00. Allmänt om Ekonomi

Skattejämkning

2017-02-24 06:34 #0 av: Blanksteg

På min förra arbetsplats så drog de kanske runt 13-15% i skatt, Jag tjänade 8500 kr i månaden före skatt. Det var extrajobb.

Nu på mitt nya jobb (extrajobb) kommer jag i genomsnitt tjäna 8000 kr i månaden före skatt, och de drar 30 % i skatt.

De nämnde att om man vill så kan man skattejämka. Det vore jättebra om jag kunde få ut mer av lönen varje månad istället för att få tillbaka det i återbäring nästa år. 

Men vore det bra att skattejämka i detta fall eller är det lätt att man riskerar restskatt då?

Jag kommer ha en liten inkomst från 1-2 andra jobb också, men verkligen jättelite.

Anmäl
2017-02-24 07:02 #1 av: Maria

Ja det gäller ju att räkna ordentligt så att du inte får betala tillbaka.

Jag personligen hade valt utan skattejämkning och fått tillbaka de pengarna istället. Du kan se det som ett sätt att spara.Skämtar

/Maria

Anmäl
2017-02-24 13:08 #2 av: Blanksteg

ja iofs, men om jag inte skattejämkar så att jag får ut mer av lönen varje månad så kommer jag inte kunna spara en enda krona av min inkomst. Och jag blir helt orolig när jag inte kan spara undan varje månad, ifall nåt skulle krisa sig.

Anmäl
2017-02-24 13:51 #3 av: Maria

Men hoppar du över jämkning så har du ju sparat automatiskt. Pengar som du inte ser och blir lockad av att använda.
Pengarna kommer på kontot som en trevlig överraskning.

/Maria

Anmäl
2017-03-07 17:16 #4 av: Hera

Jag hade valt utan för att inte riskera att få betala tillbaka.

Anmäl
2017-03-07 21:18 #5 av: Blanksteg

Ja iofs. men utan jämkning så kommer jag få leva på ca 800 kr i månaden efter alla fasta utgifter :/ För jag får inte bostadsbidrag längre heller, då lönen är för stor.

Anmäl
2017-03-09 09:45 #6 av: Effie

Om det vore jag, skulle jag be om jämkning, och kolla upp läget efter något halvår.

Jag har, för länge sedan, haft jämkning. Ibland fick jag 20000:- tillbaka, ibland restskatt på lika mycket...Hoppas det funkar battre numera.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-03-09 10:43 #7 av: Blanksteg

Oj! ok... hm... jag får fundera vidare. Min förra arbetsgivare skattejämkade ju åt mig. Hoppas jag inte får någon restskatt att betala detta år....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.