Annons:
Etikettrådgivning
Läst 16404 ggr
MichaelE
3/21/10, 4:03 PM

ecoDriving

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du värna om miljön, din plånbok och öka bilens livslängd? ECO-Driving tillåter dig att sätta bock för alla tre punkterna.

EcoDriving fungerar på alla bilar med insprutning (från 92-års modell och framåt) och kan tillämpas på både bilar med manuell- eller automatisk växellåda.

Tanken bakom ecoDriving är att dels sänka bränsle- samt servicekostnader för bilen och även kunna påverka miljön på ett positivt sätt genom att minska utsläppen av växthusgaser.

Det viktigaste när det gäller att sänka ens bils bränsleförbrukning är att hålla hastigheten och att komma upp i så hög växel så fort som möjligt. Detta görs genom följande:

  • Kör på ettans växel maximalt två billängder innan du växlar upp

  • Undvik ettans växel vid korsningar

  • Hoppa över växlar för att komma upp i så hög växel som möjligt. Exempel: 1-2-4-6 eller 1-2-3-5

  • Släpp gasen i tid (se nedan)

  • Undvik stopp (se nedan)

  • Använd så hög växel som möjligt (3:an i tätort, 4:an i samhällen [50km/h] samt 5:an och 6:an vid 70km/h och över)

  • Använd motorbroms

  • Gasa med jämnt gaspådrag (undvik att gå över 3000 varv)

  • Håll jämn gas i uppförsbackar

  • Utnyttja utförsbackar; släpp gasen

  • Använd bara farthållaren på motorvägar, motortrafikleder samt långa raka vägar (se nedan)

  • Undvik tomgångskörning

  • Använd motorvärmare på vintern

Att släppa gasen i tid kan sänka ens bils bränsleförbrukning en hel del. Vid hastighetssänkning släpp gärna gasen långt innan skylten. Genom att göra detta låter du friktionen bromsa bilens fart åt dig istället för att du använder dig utav bromsen. Att motorbromsa är också tillämpningsbart och när du har nått den nya hastigheten så är det bara att hålla den.

Bilister bakom en brukar märka att man saktar ner inför en hastighetssänkning. Vid halt väglag kan det vara bra att bromsa först en kort stund för att ge signal till bakomvarande bil att du tänker sänka farten.

Att undvika stopp handlar inte om att köra mot rött utan som i texten ovan släppa gasen, alternativt motorbromsa, inför en rondell, väjningsplikt eller rödljus. Om du kommer mot en rondell kan du enkelt släppa gasen i god tid och rulla in mot rondellen, om det inte är någon bil i rondellen eller att du har utrymme att köra så behöver du inte stanna bilen utan kan köra ut i rondellen (en rekommenderad rondellhastighet är 20-30 km/h beroende på rondellens storlek). Ifall det finns bilar i rondellen som förhindrar dig att köra ut får du bromsa farten mer (ca två billängder innan rondellen) och rullar då långsamt in mot rondellen och kan sedan köra iväg utan att behöva ha stannat bilen helt. Detta gäller även vid väjningsplikt att rulla långsamt in för att se att du kan köra utan att behöva bromsa. Vid rödljus kan du låta bilen nästintill stanna upp ca en billängd innan linjen eller framförvarande bil och låta bilen rulla ytterst sakta, men blir tvungen att stå helt stilla så gör det. Vid stoppplikt gäller det alltid att stanna!

Farthållaren är många bilisters vän men se upp! Den kan öka din bränsleförbrukning! Den tar inte hänsyn till varken utförsbackar, uppförsbackar eller kurvor. Vid långa raka resor där hastigheten är detsamma bör denna användas, men vid stora utförsbackar kan det vara bättre att koppla ur den tillfälligt för att bilen ska ta del av utförsbacken utan att farhållaren försöker bromsa upp farten.

Vid branta uppförsbackar kan det vara klokt att koppla ur farthållaren och växla ned på en gång och hålla jämn gas - inte jämn hastighet. Ifall du tappar 10 km/h på uppförsbacken så får du igen dem när backen är slut då du höll samma gaspådrag som innan - under - och efter uppförsbacken. Att hålla samma fart genom det hela ökar förbrukningen.

Vid kurviga landsvägar är farhållaren inte något man bör använda, utan använd dig av din fot istället och håll en jämn gas. Släpp gasen inför kurvor och använd sedan gaspedalen när du väl är på väg ut ur kurvan för att komma upp i den hastighet som du hade innan kurvan. Genom att göra så kan du köra 30 km kurvig landsväg utan att använda dig utav bromsen! Detta sänker din förbrukning avsevärt!

Hur vet man ifall man har sänkt sin förbrukning?

Detta kan lätt ses på bilar som mäter och visar sin medelförbrukning på en display, annars märker du detta på hur mycket din bränsleförbrukning kostar i månaden (lättast att se ifall du har tankkort) eller hur ofta du måste tanka.

Av allt detta kan du sänka din bränsleförbrukning samt kostnader med upp till 15%, eller 1,0-2,0 l/100km!

Lycka Till!

_
Källor:
__gronabilister.se 
str.se 
Egen erfarenhet som yrkeschaufför

Författare: MichaelE_

Annons:
MichaelE
3/4/14, 11:36 PM
#1

Puttar denna då det ger en mycket bra information.

Ove-D
3/18/14, 10:55 AM
#2

Är det verkligen bra att motorbromsa? Går inte motorn på högre varv än nödvändigt då?

MagArne
3/18/14, 11:32 AM
#3

#2 Du ska ju inte motorbromsa bilen till rödmarkeringen utan säg till max 3500rpm? Ju högre varvtal desto större motorbroms. När bilen motorbromsar så drar den faktiskt ingen bensin alls. Har du en lite modernare bil med färddator där du kan se bränsleförbrukningen i realtid märker du att det står 0.0l/10km om du släpper gasen. När bilen tappat fart och motorns varvtal sjunkit tillräckligt börjar motorn driva bilen på tomgång och den förbrukar då bränsle. Även det syns i färddatorn. Växla ner ytligare en växel innan det händer.

Men att bara åka runt och motorbromsa är inte bra det heller. Så för att inte bromsarna (särskilt där bak) ska rosta ihop kan det vara bra att någon gång ibland bromsa riktigt hårt på t.ex. motorvägen. Givetvis när ingen åker bakom.

Givetvis så kan man använda sig av både motorbroms och fotbroms samtidigt.

MichaelE
3/18/14, 12:41 PM
#4

#2 Precis som #3 säger så sänker du bränsleförbrukningen. Kör man automat så räcker det att släppa gasen och låta bilen rulla de sista hundra metrarna innan det är dags att bromsa. Dock bör man alltid anpassa körmetod efter hur trafiken ser ut just då.

Upp till toppen
Annons: