Annons:
Etikett12-fikarummet-ot
Läst 1469 ggr
tlover
1/9/17, 9:39 AM

Stor klumpsumma el låg månadssumma länge?

Nyfiken i en strut vad skulle du hellre? Ha en låg månadssumma resten av livet som är snäppet lägre än vad ni behöver för att det ska gå runt just nu eller en hög klumpsumma som gör att du kan tex resa, köpa hus eller vad det nu är nu men det räcker inte till att leva på resten av livet (så den låga månadssumman är totalt sett högre).

Eftersom allas ekonomier är olika så tänker jag inte ge förslag på summor utan ni får gå efter beskrivningen.

båda har ju sina fördelar, låg månadssumma skulle ju tex kunna göra så att man kan tex gå ner i arbetstid eller chansa på att starta eget medan en klumpsumma kan göra så att man kan betala av lån, renovera huset etc

Så låg månadssumma el en stor klumpsumma?

l'm back

Annons:
tlover
1/9/17, 9:42 AM
#1

Jag skulle hellre ha en låg månadssumma och satsa 100% på mitt företag (istället för halvdant som det blir nu), stora klumpsummor försvinner förvånandsvärt snabbt enligt min erfarenhet

l'm back

kallepudas
1/9/17, 6:51 PM
#2

Jag valde stor klumpsumma

RödPanda
1/10/17, 8:49 PM
#3

Jag skulle lätt välja en låg månadssumma. Det lättar den ekonomiska stressen i vardagen och gör att det förhoppningsvis går att slippa jobba heltid eller spara pengar till saker. Och jag spar hellre ihop än får en större summa på en gång. Spar jag lite i taget kan jag variera sparandet efter inkomst och slipper känna att jag har ont om pengar några månader. En klumpsumma skulle antingen försvinna relativt fort eller så skulle jag inte våga röra den utifall att jag behöver pengar senare.

Stallmima
1/11/17, 10:17 AM
#4

I dagens läge skulle jag välja stor klumpsumma. Men !  allt beror ju på hur hög denna summa är.  Skulle jag ha ett bra betalt jobb och tid till min hobbyverksamhet så skulle jag absolut ha valt lägre månadssumma, men det är ju också beroende på hur mycket per månad det är frågan om…..

Agafia
1/11/17, 10:52 AM
#5

En summa varje månad , för att sätta lite guldkant på vardagen .

VildaVittra
1/14/17, 1:43 PM
#6

Jag valde stor klumpsumma, för då kan man skapa sig sin gård precis som man vill ha den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
landsbygdsbo
1/14/17, 1:58 PM
#7

En stor klumpsumma ger större valmöjligheter. Men för den som inte klarar av det kan det ju betyda ekonomisk ruin. Då är det bättre med en förmyndare som pytsar ut lite löpande.

[NeferNefer]
1/14/17, 8:37 PM
#8

Stor klumpsumma. Jag vet precis hur jag skulle investera pengarna 🙂

Honestyisdead
1/15/17, 1:21 PM
#9

Låg månadskostnad. Då kan man spara om man behöver en större summa till något.

Upp till toppen
Annons: