Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1002 ggr
bananans
2017-03-14 22:02

Betala räkningar med kreditkort?

Med mitt vanliga bankkort betalar jag naturligtvis alla räkningar och annat.

Har ansökt om ett kreditkort att ha i absoluta nödfall, tills jag har byggt upp bufferten igen. Dvs om en större veterinärräkning eller liknande olycka behöver betalas på stående fot. Inget annat smått eller vardagligt på kreditkortet.

Som jag förstod det så använder jag ett kreditkort som mitt vanliga betalkort, frånsett att kreditkortet inte är mina egna pengar givetvis. Frågan som slog mig, kan man betala räkningar med kreditkort? Är jag exempelvis hos veterinären så betalar jag ju summan direkt med kreditkortet och senare får jag en faktura att betala som en vanlig räkning. Men om jag har exempelvis elräkningen som kommer som en faktura, kan jag då betala den med kreditkortet i internetbanken?

Säkert en dum fråga och jag kommer absolut inte använda kreditkortet till tex elräkningen, men jag vill veta hur kortet fungerar. Jag kommer förhoppningsvis aldrig använda krediten, bara i nödfall tills bufferten är i ordning.

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-14 22:49
#1

Du kan ha ett "kreditkort" utan kredit som är kopplat till ditt bankkonto

Eller så har du ett kort med en kredit på säg, 10 000 kr ( brukar kosta ngr hundra per år)

Du använder det som ett vanligt bankkort och vid varje månadsslut så dras de pengar som behövs för att nolla kortet från ditt bankkonto. Detta ska inte kosta ng ränta.

Säg sedan att tvättmaskinen går sönder och när månaden är slut och löningen kommer täcker det inte allt utan 2500 går över som en minus post till nästa månad

Då du klarar av att betala.  Då betalar du ränta för de 2500 för en månad

Är du så disciplinerad att du inte rör de 10 000 i onödan, så är det en bra lösning, annars inte.

bananans
2017-03-15 00:40
#2

Jag valde ett kreditkort med 15000:- i kredit, att ha till nödfall. Inget som kommer användas i övrigt. Det jag funderade på är ju att man kan använda det som ett vanligt bankkort, men kan man även betala räkningar med det? Mitt vanliga betalkort är ju kopplat med mitt lönekonto och därigenom betalar jag räkningar. Men kan man använda kreditkortet till att betala vanliga räkningar också?

landsbygdsbo
2017-03-15 08:46
#3

borde väl gå eftersom du kan göra inköp på nätet med det…

Sattyg
2017-03-15 17:40
#4

Nu vet inte jag vilket kreditkort du har men hos de flesta kan man logga in på deras hemsida med bankid och därifrån betala fakturor

bananans
2017-03-15 17:59
#5

#4 Ok. Nordea credit har jag ansökt om, kortet är påväg.

Upp till toppen
Annons: