Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 25288 ggr
MichaelE
2011-12-30 14:29

Varning för Klarna! Avblåst!

Ett flertal webbutiker anlitar Klarna som delbetalningsgivare och här bör man som kund vara uppmärksam på att inte ta en delbetalning där det finns en räntesats.

Klarna tillhör Nordea och det är nästan allmänt känt att Nordea blåser sina medlemmar på pengar med hjälp av höga avgifter.

I detta fall gäller det även Klarna. Ett exempel är en bärbar dator från CDON som det står att den kostar 14568 kr och som delbetalning på deras hemsida står det 607 kr i månaden vid 24 månaders delbetalning. Det står även 19.90 % ränta men se er för! Räntan är inte inräknad i dem 607 kr! Utan den läggs på utöver månadssumman!

Jag vet inte hur det ser ut med andra webbutiker men var på vakt när det kommer till räntan! De butiker som har andra delbetalningsgivare brukar visa månadspriset inklusive räntan.

Lätt räknat borde det se ut som följande:

Dator: 14568 kr, delbetalning 24 månader 19.9% ränta.

Detta borde ge inklusive ränta och avgifter följande pris:

18459 kr.

I månaden borde det bli:

769 kr. Detta är en höjning med 162 kr i månaden.

I min faktura blev det följande:

999 kr/månaden vilket var det lägsta beloppet jag fick betala!

Detta är ett svindel på 230 kr i månaden och slår man ut det på 24 månader skulle datorns pris uppgå 23976 kr!

Detta är 57,8% ränta! (alla avgifter borträknade)

Så köp inget på ränta där Klarna finns med, eller snarare - köp inget på avbetalning över huvudtaget oavsett räntefritt eller ej när Klarna finns med!

Denna varning är avblåst. Läs inlägg #9 för mer info.

Annons:
MichaelE
2011-12-30 14:30
#1

För er som undrar hur jag löste situationen så tog jag ett lån och löste både denna och en annan avbetalning så nu är jag fri från avbetalningar.

TeamMascot
2011-12-30 15:45
#2

Köper aldrig på avbetalning längre. Känns bättre så :)

Chestnut
2012-01-02 06:09
#3

Jag nappade på deras "köp nu - betala i februari" julerbjudande. Får väl se när räkningen kommer men i villkoren stod det klart och tydligt att endast aviagiften skulle tillkomma på 29:- (eller om det var 39:-, minns inte exakt).

Med vänliga hälsningar
Chess

MichaelE
2012-01-02 13:00
#4

#3 Dem erbjudanerna fungerar, men det är avbetalningen som är extremt farliga hos dem. Jag har erfarenhet utav andra avbetalningsgivare och alla har varit seriösa men av just Klarna känner jag mig blåst!

flisan708
2012-01-03 06:32
#5

Om jag köper något på avbetalning brukar jag göra så att jag väljer så kort tid jag kan, så man slipper betala räntan. Brukar vara 4-6 månader.

Lumac
2012-01-03 23:15
#6

Ett litet förtydligande: Klarna är inte en del av Nordea. Vad jag förstår är de tre grundarna fortfarande storägare i bolaget även om de släppt in en del investmentbolag också. Svenska Öresund ägde tidigare runt en fjärdel av bolaget men har minskat på slutet när några internationella bolag gått in som delägare.

Annons:
MichaelE
2012-01-04 00:12
#7

#6 Av att läsa på fakturor finner man Klarna/Nordea Finans.

Lumac
2012-01-04 03:25
#8

#7 Det gör inte Klarna till en del av Nordea.

MichaelE
2012-01-04 10:58
#9

Jag fick ett samtal från Klarna idag och dem hade läst den här tråden och förklarade för mig vad som hade gått så snett till.

Det var ett tekniskt fel (?) som hade gjort att min faktura landade på 999 kr/månaden. Detta var pga att jag hade en faktura som skulle betalas i februari.

Jag är tacksam att dem sökte upp mig och förklarade för mig varför det blev som det blev. Visst hade jag kunnat ringt upp dem och klagat men jag lade ner mer energi på att kunna betala bort hela beloppet på en gång.

Jag har nog nu fått en bättre fortroende för dem men jag gillar fortfarande inte att tekniska fel som denna ska kunna uppstå.

Så om ni har en faktura som inte alls stämmer med vad som stod när ni köpte varan, bestrid det! Kunden har ju trots allt alltid rätt (inom vissa gränser).

#8 Sant.

KlarnaAB
2012-01-04 11:42
#10

Hej Michael, Vad skönt att vi kunde få tag i varandra och reda ut vad som hade hänt! Som jag berättade så har ett tillfälligt tekniskt problem orsakat att din månadskostnad var högre än väntat i december och jag beklagar återigen besväret som detta har orsakat dig. Skulle du ha fler frågor eller funderingar i framtiden är du givetvis välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare! Mvh, Denise, Klarna

Upp till toppen
Annons: