Annons:
Etikett09-försäkringar
Läst 2858 ggr
MichaelE
5/1/10, 4:16 PM

Försäkringen som försvann

Om man tittar på If Skadeförsäkringsreklamer så ser man i slutet att de använder riskbedömmning på 0.XX %. Detta är hur försäkringar samt garantier fungerar, ju mindre trolighetsfaktorn (riskfaktor) är för olyckan så täcker försäkringen för det. Inbrott har en låg riskfaktor och därmed täcker försäkringar för just inbrott, men bor man i ett område med mycket inbrott höjs försäkringspremien istället.

Med denna info i bakhuvudet ska vi gå tillbaka i tiden då Ericsson T65 och Nokia 3210 var färskvaror på marknaden så täckte mobilförsäkringen (även garantin tror jag) utifall att mobilen blev överkörd utav sin egen bil. Man kan ju undra hur stor riskfaktor har det? 0.001 % kanske?

Denna försäkring fanns ända tills min gamla granne lyckades få mobilen att ramla ur byxfickan när han satte sig i sin bil, backa ut från uppfarten och till sin förskräckelse så var mobilen överkörd. Han fick en ny som tur var, men sedan dess försvann försäkringen.

Denna granne arbetar på elektronikkedja och upptäckte ganska snart efter hans missöde att försäkringsbolagen tog bort "att köra över sin mobil ersättning".

Annons:
MichaelE
5/1/10, 4:21 PM
#1

Själv tycker jag att detta är lite komiskt och jag undrar om ni har hört om någon del ur en försäkring som har försvunnit?

Något som kan vara intressant är att titta på försäkringar som gäller juvelsmycken. Där försäkringen inte täcker följande skador som har orsakats utav följande situationer:

  • atomkärnreaktion
  • krig
  • inbördeskrig
  • myteri
  • revolution
  • uppror/upplopp
  • åtgärd utav makthavare som obehörigen har tagit makten
Roarkish
5/1/10, 8:10 PM
#2

Det är inte ovanligt att försäkringsvillkor ändras. Försäkringsbranschen är intressant. De exempel som lyfts fram gör att det ofta ser komiskt ut, men det finns anledningar till att bolagen gör som de gör. Bl a så värderas inte var fall för sig, vilket kunderna borde vara tacksamma för eftersom det skulle leda till mycket högre premier.

När det gäller att köra över sin mobil, så är det högst troligt att det togs bort p g a många fler mobiler än sig bör blev just överkörda av bilar.

Maria
5/1/10, 8:29 PM
#3

Hade människan varit ärlig så hade nog våra försäkringspremier varit bra mycket lägreObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: