Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1321 ggr
[memoirsofaclone]
5/18/17, 12:13 PM

Hur/när får man lägenhet?

Min situation: Är 18, studerar, inga pengar. Min familj bor i hyresrätt och har inga sparade pengar, snarare skulder. Har dessutom syskon. Står i en bostadskö som man fick ställa sig i när man fyllde 18, alltså har jag inte stått där så länge. Bor i sthlm. 

Alltså kommer jag ens kunna flytta hemifrån inom 10-15 år? Känns inte så. Förstår inte det här med att vissa tydligen kan ställa sina nyfödda barn i kö? Mina föräldrar har bara sagt att det är 18-årsgräns. Det byggs och byggs men allt är ju svindyrt, de bygger ju i alla fall inte för de som behöver, det har man fattat. SKa man stå 15 år i kö eller lägga hela livet på att först spara ihop några hundratusen för att ens få ta ett lån och sedanta ett lån på flera miljoner och bli skuldsatt resten av livet? Jag råkade hamna hos föräldrar som inte har haft möjlighet att lägga undan en enda krona, samtidigt erkänner man i artiklar som nedanstående att föräldrar i princip är den enda chansen. Kul.

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/foraldrarna-tvingas-lana-till-boende-for-sina-barn/

Annons:
tlover
5/18/17, 12:19 PM
#1

Måste du bo i Stockholm då? Det finns ju områden som har betydligt fler bostäder och kortare bostadsköer (om ens bostadsköer) än Stockholm

l'm back

vallhund
5/18/17, 12:22 PM
DesK
5/18/17, 12:33 PM
#3

Eftersom du bor i hyreslägenhet, så kan du ju fråga hyresvärden om hen har några tips på hur man hittar lägenhet till rimligt pris. Vill du flytta hemifrån rätt snart, så måste du nog flytta rätt långt ut från Stockholm, för att få tag på lägenhet. För några år sedan kollade jag bostadsmarknaden i storstockholm och konstaterade att om jag skulle flytta tillbaka dit, så skulle jag hamna väldigt långt från stan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[memoirsofaclone]
5/18/17, 1:16 PM
#4

Otur att man växt upp i sveriges mest eftertraktade område, nämligen stockholms innerstad. Tur för mina föräldrar att de var inne på bostadsmarknaden för typ 30-40 år sen när hela innerstan var hyresrätter i princip. Idag hade de inte haft en chans. Skulle marknadshyror införas skulle vi åka ut direkt. Jag känner mig verkligen hemma här, men jag fattar ju att det inte kommer funka. Vet inte hur det är med andra, men man får ju alltid en speciell anknytning till området man växt upp i och vill inte flytta allt för långt bort ifrån. Tycker bara hela situationen är så pissig, vill inte flytta hemifrån än men tänker på framtiden, hur det ser ut om kanske ett decennium. Lär ju vara ännu värre.

Åsa S
5/18/17, 1:41 PM
#5

Jo man måste ju inte bo nära stan det finns ju många områden runt stan som man ändå kan ta sig till stan ifrån. Jag pendlar varje dag från kungsängen till söder om stan. Jag sparade och köpte min lägenhet när jag passerat 30 med råge, och eftersom månadskostnaden blev lägre när jag hade lån mm. än vad det var när man hyrde bostad så lyckades jag peta in extra avbetalningar så nu när jag är 46 är jag skuldfri. Var en bra bit över 30 innan jag hade en lägenhet som kändes som min, innan dess studerade jag och hade tillfälliga studentbostäder + sedan hade jag en lägenhet på mitt jobb + jag hade snälla föräldrar som jag kunde mellanlanda hos emellan boenden. Var kanske tufft emellanåt men idag är jag stolt över mig själv har inget höglöneyrke men jag lyckades spara och sedan få ett lån till lägenhet som jag nu betalat av. Nu kan jag unna mig lite mer än jag gjort vissa perioder av livet.  Kan även lägga till att man bör se till att sköta sitt sparande och allt i banken, jag hade inte riktigt så hög lön som de brukar kräva för att man ska få lån men min exemplariska bankhistoria där jag aldrig övertrasserat, haft regelbundet sparande etc. indikerade för banken att jag var en person som skötte min ekonomi och som kunde klara mig mycket bra på en inkomst som inte var så hög.

Kan även lägga till att man överlever att flytta till annan ort, trivdes jättebra när jag pluggade i skåne och i östergötland det kan vara bra komma en bit bort från sin invanda miljö också för att utvecklas som människa

Maria
5/18/17, 2:14 PM
#6

Ett annat sätt är ju att dela bostad med flera andra. Så gjorde vår son och flera kompisar när de flyttade hemifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: