och handlar utifrån det. Mitt sätt är säkert billigare i längden men den som handlar utifrån en meny äter säkert mer varierat. Då var jag ändå student fram tills nyligen. Jag var tvungen att handla billigt även när det fanns tillfällen då jag önskade att jag hade råd med dyrare varor. Mer ekologiskt till exempel men ofta har det varit för dyrt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Maria
2016-06-27 16:34
#2

#0 Vad är det du menar med dyra varor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-06-27 16:41
#3

Japp det beror ju på vad man menar med dyrt?+ ibland kan man ju få mer näring ifall man betalar lite till det finns mycket som är billigt i handeln men tittar man på vad man får näringsmässigt så kan den dyrare varan vara mera ekonomisk. Ex. kan gurka ibland vara billigt men den innehåller nästan bara vatten så då kan det vara bättre köpa en grönsak med mer näring ex. avokado eller någon kålväxt även om de är dyrare för man får ju äta en himla massa gurka ifall man ska få i sig lika mycket vitaminer som man får i sig på 1st avokado.

Sindri
2016-06-27 16:51
#4

För mig är maten det jag är mest beredd att lägga pengar på. Men då handlar det inte om märken. Jag köper bara råvaror och så mycket ekologiskt som det går. Aldrig snacks eller läsk. Riktigt mörk choklad.

Det jag blir mest förskräckt över i andras kundvagnar är alla snacks, läsk, och livsmedels"produkter", d.v.s. råvaror som är processade och utspädda.

Många köper det som är billigt och enkelt, men jag undrar om inte mina kostnader i längden blir lägre om man räknar in sjukdagar, läkarbesök, mediciner etc.

Det trista är att vi alla får vara med och betala följderna av denna "billiga" mat via skattsedeln.

Åsa S
2016-06-27 16:57
#5

Japp det som ofta säljs billigt är rena rama skräpet utan vitaminer mest bara fett och socker, då får man betala mediciner och liknande senare.

Ikajo
2016-06-27 17:23
#6

#4 #5 Ni kan inte förutsätta att människor kommer att bli sjuka. Återigen, ni kan inte veta varför de köper vad de köper. Kanske de ska ha fest? Kanske är det något de köper en gång i månaden?

Jag tycker det är förskräckligt hur vi ska döma människor hela tiden. Människor vi inte känner. Om det är någon du känner som köper onyttigheter, då är det en sak men låt bli att uttala dig om främmande människor. Jag tycker inte om vanligt vatten så jag lägger ut flera hundralappar i månaden på Loka Crush. Den som sett mig fylla min shoppingväska med flaska efter flaska av Loka skulle säkert tycka att jag är knäpp. För mig har det blivit ett bra alternativ. Även om det är dyrt i längden.

Och tyvärr har man inte alltid råd. Jag skulle jättegärna köpa mat av bättre kvalitet än jag gör. Men jag har inte råd. Dessutom är jag kräsen så det är massa saker jag inte äter. En falukorv blir lika mycket mat som en förpackning som en förpackning köttfärs och räcker lika länge tillagad (köttfärssås och korvstroganoff) men korven kostar bra mycket mindre. Och då köper jag ändå bara falukorv och köttfärs när det är extrapris. Ändå handlar det om mycket pengar när man lever på 5000 efter hyran är betald. Det är så livet ser ut som student. Ibland har man passat på när det är billigt och köpa hem lite roliga saker också. Det måste få vara okej utan allt detta dömande.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
tlover
2016-06-27 19:01
#7

Jag tycker snarare att folk köper för billig mat, bönderna har det svårt nog därför köper jag alltid norrmejeriers mejeriprodukter även om Icas är mycket billigare.

l'm back

kallepudas
2016-06-27 20:44
#8

Det är ju rätt vanligt att människor lever över sina tillgångar så säkert så även när det gäller mat.

Människor med flotta bilar & en allmänt flott livsstil är inte alltid så rika även om dom har bra inkomster att luta sig tillbaka på vid varje månadsslut och det är än mer vanligt att människor med bra inkomster även ökar sina utgifter då inkomsterna ökar så facit blir ju att dom är rätt fattiga egentligen.

Rickard77: Håller med dig & jag tror inte heller att dom har råd eller så är väl deras konton tomma dagarna precis innan nästa lön och dom äger kanske inte så många tillgångar som deras livsstil ger sken av.

Halvdansken
2016-06-27 21:00
#9

Jag undrar också vad du menar med dyra varor. Jag köper tex ekologisk kyckling och ägg, för jag gillar inte hur man föder upp "industrihöns" och burägg.  Det är dyrare. Men ett medvetet val.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2016-06-27 21:23
#10

#8 "Håller med dig & jag tror inte heller att dom har råd eller så är väl deras konton tomma dagarna precis innan nästa lön och dom äger kanske inte så många tillgångar som deras livsstil ger sken av."

Eller så kanske maten är viktigare för dom än tex att resa, festa och annat som "vanligt folk" gör för pengarna.

l'm back

kallepudas
2016-06-27 22:04
#11

#10 Det är väl just "vanligt" folk vi diskuterar i tråden eller? 

Vanligt folk med obalanserade ekonomier finns det ju gott om och det framgick ju tydligt i lyxfällan där deras verklighet var att tog vissa varor slut i hemmet så var det bara att åka iväg & fylla på och om dom hade råd (vilket dom inte hade) så fyllde dom på ändå på kredit och när krediterna var hårt belastade så blev det ytterligare lån.

Finns ju mer än en verklighet.

tlover
2016-06-27 22:08
#12

#11 Fast det är ju inte heller jätteovanligt att inte åka till Thailand varje år (därför skrev jag inom "")

Fast visst det är mer socialt accepterat att supa bort el resa bort 1000:-/mån än att lägga det som ett litet extra på mat (och då vet jag att många kan supa bort mer än 1000:- på en kväll och många reser för mer än 12000:-/år också)

l'm back

tlover
2016-06-27 22:12
#13

Kärnan i det jag vill säga är att alla prioriterar vi olika, vissa har intresse att resa, äga sitt eget hus och kanske inreda det m.m. medan andra hellre vill laga mat eller tex är intresserad av miljö och etik

l'm back

Annons:
kallepudas
2016-06-27 22:24
#14

#12 Många människor gör ju olika saker & en del prioriterar väl mat det jag påpekar och även TS  är att en del kanske inte har råd med det dom slänger ner i kundvagnen men om du tror att alla har det så är det inget problem.

Dom som åker till Thailand har säkert råd med det också….eller så har dom det inte & då är det enbart dom själva som blir lidande för andras skulder drabbar ju liksom inte andra.

tlover
2016-06-27 22:27
#15

#14 Att folk kanske inte har råd gäller ju alla och jag har svårt att se hur det påverkar andra negativt mer om man köper mer än vad man har råd med i mat än i resor.

l'm back

kallepudas
2016-06-27 22:50
#16

#15 Nu kan ju folk förköpa sig på mat precis lika mycket som resor & sprit eller andra varor.

Blir en lång tråd om vi ska dra upp allt som folk sabbar sin ekonomi med men TS undrar & tror inte en del har råd och jag tror att dom inte har råd.

Är ju rätt vanligt att folk säger att dom inte har råd att gå till tandläkaren som i Lyxfällan men röka hade dom råd med. En del hade inte råd att låta sitt barn spela fotboll men röka & snusa och dricka några hundra liter cola i månaden hade dom råd med och även alla chips & oxfile och pizza.

Så jag är helt säker på att TS har rätt i att en del inte har råd med maten dom köper eller bilen dom kör hem det i eller för den delen semesterresan dom tar till vintern.

tlover
2016-06-27 22:56
#17

#16 Det är ju just det jag menar, det kan lika gärna vara sprit el resor som är problemet.

Bara för att vissa inte har råd så betyder det inte heller att alla som köper lite dyrare mat inte har råd. Eller att dom alltid handlar dyrare mat. Särskilt när mat i Sverige faktiskt inte är särskilt dyr (med tanke på hur dyrt det är att producera, frakta m.m.)

l'm back

kallepudas
2016-06-27 23:13
#18

#17 Du får ursäkta men vi spekulerar lite om dom har råd och det behöver ju inte vara på det viset. Jag antar att alla betalar sin mat när den lämnar butiken och hur dom betalat för den eller om dom egentligen har råd är ju deras ensak.

Jag har sett samma sak som TS & samma tankar har slagit mig men det är ju inget jag ligger sömnlös över så att säga och samma tanke kommer nog att dyka upp när man ser en del ösa upp sina varor på bandet i butiken & jag tror inte någon tråd kan ändra på det men absolut ett intressant ämne och ämnen som man kan skriva många inlägg om och som fångar mångas intresse är bra för denna sajt. 🙂

tlover
2016-06-27 23:15
#19

#18 Fast att man öser upp varor kan ju vara för att man är ekonomisk och handlar sällan. (Det kan ju såklart vara oekonomiskt med färskvaror) eller att man tex ska ha fest

edit: Eller så kan det ha med något helt annat intresse än mat att göra. Tex så har vi lassat på 10-20kg socker i kundvagnen då och då 😃
(nej, vi bränner inte hemma, vi har bin och blandar egen sockerlösning)

l'm back

kallepudas
2016-06-27 23:33
#20

#19 Absolut så är det ju ekonomiskt att handla mycket på en gång.

Har du besökt vissa matbutiker den 20:e när barnbidragen kommit in på kontona? 

Jag har sett ett mönster att det är många fler som handlar den 20:e så varför handlade dom inte den 15:e ? 

Svaret är ju att dom inte hade några pengar att handla för den 15:e vilket är lättanalyserat.

Här på orten är det även fler som handlar på fredagar än andra dagar det talar ju antalet bilar & personer om .

Sedan har jag hört talas om att människor är fattiga i januari månad men varför har jag inte riktigt fått kläm på mer än att dom förköpt sig i december.

Som du ser så finns det ett mönster & det är min poäng och sedan är det ju visserligen en vild spekulation från min sida men jag tror inte att jag är så långt ifrån sanningen.

Annons:
Ikajo
2016-06-28 08:37
#21

#20 Under större delen av mina studier fick jag mindre pengar i december än resten av terminen, det betydde att januari alltid blev tight för mig. Det låter för mig som om du aldrig har haft det tajt och levt på väldigt lite. Det har jag. Man har inte alltid pengar så det räcker. Det betyder att man handlar när pengarna kommer. Det handlar inte om dålig planering, det handlar om att pengarna bara räcker så långt. För ofta har man andra utgifter också. Särskilt om det handlar om barnfamiljer. Du vet ju faktiskt inte hur människors liv ser ut och vad de prioriterar. Du kan heller inte veta hur någons ekonomi ser ut utifrån vad de handlar eller när de gör det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tlover
2016-06-28 09:17
#22

#20 Fast det kan ju vara så dom sparar, mat är svårt att handla upp på skräp därför köps mat nog för en stor del av månaden då pengarna kommer. Så det behöver inte ha med dålig ekonomi att göra utan bra.

l'm back

Rickard77
2016-06-28 11:57
#23

Oj, vad mycket svar här har kommit. Okej, jag kan erkänna att min trådstart kanske var lite ogenomtänkt, men det är en spontan reaktion från min sida. När man ser folk radda upp den ena dyra varan efter den andra så kan man ju inte låta bli att tänka. Sen kanske det är lite avundsjuka från min sida med eftersom jag själv inte har det så fett. Men när man ser på program som t.ex. Lyxfällan och samtidigt hör tips både här och där hur man bäst sparar pengar och hur man kan minimera sina matkostnader, och jämför med hur folk handlar när man observerar dem i kassakön, så verkar inte det mer ekonomiska tänket ha slagit så stor rot i folk i gemen. Många verkar impulshandla utan att tänka efter.

Någon sa ekologiska varor. Nu är det ju så att enligt nya rön så är ekologiska varor varken nyttigare eller miljövänligare, men många luras och låter sig luras att tro det. Så där kan ni som köper ekologiskt tänka om och spara lite pengar.

Ikajo: Jo det är just det jag har haft (haft det tajt alltså), så det är just därför jag startade den här tråden, för att ställa frågan hur folk har råd. Du måste misstolkat mig?

Ikajo
2016-06-28 12:33
#24

#23 Nu var det ju inte dig jag vände mig till om att ha det tajt utan till kallepudas.

Ekologiska varor handlar inte om att vara nyttigare och de är definitivt miljövänligare. Att handla ekologiskt handlar om många olika saker. Ekologisk mjölk och ekologiska ägg betyder en mer etisk djurhållning som garanterar att djuren mår bra. Det handlar om mindre gifter och rättvisare förhållanden för de människor som odlar maten.

Även när man har det snålt kan man fortfarande handla etiskt. Jag köper till exempel bara svenskt kött, även om importerat är billigare. Helt enkelt för att det innebär att jag stödjer en bättre djurhållning och våra svenska bönder. Jag undviker grönsaker från Nederländerna eftersom odlingarna där är inte är miljövänliga. För att inte tala om transporterna. Du kan också köpa ekologiskt med en tajt budget, du får välja tillfällena. Ica har ofta billig ekologisk mat, man får köpa när det är extra pris. Det ÄR bättre för miljön.

Jag måste erkänna att din vän har en ganska konstig inställning. Det är klart att man köper det man tycker är gott. Ta en sådan enkel sak som snabbnudlar. De är överlag inte så dyra. Personligen tycker jag bara om ett märke. Just det märket har en tendens att vara någon krona dyrare. Trots det köper jag det lite dyrare märket för att det är något jag tycker är gott framför att köpa ett billigare märke som jag inte tycker om. Icas cola är billigare än Coca Cola eller Pepsi men föredrar man Coca Cola eller Pepsi är det ju bättre att man köper det man tycker om, eller hur?
Det går inte alltid att titta på prislappen när man gör köp. Man måste också tänka på att det man köper ska vara värt också. Annars sitter man med skräp.

Och åter, ingen påstår att ekologiskt är nyttigare. Men det är bättre på andra sätt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halvdansken
2016-06-28 13:55
#25

Det var jag som skrev om ekologisk kyckling och ägg (även grönsaker), och visserligen har jag ju inte varit hos uppfödarna eller odlarna och kollat, men jag hoppas verkligen att de håller vad man lovar.

Sen är det ju inte alla som har en jättetajt budget. Det finns många som utan problem har råd till den maten/de märkena man vill köpa, fast jag väljer ändå de billigaste märkena många gånger, typ butikernas egna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
2016-06-28 19:15
#26

#21 Jo det är inga som helst problem att ha insyn i människors liv och det är väl rätt vanligt att folk har ungefär 2-350 vänner på FB som man vet väldigt mycket om & som alla vet så är ju FB som en dagbok för många. Man ser alltså väldigt tydligt hur människors liv ser ut mer eller mindre och bor man i mindre samhällen där det är " alla känner alla" så behövs ju inte ens FB. Sedan har man ju arbete och det finns ju dom som har betydligt större inblick i folks ekonomi än vad jag har men det jag har räcker.

Man kan ju även prata ekonomi med folk & fråga hur dom gör varje månad och många berättar hur mycket dom sparar och det finns trådar om ämnet här på iFokus så det är ju inte direkt svårt att pussla ihop det hela.

Lyxfällan handlar ju varenda gång om folk som lever över sina tillgångar sedan att det kan vara svårt att stå i en kö på ica & gissa vem som egentligen lever över sina tillgångar går ju visserligen inte om man inte känner personen ifråga men dom finns ju inte. personer som inte har råd försvinner ju inte bara för att vi inte ska "påpeka" det i någon tråd på ett forum.

Halvdansken
2016-06-28 19:32
#27

#26.  Alla är ju inte aspiranter till Lyxfällan.  Vad vill du ha sagt? Jag har FBvänner i olika inkomstklasser, so what?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ikajo
2016-06-28 19:35
#28

#26 I Sverige bor det nästan 10 miljoner människor. En vanlig småstad har ett invånarantal på ca 100 00. Av dessa pratar du kanske med max 20 stycken. Dina Facebook vänner har med stor sannolikhet liknande bakgrund som du. På Lyxfällan visas en handfull med människor som förlorat kontrollen. En sajt på nätet representerar inte resten av den svenska befolkningen.
Det kan inte användas för ett svepande uttalanden om människors ekonomi. Du vet fortfarande inte på vad de baserar sina väl. Sedan är det väldigt luddigt att prata om dyra varor. Vad avses då? Vissa varor kostar mer än andra, betyder det att man inte får köpa dem om man inte har massor med pengar?

Att klaga på vad andra köper är faktiskt rätt lågt. Du har ingen aning om vilka sorts liv människorna du ser i affären lever. Varför de gör vissa val och vilka behov de har. Du känner inte dem, du vet inte vilka de är. Så låt bli att göra svepande uttalanden om människor du inte känner.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halvdansken
2016-06-28 19:51
#29

Suck… jag ville inte komma hit, men here we go…

Jag är 55, min man 56. Vi har jobbat i IT-branchen i +30 år. Dvs vi har bra löner.  Vi har efter skatt ut ca 55- 60.000 tilsammans.  Många av mina vänner i samma ålder har liknande. Vi är inte superrika, men vi har det bra. Vi köper det vi vill och behöver, och väljer våra inköp - som tex ekologiskt. 

Om det nu finns folk som står och tittar ner i våra inköpskorgar och tror att vi inte har koll på vår ekonomi, och borde vara med i Lyxfällan, så har de fel.

Jag har levt som fattig student (80-83), jag har varit arbetslös, jag har varit på a-kassa osv. Jag vet hur det är att panta burkar för att fixa mat, men nu behöver jag det inte.  Så var snäll och kritisera mig inte för att jag köper det jag vill.  Vi har full koll på vår ekonomi.

Ja, och jag känner mig ganska "vanlig". De vänner jag  känt i 35 år  har också  bra inkomster,  helt "vanliga" som skaffat sig en universitetsutbildning, startat eget, jobbat sig upp i hierarkin, bytt jobb, internutbildat sig, kämpat.  Inget underligt alls. Kommer själv från en arbetarbakgrund, och min man har samma bakgrund.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
2016-06-28 20:32
#30

Jag ger mig ALLA har råd med det dom gör oavsett om det gäller hus,bilar,mat,resor,krogen med mera.

#29 Tror du att jag menar dig eller andra personligen?      Hört talas om att man tar exempel? 

Personligen tycker jag människor kan ösa ner ännu mer mat för då ökar vissa företags vinster och jag tar ju del av dessa varenda gång dom delar ut till sina aktieägare så jag är väldigt glad att folk handlar.

Tror att jag av bara farten läste någonstans att antalet personer som hamnar hos Kronofogden ökar men det är väl bara någon bluff som någon kör med då för det kan ju inte bero på att dom har dålig koll på sin ekonomi.

Halvdansken
2016-06-28 20:53
#31

#30. Nu var det ju inte du som startade tråden, och det jag svarade på var  svaren till 
#0 "Det som också får mig att undra över detta är att folk ju även har så mycket annat som ska betalas, räkningar, försäkringar, allt som har med bilen att göra, som bensin och besiktning m.m. Hur har folk råd?"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
2016-06-28 21:22
#32

#30 Det handlar om att du generaliserar och gör svepande uttalanden baserat på när du ser människor i affären och vad de lägger i kundvagnen. Det är sådana som dig som gör mig glad att jag skannar mina varor och använder en shoppingväska på hjul. Då kan åtminstone ingen se vad jag köper för något och göra generaliseringar om mig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kallepudas
2016-06-28 21:37
#33

#32 Ge mig ett svar på varför alla ska in & fylla på sitt matförråd så fort lönen eller barnbidragen kommer in på kontot? 

Om alla nu har så rysligt god ekonomi varför handlade dom inte innan "massan" ska in & panikhandla?

Jaja en del älskar ju att köa så det är väl därför…förlåt nu generaliserar jag igen.

Halvdansken
2016-06-28 21:49
#34

#33. Tydligen står du i samma kö, så varför handlar inte du en annan dag?

Vi handlar ca en gång i veckan, och har inte så stor koll på vilken datum det är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ikajo
2016-06-28 22:13
#35

#33 Det kallas att fylla på förråden. Under en vanlig så köper man först basvaror och sådant som används ofta. Därefter fyller man på efter hand när det behövs. Att storhandla i början av månaden gör det också enklare att planera övriga utgifter eftersom den största utgiften är redan är avklarad. Därför är det också naturligt att man storhandlar när man precis har fått pengar.

Ja, du generaliserar. Du säger att alla åker och handlar när pengarna kommer på kontot. Det är många som handlar då eftersom slutet av en månad alltid är tajtast såvida du inte har extremt bred marginal. Men det beror på storleken på hushåll, hushållets komposition, färdsätt och hur man tänker. Jag är en sådan som hamstrar. Jag köper på mig under någon månad, under månaden därpå behöver jag bara handla köpa färskvaror och sådant som går åt snabbt samtidigt som jag äter ur frysen. Som ett singelhushåll kan jag leva i en vecka minst på ett paket köttfärs. Men jag har haft vänner som valt att handla utifrån recept istället och då ibland köpt lite dyrare saker. I mitt fall saknar jag bil vilket också påverkar mina köpvanor.

Folk har inte automatiskt dålig ekonomi bara för att de handlar när lönen kommer. Man kan ha planerat perfekt och ha utmärkt koll på ekonomin. Därför vet man att det finns minst pengar veckan innan löning och då handlar man billigare men när lönen kommer så handlar man lite dyrare.

Att överhuvudtaget prata om att handla dyrt är extremt luddigt. Vad menas då? Att man köper ekologiska ägg istället för konventionella? Att man köper nötfärs fast blandfärs är billigare? Att man inte väljer lågprismärken? Om folk lassade sina kundvagnar med färdigmat vore det en sak - det är dyrt - och även då kan man ju inte veta varför. När vi byggde om köket när jag var barn hade vi inget annat sätt att laga mat än att mikra den.  Men så länge ingen kan specificera med vad som menar med dyrt blir det bara generaliseringar.

____

Jag vill också tillägga en sak just om dyrt och köpa dyra varor. Jag är parfymallergiker. Det betyder att jag inte kan använda parfymerade produkter. Alls. Det är främst en kontaktallergi. Parfymfria tvålar stinker, samma med schampo. Att hitta något utan parfym är en utmaning och om jag hittar något är det ofta dyrt. Eller av dålig kvalitet. När Always började med dofter i sina bindor hade jag problem med att hitta ett alternativ som jag tyckte fungerade. Men. Jag kan använda produkter från Lush eftersom de använder naturliga oljor i sina produkter och ingen alkohol. Men det är dyrt. En tvål kan kosta över hundra kronor. Ändå köper jag tvål och schampo därifrån. Nu räcker deras produkter länge men jag har ändå spenderat en tusenlapp på bara tvål och schampo. Lyx kan tyckas. Men för mig är det det eller tvål som luktar kemiskt och inget annat.

Så, sluta generalisera och döma folk.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kallepudas
2016-06-28 22:20
#36

#34 Nej jag hatar kö & att leta parkering så det räcker att passera & se när andra som inte handlade en annan dag trängs då dom fått in några kronor  men du vet man måste sköta sitt jobb & det gör man inte med ögonen stängda. Har man dom där blå man har i ansiktet öppna så ser man ett & annat.

Jag kollar även in vad folk dricker när dom går med en flaska i handen och man hajar ju till om man ser vissa bärkassar som typ H&M som promenerar hem från butikerna & jag kan berätta en hemlis & det är så man tjänar pengar att se & vara observant. Sedan tar ju alltid någon illa vid sig om man skriver på nätet att man kollar in vad dom köper för något men vad jag vet så är det fullt lagligt att titta med ögonen & dra slutsatser av det man ser att någon sedan tar illa upp så är det ju alltid.

Jag har ju pengar att handla för oavsett dag på månaden eller året så jag väntar hellre in ett läge som är behagligt. Har man missat att fylla på kaffe-förrådet så är det ett ypperligt tillfälle exakt nu 22:20 att dra iväg till butiken och man får väldigt bra service denna tid på dygnet men endast för oss smarta.

kallepudas
2016-06-28 22:47
#37

Som sagt så rundar jag av här med att man kan dra slutsatsen att det inte är ett problem och trådskaparen undrade om folk har råd och svaret blir : JA dom har råd.

Att jag personligen har en annan åsikt verkar störa väldigt men jag har inte tänkt att ändra åsikt oavsett allergier & bindor.

Så tror jag att alla har råd?     svar NEJ.

tlover
2016-06-28 22:54
#38

#36 "det fullt lagligt att titta med ögonen & dra slutsatser av det man ser att någon sedan tar illa upp så är det ju alltid."

Fast man kan inte räkna med att man drar rätt slutsats

"Har man missat att fylla på kaffe-förrådet så är det ett ypperligt tillfälle exakt nu 22:20 att dra iväg till butiken och man får väldigt bra service denna tid på dygnet men endast för oss smarta. "

Nej men inte kan du handla nu, nu är det ju endast ställen med dyr mat som har öppet och man får ju inte handla dyr mat enligt dig.

Men för att vara allvarlig. Bara för att du kan fara iväg just nu så betyder det inta att alla kan det.

Vi kan av flera anledningar inte göra så, dels så är det för dyrt jämfört med kvalitén man får då man handlar på mackar (vilket iallafall här är det enda som är öppet såhär sent), dels så är det dyrt att fara ända till stan för att bara handla kaffe (4½ mil bort), dels så kan vi inte dra upp dottern ur sängen bara för att fara och handla kaffe.

Så det behöver inte bara ha med pengar att man handlar en viss dag eller en viss tid

l'm back

kallepudas
2016-06-28 23:10
#39

#38 Var skrev jag att folk INTE får köpa dyr mat och var skrev jag att jag BESTÄMMER det?    

Jag har 2 minuters gångväg till ica men dom stänger 23:00 så nu är det kört om någon här i byhålan hade tänkt handla. Kan poängtera att inget tar slut i detta hushåll för jag har en plan och agerar utifrån den.

Du generaliserar rätt bra när du utgår ifrån att alla bor i ett träsk där det inte finns annat än en bensinmack öppet klockan 22.

Så jag skrev att alla måste handla klockan 22?     

Jag lever i det samhälle som är öppet här &  du lever i det som är stängt hos dig är det ett problem ?       

Tydligen har du & några till problem med att vi tydligen lever i lite olika samhällen för det ser man ju direkt på öppettider och den där rusningen vid löning & barnbidrag som ni inte har sett röken av men det kanske inte är så tydligt på mindre orter där det enda som har öppet efter 18 är en mack.

Alla får köpa precis vad dom vill & när dom vill och som jag påpekat så är det ju bara bra & det vore ju bra om någon kunde läsa denna meningen också och det vore ju inte dumt om dom som läste förstår att det är upp till var & en vad dom köper & när.

kallepudas
2016-06-28 23:18
#40

#38 Frågan var väl om folk hade råd att köpa "dyr" mat eller?  

Att jag sedan inte tror att en del har råd är min uppfattning om dom har råd eller inte. Du får tro att dom har råd och jag får tro motsatsen eller har du ett problem över det?

Jag köper god mat & inte någon skit och jag kan avslöja att jag har råd men det har ju inte med tråden att göra & inte heller bindor & allergi etc.

tlover
2016-06-28 23:21
#41

#39 jag generaliserar inte jag tog upp några exempel varför inte alla kan handla nu och att det inte behöver ha med pengar att göra varför man handlar en viss dag eller viss tid.

Jag skrev inte nån stans att alla bor i ett träsk (det borde jag veta, jag bor på ett berg, ha ha)

l'm back

Annons:
kallepudas
2016-06-28 23:24
#42

#41 Folk får även handla när dom vill om dom kan & har möjligheten.

Har du någon tanke varför alla flockas en fredag mellan 16 & 18 eftersom du inte köper min teori kanske du kan komma med en egen ?

tlover
2016-06-28 23:24
#43

#40 Frågan var ganska ospecifik enligt min mening. Det jag ser i både dina och TS inlägg är däremot gissningar om vad folk har råd med eller inte pga vad de köper i affären.

Att inte ha råd med dyr mat har däremot allt med allergi att göra, matallergi gör ofta så att man måste köpa dyrare mat.

l'm back

tlover
2016-06-28 23:27
#44

#42 Flera, tex för att man vill ha färsk mat inför helgen, att man just hämtat upp barnen på förskolan och därför kan man inte fara tidigare el senare, för att man inte vill ha lördagsgodiset gömt hela veckan, för att man kanske vill hyra en film till fredagskvällen samtidigt, för att man slutar jobbet för veckan och vill ha mat inför helgen (om man tex bor långt från affären måste man planera så) etc

edit: och jag tror inte att det är samma för alla heller utan för olika familjer kan det vara olika anledningar även såna som jag inte tagit upp

l'm back

kallepudas
2016-06-28 23:40
#45

#44 Jag är helt med på att det är en helt annan planering om man bor på landet men jag snackar storstad här.

tlover
2016-06-28 23:42
#46

#45 Det står inte någonstans att det endast gäller storstad och dessutom gäller flera av förslagen även om man bor i stan

l'm back

kallepudas
2016-06-28 23:52
#47

#46 Nej det står inte storstad men det står inte landet eller allergi heller så då gäller ju inte det heller.

Kan ju vara så att det är lite skilda världar vilket jag påpekat tidigare och är jag ute & åker i landet så är det ju betydligt lugnare i många butiker än vad det är i dom som man har på hemmaplan.

tlover
2016-06-28 23:56
#48

#46 Jag gav som sagt även exempel på det som gäller även i stan. Jag har inte sagt att det inte får vara storstan utan att det inte var specifierat så jag gissar att det är som i verkliga livet, vissa bor i stan, vissa på landet, vissa har allergi och vissa inte.

Det går ju inte att se om nån bor i stan eller på landet på det som folk betalar i kassan, ofta inte heller om man har allergi eller inte.

Man måste räkna att det finns folk av "alla sorter" i kön helt enkelt inte bara folk som bor i stan och köper mat dom inte har råd med vilket det låter som på vad du skriver.

l'm back

Annons:
kallepudas
2016-06-29 00:10
#49

#48 "vilket det låter som åp vad du skriver"

Ja du gör en egen tolkning och sedan ska vi älta det fram & tillbaka.

Och som jag skrev så tror inte jag att "alla" har råd och uppenbarligen tror du att dom har "råd" så jag frågar ännu en gång vad är problemet?

Vi kan ju liksom inte övertala varandra att få en annan uppfattning än den vi har & jag vet att det är en jäkla hysteri när barnbidraget landar och här i storstan vet ju vi alla vilken trängsel det är och jag är då förvånad över om nu folk ändå har pengar varför dom inte väljer en annan dag detta är ju något som går om & om igen varenda månad år ut & år in och det oavsett om barnbidraget kommer på en måndag eller onsdag eller fredag.

Jag får väl generalisera en gång till för det har jag inget problem med men dom kanske har gjort det till en grej att just handla mat den 20:e men då är jag nog lite utanför den klubben.

Och jag kanske är lite udda men vi lägger barnbidraget på barnets kläder,skor med mera och det känns ju mer sunt att finansiera matkontot från lönen men det är som sagt vi det och alla gör ju som dom själva tycker är bäst men jag tycker mig se att det är många som köper mat den dagen.

Rickard77
2016-06-29 07:39
#50

Oj, det blev visst känsligt för vissa. Ok, jag ber om ursäkt om det verkade som om jag generaliserade i trådstarten, men det här är något jag gått och funderat på i många år, och någon gång måste man ju få lufta sina undringar, och vad passar då bättre än att göra det på ett forum för privatekonomi?

Dessutom har jag ofta märkt att många människors generella humör tycks styras nästan helt av hur ekonomin ser ut.  I början av månaden är det ofta glada miner och mer socialt samspel på offentliga platser människor emellan. I slutet av månaden ser folk mest buttra ut och vill helst inte prata, eller säger sig inte ha tid, och det verkar som om allvaret tar över. Har även sett en del bli arga och aggressiva när de upptäcker att pengarna på kortet är slut eller att de inte hade så mycket kvar som de trodde. Även folk som säger sig inte styras av pengar, tycks ändå reagera när de inte kan unna sig det de vill. Just därför, bland annat, ansåg jag frågan relevant att ställa.

kallepudas
2016-06-29 08:00
#51

#50 Jag tycker det är en bra tråd och den passade perfekt in här på privatekonomi.

Ikajo
2016-06-29 18:35
#52

#50 Det handlar mer om hur du uttryckte dig. En människan ekonomi är relativt personligt, något som varje enskild människa måste förhålla sig till och där alla har olika villkor. Därför så blir det lite känsligt när någon kommer med en anklagelse om människors agerande. Det du gjorde var att påstå att alla handlar dyrt och använder mer pengar än de har tillgängligt. Något du gjorde från att iaktta vad människor i affären har på bandet när de står före dig i kön.

Du hade kunnat uttrycka dig på ett sätt som bjöd in till samtal istället för att låta som en attack. Så här:

"Jag har en vietnamesisk som tycker att vi svenskar bara köper det vi tycker är gott istället för att fundera på kostnaden. Jag tycker att hon kan ha en poäng men det är bara jag. Hur väljer ni era varor?"

Istället använde du ord som "dum". Du fick det att låta som en negativ sak att välja det man tycker är gott. Du förtydligade inte vad du menade med dyrt. Därefter skuldbelade du människor för deras agerande, människor du faktiskt inte vet något om bara genom att se vad som ligger på kassabandet. Varav du avslutade med att kasta ut en fråga som återigen kritiserar människor. Den går dessutom inte att svara på eftersom det är väldigt olika från person till person.

Man får vara lite försiktig med hur man uttrycker sig, vara respektfull och använda ett sätt som inbjuder till samtal istället för att kräva ett svar. Och kanske låta bli att dra förhastade slutsatser om andra människor baserat på något så banalt som vad de handlar för mat.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Rickard77
2016-06-30 05:53
#53

Ikajo: Tycker det verkar som om du personligen kände dig träffad av min trådstart. Jag tycker man har rätt att fråga och försöka ta reda på saker som man undrat över så pass länge som jag gjort. Jag är inte mycket för det där att behöva gå som katten runt het gröt när jag skriver inlägg. Jag skriver spontant vad som dyker upp i mitt huvud. Visst får du unna dig god mat. Men det är alltid dumt att leva över sina tillgångar eller förköpa sig så att pengarna är slut långt innan nästa utbetalning.

Nej, nu ber jag inte om ursäkt mer. Du får ta det som det är.

Ikajo
2016-06-30 07:18
#54

#53 Jag känner mig inte träffad, jag har inga problem med min ekonomi. Jag försöker förklara för dig varför människor reagerar så starkt. Sättet du uttrycker dig på är patroniserande och nedlåtande. Du förutsätter att du har rätt, att människor handlar för mer än de har råd. Du förolämpar alltså folk samtidigt som du vill ha svar på en omöjlig fråga. Eftersom du förutsätter att du har rätt. Det handlar om att visa hyfs och vara respektfull mot andra. Att du inte kan lyssna utan att försöka lägga problemet på mig visar bara att du inte är villig att lyssna på andras åsikter.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kallepudas
2016-06-30 08:02
#55

#54 Det är ju ganska många som hamnar hos kronofogden hur dom sedan hamnar där är väl kanske inte har med just matkontot att göra. Många gånger brukar det ju vara sms:lån & andra dyra krediter på hög som till slut blir för mycket för dessa personer.

Ikajo: nedlåtande & förolämpa…nu får du väl ge dig!

Om vi nu tar & ställer hela sveriges befolkning i en enda stor hög så kan jag med säkerhet säga att där finns ett antal personer som har inkassobolagen jagandes efter sig & sedan är det många utav dessa som även har kronofogden i hälarna. Om du inte vill tala & skriva om sådant och istället låtsas att alla har råd så visst men du kan inte lura en del andra att tro att problemet inte existerar.

Bara för att visa dig ytterligare ett problem är att hushållen ökar sina skulder och det är ju inte helt ovanligt när man kollar runt på hemnet så är det kronofogden som säljer huset det talar väl ett ganska tydligt språk. Detta är säkert också nedlåtande & förolämpande mot alla som har bolån men jag tror nog att alla som sköter sina betalningar ser skillnaden och dom känner sig nog inte träffade.

Jag känner mig ju inte alls träffad eller förolämpad av trådens inlägg men det beror väl kanske på att jag har noll i skulder & äger bara tillgångar och jag har råd med det jag handlar oavsett vad det är men frågan är vems talan är det du för?      Har du fått en massa klagomål i PM om att denna tråden är förolämpande och nedlåtande?

Annons:
Ikajo
2016-06-30 08:55
#56

#55 Vi pratar fortfarande om en väldigt liten del av den svenska befolkningen. Och det är inte som om att du kan veta om någon är hos kronofogden baserat på innehållet i deras kundvagn. Vilket vad var det inledande inlägget handlade om, vad folk köper i affären.

Nä, jag förstår att du inte ser ett problem med tonfallet, du använder ju ett liknande själv. I stort sett påstår du att alla utom du själv inte har koll på sin egen ekonomi och att du kan avgöra detta genom att glo på vad folk lägger i sina kundvagnar och när i månaden de handlar.

Kul för dig att du inte har några skulder, har du rika föräldrar också? Jag får väl be om ursäkt för att jag har studieskulder trots att utan mina studier skulle jag inte befinna mig där jag är just nu. Du har varit rätt otrevlig i tråden och uttryckt dig nedlåtande om människor samt gjort svepande generaliseringar om människor. Så jag förstår att du inte tog illa upp. Du är exakt likadan själv. Blind för andra människors omständigheter och dömande av människor du inte känner.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kallepudas
2016-06-30 22:22
#57

#56 Jag kan nog leta upp ett par tusen trådar här på iFokus där jag kan hoppa på trådskaparen och påstå att folk känner sig förolämpade.

Det borde ju landat klagomål & anmälningar på tråden och det har det inte gjort och granskar man varenda inlägg så är det inget som bryter mot reglerna ja inte ens dina egna mindre trevliga inlägg men dom tillför din åsikt och bör respekteras också.

Hur kom mina föräldrar in i det hela?      Nej mina föräldrar är nog rätt genomsnittsfattiga om det är till värde för dig.

Du kanske ska läsa dina egna inlägg & granska tonen du har mot andra men det är ju klart att det är fel på andra och att du har rätt.

kallepudas
2016-06-30 22:57
#58

#56 Vad skulle det tjäna till att "be om ursäkt för att du har studieskulder" ? 

Du var väl VD för ditt egna liv vid den tidpunkten och jag kan upplysa dig om att du är VD för ditt liv hela tiden och alla beslut som tas är det du som bestämmer över.

Kan ju kanske uppfattas som otrevligt  men vem tycker du är ansvarig för folks lån & skulder om inte dom själva?        Ja politikerna har väl ett spel med i det hela men bara i liten skala så jag anser att varje person är ytterst ansvarig för sina egna ekonomiska beslut.

Cindy S
2016-07-11 20:51
#59

Mat är otroligt gott så det prioriteras ofta. En kvalitetssoffa ger en inte samma känsla som god frukt eller giftiga kemikalier, vad man nu väljer. De i kön du såg kanske hade det a)bra ställt b)snålar in på andra ställen och klara sig bra eller c)är oekonomiska som mig.

Vi är så fixerade vid mat i det här samhället, vid hur det påverkar vår kropp eller får oss att glömma våra bekymmer, och vi unnar oss ofta. Borde vi handla dyrt? Beror helt på person och deras ekonomi och prioriteringar. Otroligt svårt att dömma främlingar "rättvist"."

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Ketang
2016-09-18 12:52
#60

Väldigt få verkar tänka långsiktigt på hur deras billiga mat vanor påverkar deras hälsa… Ica basic mot ekologiskt/närproducerat…

Jag snålar MYCKET hellre på kläder, resor eller annat som faktiskt inte behöver kosta så mycket, så länge jag kan handla BRA mat som håller mig pigg och frisk!

[NeferNefer]
2016-09-18 15:20
#61

Jag köper alltid, så långt det går, ekologiskt, närodlat och/eller rättvisemärkt vad gäller mat. 

Däremot blir jag alltid lika förvånad när folk i min närhet och på jobbet jämför sina nya, dyra mobiler och ställer sig i kö för att köpa nästa nya. Vissa byter mobil flera gånger per år. Sen jag först skaffade mobil för 15 år sen har jag bara köpt en ny (en enkel, billig modell), och det var för att den andra gick sönder.

Men de får väl ut något av sina ständiga mobilbyten. Bara för att jag inte förstår mobilhetsen behöver det inte betyda att det är fel för dem. De kanske tycker att jag är tokig som köper ekomat fast det finns billigare mat som inte är ekologiskt, närodlat och rättvisemärkt. Vi väljer alla olika när det gäller vad vi lägger våra pengar på.

JazzBass
2016-10-13 17:08
#62

Folk prioriterar olika saker, och har således råd med olika saker. Huruvida man samtidigt har koll på att ekonomin är i balans har näst intill ingenting att göra med hurdan mat man handlar, eller var man handlar om ett ställe anses förmånligare än ett annat. Det enda man kan säga är att statistik visar att mindre bemedlade tenderar köpa mer ohälsosamma produkter än dem med mer pengar att röra sig med, och utifrån det kan man möjligtvis gissa sig till andra personers möjliga ekonomiska ställning beroende på vad de lägger i varukorgen, men det blir aldrig mer än en vild gissning. Undantag finns alltid.

Hos oss satsar vi mycket på maten. Det är vårt bränsle som vi ska leva på, och vad vi väljer för mat har stor betydelse inte bara för oss själva utan även för miljön och andra människor. Vi handlar ekologiskt och/eller rättvisemärkt så långt som möjligt, en del också direkt från producenterna, för att få ekologiskt till samma pris som konventionellt i butiken. Maten är enligt mig nåt otroligt nedprioriterat i vårt samhälle, som det skulle vara helt egalt vad vi äter. Så vi satsar på bra, mångsidig  mat. Andra spenderar sina surt förvärvade slantar på bl.a. semesterresor, vilket vi nästan aldrig gör.

För att närmare specificera hur vi tänker kring maten och kostnaderna, så håller vi oss ofta till förmånligare produkter än märkesvaror om varorna i övrigt är likställda. Vidare så handlar vi aldrig på Lidl för att deras utbud av varor är så snävt att jag bara hittar en bråkdel av varorna jag är ute efter där. Vissa saker skulle jag gärna handla där, t.ex. grekisk yoghurt, men att uppsöka en skild butik bara för att handla några enskilda varor är varken ekonomiskt eller tidsmässigt speciellt smart. Min standardbutikkedja har ett stor sortiment varor även i de mindre butikerna, stort utbud av ekologiska varor, och är prismässigt bland de lägsta (obs. bor i Finland) samt erbjuder bra stamkundsförmåner i form av reda pengar tillbaka, 5% av inköpssumman går tillbaka till oss då vi nästan alltid ligger på maxbonusprocent.

Vissa vill äta potatis eller pasta varje dag och köttfärs flera gånger i veckan. Hos oss blir det kanske nån enstaka gång i veckan eller månaden. Vi äter istället mycket mer av olika sorters rotsaker och grönsaker, och sånt som t.ex. quinoa och olika slags ris. Kött, fisk och fågel av olika slag och form istället för bara malet. Vi försöker göra maten så varierad, så god och så hälsosam som möjligt, och inbillar oss att det betalar tillbaka sig i längden i form av ett friskare liv. Om inte, så har förhoppningsvis våra val av ekologiska och rättvisemärkta varor en positiv effekt på miljön och våra medmänniskor i andra delar av världen. 

Nån här ovan kritiserade miljöargumentet kring ekologiskt, och ja det stämmer att det finns en liten skara högljudda kritiker, men den samlade uppfattningen är att ekologiskt är bättre för miljön, på allmän nivå åtminstone. Vad gäller hälsoaspekterna så tror jag inte det egentligen är så stor skillnad, men jag äter helst inte en massa växtgifter och antibiotika om jag kan undvika det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Siggebus
2016-10-14 10:24
#63

När det gäller maten så betalar jag hellre lite mer för att få en vara UTAN en massa skit tillsatt för att fylla ut vikten eller för att råvaran i sig är så dålig att man måste tillsätta diverse tillsatser (socker, förtjockningsmedel etc etc) för att det ska smaka någorlunda.
Däremot köper jag sedan ett antal år tillbaka inte kakor, godis, läsk, chips eller annat som slukade pengar av mig tidigare så även om jag inte räknat på det ekonomiskt så gör jag definitivt av med mindre pengar per månad nu.
Lagar all min mat själv och fryser in.
Jag har inte bara sparat in på pengar utan även på min vikt 😉

[Túrwen]
2016-11-16 11:50
#64

Nu är jag kanske dåligt exempel som varit student i många år och umgås med mycket studenter där tvärtom det ekonomiska tänket oftast finns där.  Tror dock att de flesta vill äta gott och nyttigt och då spelar priserna mindre roll..  Jag lägger mer pengar på mat/hygienartiklar och liknande  nu som vegan än jag gjorde innan och det är förstås mestadels för att jag inte köper animaliska produkter och att jag är mån om att ingenting av det jag köper ska vara testat på djur. 

Jag är uppvuxen i en arbetarfamilj som till en början hade relativt låg inkomst.. senare fick mina föräldrar bättre inkomst och lade mer pengar på mat för att dem vet att de har råd med det och tycker att de kan unna sig…

Siggebus
2016-11-16 12:47
#65

Angående det där varför "alla" handlar mycket när det är lön - jag har lagt märke till här omkring i mina affärer att det är just runt lönen (25-27:e ca) som man från handelns sida brakar på med extrapriser! Medveten strategi eller inte från handeln? 😉😎
Jag har väldigt god kontroll på min ekonomi och kan handla när som helst under månaden om det är något jag vill ha men det är runt lönedagarna jag handlar på mig mest eftersom jag då ofta erbjuds kött och annat jag använder till ett mindre pris. Köper hem storpack och fryser in.

Martin
2016-11-22 12:09
#66

Frågan är väl vad som är dyrt? Hur specificerar man det? Är det en viss summa? Eller ett visst pris per mått (t.ex. kilopris)? Eller är det ett visst pris för en viss vara jämfört med motsvarande varor av andra märken, och i så fall hur många kronor eller procent måste det vara?

Eller är det summan man lägger på mat i procent av ens inkomst som avgör om man handlar dyr mat eller inte?

Jag vet inte men jag ser diskussionen / liknande diskussioner med jämna mellanrum och funderar över dem då. Jag har inte svarat till ovanstående, utan det är bara funderingar.

För egen del känner jag ibland att "det här var rätt dyrt" om jag tittar på t.ex. en bit ekologiskt kött/fisk/kyckling. Eller för den delen, kantareller som jag råkar tycka mycket om. Men ibland unnar jag mig det ändå. Det innebär då att jag har råd med det. Antingen för att det faktiskt fanns pengar över till det, eller så får jag välja att snåla in på något annat. 

Ibland när jag köpt kläder till mina barn har jag tänkt; Det här var faktiskt dyrt för ett par barnkläder. Framförallt gäller det ytterkläder, det är där jag lägger mest pengar på barnkläderna. När jag sedan ser dem leka i snöblask i minusgrader och 10-15 sekundmeter blåst på en lekplats, obekymrade om vädret utan varma och torra så brukar jag tänka "det där var dyrt, men väl värt varenda krona".

Jag brukar undvika att tänka dyrt, utan istället titta på om det är prisvärt. Det är inte alltid det jag handlar är prisvärt heller (det går t.ex. att få gott kött som är billigare än oxfilé, men ibland är det just oxfilé jag vill ha, eller för all del en bit riktigt fin fisk så brukar det finnas annan fisk som faktiskt är billigare, bra och mer prisvärd - men det kan ändå bli den dyrare mindre prisvärda biten). 

Just nu och något år framöver (och även bakåt) har vi av olika anledningar valt att inte ha full inkomst så som vi skulle kunna haft, och det innebär också att vi inte kan handla på det sätt som vi hade kunnat göra annars. Det innebär att jag måste avstå vissa saker jag hade velat ha, men det är ett medvetet val. När vi gjorde valet hade vi också en del saker på avbetalning (hus och bil) och det påverkade såklart vår ekonomi när de avbetalningarna procentuellt blev större när inkomsten föll. Men, vi gjorde ett aktivt medvetet val och hade såklart räknat på det. Att sedan något inte går enligt planen och man får en större oförutsedd utgift är sådant man får räkna med. Då får man lösa det (genom att ta av bufferten, eller snåla in på annat).

Den här tråden var mycket intressant att läsa faktiskt. Intressant att se hur oerhört olika folk reagerar och även hur folk brusar upp och blir lätt aggressiva bara för att någon annan tycker olika.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: