Annons:
Etikett12-fikarummet-ot
Läst 1659 ggr
tlover
2017-02-04 22:56

Ta ut pengar man inte har

För några dagar sen så kunde ju swedbanks kunder ta ut mer pengar än vad de hade på kontot. En person påstår sig ha tagit ut mer än en halv miljon kronor.

Nu är ju alla som tog ut mer an vad de hade på kontot återbetalningsskyldig. Jag undrar, hur tänker folk som medvetet gör sånt. Att man av misstag tar ut mer än vad man har (man tror sig ha mer pengar på kontot tex) förstår jag men att folk medvetet gör så förstår jag inte. Tror dom att man inte behöver betala tillbaka eller?

Vad tror ni? Själv har jag ingen aning om hur dessa tänker då tankesättet är så främmande för mig.

l'm back

Annons:
Calcifer
2017-02-04 23:02
#1

Jag gjorde så en gång, trodde jag, i Stockholm på en konsert. Såg att en grej jag köpte tidigare inte hade dragits så tog ut 200 för att köpa en tröja. Visste att jag skulle få pengar några dagar senare så kände liksom, äh, det får väl bli så då detta är once in a lifetime typ. Men 200 är ju rätt lite om man tänker så…

(Nu visade sig det att de som skulle ta betalt för den andra grejen via kort hade slagit in 2,99 istället för 299 och tagit betalt för det. Jag märkte det inte fören någon månad senare och jag bor 9 timmar bort och på den tiden hade de ingen hemsida och hittade inget nr för det var en liten individuellt ägd butik, så kunde inte göra så mycket åt det.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-02-04 23:11
#2

Jag råkade ta ut för mycket pengar en gång utan att jag visste det. Jag var typ 14 år och tog kanske ut 100 kronor och när jag senare tittade på mitt bankkonto visade det minus någon krona. Det handlade kanske om 1-2 kronor men ojojoj va rädd jag blev! Efter det har jag hållit stenkoll så det finns pengar när jag ska ta ut eller betala något 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2017-02-04 23:37
#3

De som plockar ut stora summor sådär när de får chansen måste antingen vara lågt begåvade, eller vilket jag tror många ggr är sant, beror på att personen i fråga redan har så mycket skulder att det inte gör till eller från. De kommer aldrig kunna betala tillbaka sina skulder ändå så en till skuld gör inget när man plötsligt har flera tusen i handen att göra vad man vill för. Förstå vilken "frihet" för någon sådan. Säg tex någon som gått i personlig kk eller missbrukare t ex för att nämna två olika kategorier.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-02-04 23:40
#4

Då var det väl trevligare för killen som fick en ett antal miljoner insatta på sitt konto av misstag.. Han flyttade över dem direkt till ett annat räntebärande konto på samma bank. Eftersom det var helg fanns inget kontor som var öppet. På måndagen ringde han banken vid tiotiden, informerade dem och frågade vilket konto pengarna skulle överföras till.

Detta gjordes per omgående. Det är ett tag sedan men han fick i alla fall ränta på det 8 siffriga beloppet över helgen :)

Tjeja
2017-02-04 23:47
#5

#4 Med dagens minusränta hade hade han nog inte fått speciellt mycket efter helgen om ens något alls.. men om det fanns sparkonton med hög ränta och tiderna varit andra kan det ju varit en liten vinst. Men oavsett så blir det inte många kronor i ränta för en miljon på 2 dygn så "hittelönen/förtjänsten" lär inte varit så mycket ändå kan jag tänka..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2017-02-05 00:00
#6

Det var väl nån ung tjej (svensk vet jag inte, tror inte det) som hade råkat fått ett EXTREMT stort belopp insatt på sitt konto och hon använde pengarna som hon behagade och det var mycket strul kring att få henne att betala tillbaka då jag tror hon typ flyttade från landet och skit. Hon var ung iaf, 19-20 kanske. Men ändå, förstår inte att man inte tänker på att det naturligtvis kommer konsekvenser förr eller senare. Det är ju inte ens egna pengar. Jag sa typ till när de på coop råkat glömma slå in båda paketen korv jag köpte, det handlade om 10:- drygt. Skulle aldrig våga göra mig av med miljonsummor…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
landsbygdsbo
2017-02-05 01:08
#7

Jag hade kontakt med en stor utländsk bank. Blev och är fortfarande god vän med en kille där (gemensamma intressen i segelbåtar)

Han berättade om en kille som hade arbetat hos dem. Det var i början med att föra över kapital elektroniskt. Han satt i den positionen att han kunde föra över extremt stora summor till olika konton o banker (bara godkända banker.

Nu satte han i system att vid middagstid föra över hela bankens kapital till en godkänd bank på andra sidan klotet, fast på ett eget konto.

Där satt pengarna  från straxt före midnatt till straxt efter, för att då återföras till hemmabanken. dvs över lunchrasten i Europa😉

Då det hela uppdagades så hade han hållit på ngt år.

Han hade ju inget stulit

Han hade inte överträtt sina befogenheter, så han fick gå i tysthet.

Men vad han fick med sig var den fulla ränteinkomsten på ett mång-miljardbelopp.

Då räntan beräknades vid datumskifte . Det ryktades att han lyckats få 5% i ränta….

I Europa var kontot fullt vid datumskifte samtidigt var det ju tomt ca 1 timme vid middag men då beräknades ingenting…vilket det naturligtvis gjordes i den andra banken

Tyvärr är den möjligheten stängd nu.  Eftersom man upptäckte att man på detta viset kunde få 2 räntor på 1 kapital..

Agafia
2017-02-10 07:57
#8

#7? Attan också 😉

Upp till toppen
Annons: