Annons:
Etikett06-sparande
Läst 2911 ggr
mansolsson57
12/25/16, 9:48 PM

Spartips

Skriv era bästa spartips.

Annons:
Agafia
12/25/16, 11:40 PM
#1

Jag har köpstopp på vissa saker , köper second hand och om det är något nytt är det på extrapris . Byter tjänster med grannar o vänner . När mina barn var små sydde jag kläder , bakade allt matbröd , gjorde storkok .

[Ninji]5
12/26/16, 12:59 AM
#2

Jag brukar bland annat:

  • Cykla & gå istället för att ta bilen 

  • Göra en stor rensning av saker jag säljer på loppis

  • Välja kvalité före billigt sk*t & sköter om mina saker

  • Betala alla räkningar i tid för att slippa onödiga påminnelseavgifter

  • Storhandla 1-2 gånger i veckan & göra mycket mat så de räcker till matlådor

  • Se till att endast köpa det mesta nödvändiga & inte köpa onödiga saker/småhandla & liknade.

kallepudas
12/26/16, 4:22 PM
#3

Jag har sparandet först sedan räkningar och sedan potten man lever av.

Tillämpar sedan en del metoder som #2 skrev som till exempel cykla & gå istället för att ta bilen och se till att inte köpa onödiga saker.

Aleya
12/28/16, 6:39 PM
#4

Kanske löjligt men: tvätta disktrasor. Så slipper man köpa nya konstant. Många verkar tro att det går bara att använda en gång(tills den luktar dåligt) och sedan slängas. 60° i tvättmaskinen och den är som ny. Jag som måste åka buss till jobbet såg att om jag signar upp mig i 12 månader på att betala månadskort tjänar 100 kr på detta då det då istället bara kostar 400 kr i månaden istället för +500 kr (dom höjer avgiften med 10 kr per år på månadskort varje år) Storhandla på Willys.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blanksteg
12/28/16, 6:57 PM
#5

Laga så mycket som möjligt från grunden. Blir otroligt mkt billigare då ifall man är vego och gör egna k*ttbullar, biffar o.s.v.

Maria
12/29/16, 4:54 PM
#6

Precis som #2 skriver så är nog matlådor mitt bästa spartips. Är man två så tjänar man enormt på att laga maten själv plus att det är mycket godare.

Att laga mat från grunden är också ekonomiskt. Man kan göra jättegod billig mat.

Att cykla och gå är också ett bra tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Caeli
12/29/16, 9:21 PM
#7

Försöker låta bli att köpa kläder och prylar till hemmet som inte verkligen behövs. Man behöver inte ha 20 par byxor i garderoben, 15 påslakansset och 30 ytterkrukor att välja mellan… 

Ett annat spartips är att baka sitt eget bröd. Dessutom mycket godare än köpebröd!

[Ninji]5
12/30/16, 12:10 AM
#8

#4 Inte löjligt alls! Jag gör också det.

Siggebus
1/1/17, 11:42 AM
#9

Jag gör en budget varje månad där räkningar och ett förutbestämt sparande betalas direkt.  Jag har även en viss summa för mat (kollade först under några månader via kvitton hur mycket jag normalt lägger på mat)
Jag har även kollat hur mycket bensin till bilen jag brukar använda vid normalt körande och har budgeterat för bensinpengar.
I min matbudget ingår ENBART sådant som har med min mat och dryck att göra.
Nu köper jag bara någon enstaka läsk ibland men den ingår inte i "mat".
Det som blir över kallar jag för "rumlepengar" och där hittar vi allt övrigt som t ex frisör, tidning, inköp av klädesplagg, andra fritidsgrejer etc.
I början satte jag lite för snålt på "rumlepengar" för att kunna spara mer men fick ta lite av sparandet ibland vilket stressade mig lite.
Så jag har sänkt sparandet lite och i stället sparar jag mer strax innan nästa lön kommer ifall det finns pengar över.
Jag lagar min mat själv i det stora hela - köper på mig en del vid extrapriser och fryser in. Går jag på restaurang ibland så betalas det inte i min vanliga matbudget utan av "rumlepengarna".
Detta kan kanske tyckas som att jag är ett kontrollfreak men jag behöver göra så här för att ha koll - har ett förflutet med en katastrofal ekonomi 😛

Gronstedt
1/9/17, 10:00 AM
#10

Om man har kallhyra eller egen värmeräkning: Sänk inomhustemperaturen. Under 14 °C börjar det bli obekvämt att sitta stilla utan extra filtar, men 15-16 °C är fullt komfortabelt när man vant sig. Och det gör man fort.

Maria
1/9/17, 10:04 AM
#11

LED-lampor är också något som sparar energi i längden och därmed också pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ninji]5
1/9/17, 7:28 PM
#12

Kan även tillägga att jag:

  • Bakar eget bröd

  • Har sytt tygpåsar istället för att köpa plastpåsar

  • Tränar i naturen istället för att lägga pengar på gymkort

  • Tar vara på säsongens råvaror

  • Handlar aldrig trött eller hungrig

kallepudas
1/15/17, 1:59 PM
#13

Att inte köpa plastkasse varje gång man handlar är också ett bra spartips.

Annons:
Blanksteg
1/15/17, 6:00 PM
#14

Jag märker alltmer hur mkt onödigt jag köper i mataffären, och på senaste tiden på annat. Nu när jag ska börja plugga igen (utan studiemedel, iihh…), så kommer jag behöva leva väldigt snålt.

Så jag ska väl göra detta:

* Handla varor med längre hållbarhet 1-2 gång/månad (bönor, pasta, ris, frysta grönsaker, osv)
* Köpa varor med lägre hållbarhet 1 gång i veckan (växtmjölk, frukt)
* Inte sätta min fot i en mataffär utöver dem gångerna, utom när något tar slut.
* Planera måltiderna väldigt noga och laga allt från grunden och göra storkok och matlådor, och försöka undvika att bli jättehungrig så att jag gör för stora portioner som jag inte äter upp.
* Släcka alla rum utom det jag befinner mig i
* Bara tillåta mig att köpa en chokladbit för typ 7 kr (för ärligt talat räcker faktiskt det, bara ögonen som är sugna på 200 g-chokladen)
* Sälja TV:n och slippa TV-avgiften
* Träna hemma och ute istället för på gym
* Inte köpa saker jag inte behöver.

Blanksteg
1/15/17, 7:06 PM
#15

+ Jag brukar köpa bananer, men ofta hinner jag inte äta upp dem, så då delar jag dem i bitar och lägger dem i en plastburk och lägger burken i frysen. Och då är det bara att mixa dem sedan tills det blir glass :) och mixa med kakao, nötter, o.s.v.

tlover
1/15/17, 9:42 PM
#16

#14 " Sälja TV:n och slippa TV-avgiften"

Kolla så att det inte fortfarande är så att du måste betala tv avgift om du har dator och/eller smart enhet

l'm back

Blanksteg
1/16/17, 11:24 AM
#17

#16 Det blev ju ett avgörande för ganska längesen nu att det var fel av Radiotjänst att kräva avgift för datorer och mobiler, och människor har fått pengar tillbaka.

tlover
1/16/17, 12:25 PM
#18

#17 jag har själv bara hört det från icke helt säkra källor därför tyckte jag att det är värt att kolla upp.

l'm back

Blanksteg
1/16/17, 1:28 PM
#19

#18 Kollade upp det nu, och det är om man har TV-kort till datorn som man ska betala avgiften, annars inte.

Grace2009
1/16/17, 5:54 PM
#20

#19 Hyr du lägenhet och det finns en mottagare som tillhör lägenheten måste du dock betala avgiften även om du inte har en TV. Har en vän som inte har TV, men eftersom hyresvärden har tilldelat alla lägenheter en mottagare så måste han betala avgiften ändå.

Annons:
Blanksteg
1/16/17, 7:21 PM
#21

#20 Hur kollar man det? Menar du det där uttaget i väggen?

Grace2009
1/16/17, 8:09 PM
#22

#21 Hos mig är det en box eftersom jag har bredbandsTV. Vet ej hur man kollar sådant, men kan vara bra att ha i åtanke.

sjukkatt
2/19/17, 6:25 AM
#23

"15 Jag älskar bananer så det där var ett bra tips! :-)

Ett tips om man gillar inredning så kan man använda mycket från naturen t.ex gamla grenar som gardinstång och kottar kan bli fin dekorering.

Blanksteg
2/19/17, 9:34 AM
#24

#23 jag brukar behöva ha i lite mjölk i också för att det ska bli glassig konsistens.

Adelynne
3/25/17, 3:53 AM
#25

Aldrig handla när man är hungrig. Att inte gå i affärer i onödan. Har märkt att "gå på stan" ofta slutar med oplanerade inköp av saker som jag bara måste ha på studs, men som egentligen handlar mer om shoppingbehov än verkliga behov. Min ekonomi mår mycket bättre nu när jag sysselsätter mig med något annat som gör mig glad.

Tant Grön
3/25/17, 9:26 AM
#26

När jag fryser bananer så blandar jag pressad apelsinsaft med pressad citron och häller över, så mörknar dom inte.
Man kan göra jättegod glass med fryst banan och fryst mango, + lite havremjölk och ev ett par dadlar + lite vanilj. Mixa tills det blir som glass.

lånemaskinen
3/27/19, 5:15 PM
#27

har några säkra tips att dela med mig av som jag brukar köra

  • Alltid sparandet först, sen fasta utgifter och sen övrigt
  • matlåda på jobbet
  • cykla och gå
  • laga kläder som gått sönder
  • äta grönsaker och frukt som är i säsong i Sverige - billigt och nyttigt!
  • inte köpa påsar i affärer
  • köpa stoprpack - såklart
  • bara handla det som är extrapris i mataffären och sen vara kreativ vid spisen
  • se till att få så låg ränta som möjligt på alla mina lån
  • absolut inte köpa vatten!
  • minimera mina kostander för el, försäkringat etc.

tänk på att de är de saker du köper ofta som blir mycket pengar till slut, så sluta köp dem :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: