Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1829 ggr
outermission
5/18/17, 2:16 AM

måla och sälja (hemsida, skatt?

Hej, jag undrar hur reglerna ser ut.. Sett sidor där folk säljer egna egenmålade bilder för mellan 100-900 kronor typ, och jag tror inte dem betalar skatt för detta eller har anmält sig själva kring detta, det måste dem väl göra- typ till skatteverket ? för de blir ju stora summor eller kan bli. Hur ser det ut? frågar för har för mig en kvinna som sålde egenstickade grytlappar var tvungen o betala skatt för det kanske inte var sant dock..

Annons:
Herveaux
5/18/17, 7:26 AM
#1

Du kan ställa frågan inne på företagande iFokus också!👍

Där finns bl a en artikel om Hobbtverksamhet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Nettis!
5/18/17, 12:46 PM
#2

om man inte har företag, finns en bilaga till deklarationen som gäller hobbyverksamhet

Mortiscia
6/30/17, 9:46 PM
#3

Förr fanns en gräns för hur mkt man fick tjäna inom hobbyverksamhet. Detta gäller inte idag, varje krona ska redovisas till Skatteverket. Du behöver inte ha företag för detta men du ska betala skatt på dina inkomster, hur små de än är. Undantaget är när du t ex säljer din begagnade soffa på Blocket, dvs andrahandsförsäljning.

Det om kvinnan och grytlapparna lär tyvärr vara sant. De som inte betalar skatt är skattesmitare, vilket är olagligt och straffbart.

tlover
8/4/17, 10:51 PM
#4

Däremot så är egentillverkade konstverk momsbefriade upp till ganska hög summa.

Men såklart ska man ändå skatta från första krona i vinst

l'm back

smartatjejenmaria1980
9/11/17, 9:06 PM
#5

Man kan ju använda en av alla faktureringstjänster som finns nu för tiden, för frilansare, då har man löst allt med skatter osv

Upp till toppen
Annons: